Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Sistēmiskā pieeja konsultēšanā

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
LF_550
Zinātnes nozare
Psiholoģija; Vispārīgā psiholoģija
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Psiholoģija
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
RSU Liepājas filiāle
Kontaktinformācija

Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, vppk@rsu.lv, vppk@rsu.lv, +371 67061590

Par studiju kursu

Mērķis

Iepazīstināt maģistrantus ar sistēmiskās konsultēšanas un psihoterapijas pamatprincipiem un teorijām; attīstīt izpratni par sistēmisko principu izmantošanu veselības psihologa darbā, teorētiskās un praktiskās nodarbībās apgūt prasmes izmantot sistēmiskās konsultēšanas principus darbā ar indivīdu, pāri un ģimeni.

Priekšzināšanas

Apgūti studiju kursi: Attīstības psiholoģija, Personības psiholoģija, Ģimenes psiholoģija, Diferenciālā psiholoģija, Psiholoģiskā konsultēšana, Grupu konsultēšana un psihoterapija.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Paskaidro atšķirības starp individuālo un sistēmisko pieeju konsultēšanā; apraksta sistēmiskās konsultēšanas pamatprincipus, galvenās teorijas un to būtiskākos jēdzienus; apraksta galvenās intervences sistēmiskajā pieejā konsultēšanā.

Prasmes

1.Izveido ģimenes genogrammu, apraksta to un analizē vairāku paaudžu sistēmas kontekstā; veic sistēmiskās intervences – uzdot sistēmiskos jautājumus, izveidot ģimenes skulptūru lomu spēles situācijā mazajā grupā.

Kompetences

1.Izvērtē ģimenes sistēmas funkcionēšanu vairāku paaudžu kontekstā no veselības psihologa viedokļa.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Patstāvīgi lasīt norādītos avotus un literatūru, balstoties uz doto gadījuma aprakstu, izveidot prezentāciju par kādu no teorētiskajām pieejām sistēmiskajā konsultēšanā un psihoterapijā un prezentēt to grupā. Izveidot savas ģimenes genogrammu vismaz trijās paaudzēs un pamatojoties uz teoriju, aprakstīt to un iesniegt.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Aktīva piedalīšanās lekcijās un nodarbībās (30%), prezentācijas izveidošana par kādu no sistēmiskās konsultēšanas teorētiskajiem modeļiem un prezentācija (40%), genogrammas izveidošana un rakstiska analīze (30%).

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sistēmiskās konsultēšanas un psihoterapijas pamatprincipi un galvenie jēdzieni. Biopsihosociālā pieeja skatījumā uz indivīdu, pāri, ģimeni.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sistēmiskās konsultēšanas un psihoterapijas pamatprincipi un galvenie jēdzieni. Biopsihosociālā pieeja skatījumā uz indivīdu, pāri, ģimeni.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Grupa un ģimene kā sistēma. Ģimenes formas, ģimenes attīstība – dzīves cikli, subsistēmas ģimenē. Funkcionālas un disfunkcionālas ģimenes. Atšķirības starp individuālo un sistēmisko pieeju konsultēšanā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Grupa un ģimene kā sistēma. Ģimenes formas, ģimenes attīstība – dzīves cikli, subsistēmas ģimenē. Funkcionālas un disfunkcionālas ģimenes. Atšķirības starp individuālo un sistēmisko pieeju konsultēšanā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ģimenes, pāra un indivīda sistēmiskā izvērtēšana. Konsultēšanas fāzes.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ģimenes, pāra un indivīda sistēmiskā izvērtēšana. Konsultēšanas fāzes.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ģimenes genogrammas izveidošana.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ģimenes genogrammas izveidošana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sistēmiskās konsultēšanas un psihoterapijas teorētiskie modeļi praksē.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sistēmiskās konsultēšanas un psihoterapijas teorētiskie modeļi praksē.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sistēmiskās konsultēšanas un psihoterapijas teorētiskie modeļi praksē.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sistēmiskās konsultēšanas un psihoterapijas teorētiskie modeļi praksē.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Intervences sistēmiskajā konsultēšanā. Sistēmiskie jautājumi, ģimenes fotogrāfija, ģimenes skulptūra, ģimenes rituāli.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Intervences sistēmiskajā konsultēšanā. Sistēmiskie jautājumi, ģimenes fotogrāfija, ģimenes skulptūra, ģimenes rituāli.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Intervences sistēmiskajā konsultēšanā. Sistēmiskie jautājumi, ģimenes fotogrāfija, ģimenes skulptūra, ģimenes rituāli.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Intervences sistēmiskajā konsultēšanā. Sistēmiskie jautājumi, ģimenes fotogrāfija, ģimenes skulptūra, ģimenes rituāli.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Corey, G. (2009). Theory and practice of counseling and psychotherapy. (8th ed.). Australia, ThomsonBrooks/Cole.

2.

Metcalf, L.(Ed.). (2011). Marriage and Family Therapy. A Practice – OrienterApproach. NewYork: SpringerPublishingCompany, LLC.

3.

Goldenberg, H., &Goldenberg, I. (2013). Family therapy: An Overview (8th ed.). Belmont: BrooksCole, CengageLearning.

Papildu literatūra

1.

Doherty, W. J. (1983). Family therapy and family medicine: toward the primary care of families.NewYork: London,Guilfordpress.

2.

Asen, E., Tomson, D., Tomson, P., &Young, V. (2004). Ten minutes to the family. Systemic interventions inprimary care,London. Routledge.

3.

Wachtel, E. F. (1986). Family dynamics in individual psychotherapy: a guide to clinical strategies. NewYork: London: GuilfordPress.

Citi informācijas avoti

1.

Journal of Counseling and Psychotherapy

2.

Journal of Couple & Relationship Therapy

3.

Journal of Family Psychotherapy

4.

Journal of Family Therapy

5.

Journal of Family Issues

6.

Journal of Marital and Family Therapy

7.

Journal of Systemic Therapies