Socioloģija
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Pēc sekmīgas studiju kursa prasību izpildes studējošie būs apguvuši zināšanas, kas ļaus: 1. Korekti lietot socioloģijas pamatjēdzienus un terminus, ņemot vērā konceptu saturisko būtību; 2. Aprakstīt sociālās struktūras uzbūvi un nosaukt tās galvenos elementus un mijsakarības starp tiem; 3. Izskaidrot sociālo pārmaiņu norisi un sabiedrības ilgtspējīgas attīstības nosacījumus no socioloģiskās perspektīvas; 4. Izklāstīt socializācijas procesa nozīmi indivīdu dzīvē un raksturot nozīmīgākos socializācijas aģentus; 5. Aprakstīt deviances cēloņus un veidus, kā arī raksturot nozīmīgākos sociālās kontroles realizēšanas mehānismus un to lomu sabiedrībā; 6. Izklāstīt sociālo statusu un lomu konceptu būtību un nozīmi, lai skaidrotu indivīdu vietu sociālajā hierarhijā; 7. Nosaukt un izskaidrot sociālās nevienlīdzības veidus sabiedrībā, kā arī aprakstīt galvenos sociālās nevienlīdzības mazināšanas instrumentus un to nozīmi; 8. Paskaidrot sociālo institūtu kā sociālās dzīves organizēšanas veida būtību un nosaukt nozīmīgākos sociālos institūtus mūsdienu sabiedrībā; 9. Pārzināt socioloģijā lietotās dominējošās pētījumu metodes un sabiedrības izpētes specifiku.
Prasmes
1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti: 1. Pratīs lietot socioloģiskos konceptus un izmantotos terminus, atbilstoši kontekstam; 2. Pratīs no socioloģijas perspektīvas vērtēt sabiedriskos procesus un politiskos dokumentus; 3. Pratīs pielietot socioloģiskās analīzes pamatprincipus sabiedrībā notiekošo procesu analīzē.
Kompetences
1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti spēs pielietot socioloģijas zināšanas pētniecībā un ergoterapeita darbā. Studiju kursa apguves rezultātā studentiem būs pilnveidota sociālā kompetence, kas izpaudīsies kā spēja konceptuāli izprast sabiedrību un tajā notiekošos procesus un veikt argumentētu sociālo procesu analīzi.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Konspekti/prezentācijas atbilstoši semināru uzdevumiem.
Darbs grupās – semināru tēmu sagatavošana, prezentēšana un apspriešana.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Mācību vielas apguve tiks vērtēta sekojoši:
1. Nodarbību apmeklējums un atbildīga līdzdalība nodarbībās – 20%;
2. Konspekti/prezentācijas atbilstoši semināru uzdevumiem – 40%
3. Eksāmena tests – 40%
Eksāmenā tiek pārbaudīta socioloģijas pamatjēdzienu, galveno teoriju, sabiedrības attīstības un galveno sociālo institūtu izmaiņu tendenču sapratne.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ievadlekcija par studiju kursa būtību, nepieciešamību, uzbūvi un organizāciju. Socioloģija kā zinātne par sabiedrību, tās attīstība pasaulē un Latvijā. Socioloģijas struktūra, funkcijas. Socioloģiskā domāšana, dominējošie teorētiskie virzieni un galvenās teorētiskās pieejas. Socioloģijas priekšmets un galvenās pētniecības tēmas.
Latvijas sabiedrības sociāldemogrāfisks raksturojums, aktuālās sociāldemogrāfiskās problēmas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ievadlekcija par studiju kursa būtību, nepieciešamību, uzbūvi un organizāciju. Socioloģija kā zinātne par sabiedrību, tās attīstība pasaulē un Latvijā. Socioloģijas struktūra, funkcijas. Socioloģiskā domāšana, dominējošie teorētiskie virzieni un galvenās teorētiskās pieejas. Socioloģijas priekšmets un galvenās pētniecības tēmas.
Latvijas sabiedrības sociāldemogrāfisks raksturojums, aktuālās sociāldemogrāfiskās problēmas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sabiedrības attīstība, sabiedrības attīstības pamattipi. Sociālās pārmaiņas. Dominējošie sociālo pārmaiņu veidi: transformācijas, modernizācija, reformas, revolūcijas un krīzes. Mūsdienu sabiedrības un laikmeta raksturīgās iezīmes. Globalizācija.
Sociālās pārmaiņas un dažādas paaudzes.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālās pārmaiņas un Latvijas ilgtspējīga attīstība.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sabiedrības ilgtspēja un sociālās problēmas. Ilgtspējas dimensijas. Dzīves kvalitāte. Indivīdu subjektīvā labklājība.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Indivīds un sabiedrība. Kultūra un kultūru daudzveidība kā mūsdienu sabiedrības realitāte. Cilvēka dzīves cikls un identitāte. Socializācija kā sociālo normu internalizācija. Deviance kā novirze no sabiedrībā pieņemtajām normām. Sociālā kontrole un tās loma sabiedrībā. Ķermeņa socioloģiska interpretācija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Indivīds un sabiedrība. Kultūra un kultūru daudzveidība kā mūsdienu sabiedrības realitāte. Cilvēka dzīves cikls un identitāte. Socializācija kā sociālo normu internalizācija. Deviance kā novirze no sabiedrībā pieņemtajām normām. Sociālā kontrole un tās loma sabiedrībā. Ķermeņa socioloģiska interpretācija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālā struktūra un sociālā mijiedarbība. Sociālie statusi un lomas. Individuālās sociālos statusu un lomu kopas analīze. Sabiedrības formālā organizācija. Sociālās grupas un organizācijas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālā nevienlīdzība un sociālā stratifikācija. Sociālā atstumtība un nabadzība. Rasu un etniskā nevienlīdzība. Dzimumu nevienlīdzība. Vecuma nevienlīdzība. Reģionālā nevienlīdzība. Sociālās stratifikācijas sistēmas un sociālā mobilitāte. Sociālās nevienlīdzības mazināšanas instrumenti sabiedrībā. Indivīdu rīcībspēja.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālā nevienlīdzība un sociālā stratifikācija. Sociālā atstumtība un nabadzība. Rasu un etniskā nevienlīdzība. Dzimumu nevienlīdzība. Vecuma nevienlīdzība. Reģionālā nevienlīdzība. Sociālās stratifikācijas sistēmas un sociālā mobilitāte. Sociālās nevienlīdzības mazināšanas instrumenti sabiedrībā. Indivīdu rīcībspēja.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Diskriminācijas izpausmes un izplatība Latvijas sabiedrībā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālie institūti kā sabiedrības strukturētības un sociālās dzīves organizēšanas veids. Sabiedrības kā sociāla veseluma pamatvajadzības. Ģimene un laulība kā sociālie institūti. Reliģija kā viens no senākajiem sociālajiem institūtiem. Izglītība kā sociāls institūts. Ekonomikas sociālā institūta pamatbūtība. Masu mediji kā sociālais institūts. Medicīnas sociālā institūta būtība. Politika kā sociālais institūts.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālie institūti kā sabiedrības strukturētības un sociālās dzīves organizēšanas veids. Sabiedrības kā sociāla veseluma pamatvajadzības. Ģimene un laulība kā sociālie institūti. Reliģija kā viens no senākajiem sociālajiem institūtiem. Izglītība kā sociāls institūts. Ekonomikas sociālā institūta pamatbūtība. Masu mediji kā sociālais institūts. Medicīnas sociālā institūta būtība. Politika kā sociālais institūts.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sabiedrības zinātniska izpēte. Sabiedrības izpētes specifika. Sociālie un socioloģiskie pētījumi: tēmas, nozīme, pielietojums. Galvenās socioloģiskās izpētes metodoloģiskās pieejas. Ieskats socioloģisko pētījumu metodēs. Pētījuma kvalitātes rādītāji.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sabiedrības zinātniska izpēte. Sabiedrības izpētes specifika. Sociālie un socioloģiskie pētījumi: tēmas, nozīme, pielietojums. Galvenās socioloģiskās izpētes metodoloģiskās pieejas. Ieskats socioloģisko pētījumu metodēs. Pētījuma kvalitātes rādītāji.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Diskusija par sociāli aktuāliem jautājumiem un sociālās analīzes īpatnībām.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Giddens, A., Sutton, P.W. Sociology. Cambridge: Polity, 2021.
Paula L., Korpa V. Socioloģija. LLU SZF Socioloģijas katedra, 2010. (akceptējams izdevums)
Socioloģija Latvijā, zin. red. T.Tisenkopfs, LU Akadēmiskais apgāds, 2010. (akceptējams izdevums)
Ievads pētniecībā: stratēģijas, dizaini, metodes : pētījums / sastādītāja Kristīne Mārtinsone ; zinātniskās redaktores: Kristīne Mārtinsone, Anita Pipere. Rīga: RaKa, 2011. 284 lpp. (akceptējams izdevums)
Introduction to Sociology. (2013) OpenStax College Rice University.
Papildu literatūra
Bezdarba un sociālās atstumtības iemesli un ilgums. Rīga: FSI, BICEPS, SPI, 2007.
Dzīves kvalitāte Latvijā, zin.red. Bela B., Tisenkopfs T., Zinātne, 2006.
Haralambos, M., Holborn, M. Sociology: Themes and Perspectives. Collins Educational, 2013.
Latvijas ģimenes paaudzēs. LU FSI, 2018
Sabiedrības novecošana: sociālā aizsardzība, nevienlīdzība un darba tirgus riski. LU FSI, 2012
Tautas attīstības pārskati. Pieejams: https://www.lu.lv/zinatne/zinatniskas-publikacijas/tautas-attistibas-parskati/
Citi informācijas avoti
Sociālās atstumtības riskam pakļautās iedzīvotāju grupas Latvijā. Labklājības ministrija. Situācijas raksturojums
Sociālā iekļaušana. Attīstības plānošanas dokumenti un tiesību akti.
Nevienlīdzības novēršana -- labklājības modeļa nepārtrauktais izaicinājums. Pieejams: http://www.youtube.com/watch?v=zb0tJEF-wfc
Dzīves kvalitāte Eiropā: Subjektīvā labklājība. http://epp.eurostat.ec.europa.eu/statistics_explained/index.php/Quality_of_life_indicators
Dzīve – attīstība - labbūtība Latvijas laukos. (2012) Rakstu krājums. Sast. Cimdiņa, Agnese, Raubiško, Ieva. Rīga: Apgāds Zinātne, 264 lpp.