Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Komunikācijas psiholoģija un pedagoģija

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
KSK_247
Zinātnes nozare
Komunikāciju psiholoģija un ētika; Plašsaziņas līdzekļi un komunikācija
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Komunikācijas zinātne
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Sociālo zinātņu fakultāte
Kontaktinformācija

Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv

Par studiju kursu

Mērķis

Veidot priekšstatu par cilvēku komunikācijas likumsakarībām, kas izriet no viņu attiecībām ar citiem cilvēkiem, grupām un sabiedrību kopumā, kā arī iepazīstināt ar komunikācijas teorētiskajiem pamatelementiem, kas ietekmē cilvēka domāšanu, jūtas, vajadzības, vērtības un uzvedību.

Priekšzināšanas

Komunikācijas situāciju analīzes pamati.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Kursa apguves rezultātā studējošie padziļināti izprot veidu, kā cilvēki komunikācijā veido attiecības ar citiem cilvēkiem, grupām un sabiedrību kopumā, zina, kas ietekmē cilvēka domāšanu, jūtas, vajadzības, vērtības un uzvedību.

Prasmes

1.Kursa apguves rezultātā studējošie prot praktiski analizēt dažādas saskarsmes situācijas, izprot to nozīmi un prot skaidrot to dažādās psiholoģiskās izpausmes un aspektus.

Kompetences

1.Kursa apguves rezultātā studējošie pārdomāti rīkojas komunikācijas situācijās un prot izskaidrot un analizēt komunikācijas situācijas no psiholoģiskā viedokļa.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Studenti lasa tekstus un sagatavojas diskusijai semināros, veido filmas sociālpsiholoģisku analīzi, veido un prezentē darbu par IKT izmantošanas psiholoģiskajiem aspektiem. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Rakstiski agatavota un e-studijās iesniegta mākslas filmas "The Wave/Die Welle" sociālpsiholoģiska analīze.
2.

Pārbaudījums

-
-
Izvēlēties kādu IKT izmantošanas ikdienā psiholoģisko aspektu. Zinātniskajās datubāzēs sameklēt 3 pētījumus par šo aspektu. Apkopot informāciju un izveidot PowerPoint prezentāciju, kas tiks prezentēta pēdējā nodarbībā.
3.

Pārbaudījums

-
-
1. Lekciju un semināru apmeklēšana veido 10% no gala atzīmes. 2. Sagatavota mākslas filmas "The Wave/Die Welle" sociālpsiholoģiska analīze – 25% no gala atzīmes. 3. Sagatavots un prezentēts darbs par IKT izmantošanas psiholoģiskajiem aspektiem – 25% no gala atzīmes. 4. Eksāmenā iegūtais procentuālais vērtējums - 40% no gala atzīmes.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ievadnodarbība. Studiju kursa apguves process un nosacījumi. Saskarsmes jēdziens, struktūra, veidi, funkcijas.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Intrapersonālā komunikācija. Individualitāte, socializācija, lēmumu pieņemšanas process, heiristikas, iekšējie konflikti.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Indivīdu savstarpējās uztveres mehānismi. Pirmā iespaida veidošanās. Psiholoģiskās savstarpējās uztveres barjeras. Lomas un pozīcijas saskarsmē. Indivīdu interakcija un transakcija saskarsmē.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Prasme sniegt informāciju. Komunikācijas sabotieri. Prasme klausīties. Prasme uzdot jautājumus. Starppersonu konflikti.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Neverbālās komunikācijas zīmju sistēmas. Neverbālo izteiksmes līdzekļu funkcijas saskarsmē. Žesti. Pozas. Mīmika. Paralingvistiskie simboli. Ekstralingvistiskie simboli. Saskarsmes distances. Izvietojums telpā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Grupas un komandas. Vadītājs, līderis, līderība. Dinamiskie procesi grupā. Grupas dzīves cikls. Konflikti grupā un starp grupām.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Darba motivācija, apmierinātība ar darbu, lojalitāte. Stress darba vietā. Mobings, bosings, bulings. Organizāciju kultūra, tās līmeņi un dimensijas.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Masu komunikācija. Kolektīvās uzvedības formas. Indivīda rīcība pūlī. Pūļa veidi. Pūļa vadīšana. Panika.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

IKT izmantošanas psiholoģiskie aspekti. Mobilo telefonu un viedierīču lietošana. Uzvedība sociālajos tīklos. Naida runa. Viltus ziņas. Medijpratība. IKT un terapeitiskie procesi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

IKT izmantošanas psiholoģiskie aspekti. Mobilo telefonu un viedierīču lietošana. Uzvedība sociālajos tīklos. Naida runa. Viltus ziņas. Medijpratība. IKT un terapeitiskie procesi.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
20 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Hook, D., Franks, B., Bauer, M. (2011). The social psychology of communication. Palgrave, MacMillan

2.

Dako, P. (1999) Psiholoģijas brīnumainās uzvaras. Rīga: Zvaigzne ABC.

3.

Dubkēvičs, L. (2009) Organizācijas kultūra. Rīga: Jumava.

4.

Fēlavs, E.G. (2003) Konflikti darbā. Atpazīt. Risināt. Novērst. Rīga: DeNovo

5.

Le Bons, G. (1998) Pūļa psiholoģija.

6.

Mārtinsone, K. et al. (2015) Psiholoģija 3. Rīga: Zvaigzne ABC.

7.

Omārova, S. (2006) Cilvēks dzīvo grupā. Rīga, Kamene.

8.

Pīzs, A., Pīza, B. (2014) Ķermeņa valoda. Rīga: Jumava.

9.

Reņģe, V. (2002) Sociālā psiholoģija. Rīga: Zvaigzne ABC.

10.

Reņģe, V. (2006) Organizāciju psiholoģija. Rīga: Kamene.

11.

Reņģe, V. (2007) Mūsdienu organizāciju psiholoģija. Rīga: Zvaigzne ABC.

12.

Reņģe, V. (2010) Psiholoģija. Savstarpējo attiecību psiholoģija. Rīga: Zvaigzne ABC.

13.

Vorobjovs, A. (2002) Sociālā psiholoģija. Rīga: Izglītības soļi..

14.

Рубинштеин, С.Л. (2005) Основы общей психологии. Москва: Питер.