Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Pediatrijas pamati I

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
PEK_037
Zinātnes nozare
Klīniskā medicīna; Pediatrija
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Ārstniecība
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Pediatrijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Vienības gatve 45, pk@rsu.lv, +371 67621730

Par studiju kursu

Mērķis

Dot studentiem zināšanas par bērna organisma strukturālām un funkcionālām īpatnībām, augšanu un attīstību vecumā no dzimšanas līdz 18 gadiem, par biežākām bērna vecuma slimībām, kā arī veidot nepieciešamās prasmes un attieksmi ārsta darbā ar bērniem.

Priekšzināšanas

1. Zināšanas humanitāro un sociālo zinātņu jomās, kas attīsta kritiskās un radošās domāšanas prasmes, izpratni par cilvēku kā dzīvu būtni un tā lomu sabiedrībā. 2. Svešvalodas (krievu, angļu vai vācu, latīņu). 3. Preklīniskās teorētiskās zināšanas par cilvēka organisma uzbūvi un funkciju (1., 2., 3. studiju gada disciplīnas), klīniskā medicīna: 4. studiju gada studentiem – propedeitikas kurss.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Iegūtās zināšanas ļaus studentiem raksturot gremošanas, elpošanas, nieru un urīnizvadsistēmas, muskuļu sistēmu saslimšanu izplatībā un prioritātēs, nosaukt un raksturot faktus par slimību riska faktoru ietekmi, primārās profilakses, morfoloģijas, etioloģijas, patoloģijas, diagnostikas un ārstēšanas, tai skaitā klīniskās farmakoloģijas, rehabilitācijas, psihoterapijas, intensīvās terapijas, un sekundārās profilakses aspektiem pediatrijā.

Prasmes

1.Veikt pacienta sūdzību un anamnēzes noskaidrošanu. Veikt pacienta fizikālo izmeklēšanu ar palpācijas, perkusijas un auskultācijas metodi. Veikt perifērā pulsa, sirds darbības frekvences, elpošanas frekvences un asinsspiediena rādītājus, attiecināt tos uz konkrētu klīnisko situāciju un sasaistīt ar kopējo izmeklēšanas procesu. Pielietot argumentācijas, loģikas un retorikas pamatu zināšanas, lai analizētu praktiskas situācijas, diskutētu, izskaidrotu savu viedokli un konstruktīvā veidā veicinātu profesionālo mērķu sasniegšanu un konkrētu uzdevumu izpildi. Prast komunicēt ar pacientiem, to radiniekiem, kolēģiem, citām veselības aprūpē iesaistītām personām. Izplānot savu komunikāciju iemaņu patstāvīgu pilnveidošanu, respektējot citu personu atšķirīgu zināšanu līmeni, pieredzi, tradīcijas, kultūru un citas personības individuālas īpašības. Izrakstīt receptes dažādu medikamentu formu nozīmēšanai.

Kompetences

1.Interpretēt klīniskās analīzes, attiecināt to uz konkrētu klīnisko situāciju un sasaistīt to ar kopēju izmeklēšanas procesu. Integratīvas domāšanas ceļā salīdzināt patoloģijas pazīmes ar morfoloģijas un homeostāzes normāliem parametriem, pazīt slimības simptomus, izskaidrot patoloģiju, noformulēt diagnozi un diferencēt to no citām diagnozēm, pārbaudīt biežāko komplikāciju varbūtību, prognozēt patoloģiskā procesa gaitu un sekas.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Studiju kursa realizācijai tiek izmantotas praktiskās nodarbības, kurās studenti kopā ar mācību spēkiem analizē teorētisko materiālu, risina situācijas uzdevumus, apspriež klīniskos gadījumus, piedalās klīnikas rīta konferencēs, konsīlijos. Nodarbību laikā studējošie veic pacientu klīnisko izmeklēšanu un strādā ar klīniskajām slimības vēsturēm. Studējošā patstāvīgais darbs ietver 5 programmai atbilstošus klīniskos gadījumus ar uzdevumu sagatavošanu. Klīniskajā gadījumā ar uzdevumiem ietverts: 1. Noteiktas patoloģijas pacienta klīniskā gadījuma analīze izmantojot uz problēmām orientētas slimību vēstures shēmu. 2. Literatūras apskata sagatavošana, atbilstoši klīniskajam gadījumam. 3. Biežāk lietoto medikamentu apskats ar devām un blaknēm. 4. Klīniskā gadījuma prezentācija.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Kursa apguves laikā patstāvīgā darba pārbaude notiek ar zināšanu, prasmju un kompetences kontroli pie pacienta, kontroldarbos nodarbību laikā (esejas, daudzizvēļu kontroles jautājumi, situācijas uzdevumi u.c.) diskusijās mazās grupās, klīnisko gadījumu apspriešanā, patstāvīgā darba kontrolē, rakstiskā ieskaitē cikla beigās.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pediatrija kā medicīnas nozare. Cilvēka agrīnās attīstības etapi, to īpatnības un norise. Bērnības periodu raksturojums. Vesels bērns un vesela bērna attīstības kritēriji. Bērnu veselības stāvoklis Latvijā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Jaundzimis bērns – iznēsāts, neiznēsāts, pārnēsāts, raksturojums un ar to saistītās komplikācijas. Jaundzimušā bērna novērtējums atbilstoši gestācijas vecumam. Jaundzimušā perioda raksturojums un adaptācijas perioda norise un klīniskās izpausmes.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Elpošanas sistēmas īpatnības bērniem. Elpceļu obstrukcijas sindroms. Respiratorais distress.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Gremošanas orgānu sistēmas anatomiski funkcionālās īpatnības. Hroniskie barošanas traucējumi un malabsorbcijas sindroms.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
3

Tēmas

Ievads pediatrijā. Pediatrija kā medicīnas nozare. Cilvēka agrīnās attīstības etapi, to īpatnības un norise. Bērnības periodu raksturojums fizioloģijas un patoloģijas aspektā. Saruna un kontakts ar bērnu, bērna vecākiem – anamnēzes iegūšana, iegūto datu novērtējums.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
3

Tēmas

Bērnu augšana un attīstība: fiziskā, psihomotorā un dzimumattīstība. Pubertātes fizioloģija. Augšanas procesa regulācija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
3

Tēmas

Bērna ēdināšanas principi līdz 18 gadu vecumam.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
3

Tēmas

Kaulu sistēmas anatomiski – fizioloģiskās īpatnības, slimību diferenciāldiagnostika. D vitamīna deficīts. Rahīta diferenciāldiagnostika, terapija, profilakse.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
3

Tēmas

Jaundzimušā periods – jaundzimušā novērtējums pēc dzimšanas laika, svara, garuma. Gestācijas vecuma noteikšana. Jaundzimušā adaptācijas perioda norises un izpausmes. Jaundzimušo fizioloģiskās dzeltes diferenciālā diagnostika.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
3

Tēmas

Ādas un zemādas anatomiski – fizioloģiskās īpatnības. Atopisks un seboreisks dermatīts. Lokālās infekcijas neonatālā periodā (āda, naba, acis).
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
3

Tēmas

Elpošanas orgānu anatomiski – fizioloģiskās īpatnības bērniem. Akūts bronhīts, bronhiolīts ar sēkšanu (weezing). Pneimonija bērniem atkarībā no vecuma.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
3

Tēmas

Urīnizvadceļu anatomiski – fizioloģiskās īpatnības. Urīnizvadceļu infekcijas (komplicētas, nekomplicētas).
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Ieskaite (Semestra)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Pediatrijas katedras mācību metodiskie materiāli;

2.

Mācību metodiskie materiāli Pediatrijā;

3.

Modificētās slimību vēstures shēma MF studentiem;

4.

Metodiskās rekomendācijas Bērnu reimatoloģijā;

Papildu literatūra

1.

Nelson Textbook of Pediatrics. 21st Edition. Kliegman, Robert M. 2020 (e-vide pieejama RSU bibliotekā ClinicalKey datu bāzē)

2.

Rudolph C.D., Rudolph A.M., et.al. Pediatric. 22th Edition. McGraw-HillCompany, 2011.

Citi informācijas avoti

1.

Interneta informācijas avoti: PEDINFO, Medscape, E medicine, PubMed, EndoText , BMJ Clinical Evidence, BMJ Journals, Cochrane Library, DynaMed, Science Direct