Komunikācijas psiholoģija un pedagoģija
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Kursa apguves rezultātā studējošie padziļināti izprot veidu, kā cilvēki komunikācijā veido attiecības ar citiem cilvēkiem, grupām un sabiedrību kopumā, zina, kas ietekmē cilvēka domāšanu, jūtas, vajadzības, vērtības un uzvedību.
Prasmes
1.Kursa apguves rezultātā studējošie prot praktiski analizēt dažādas saskarsmes situācijas, izprot to nozīmi un prot skaidrot to dažādās psiholoģiskās izpausmes un aspektus.
Kompetences
1.Kursa apguves rezultātā studējošie pārdomāti rīkojas komunikācijas situācijās un prot izskaidrot un analizēt komunikācijas situācijas no psiholoģiskā viedokļa.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Studenti lasa tekstus un sagatavojas diskusijai semināros, veido filmas sociālpsiholoģisku analīzi, veido un prezentē darbu par IKT izmantošanas psiholoģiskajiem aspektiem.
Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Rakstiski agatavota un e-studijās iesniegta mākslas filmas "The Wave/Die Welle" sociālpsiholoģiska analīze.
|
||
|
2.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Izvēlēties kādu IKT izmantošanas ikdienā psiholoģisko aspektu. Zinātniskajās datubāzēs sameklēt 3 pētījumus par šo aspektu. Apkopot informāciju un izveidot PowerPoint prezentāciju, kas tiks prezentēta pēdējā nodarbībā.
|
||
|
3.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
1. Lekciju un semināru apmeklēšana veido 10% no gala atzīmes.
2. Sagatavota mākslas filmas "The Wave/Die Welle" sociālpsiholoģiska analīze – 25% no gala atzīmes.
3. Sagatavots un prezentēts darbs par IKT izmantošanas psiholoģiskajiem aspektiem – 25% no gala atzīmes.
4. Eksāmenā iegūtais procentuālais vērtējums - 40% no gala atzīmes.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ievadnodarbība. Studiju kursa apguves process un nosacījumi. Saskarsmes jēdziens, struktūra, veidi, funkcijas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Intrapersonālā komunikācija. Individualitāte, socializācija, lēmumu pieņemšanas process, heiristikas, iekšējie konflikti.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Indivīdu savstarpējās uztveres mehānismi. Pirmā iespaida veidošanās. Psiholoģiskās savstarpējās uztveres barjeras. Lomas un pozīcijas saskarsmē. Indivīdu interakcija un transakcija saskarsmē.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Prasme sniegt informāciju. Komunikācijas sabotieri. Prasme klausīties. Prasme uzdot jautājumus. Starppersonu konflikti.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Neverbālās komunikācijas zīmju sistēmas. Neverbālo izteiksmes līdzekļu funkcijas saskarsmē. Žesti. Pozas. Mīmika. Paralingvistiskie simboli. Ekstralingvistiskie simboli. Saskarsmes distances. Izvietojums telpā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Grupas un komandas. Vadītājs, līderis, līderība. Dinamiskie procesi grupā. Grupas dzīves cikls. Konflikti grupā un starp grupām.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Darba motivācija, apmierinātība ar darbu, lojalitāte. Stress darba vietā. Mobings, bosings, bulings. Organizāciju kultūra, tās līmeņi un dimensijas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Masu komunikācija. Kolektīvās uzvedības formas. Indivīda rīcība pūlī. Pūļa veidi. Pūļa vadīšana. Panika.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
IKT izmantošanas psiholoģiskie aspekti. Mobilo telefonu un viedierīču lietošana. Uzvedība sociālajos tīklos. Naida runa. Viltus ziņas. Medijpratība. IKT un terapeitiskie procesi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
IKT izmantošanas psiholoģiskie aspekti. Mobilo telefonu un viedierīču lietošana. Uzvedība sociālajos tīklos. Naida runa. Viltus ziņas. Medijpratība. IKT un terapeitiskie procesi.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Hook, D., Franks, B., Bauer, M. (2011). The social psychology of communication. Palgrave, MacMillan
Dako, P. (1999) Psiholoģijas brīnumainās uzvaras. Rīga: Zvaigzne ABC.
Dubkēvičs, L. (2009) Organizācijas kultūra. Rīga: Jumava.
Fēlavs, E.G. (2003) Konflikti darbā. Atpazīt. Risināt. Novērst. Rīga: DeNovo
Le Bons, G. (1998) Pūļa psiholoģija.
Mārtinsone, K. et al. (2015) Psiholoģija 3. Rīga: Zvaigzne ABC.
Omārova, S. (2006) Cilvēks dzīvo grupā. Rīga, Kamene.
Pīzs, A., Pīza, B. (2014) Ķermeņa valoda. Rīga: Jumava.
Reņģe, V. (2002) Sociālā psiholoģija. Rīga: Zvaigzne ABC.
Reņģe, V. (2006) Organizāciju psiholoģija. Rīga: Kamene.
Reņģe, V. (2007) Mūsdienu organizāciju psiholoģija. Rīga: Zvaigzne ABC.
Reņģe, V. (2010) Psiholoģija. Savstarpējo attiecību psiholoģija. Rīga: Zvaigzne ABC.
Vorobjovs, A. (2002) Sociālā psiholoģija. Rīga: Izglītības soļi..
Рубинштеин, С.Л. (2005) Основы общей психологии. Москва: Питер.