Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Sporta psiholoģija

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
LSPA_318
Zinātnes nozare
Veselības un sporta zinātnes
Kredītpunkti (ECTS)
2,00
Mērķauditorija
Rehabilitācija; Sporta treneris
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija
Kontaktinformācija

LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006

Par studiju kursu

Mērķis

Iegūt akadēmiskas zināšanas sporta psiholoģijā, iegūt zināšanas par sporta ietekmi uz sportista personību, par sportista psiholoģiskajām reakcijām uz traumu sportā, zināšanas par fizioterapeitam nepieciešamajām psiholoģiskajām prasmēm un tehnikām traumas rehabilitācijas procesā.

Priekšzināšanas

Bakalaura līmeņa pamazināšanas par vispārīgo psiholoģiju.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Par sporta psiholoģijas pamatjēdzieniem un pieejām personībai sporta psiholoģijā; emociju izpausmēm sportā un emociju regulācijas paņēmieniem; par sportista psiholoģiskajām reakcijām uz traumu sportā.

Prasmes

1.Analizē sportista personības faktorus; analizē psiholoģiskās reakcijas rehabilitācijas procesa laikā.

Kompetences

1.Izvērtēt sportista personības profilu un atbilstoši tam izvēlēties nepieciešamās rehabilitācijas metodes.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Patstāvīga darba uzdevumi: zināšanu nostiprināšana par sporta psiholoģijas pamatjēdzieniem un pieejām personībai sporta psiholoģijā; emociju izpausmēm sportā un emociju regulācijas paņēmieniem; par sportista psiholoģiskajām reakcijām uz traumu sportā. Studentiem - patstāvīgi jāizveido un jāizstāv prezentācija par noteikto ar sporta psiholoģiju saistīto tēmu un fizioterapeita lomu šajā jomā, zinātnisko rakstu izpēte; - jāsagatavojas teorētiskam testam par ar sporta psiholoģiju saistītiem jēdzieniem.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Gala vērtējumu veido punktu kopums, ko iegūst par izpildītiem uzdevumiem. - Prezentācijas sagatavošana un aizstāvēšana (noteikto ar sporta psiholoģiju saistīto tēmu, fizioterapeita lomu šajā jomā, zinātnisko rakstu izpēte). - Teorētiskais tests (ar sporta psiholoģiju saistītiem jēdzieniem) - slēgta tipa jautājumi ar atbilžu variantiem. Tests tiek ieskaitīts, ja ir iegūti minimāli 4 punkti. Testā maksimāli var iegūt 10 punktus, par prezentāciju atbilstoši novērtēšanas kritērijiem 20 punktus. Studentiem ir iespēja iegūt papildus punktus par aktīvu dalību nodarbībās (diskusijas, oponēšana utt.)

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Patstāvīgā gala darba prezentācija. Tests.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Personības izpratne sporta psiholoģijā. Big Five personības teorija. Sportista personības pamatelementi. Sportista personību ietekmējošie faktori.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ievads studiju kursā. Ievads sporta psiholoģijā kā zinātnē, tās pētījumu objekts un metodes. Sporta psiholoģijas vēsture. Pieejas personībai sporta psiholoģijā (psihoanalītiskā, biheivioristiskā, humānistiskā, kognitīvā).
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Rehabilitācijas izvērtēšana un sportista profils. Emociju regulēšanas tehnikas. Iztēles pielietošana sportistu rehabilitācijas procesā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Stress sportā. Ikdienas stresa ietekme uz sportistu. Stresa attīstības stadijas (H.Selye).
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Emocionālie stāvokļi un trauma sportā. Psiholoģiskā reakcija uz traumu.Sēru procesa stadijas (Kubler-Ross). Četru fāžu riska modelis (Rose and Jevne). Integrētais psiholoģiskās reakcijas modelis uz traumu sportā (Wiese – Bjornstal). Depresija sportā. Obsesīvi-kompulsīvais personības tips sportā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Rehabilitācijas procesa psiholoģiskie aspekti.Psiholoģiskās adaptācijas modelis (Brewer). Psihofizioloģiskais modelis (Weiss&Troxel).
Kopā kredītpunkti (ECTS):
2,00
Kontaktstundas:
16 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Ābele, Isidori, Grants, Pipere, Tauriņa, Egle, et all. (2021). Sporta psiholoģija: teorija un prakse / Agita Ābele ; recenzenti: Ph.D.Phys. Emanuele Isidori, Dr.paed. Juris Grants, Dr.psych. Anita Pipere, Dr.paed. Agrita Tauriņa ; konsultants Pēteris Egle ; zīmējumu autore Rudīte Kravale ; priekšvārds: Aldons Vrubļevskis. (Atkārtots izdevums), RaKa.

Papildu literatūra

1.

Mangal, S. K., & Mangal, S. (2023). Sports Psychology: Concepts and Applications (1st ed.). Routledge India.

Citi informācijas avoti

1.

Essentials of Exercise and Sport Psychology: An Open Access Textbook