Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Mediācija teorijā un praksē

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
LUSDK_064
Zinātnes nozare
Psiholoģija; Sociālā psiholoģija
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Sociālā labklājība un sociālais darbs
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Rehabilitācijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, socdk@rsu.lv, +371 67061575

Par studiju kursu

Mērķis

Sniegt zināšanas par meditāciju kā alternatīvu domstarpību risināšanas veidu sociālajā jomā. Pilnveidot izpratni par meditāciju kā mūsdienīgu un kvalitatīvu konfliktu risināšanas metodi. Attīstīt prasmes meditācijas un tās elementu izmantošanai un integrēšanai sociālo jautājumu risināšanā.

Priekšzināšanas

Sociālā psiholoģija, saskarsmes psiholoģija

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Izskaidro mediācijas definīciju; Izskaidro mediācijas nozīmi kā alternatīvu domstarpību risināšanas metodi; Raksturo mediācijas vadlīnijas un posmus; Raksturo un nosauc mediācijas procesa strukturizēšanu, procesa norisi un pamatnoteikumus; Izprot mediācijā izmantojamo jēdzienu/terminoloģiju pielietojamību; Apraksta mediācijas izmantošanas iespējas sociālajā darbā, ietekmi un nozīmi Izprot Mediācijas likumu

Prasmes

1.Spēj identificēt, definēt, analizēt un risināt sociālās problēmas; Spēj rast alternatīvus sociālo problēmu risinājumus un izvēlēties atbilstošo stratēģiju; Īsteno preventīvos pasākumus, lai novērstu situācijas eskalāciju; Spēj veidot ētisku un kultūrsensitīvu saskarsmi profesionālā darbā

Kompetences

1.Spēj, izmantojot mediācijas metodes, identificēt un risināt konfliktus; Vada problēmu risināšanas procesu; Konstruktīvi analizē konfliktsituācijas; Izprot un analizē Mediatora sociālās kompetences un ētikas principus, to nozīmīgumu konfliktu risināšanā; Izprot preventīvās meditācijas nozīmi sociālajā darbā.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
1. Brīvi izvēlēta gadījuma, meditācijas procesa detalizēts apraksts un analīze 2. Pētijuma analīze saistībā ar mediācijas praksi sociālājā darbā 3. Mediācijas simulēšana, lomu spēles, reflektēšana.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Pētījuma analīze saistībā ar mediācijas praksi sociālajā darbā-20% Mediācijas gadījuma detalizēts apraksts un analīze, tā prezentēšana-60% Mediācijas simulēšana, lomu spēles, reflektēšana-20%

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Mediācija sociālajā darbā
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Mediācijas vēsture un attīstība pasaulē un Latvijā. Mediācijas aktualitātes Latvijā un tās attīstību ietekmējošie faktori
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Konflikta jēdziens, tā veidi un risināšana
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Meditācijas teorētiskie aspekti, tās definīcija, priekšrocības un trūkumi
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Mediācijas pamatprincipi, meditācijas fāzes un strukturēšana
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pozīciju, vajadzību un interešu analīze mediācijā
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Mediatora darba tehnikas, izmantojamie vizuālie līdzekļi
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Izlīgums kā taisnīguma atjaunošana krimināllietās
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Mediatora kompetences un ētika
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Mediācijas organizēšanas veidi, tās formas un veidi
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Preventīvās meditācijas nozīme sociālajā darbā
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociālā konstrukcionisma principi mediācijā
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
24 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens
NEPILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Mediācija sociālajā darbā
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Mediācijas vēsture un attīstība pasaulē un Latvijā. Mediācijas aktualitātes Latvijā un tās attīstību ietekmējošie faktori
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Konflikta jēdziens, tā veidi un risināšana
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Meditācijas teorētiskie aspekti, tās definīcija, priekšrocības un trūkumi
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Mediācijas pamatprincipi, meditācijas fāzes un strukturēšana
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pozīciju, vajadzību un interešu analīze mediācijā
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Mediatora darba tehnikas, izmantojamie vizuālie līdzekļi
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Izlīgums kā taisnīguma atjaunošana krimināllietās
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Mediatora kompetences un ētika
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Mediācijas organizēšanas veidi, tās formas un veidi
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Preventīvās meditācijas nozīme sociālajā darbā
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociālā konstrukcionisma principi mediācijā
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
24 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Bolis, J. Mediācija un sarunas. R.: Juridiskā koledža, 2015

2.

Chetkow-Yanoov, Harold B. Social Work Approaches to Conflict Resolution. Rautledge, Taylor&Francis Group, 2012

3.

Parkinson, L. Family mediation. Sweet and Maxwell. London, 2020

Papildu literatūra

1.

Fišers, R., Juri, V. Nokļūt līdz JĀ. R.: Atēna, 2008

2.

Zumente – Stīla, U. Mediācija skolā. R.: Bērnu un ģimenes lietu ministrija, 2007

3.

Winslade, J., Monk, G.. Narrative mediation. A New Approach to Conflict Resolution. San Francisco, Jossery-Bass Publishers, 2001

4.

Railijs, T. F. Apmācības rokasgrāmata mediatoram tiešai mediācijai. R.: Sorosa fonds – Latvija, 2003

5.

Hofmans, R., Rotfišere, D. R., Trosens, A. Mediācija: mediācijas pamati teorijā un praksē. R.: Tiesu namu aģentūra, 2007

Citi informācijas avoti