Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Sociālā un saskarsmes psiholoģija

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
LSPA_090
Zinātnes nozare
Sporta pedagoģija; Veselības un sporta zinātnes
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Pedagoģija; Psiholoģija; Sporta treneris
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Sporta teorijas katedra
Kontaktinformācija

LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006

Par studiju kursu

Mērķis

Sekmēt studentu profesionālo kompetenci, veicinot sistematizēta un empīriski pamatota satura realizāciju par sociālās un saskarsmes psiholoģijas pamatjautājumiem, sociālpsiholoģisko pieeju personības izpētē, personības saskarsmes prasmju veidošanos, norisēm un izpausmēm.

Priekšzināšanas

Priekšzināšanas: vispārīgā un attīstības psiholoģijā; pedagoģijā.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.1. Sociālās un saskarsmes psiholoģijas teorētiskos pamatvirzienus un zinātnes aktualitātes 2. Saskarsmes struktūru, sociālās percepcijas, komunikācijas, interakcijas izpausmes un sociālās ietekmes faktorus 3. Personības uzvedības fenomenus grupās, konfliktu veidus, to norisi un risināšanas iespējas.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Sociālās percepcijas situācju izvērtējums Konfliktu risināšanas un diskusiju metodes sporta komandā/grupā. Patstāvīgais darbs ar prezentāciju: Saskarsmes interaktīvais aspekts sporta treniņā vai sporta stundā.

Prasmes

1.1. Prot skaidrot un noteikt aktuālas problēmas sporta pedagoga darbā un spēj mērķtiecīgi plānot un analīzēt to cēloņus sociāli psiholoģiskajā kontekstā. 2. Spēj diskutēt par komunikācijas un sadarbības prasmēm sporta speciālista darbībā.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Vienas aktuālas problēmas sociālajā psiholoģijā analīze un prezentācija

Kompetences

1.1. Identificē un prot strādāt ar sociālpsiholoģiskām problēmām, izvēloties piemērotas komunikācijas izpausmes sporta speciālista darbībā. 2. Analītiski izvērtē grupas sociālus fenomenus, sociālās vides un personības mijiedarbību uz profesionālo sporta speciālista darbību.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Sociālās percepcijas situācju izvērtējums

20,00% no gala vērtējuma
10 balles

1. Divu personu sociālās percepcijas pozīciju izvērtējums 3 situācijās. Vēlams ar video vai situāciju aprakstu. Izvērtējums tiek veikts saskaņā ar uztveres mehānismu un barjeru analīzi.

2.

Konfliktu risināšanas un diskusiju metodes sporta komandā/grupā.

20,00% no gala vērtējuma
10 balles

Konfliktu risināšanas un diskusiju metožu izvērtējums sporta komandā/grupā tiek organizēts teorētiski izvirzīto kritēriju kontekstā, to aprakstot ar piemēru. Vismaz 3 konfliktu risināšanas metodes vai paņēmieni dažādu konflikta veidu kontekstā

3.

Patstāvīgais darbs ar prezentāciju: Saskarsmes interaktīvais aspekts sporta treniņā vai sporta stundā.

20,00% no gala vērtējuma
10 balles

Patstāvīgais darbs ar prezentāciju: Saskarsmes interaktīvais aspekts sporta treniņā vai sporta stundā. Uz nodarbības piemēra tiek atklātas interaktīvās ietekmes. Darbu var veikt 2-3 cilvēku grupās ar prezentāciju uz 10min.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
10 balles

Patstāvīgais darbs; Eksāmens.

2.

Vienas aktuālas problēmas sociālajā psiholoģijā analīze un prezentācija

40,00% no gala vērtējuma
10 balles

Vienas aktuālas problēmas sociālajā psiholoģijā analīze un prezentācija” (vēlams izmantojot papildus literatūru un elektroniskās datu bāzes, jābūt atsaucēm uz izmantotu literatūru, kas papildināta ar vismaz 2 zinātnisko pētījuma aprakstu par pētāmo tematu). Prezentācija 5-10 min, parādot sociālo aktualitāti ar piemēriem un komunikācijas un sadarbības ietekmes izvērtējumu

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Saskarsmes būtība un izpausmes; sociālā percepcija, pirmā iespaida veidošanās.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Saskarsmes būtība un izpausmes; sociālā percepcija, pirmā iespaida veidošanās.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Saskarsmes būtība un izpausmes; sociālā percepcija, pirmā iespaida veidošanās.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Efektīva verbālā komunikācija un psiholoģiskās barjeras. Saskarsmes neverbālais informatīvi-komunikatīvais aspekts, prasības komunikatoram un klausītājam;
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Efektīva verbālā komunikācija un psiholoģiskās barjeras. Saskarsmes neverbālais informatīvi-komunikatīvais aspekts, prasības komunikatoram un klausītājam;
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Efektīva verbālā komunikācija un psiholoģiskās barjeras. Saskarsmes neverbālais informatīvi-komunikatīvais aspekts, prasības komunikatoram un klausītājam;
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Interakcija-saskarsme kā mijiedarbība. Transaktīvā teorija. Konflikti, to veidi, risināšanas iespējas;
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Interakcija-saskarsme kā mijiedarbība. Transaktīvā teorija. Konflikti, to veidi, risināšanas iespējas;
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Interakcija-saskarsme kā mijiedarbība. Transaktīvā teorija. Konflikti, to veidi, risināšanas iespējas;
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Cilvēku ietekmēšanas paņēmieni un aizsardzības mehānismi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Cilvēku ietekmēšanas paņēmieni un aizsardzības mehānismi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Cilvēku ietekmēšanas paņēmieni un aizsardzības mehānismi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Cilvēku ietekmēšanas paņēmieni un aizsardzības mehānismi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

ES izpratne sociālajā psiholoģijā, stereotipi un aizspriedumi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

ES izpratne sociālajā psiholoģijā, stereotipi un aizspriedumi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

ES izpratne sociālajā psiholoģijā, stereotipi un aizspriedumi.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
1,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Ieskaite (Semestra)
2. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Sociālā ietekme un tās faktori, personības uzvedības fenomeni grupās, indivīds un grupa, masu un pūļa psiholoģija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Sociālā ietekme un tās faktori, personības uzvedības fenomeni grupās, indivīds un grupa, masu un pūļa psiholoģija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Emocionālas intelekts kā aktuāls konstrukts 21.gs.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Emocionālas intelekts kā aktuāls konstrukts 21.gs.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Starpkultūru psiholoģija, sociālā uzvedība un starpgrupu kontakti kultūrā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Starpkultūru psiholoģija, sociālā uzvedība un starpgrupu kontakti kultūrā.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
2,00
Kontaktstundas:
12 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens
NEPILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Saskarsmes būtība un izpausmes; sociālā percepcija, pirmā iespaida veidošanās.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Efektīva verbālā komunikācija un psiholoģiskās barjeras. Saskarsmes neverbālais informatīvi-komunikatīvais aspekts, prasības komunikatoram un klausītājam;
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Interakcija-saskarsme kā mijiedarbība. Transaktīvā teorija. Konflikti, to veidi, risināšanas iespējas;
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Interakcija-saskarsme kā mijiedarbība. Transaktīvā teorija. Konflikti, to veidi, risināšanas iespējas;
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Cilvēku ietekmēšanas paņēmieni un aizsardzības mehānismi.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
1,00
Kontaktstundas:
10 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Ieskaite (Semestra)
2. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

ES izpratne sociālajā psiholoģijā, stereotipi un aizspriedumi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

ES izpratne sociālajā psiholoģijā, stereotipi un aizspriedumi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Sociālā ietekme un tās faktori, personības uzvedības fenomeni grupās, indivīds un grupa, masu un pūļa psiholoģija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Sociālā ietekme un tās faktori, personības uzvedības fenomeni grupās, indivīds un grupa, masu un pūļa psiholoģija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Emocionālas intelekts kā aktuāls konstrukts 21.gs.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Starpkultūru psiholoģija, sociālā uzvedība un starpgrupu kontakti kultūrā.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
2,00
Kontaktstundas:
12 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Omārova S. (2009). Cilvēks runā ar cilvēku. Rīga: Kamene (akceptējams izdevums)

2.

Omārova S. (2006). Cilvēks dzīvo grupā. Rīga: Kamene (akceptējams izdevums)

3.

Pīzs A. (2014). Ķermeņa valoda: kā atminēt sarunbiedra domas pēc viņa stājas un kustībām. Rīga

4.

Myers, D., Twenge, J. (2021). Social Psychology. 483, NYPiemērots angļu valodas plūsmai

5.

Ļevina, J., Škuškovnika, D., Enģele, I. (2015). Indivīds, grupa un sabiedrība. Kolektīvajā monogrāfijā Psiholoģija (2). Rīga: Zvaigzne ABC

6.

Seiler W. J. (2017). Communication: making connections. Allyn & BaconPiemērots angļu valodas plūsmai

Papildu literatūra

1.

Leiendekers A. (2016). Konfliktu vadība. SIA J.L.V.

2.

Kozlovs N. (2008). Saskarsmes māksla. Rīga: Jumava

3.

Berns E. (2002). Spēles ko spēlē cilvēki. Rīga: Birojs

4.

Dragūns, J., Mārtinsone, K. (2015). Psiholoģija un kultūra. Kolektīvajā monogrāfijā Psiholoģija (2). Rīga: Zvaigzne ABC

5.

Reņģe V. (2004). Psiholoģija: savstarpējo attiecību psiholoģija

6.

Goulmens, D. (2019). Tava emocionālā Inteliģence.

7.

Svence, G. (2009). Pozitīvā psiholoģija. Rīga: Zvaigzne ABC

8.

Enkelmans, N.B. (2008). Harisma. Rīga: Madris