Kultūras teorija
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studējošie iegūst zināšanas par kultūras teoriju spektru postmodernisma kultūrā.
Prasmes
1.Studējošie iegūst prasmes analizēt kultūras koncepcijas, veidot kritisku distanci pret mediju saturu.
Kompetences
1.Studējošie būs kompetenti kultūras procesu analīzē.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
1. Jāanalizē kāds kultūras fenomens vai subkultūra pilsētas vidē un jāprezentē sava versija, interpretācija nodarbību laikā.
2. Jāizlasa un kritiski jāanalizē kāds no aktuālajiem kultūras teorijas analīzes darbiem un auditorijā ir jāprezentē teksta analīze: kritika, konteksts, studējošā viedoklis par autora spēju skaidrot jēdziena "kultūra" ģenēzi, funkcionēšanu. Izlasītais teksts tiek prezentēts kursa noslēgumā.
Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Izvēlēties vienu no kursa tēmām un veidot individuālu referātu:
1. Kultūras jēdziens
2. Kultūra kā sistēma un institūcija
3. Kultūra kā kolektīvā prakse
4. Kultūra kā publiskās telpas transformācijas. Jirgens Habermass.
5. Postmodernisma kultūra
6. Postmodernisms un kultūras kapitāls.
7. Kultūras globalizācijas procesi un neonacionālisms kultūras procesos
8. Hibridizācijas procesi kultūrā
|
||
|
2.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Gala atzīmi veido trīs komponentes:
1. Tekstu analīze seminārā - 40%.
Seminārā studējošais prezentē pasniedzēja piedāvāta teksta analīzi (Power Point prezentācija).
Prezentācijai jāietver:
1) konteksts, kurā teksts radies raksturojums;
2) galvenās tekstā izvirzītās tēzes;
3) autora argumentācijas izklāsts,
4) autora argumentācijas novērtējums;
5) tekstā piedāvāto ideju aktualitātes izvērtējums (Kāpēc šis teksts šodien kādam būtu/nebūtu jālasa?).
Prezentācijai atvēlētais laiks 10 minūtes, 5 minūtes diskusijai.
NB! Wikipēdijas šķirkļu pārstāsts netiks pieņemts.
2. Studējošā brīvi izvēlēta mūsdienu Latvijas kultūras aktuāla fenomena analīze esejas formā - 50%.
Analīzē obligāti norādāma teorija, uz kuru balstīts pētījums/analīze. Esejas nepieciešamā sastāvdaļa ir atsauces un izmantotās literatūras/avotu saraksts.
3. Studējošā darbs lekcijās un semināros - 10%.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kultūra un stāsti. Naratīva teorija. Kultūras atmiņa.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kultūra un vara: postkoloniālā teorija, kultūras studijas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kultūra teorijas spogulī. Kultūras pavērsiens humanitārajās un sociālajās zinātnēs.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Lingvistiskais pagrieziens pavērsiens. Kultūra kā struktūra: Strukturālisms, poststrukturālisms, diskursa teorija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kultūra un dzimte: dzimtes studijas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mūsdienu kultūras teorijas salīdzinošā skatījumā. Pārskats.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Latvijas laikmetīgā kultūra teorijas skatījumā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kultūra un vara: postkoloniālā teorija, kultūras studijas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kultūra kā teksts: interpretatīvā antropoloģija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Hermeneitika: Saprašanas problēma sociālajās un humanitārajās zinātnēs.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Assmann. A. Introduction to cultural studies: topics, concepts, issues. Berlin, 2012.
Bachman- Medick D. Cultural Turns: New Orientations in the Study of Culture. Berlin, 2016.
Barker Ch., Jane E.A. Cultural Studies: Theory and Practice. SAGE Publications, 2016.
Groh A. Theories of Culture. London, 2019.
Milner A. Contemporary cultural theory : an introduction. New York : Routledge, 2002.
Anderson B. Imagined communities. (Vismaz 2 nodaļas pēc brīvas izvēles)
Assmann A. Jaunais īgnums par memoriālo kultūru. Iejaukšanās. Rīga, 2018.
Barts R. Mitoloģijas. R., b.g.
Batlere Dž. Dzimtes nemiers. R., 2012.
Bērks P. Kultūru hibriditāte.R., 2012.
Bhabha H. The Location of Culture. London, 2004. (Jebkura viena nodaļa)
Burdjē P. Praktiskā jēga. ( 1.- 4.nodaļa)
Crary J. Techniques of the Observer. Cambridge, 1990.
Derrida J. Writing and Difference. 10.nodaļa.
Fuko M. Seksualitātes vēsture. 1.sēj.
Gīrcs K. Kultūru interpretācija. 1., 2. daļa.
Hantingtons S. Civilizāciju sadursme.(Fragmenti pēc izvēles).
Holl S. The Work of Representation // Representation: Cultural Representations and Signifying Practices. SAGE Publications, 1997.
Schechner R. Performance theory. (Pirmās 3 nodaļas)
Said E. Orientalism. (Ievads + 1.nodaļa)
Spivak G. Vai pakļautie spēj runāt? R., 2012.
Papildu literatūra
Reckwitz A. Die Transformation der Kulturtheorien: Zur Entwicklung eines Theorieprogramms, 2000.