Pacienta orientētās un Ķīnas Medicīnas sistēmas. Veselība un sāpes
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Pilsoņu iela 13, VSIA P.Stradiņa KUS, 32. korpuss, aurk@rsu.lv, +371 67069452
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Zināšanas par galvenajiem integratīvās medicīnas virzieniem un metodēm. Zināšanas par galvenajiem sāpju rašanās mehānismiem integratīvās medicīnas skatījumā un sāpju pacientu sūdzībām dažādas lokalizācijas muskuloskeletālo, neiropātisko un viscerālo traucējumu gadījumos. Studējošie spēs orientēties un pielietot jaunākās tendences multimodālajā un komplementārajā sāpju terapijā.
Prasmes
1.Spēs izmeklēt un novērtēt sāpju slimnieku sūdzības, izmantojot komplementārās medicīnas principus un vajadzības dažādu muskuloskeletālo un viscerālo slimību gadījumos. Izveidot multimodālo sāpju terapijas plānu. Ieteikt atbilstošāko sāpju terapijas veidu dažādos aprūpes etapos. -Izskaidrot ar sāpju cēloņiem un to ārstēšanu saistītos integratīvās pieejas jautājumus pacientam, viņa piederīgajiem un aprūpētājiem.
Kompetences
1.Students varēs piedalīties sāpju pacienta multimodālās aprūpes plānošanā dažādos etapos. Sadarbībā ar citām ārstniecības personām varēs noteikt individuālam pacientam attiecīgu terapiju, kas balstīta uz biopsihosociālu pieeju. Students varēs novērtēt sāpju terapijas īslaicīgos un ilgtermiņa efektus un prognostiskos uzdevumus.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Students patstāvīgi apgūst studiju programmā piedāvāto literatūru, veic iegūtās informācijas apkopojumu.
Analizē un piedalās diskusijās par konkrētiem klīniskajiem gadījumiem, terapijas un aprūpes analīzi, iespējamo multimodālo sāpju profilaksi.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Lai sekmīgi apgūtu studiju kursa vielu un sagatavotos studiju kursa gala pārbaudījumam, studējošais veic sekojošas aktivitātes – obligātas, netiek vērtētas ar atzīmi, tiek fiksēta uzdoto uzdevumu izpilde ar i/ni (izpildīta vai nav izpildīts):
1. Testa uzdevumu izpilde par videolekciju materiāla apguvi 1. praktiskajā nodarbībā
2. Līdzdalība praktiskajās nodarbībās. Par katru kavēto nodarbību – jāsagatavo rakstiska prezentācija vai iespēju robežās piedalīties citas grupas nodarbībā par kavētās nodarbības tēmu.
3. Klīnisko gadījumu risinājums un analīze praktiskajās nodarbībās (i/ni). Kursa gala vērtējumu veido: 50% – rakstisks eksāmens, kas sastāv no divām daļām: daudzatbilžu tests ar 25 teorētiskiem jautājumiem (50%) un 2 klīniskie uzdevumi (50%); 50% – praktisko nodarbību apmeklējums un izpildītie uzdevumi.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Pacienta izmeklēšanas pamatmetodes klasiskajā Rietumu medicīnā. Skalu un algoritmu praktiska izmantošana. Vizuālo analogu skalas (VAS) izmantošana pacienta subjektīvo sajūtu novērtēšanai.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Pacienta izmeklēšanas pamatmetodes Tradicionālajā Ķīnas medicīnā.
Integratīvās akupunktūras metode.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Vispārējais un speciālais ķermeņa, mugurkaula un iegurņa biomehāniskās funkcijas novērtējums, izmantojot osteopātijas metodes. Mugurkaula, iegurņa un locītavu sāpju simptomu pārbaude un testu izpilde.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Sāpju sindromu novērtējums un diagnostika lietojot holistiskās un integratīvās medicīnas metodes.
Akupunktūras metode. Homeo-siniatrija. Homeopātija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Akūto sāpju terapija ar dažādām komplementārās medicīnas metodēm. Hronisko sāpju ārstēšana ar holistiskās un integratīvās medicīnas metodēm.
Cigun terapija.
Ievads Biorezonanses terapijas metodē. Elektroakupunktūra pēc Folla diagnostikas un veģetatīvās rezonanses testa (Vegatests).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Meditācijas metožu pielietošana sāpju terapijā. Psihosomatisko traucējumu profilakse un ārstēšana. Meditācija pēc psihotraumas. Iepzīšanās ar meditācijas virzieniem (Kristīgā meditācija, meditācija Budisma, Daoisma, dzenbudisma un vēdiskajās tradīcijās u.c.)
Aurikuloterapijas metode.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Kustību nozīme atveseļošanās procesā. Praktiska iepazīšanās ar dažādām fiziskā ķermeņa atveseļošanās sistēmām (joga, cigun, taidzi, ušu, Ba Dua Jin, 5 tibetieši u.c.).
Mikrosistēmas. Su-Jok terapija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Uztura programmas sastādīšana. Ieskats dažādos uztura tipos un to ietekme uz cilvēka fizisko un mentālo veselību. Uztura programmas izvēle un monitorēšana.
Ievads Ajurvēdas medicīnā.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Thomas W. Myers. Anatomy Trains: Myofascial Meridians for Manual Therapists and Movement Professionals. 2021
Claudia Focks, Ingolf Hosbach, Ulrich März. Guide d'acupuncture: Localisation des points et techniques d'insertion. 2018
Papildu literatūra
Lothar Ursinus. The Body Clock in Traditional Chinese Medicine: Understanding Our Energy Cycles for Health and Healing. 2020
Ārvalstu studentiem/For International students:
Lothar Ursinus. The Body Clock in Traditional Chinese Medicine: Understanding Our Energy Cycles for Health and Healing. 2020