Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Kustību rotaļas un spēles

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
LSPA_424
Zinātnes nozare
Sporta pedagoģija; Veselības un sporta zinātnes
Kredītpunkti (ECTS)
2,00
Mērķauditorija
Pedagoģija; Sporta treneris
LKI
5. līmenis
Studiju veids un forma
Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija
Kontaktinformācija

LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006

Par studiju kursu

Mērķis

Sekmēt studējošo profesionālās kompetences attīstību kustību rotaļu un spēļu mācīšanas un mācīšanās organizācijā un vadībā, ievērojot izglītojamo individuālās iespējas un atbilstību sasniedzamajam mācīšanās rezultātam, kā arī dot iespēju studējošiem apgūt teorētiskās zināšanas un praktiskās prasmes kustību rotaļu un spēļu variāciju modelēšanā ar atvieglotiem vai mainītiem noteikumiem un slodzes regulēšanā, izglītojamo pasākumu organizēšanā ar atvieglotiem vai mainītiem noteikumiem.

Priekšzināšanas

Apgūti studiju kursi: Izglītības psiholoģija skolotājiem, Skolotāju profesionālās prasmes, Sociāli emocionālā mācīšanās, Pedagoģiskā procesa tiesiskie aspekti, Sporta teorija, Inovatīvas informācijas komunikāciju tehnoloģijas un metodes sporta pedagoģijā, Biomehānika un ergonomika, Vispārīgā un fizisko aktivitāšu bioķīmija, Vispārīgā un vecumposmu fizioloģija, Fizisko aktivitāšu fizioloģija, Cilvēka anatomija un dinamiskā anatomija, Vides veselība, Veselību veicinošās fiziskās aktivitātes.Vingrošanas pamati un metodika.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Pārzinās kustību rotaļu un spēļu izcelšanos, vēsturi un attīstību Latvijā un Pasaulē.

2.Zinās kustību rotaļu un spēļu ar atvieglotiem vai mainītiem noteikumiem tehnikas un stratēģisko paņēmienu mācīšanas metodiku.

Prasmes

1.Praktiski plānot, vadīt kustību rotaļas un spēles ar atvieglotiem vai mainītiem noteikumiem.

2.Pielietot kustību rotaļu un spēļu aktivitāšu pielāgotus noteikumus atbilstošai bērnu vecumam un spējām.

Kompetences

1.Spēja plānot, vadīt starpdisciplināru un individualizētu mācību procesu.

2.Spēja kritiski analizēt un izvērtēt pielietotos pedagoģiskos paņēmienus, līdzeļus, metodes.

3.Spēja sniegt atgriezenisko saiti gan par izglītojamo, gan savu darbību.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Konspektu izstrāde

50,00% no gala vērtējuma
Ieskaite

Kustību rotaļu un spēļu konspektu izstrāde, tajos kā uzdevumu iekļaujot: kustību rotaļas un spēles dažādām vecuma grupām; fizisko īpašību attīstīšanai; kustību prasmju pilnveidošanai; vispārējo un sociālo prasmju veidošanai; muzikālās, ritma un sižeta; vadošo izvēli; sadali komandās; rotaļu modelēšanu stundas/nodarbības ievada, galvenajā, nobeiguma daļā.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Kustību rotaļu un spēļu vadīšana

50,00% no gala vērtējuma
10 balles

Kustību rotaļu un spēļu vadīšana. Pašnovērtējums, tā pamatojums par kustību rotaļu un spēļu plāna izstrādes un vadīšanas. Rotaļu konspekta sagatavošana.

Studiju kursa tēmu plāns

NEPILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Kustību rotaļu spēļu loma pirmsskolas vecuma bērnu sporta izglītībā, viņu fiziskās un garīgās attīstības sekmēšanai.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Sporta zāle
2

Tēmas

Kustību rotaļu un spēļu mācīšanas un mācīšanās didaktiskie, teorētiskie un metodiskie pamatprincipi pirmsskolā.
  1. Patstāvīgais darbs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
Bez norises vietas
2

Tēmas

Konspektu izstrāde
Apraksts

Gatavošanās praktiskai 6 rotaļu vadīšanai pēc norādītā uzdevuma: Izvēles rotaļa. No iepriekšminētajām: kustibu rotaļas un spēles nodarbības ievada sagatavotājdaļā, galvenajā un nobeiguma daļā. Kustību rotaļas fizisko īpašību attīstīšanai, kustību prasmju pilnveidošanai, vispārējo un sociālo prasmju veidošanai, ar dažāda inventāra pielietošanu. Muzikālās, ritma, sižeta rotaļas. Drošības nosacījumi ievērošana kustību rotaļās un spēlēs.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Sporta zāle
2

Tēmas

Kustību rotaļu un spēļu izvēle, modelēšana, variantu veidošana pirmsskolā.
  1. Patstāvīgais darbs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
Bez norises vietas
2

Tēmas

Konspektu izstrāde
Apraksts

Gatavošanās praktiskai 6 rotaļu vadīšanai pēc norādītā uzdevuma: Izvēles rotaļa. No iepriekšminētajām: kustibu rotaļas un spēles nodarbības ievada sagatavotājdaļā, galvenajā un nobeiguma daļā. Kustību rotaļas fizisko īpašību attīstīšanai, kustību prasmju pilnveidošanai, vispārējo un sociālo prasmju veidošanai, ar dažāda inventāra pielietošanu. Muzikālās, ritma, sižeta rotaļas. Drošības nosacījumi ievērošana kustību rotaļās un spēlēs.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Sporta zāle
2

Tēmas

Kustību rotaļu un spēļu izvēle, modelēšana, variantu veidošana pirmsskolā.
  1. Patstāvīgais darbs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
Bez norises vietas
2

Tēmas

Konspektu izstrāde
Apraksts

Gatavošanās praktiskai 6 rotaļu vadīšanai pēc norādītā uzdevuma: Izvēles rotaļa. No iepriekšminētajām: kustibu rotaļas un spēles nodarbības ievada sagatavotājdaļā, galvenajā un nobeiguma daļā. Kustību rotaļas fizisko īpašību attīstīšanai, kustību prasmju pilnveidošanai, vispārējo un sociālo prasmju veidošanai, ar dažāda inventāra pielietošanu. Muzikālās, ritma, sižeta rotaļas. Drošības nosacījumi ievērošana kustību rotaļās un spēlēs.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Sporta zāle
2

Tēmas

Kustību rotaļu un spēļu izvēle, modelēšana, variantu veidošana pirmsskolā.
  1. Patstāvīgais darbs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
Bez norises vietas
2

Tēmas

Konspektu izstrāde
Apraksts

Gatavošanās praktiskai 6 rotaļu vadīšanai pēc norādītā uzdevuma: Izvēles rotaļa. No iepriekšminētajām: kustibu rotaļas un spēles nodarbības ievada sagatavotājdaļā, galvenajā un nobeiguma daļā. Kustību rotaļas fizisko īpašību attīstīšanai, kustību prasmju pilnveidošanai, vispārējo un sociālo prasmju veidošanai, ar dažāda inventāra pielietošanu. Muzikālās, ritma, sižeta rotaļas. Drošības nosacījumi ievērošana kustību rotaļās un spēlēs.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Sporta zāle
2

Tēmas

Caurviju prasmju apguve nodarbībās ar kustību rotaļu un spēļu uzdevumiem.
  1. Patstāvīgais darbs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
Bez norises vietas
2

Tēmas

Konspektu izstrāde
Apraksts

Gatavošanās praktiskai 6 rotaļu vadīšanai pēc norādītā uzdevuma: Izvēles rotaļa. No iepriekšminētajām: kustibu rotaļas un spēles nodarbības ievada sagatavotājdaļā, galvenajā un nobeiguma daļā. Kustību rotaļas fizisko īpašību attīstīšanai, kustību prasmju pilnveidošanai, vispārējo un sociālo prasmju veidošanai, ar dažāda inventāra pielietošanu. Muzikālās, ritma, sižeta rotaļas. Drošības nosacījumi ievērošana kustību rotaļās un spēlēs.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Sporta zāle
2

Tēmas

Pirmsskolas kustību rotaļu un spēļu pasākumu organizēšana un vadīšana.
  1. Patstāvīgais darbs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
Bez norises vietas
2

Tēmas

Konspektu izstrāde
Apraksts

Gatavošanās praktiskai 6 rotaļu vadīšanai pēc norādītā uzdevuma: Izvēles rotaļa. No iepriekšminētajām: kustibu rotaļas un spēles nodarbības ievada sagatavotājdaļā, galvenajā un nobeiguma daļā. Kustību rotaļas fizisko īpašību attīstīšanai, kustību prasmju pilnveidošanai, vispārējo un sociālo prasmju veidošanai, ar dažāda inventāra pielietošanu. Muzikālās, ritma, sižeta rotaļas. Drošības nosacījumi ievērošana kustību rotaļās un spēlēs.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Sporta zāle
2

Tēmas

Atgriezenisko saites sniegšana gan bētrniem, gan savas darbības novērtējumā kustību rotaļu un spēļu ar atvieglotiem vai mainītiem noteikumiem Studiju aktivitātēs.
  1. Patstāvīgais darbs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
Bez norises vietas
2

Tēmas

Konspektu izstrāde
Apraksts

Gatavošanās praktiskai 6 rotaļu vadīšanai pēc norādītā uzdevuma: Izvēles rotaļa. No iepriekšminētajām: kustibu rotaļas un spēles nodarbības ievada sagatavotājdaļā, galvenajā un nobeiguma daļā. Kustību rotaļas fizisko īpašību attīstīšanai, kustību prasmju pilnveidošanai, vispārējo un sociālo prasmju veidošanai, ar dažāda inventāra pielietošanu. Muzikālās, ritma, sižeta rotaļas. Drošības nosacījumi ievērošana kustību rotaļās un spēlēs.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Sporta zāle
2

Tēmas

Snieguma un izaugsmes vērtēšanas kritēriji kustību rotaļu un spēļu ar atvieglotiem vai mainītiem noteikumiem apguvē pirmsskolā.
  1. Patstāvīgais darbs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
Bez norises vietas
2

Tēmas

Konspektu izstrāde
Apraksts

Gatavošanās praktiskai 6 rotaļu vadīšanai pēc norādītā uzdevuma: Izvēles rotaļa. No iepriekšminētajām: kustibu rotaļas un spēles nodarbības ievada sagatavotājdaļā, galvenajā un nobeiguma daļā. Kustību rotaļas fizisko īpašību attīstīšanai, kustību prasmju pilnveidošanai, vispārējo un sociālo prasmju veidošanai, ar dažāda inventāra pielietošanu. Muzikālās, ritma, sižeta rotaļas. Drošības nosacījumi ievērošana kustību rotaļās un spēlēs.

  1. Pārbaudījums

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Sporta zāle
2

Tēmas

Kustību rotaļu un spēļu vadīšana
Apraksts

Praktiski modelētas kustibu rotaļas un to variantu vadīšana pēc dotā uzdevuma, vadīšanas analīzei (oponēšanai) un novērtēšanai. (modelēšana: Variantu veidošana, pielāgošana atbilstoši apstākļiem, kontingentam un bērnu individuālās attīstības vajadzībām, kā arī nodarbībā izvirzītajiem uzdevumiem un sasniedzamajiem rezultātiem. Slodzes regulēšana ar dažādiem paņēmieniem).

  1. Pārbaudījums

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Kustību rotaļu un spēļu vadīšana
Apraksts

Praktiski modelētas kustibu rotaļas un to variantu vadīšana pēc dotā uzdevuma, vadīšanas analīzei (oponēšanai) un novērtēšanai. (modelēšana: Variantu veidošana, pielāgošana atbilstoši apstākļiem, kontingentam un bērnu individuālās attīstības vajadzībām, kā arī nodarbībā izvirzītajiem uzdevumiem un sasniedzamajiem rezultātiem. Slodzes regulēšana ar dažādiem paņēmieniem).

  1. Pārbaudījums

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Kustību rotaļu un spēļu vadīšana
Apraksts

Praktiski modelētas kustibu rotaļas un to variantu vadīšana pēc dotā uzdevuma, vadīšanas analīzei (oponēšanai) un novērtēšanai. (modelēšana: Variantu veidošana, pielāgošana atbilstoši apstākļiem, kontingentam un bērnu individuālās attīstības vajadzībām, kā arī nodarbībā izvirzītajiem uzdevumiem un sasniedzamajiem rezultātiem. Slodzes regulēšana ar dažādiem paņēmieniem).

Kopā kredītpunkti (ECTS):
2,00
Kontaktstundas:
18 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Bula-Biteniece, I, Jansone, R., & Piech, K. (2014). Bērns un sports pirmsskolā. Rīga: RaKa, 179lpp. (akceptējams izdevums)

2.

Jansone, R., & Krauksts, V. (2005). Sporta izglītības didaktika skolā. Rīga, RaKa, 336lpp. (akceptējams izdevums)

3.

Jansone, R., Fernāte, A., & Bula-Biteniece, I. (2016). Sporta pedagoģija vakar, šodien, rīt. Kolektīvā monogrāfija, Rīga: RaKa, 567lpp.

4.

Dravniece, I. (2018). Latviešu tautas tradicionālās rotaļas, Rīga, LSPA 75lpp.

Papildu literatūra

1.

Noteikumi par valsts pirmsskolas izglītības vadlīnijām un pirmsskolas izglītības programmu paraugiem (2018). Ministru kabineta noteikumi Nr. 716.

2.

Jonikāne, I. (1983). Kustību rotaļas. Metodisks materiāls. Rīga, LVFKI 75lpp.

3.

Laiviņa, M. (1992). Rotaļas. Rīga, Zvaigzne, 238lpp.

4.

Lielā Spēļu enciklopēdija (2007). Kušneres red. Rīga, Jumava, 359lpp.

5.

Liepa, M., & Liepa, A. (1992). Rotaļas. Rīga, Zvaigzne, 183lpp.

6.

Antiņa, I., & Mežale, S. (2008). Spēles radošiem pedagogiem. Rīga, Raka 172lpp. (akceptējams izdevums)

7.

100 spēles un rotaļas (2014). Kartīšu komplekts, Rīga, Zvaigzne ABC,

8.

Lielā spēļu grāmata (2015). Jērinaites red., Rīga, Zvaigzne ABC, 436lpp.