Sociālā un saskarsmes psiholoģija
Studiju kursa īstenotājs
LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006
Par studiju kursu
Mērķis
Sekmēt studentu profesionālo kompetenci, veicinot sistematizēta un empīriski pamatota satura realizāciju par sociālās un saskarsmes psiholoģijas pamatjautājumiem, sociālpsiholoģisko pieeju personības izpētē, personības saskarsmes prasmju veidošanos, norisēm un izpausmēm.
Priekšzināšanas
Priekšzināšanas: vispārīgā un attīstības psiholoģijā; pedagoģijā.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.1. Sociālās un saskarsmes psiholoģijas teorētiskos pamatvirzienus un zinātnes aktualitātes 2. Saskarsmes struktūru, sociālās percepcijas, komunikācijas, interakcijas izpausmes un sociālās ietekmes faktorus 3. Personības uzvedības fenomenus grupās, konfliktu veidus, to norisi un risināšanas iespējas.
Sociālās percepcijas situācju izvērtējums • Konfliktu risināšanas un diskusiju metodes sporta komandā/grupā. • Patstāvīgais darbs ar prezentāciju: Saskarsmes interaktīvais aspekts sporta treniņā vai sporta stundā.
Prasmes
1.1. Prot skaidrot un noteikt aktuālas problēmas sporta pedagoga darbā un spēj mērķtiecīgi plānot un analīzēt to cēloņus sociāli psiholoģiskajā kontekstā. 2. Spēj diskutēt par komunikācijas un sadarbības prasmēm sporta speciālista darbībā.
Vienas aktuālas problēmas sociālajā psiholoģijā analīze un prezentācija
Kompetences
1.1. Identificē un prot strādāt ar sociālpsiholoģiskām problēmām, izvēloties piemērotas komunikācijas izpausmes sporta speciālista darbībā. 2. Analītiski izvērtē grupas sociālus fenomenus, sociālās vides un personības mijiedarbību uz profesionālo sporta speciālista darbību.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Sociālās percepcijas situācju izvērtējums |
20,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
1. Divu personu sociālās percepcijas pozīciju izvērtējums 3 situācijās. Vēlams ar video vai situāciju aprakstu. Izvērtējums tiek veikts saskaņā ar uztveres mehānismu un barjeru analīzi. |
||
|
2.
Konfliktu risināšanas un diskusiju metodes sporta komandā/grupā. |
20,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Konfliktu risināšanas un diskusiju metožu izvērtējums sporta komandā/grupā tiek organizēts teorētiski izvirzīto kritēriju kontekstā, to aprakstot ar piemēru. Vismaz 3 konfliktu risināšanas metodes vai paņēmieni dažādu konflikta veidu kontekstā |
||
|
3.
Patstāvīgais darbs ar prezentāciju: Saskarsmes interaktīvais aspekts sporta treniņā vai sporta stundā. |
20,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Patstāvīgais darbs ar prezentāciju: Saskarsmes interaktīvais aspekts sporta treniņā vai sporta stundā. Uz nodarbības piemēra tiek atklātas interaktīvās ietekmes. Darbu var veikt 2-3 cilvēku grupās ar prezentāciju uz 10min. |
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
10 balles
|
|
Patstāvīgais darbs; Eksāmens. |
||
|
2.
Vienas aktuālas problēmas sociālajā psiholoģijā analīze un prezentācija |
40,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Vienas aktuālas problēmas sociālajā psiholoģijā analīze un prezentācija” (vēlams izmantojot papildus literatūru un elektroniskās datu bāzes, jābūt atsaucēm uz izmantotu literatūru, kas papildināta ar vismaz 2 zinātnisko pētījuma aprakstu par pētāmo tematu). Prezentācija 5-10 min, parādot sociālo aktualitāti ar piemēriem un komunikācijas un sadarbības ietekmes izvērtējumu |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Saskarsmes būtība un izpausmes; sociālā percepcija, pirmā iespaida veidošanās.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Saskarsmes būtība un izpausmes; sociālā percepcija, pirmā iespaida veidošanās.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Saskarsmes būtība un izpausmes; sociālā percepcija, pirmā iespaida veidošanās.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Efektīva verbālā komunikācija un psiholoģiskās barjeras. Saskarsmes neverbālais informatīvi-komunikatīvais aspekts, prasības komunikatoram un klausītājam;
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Efektīva verbālā komunikācija un psiholoģiskās barjeras. Saskarsmes neverbālais informatīvi-komunikatīvais aspekts, prasības komunikatoram un klausītājam;
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Efektīva verbālā komunikācija un psiholoģiskās barjeras. Saskarsmes neverbālais informatīvi-komunikatīvais aspekts, prasības komunikatoram un klausītājam;
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Interakcija-saskarsme kā mijiedarbība. Transaktīvā teorija. Konflikti, to veidi, risināšanas iespējas;
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Interakcija-saskarsme kā mijiedarbība. Transaktīvā teorija. Konflikti, to veidi, risināšanas iespējas;
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Interakcija-saskarsme kā mijiedarbība. Transaktīvā teorija. Konflikti, to veidi, risināšanas iespējas;
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Cilvēku ietekmēšanas paņēmieni un aizsardzības mehānismi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Cilvēku ietekmēšanas paņēmieni un aizsardzības mehānismi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Cilvēku ietekmēšanas paņēmieni un aizsardzības mehānismi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Cilvēku ietekmēšanas paņēmieni un aizsardzības mehānismi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
ES izpratne sociālajā psiholoģijā, stereotipi un aizspriedumi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
ES izpratne sociālajā psiholoģijā, stereotipi un aizspriedumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
ES izpratne sociālajā psiholoģijā, stereotipi un aizspriedumi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Sociālā ietekme un tās faktori, personības uzvedības fenomeni grupās, indivīds un grupa, masu un pūļa psiholoģija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Sociālā ietekme un tās faktori, personības uzvedības fenomeni grupās, indivīds un grupa, masu un pūļa psiholoģija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Emocionālas intelekts kā aktuāls konstrukts 21.gs.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Emocionālas intelekts kā aktuāls konstrukts 21.gs.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Starpkultūru psiholoģija, sociālā uzvedība un starpgrupu kontakti kultūrā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Starpkultūru psiholoģija, sociālā uzvedība un starpgrupu kontakti kultūrā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Saskarsmes būtība un izpausmes; sociālā percepcija, pirmā iespaida veidošanās.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Efektīva verbālā komunikācija un psiholoģiskās barjeras. Saskarsmes neverbālais informatīvi-komunikatīvais aspekts, prasības komunikatoram un klausītājam;
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Interakcija-saskarsme kā mijiedarbība. Transaktīvā teorija. Konflikti, to veidi, risināšanas iespējas;
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Interakcija-saskarsme kā mijiedarbība. Transaktīvā teorija. Konflikti, to veidi, risināšanas iespējas;
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Cilvēku ietekmēšanas paņēmieni un aizsardzības mehānismi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
ES izpratne sociālajā psiholoģijā, stereotipi un aizspriedumi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
ES izpratne sociālajā psiholoģijā, stereotipi un aizspriedumi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Sociālā ietekme un tās faktori, personības uzvedības fenomeni grupās, indivīds un grupa, masu un pūļa psiholoģija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Sociālā ietekme un tās faktori, personības uzvedības fenomeni grupās, indivīds un grupa, masu un pūļa psiholoģija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Emocionālas intelekts kā aktuāls konstrukts 21.gs.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Starpkultūru psiholoģija, sociālā uzvedība un starpgrupu kontakti kultūrā.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Omārova S. (2009). Cilvēks runā ar cilvēku. Rīga: Kamene (akceptējams izdevums)
Omārova S. (2006). Cilvēks dzīvo grupā. Rīga: Kamene (akceptējams izdevums)
Pīzs A. (2014). Ķermeņa valoda: kā atminēt sarunbiedra domas pēc viņa stājas un kustībām. Rīga
Myers, D., Twenge, J. (2021). Social Psychology. 483, NYPiemērots angļu valodas plūsmai
Ļevina, J., Škuškovnika, D., Enģele, I. (2015). Indivīds, grupa un sabiedrība. Kolektīvajā monogrāfijā Psiholoģija (2). Rīga: Zvaigzne ABC
Seiler W. J. (2017). Communication: making connections. Allyn & BaconPiemērots angļu valodas plūsmai
Papildu literatūra
Leiendekers A. (2016). Konfliktu vadība. SIA J.L.V.
Kozlovs N. (2008). Saskarsmes māksla. Rīga: Jumava
Berns E. (2002). Spēles ko spēlē cilvēki. Rīga: Birojs
Dragūns, J., Mārtinsone, K. (2015). Psiholoģija un kultūra. Kolektīvajā monogrāfijā Psiholoģija (2). Rīga: Zvaigzne ABC
Reņģe V. (2004). Psiholoģija: savstarpējo attiecību psiholoģija
Goulmens, D. (2019). Tava emocionālā Inteliģence.
Svence, G. (2009). Pozitīvā psiholoģija. Rīga: Zvaigzne ABC
Enkelmans, N.B. (2008). Harisma. Rīga: Madris