Mediācija teorijā un praksē
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, socdk@rsu.lv, +371 67061575
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Izskaidro mediācijas definīciju; Izskaidro mediācijas nozīmi kā alternatīvu domstarpību risināšanas metodi; Raksturo mediācijas vadlīnijas un posmus; Raksturo un nosauc mediācijas procesa strukturizēšanu, procesa norisi un pamatnoteikumus; Izprot mediācijā izmantojamo jēdzienu/terminoloģiju pielietojamību; Apraksta mediācijas izmantošanas iespējas sociālajā darbā, ietekmi un nozīmi Izprot Mediācijas likumu
Prasmes
1.Spēj identificēt, definēt, analizēt un risināt sociālās problēmas; Spēj rast alternatīvus sociālo problēmu risinājumus un izvēlēties atbilstošo stratēģiju; Īsteno preventīvos pasākumus, lai novērstu situācijas eskalāciju; Spēj veidot ētisku un kultūrsensitīvu saskarsmi profesionālā darbā
Kompetences
1.Spēj, izmantojot mediācijas metodes, identificēt un risināt konfliktus; Vada problēmu risināšanas procesu; Konstruktīvi analizē konfliktsituācijas; Izprot un analizē Mediatora sociālās kompetences un ētikas principus, to nozīmīgumu konfliktu risināšanā; Izprot preventīvās meditācijas nozīmi sociālajā darbā.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
1. Brīvi izvēlēta gadījuma, meditācijas procesa detalizēts apraksts un analīze
2. Pētijuma analīze saistībā ar mediācijas praksi sociālājā darbā
3. Mediācijas simulēšana, lomu spēles, reflektēšana.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Pētījuma analīze saistībā ar mediācijas praksi sociālajā darbā-20%
Mediācijas gadījuma detalizēts apraksts un analīze, tā prezentēšana-60%
Mediācijas simulēšana, lomu spēles, reflektēšana-20%
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mediācija sociālajā darbā
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mediācijas vēsture un attīstība pasaulē un Latvijā. Mediācijas aktualitātes Latvijā un tās attīstību ietekmējošie faktori
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Konflikta jēdziens, tā veidi un risināšana
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Meditācijas teorētiskie aspekti, tās definīcija, priekšrocības un trūkumi
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mediācijas pamatprincipi, meditācijas fāzes un strukturēšana
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pozīciju, vajadzību un interešu analīze mediācijā
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mediatora darba tehnikas, izmantojamie vizuālie līdzekļi
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Izlīgums kā taisnīguma atjaunošana krimināllietās
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mediatora kompetences un ētika
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mediācijas organizēšanas veidi, tās formas un veidi
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Preventīvās meditācijas nozīme sociālajā darbā
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālā konstrukcionisma principi mediācijā
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mediācija sociālajā darbā
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mediācijas vēsture un attīstība pasaulē un Latvijā. Mediācijas aktualitātes Latvijā un tās attīstību ietekmējošie faktori
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Konflikta jēdziens, tā veidi un risināšana
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Meditācijas teorētiskie aspekti, tās definīcija, priekšrocības un trūkumi
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mediācijas pamatprincipi, meditācijas fāzes un strukturēšana
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pozīciju, vajadzību un interešu analīze mediācijā
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mediatora darba tehnikas, izmantojamie vizuālie līdzekļi
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Izlīgums kā taisnīguma atjaunošana krimināllietās
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mediatora kompetences un ētika
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mediācijas organizēšanas veidi, tās formas un veidi
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Preventīvās meditācijas nozīme sociālajā darbā
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālā konstrukcionisma principi mediācijā
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Bolis, J. Mediācija un sarunas. R.: Juridiskā koledža, 2015
Chetkow-Yanoov, Harold B. Social Work Approaches to Conflict Resolution. Rautledge, Taylor&Francis Group, 2012
Parkinson, L. Family mediation. Sweet and Maxwell. London, 2020
Papildu literatūra
Fišers, R., Juri, V. Nokļūt līdz JĀ. R.: Atēna, 2008
Zumente – Stīla, U. Mediācija skolā. R.: Bērnu un ģimenes lietu ministrija, 2007
Winslade, J., Monk, G.. Narrative mediation. A New Approach to Conflict Resolution. San Francisco, Jossery-Bass Publishers, 2001
Railijs, T. F. Apmācības rokasgrāmata mediatoram tiešai mediācijai. R.: Sorosa fonds – Latvija, 2003
Hofmans, R., Rotfišere, D. R., Trosens, A. Mediācija: mediācijas pamati teorijā un praksē. R.: Tiesu namu aģentūra, 2007