Ģimenes socioloģija un politika
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Pārzina ģimenes jēdziena definēšanas pieejas, ģimenes izpētes teorētiskās un metodoloģiskās pieejas, paradigmas un perspektīvas; ir priekšstats par to, kā šīs idejas var tikt pielietotas kā praktiski instrumenti ģimenes izpētē un problēmu analīzē; padziļinātas zināšanas un izpratne par ģimenes politikas nepieciešamību, būtību un ietvērumu.
Prasmes
1.Studiju kursa gaitā tiek attīstītas un pilnveidotas prasmes ģimenes politikas tipu un modeļu identificēšanā, analizēšanā un alternatīvu izvērtēšanā; kurss sekmē prasmes un iemaņas ģimenes politikas ietekmes aspektu noteikšanā un politikas rezultātu novērtēšanā.
Kompetences
1.Studējošie spēj argumentēti analizēt ģimenes pārmaiņu norises kopsakarā ar ģimenes politiku un tās attīstības iespējām.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Studiju kursa pilnvērtīgā apgūšanā liela loma ir studējošo patstāvīgajam darbam, tas organizēts šādi:
1) gatavošanās aktīvai līdzdalībai nodarbībās atbilstoši aplūkojamajam tematam – literatūras lasīšana, konspektēšana, jautājumu identificēšana;
2) studiju kursa apguves laikā jāuzraksta argumentētā eseja par pasniedzēja uzdotu tematu, atbilstīgi argumentētās esejas kā izklāsta formas rakstīšanas vispārpieņemtajiem noteikumiem;
3) atbilstīgi nodarbību grafikam jāsagatavo analītisks pārskats par līdzšinējiem pētījumiem ģimenes jomā Latvijā;
4) līdz eksāmenam jāizstrādā un jāiesniedz referāts par kādas valsts ģimenes politiku salīdzinājumā ar ģimenes politiku Latvijā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
1) Nodarbību apmeklējums – 10%;
2) Argumentētā eseja par pasniedzēja uzdotu tematu – 20%;
3) Analītisks pārskats par līdzšinējiem pētījumiem Latvijā ģimenes jomā – 20%;
4) Referāts par kādas valsts ģimenes politiku salīdzinājumā ar Latviju – 20%;
5) Eksāmens – 30%.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ģimenes socioloģija kā socioloģijas nozare. Tās rašanās un attīstība. Teorētisko pieeju daudzveidība ģimenes analīzē. Multidisciplinaritāte un starpdisciplinaritāte ģimenes izpētē.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ģimenes perspektīva. Ģimenes jēdziena definēšana. Ģimenes formas un tipi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ģimenes perspektīva. Ģimenes jēdziena definēšana. Ģimenes formas un tipi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ģimenes institūta izmaiņas un to sekas. Procesi un norises ģimenē. Ģimenes attīstības pieeja.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ģimenes institūta izmaiņas un to sekas. Procesi un norises ģimenē. Ģimenes attīstības pieeja.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ģimenes izpētes metodoloģiskie aspekti. Ģimenes privātums un pētniecības ētika. Ģimenes socioloģija kā resurss ģimenes politikas veidošanā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ģimenes izpētes metodoloģiskie aspekti. Ģimenes privātums un pētniecības ētika. Ģimenes socioloģija kā resurss ģimenes politikas veidošanā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ģimenes izpētes metodoloģiskie aspekti. Ģimenes privātums un pētniecības ētika. Ģimenes socioloģija kā resurss ģimenes politikas veidošanā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ģimenes izpētes metodoloģiskie aspekti. Ģimenes privātums un pētniecības ētika. Ģimenes socioloģija kā resurss ģimenes politikas veidošanā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ģimenes izpētes metodoloģiskie aspekti. Ģimenes privātums un pētniecības ētika. Ģimenes socioloģija kā resurss ģimenes politikas veidošanā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ģimenes perspektīvas nepieciešamība politikas veidošanā. Ģimenes politikas būtība un ietvērums.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ģimenes politikas kā sociālās politikas jomas rašanās un attīstība.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ģimenes politikas kā sociālās politikas jomas rašanās un attīstība.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ģimenes ideoloģija. Ideoloģisko ieviržu priekšrocības un trūkumi. Ģimenes politikas tipi. Ģimenes politikas modeļi atkarībā no valsts atbalsta ģimenēm.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ģimenes ideoloģija. Ideoloģisko ieviržu priekšrocības un trūkumi. Ģimenes politikas tipi. Ģimenes politikas modeļi atkarībā no valsts atbalsta ģimenēm.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ģimenes ideoloģija. Ideoloģisko ieviržu priekšrocības un trūkumi. Ģimenes politikas tipi. Ģimenes politikas modeļi atkarībā no valsts atbalsta ģimenēm.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ģimenes politikas ietekmes aspekti. Ģimenes politikas rezultātu novērtēšana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ģimenes politikas ietekmes aspekti. Ģimenes politikas rezultātu novērtēšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ģimenes politikas ietekmes aspekti. Ģimenes politikas rezultātu novērtēšana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ģimenes politikas loma mūsdienu sabiedrībā un nākotnes attīstības tendences.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Bernardes J. (1997) Family Studies: an Introduction. Routledge.
Bogenschneider, K. (2006). Family Policy Matters: How Policy Making Affects Families and what Professionals can Do (2nd ed.). Mahwah, NJ: Erlbaum.
Demo D.H., Allen K.R., Fine M.A. (1999) Handbook of Family Diversity. Oxford University Press
Zimmerman S. (2001) Family Policy: Constructed Solutions to Family Problems. Sage.
Papildu literatūra
Bengtson V.L. (2005) Sourcebook of Family Theory &Research. Sage
Edwards R. (2008) Researching Families andCommunities: Social and Generational Change. Routledge.
Gauthier A. (1998) The State and The Family: a Comparative Analysis of Family Policies in Industrialized Countries. Oxford: Clarendon Press.
Newman D.M., Grauerholz L. (2002) Sociology of Families. Pine Forge Press.
White M.J., Klein M.D. (2008) Family Theories. Sage.
Citi informācijas avoti
Comparative Family Policy Database. Pieejams: http://www.demogr.mpg.de/cgi-bin/databases/fampoldb/index.plx
Resursi no Family Policy Center mājaslapas. Pieejams: http://www.familypolicycenter.org/