Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Socioloģija

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
SUPK_099
Zinātnes nozare
Socioloģija un sociālais darbs; Socioloģijas teorija un vēsture
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Medicīnas pakalpojumi
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Sociālo zinātņu fakultāte
Kontaktinformācija

Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv

Par studiju kursu

Mērķis

Iepazīstināt studentus ar socioloģijas kā zinātnes nozīmīgākajām teorētiskajām nostādnēm un pamatjēdzieniem, veidojot izpratni par sabiedrības struktūru, tās attīstības likumsakarībām, sabiedrības un tajā notiekošo procesu analīzes pamatprincipiem, tādējādi sekmējot studējošo kompetenci sabiedrisko procesu izpratnē un paaugstinot studentu spējas interpretēt indivīda un sabiedrības mijiedarbību. Kursa ietvaros apgūtās sociālās zināšanas mūsdienās uzskatāmas par ikviena speciālista profesionālās kultūras būtisku sastāvdaļu, tās ļauj orientēties problēmsituācijās un pieņemt argumentētus lēmumus, ņemot vērā sociāli ekonomiskos procesus.

Priekšzināšanas

Pamatzināšanas sociālajās zinātnēs.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Pēc sekmīgas studiju kursa prasību izpildes studējošie būs apguvuši zināšanas, kas ļaus: 1. Korekti lietot socioloģijas pamatjēdzienus un terminus, ņemot vērā konceptu saturisko būtību; 2. Aprakstīt sociālās struktūras uzbūvi un nosaukt tās galvenos elementus un mijsakarības starp tiem; 3. Izskaidrot sociālo pārmaiņu norisi un sabiedrības ilgtspējīgas attīstības nosacījumus no socioloģiskās perspektīvas; 4. Izklāstīt socializācijas procesa nozīmi indivīdu dzīvē un raksturot nozīmīgākos socializācijas aģentus; 5. Aprakstīt deviances cēloņus un veidus, kā arī raksturot nozīmīgākos sociālās kontroles realizēšanas mehānismus un to lomu sabiedrībā; 6. Izklāstīt sociālo statusu un lomu konceptu būtību un nozīmi, lai skaidrotu indivīdu vietu sociālajā hierarhijā; 7. Nosaukt un izskaidrot sociālās nevienlīdzības veidus sabiedrībā, kā arī aprakstīt galvenos sociālās nevienlīdzības mazināšanas instrumentus un to nozīmi; 8. Paskaidrot sociālo institūtu kā sociālās dzīves organizēšanas veida būtību un nosaukt nozīmīgākos sociālos institūtus mūsdienu sabiedrībā; 9. Pārzināt socioloģijā lietotās dominējošās pētījumu metodes un sabiedrības izpētes specifiku.

Prasmes

1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti: 1. Pratīs lietot socioloģiskos konceptus un izmantotos terminus, atbilstoši kontekstam; 2. Pratīs no socioloģijas perspektīvas vērtēt sabiedriskos procesus un politiskos dokumentus; 3. Pratīs pielietot socioloģiskās analīzes pamatprincipus sabiedrībā notiekošo procesu analīzē.

Kompetences

1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti spēs pielietot socioloģijas zināšanas pētniecībā un ergoterapeita darbā. Studiju kursa apguves rezultātā studentiem būs pilnveidota sociālā kompetence, kas izpaudīsies kā spēja konceptuāli izprast sabiedrību un tajā notiekošos procesus un veikt argumentētu sociālo procesu analīzi.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Konspekti/prezentācijas atbilstoši semināru uzdevumiem. Darbs grupās – semināru tēmu sagatavošana, prezentēšana un apspriešana.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Mācību vielas apguve tiks vērtēta sekojoši: 1. Nodarbību apmeklējums un atbildīga līdzdalība nodarbībās – 20%; 2. Konspekti/prezentācijas atbilstoši semināru uzdevumiem – 40% 3. Eksāmena tests – 40% Eksāmenā tiek pārbaudīta socioloģijas pamatjēdzienu, galveno teoriju, sabiedrības attīstības un galveno sociālo institūtu izmaiņu tendenču sapratne.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ievadlekcija par studiju kursa būtību, nepieciešamību, uzbūvi un organizāciju. Socioloģija kā zinātne par sabiedrību, tās attīstība pasaulē un Latvijā. Socioloģijas struktūra, funkcijas. Socioloģiskā domāšana, dominējošie teorētiskie virzieni un galvenās teorētiskās pieejas. Socioloģijas priekšmets un galvenās pētniecības tēmas. Latvijas sabiedrības sociāldemogrāfisks raksturojums, aktuālās sociāldemogrāfiskās problēmas.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ievadlekcija par studiju kursa būtību, nepieciešamību, uzbūvi un organizāciju. Socioloģija kā zinātne par sabiedrību, tās attīstība pasaulē un Latvijā. Socioloģijas struktūra, funkcijas. Socioloģiskā domāšana, dominējošie teorētiskie virzieni un galvenās teorētiskās pieejas. Socioloģijas priekšmets un galvenās pētniecības tēmas. Latvijas sabiedrības sociāldemogrāfisks raksturojums, aktuālās sociāldemogrāfiskās problēmas.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sabiedrības attīstība, sabiedrības attīstības pamattipi. Sociālās pārmaiņas. Dominējošie sociālo pārmaiņu veidi: transformācijas, modernizācija, reformas, revolūcijas un krīzes. Mūsdienu sabiedrības un laikmeta raksturīgās iezīmes. Globalizācija. Sociālās pārmaiņas un dažādas paaudzes.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociālās pārmaiņas un Latvijas ilgtspējīga attīstība.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sabiedrības ilgtspēja un sociālās problēmas. Ilgtspējas dimensijas. Dzīves kvalitāte. Indivīdu subjektīvā labklājība.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Indivīds un sabiedrība. Kultūra un kultūru daudzveidība kā mūsdienu sabiedrības realitāte. Cilvēka dzīves cikls un identitāte. Socializācija kā sociālo normu internalizācija. Deviance kā novirze no sabiedrībā pieņemtajām normām. Sociālā kontrole un tās loma sabiedrībā. Ķermeņa socioloģiska interpretācija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Indivīds un sabiedrība. Kultūra un kultūru daudzveidība kā mūsdienu sabiedrības realitāte. Cilvēka dzīves cikls un identitāte. Socializācija kā sociālo normu internalizācija. Deviance kā novirze no sabiedrībā pieņemtajām normām. Sociālā kontrole un tās loma sabiedrībā. Ķermeņa socioloģiska interpretācija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociālā struktūra un sociālā mijiedarbība. Sociālie statusi un lomas. Individuālās sociālos statusu un lomu kopas analīze. Sabiedrības formālā organizācija. Sociālās grupas un organizācijas.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociālā nevienlīdzība un sociālā stratifikācija. Sociālā atstumtība un nabadzība. Rasu un etniskā nevienlīdzība. Dzimumu nevienlīdzība. Vecuma nevienlīdzība. Reģionālā nevienlīdzība. Sociālās stratifikācijas sistēmas un sociālā mobilitāte. Sociālās nevienlīdzības mazināšanas instrumenti sabiedrībā. Indivīdu rīcībspēja.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociālā nevienlīdzība un sociālā stratifikācija. Sociālā atstumtība un nabadzība. Rasu un etniskā nevienlīdzība. Dzimumu nevienlīdzība. Vecuma nevienlīdzība. Reģionālā nevienlīdzība. Sociālās stratifikācijas sistēmas un sociālā mobilitāte. Sociālās nevienlīdzības mazināšanas instrumenti sabiedrībā. Indivīdu rīcībspēja.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Diskriminācijas izpausmes un izplatība Latvijas sabiedrībā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociālie institūti kā sabiedrības strukturētības un sociālās dzīves organizēšanas veids. Sabiedrības kā sociāla veseluma pamatvajadzības. Ģimene un laulība kā sociālie institūti. Reliģija kā viens no senākajiem sociālajiem institūtiem. Izglītība kā sociāls institūts. Ekonomikas sociālā institūta pamatbūtība. Masu mediji kā sociālais institūts. Medicīnas sociālā institūta būtība. Politika kā sociālais institūts.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociālie institūti kā sabiedrības strukturētības un sociālās dzīves organizēšanas veids. Sabiedrības kā sociāla veseluma pamatvajadzības. Ģimene un laulība kā sociālie institūti. Reliģija kā viens no senākajiem sociālajiem institūtiem. Izglītība kā sociāls institūts. Ekonomikas sociālā institūta pamatbūtība. Masu mediji kā sociālais institūts. Medicīnas sociālā institūta būtība. Politika kā sociālais institūts.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sabiedrības zinātniska izpēte. Sabiedrības izpētes specifika. Sociālie un socioloģiskie pētījumi: tēmas, nozīme, pielietojums. Galvenās socioloģiskās izpētes metodoloģiskās pieejas. Ieskats socioloģisko pētījumu metodēs. Pētījuma kvalitātes rādītāji.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sabiedrības zinātniska izpēte. Sabiedrības izpētes specifika. Sociālie un socioloģiskie pētījumi: tēmas, nozīme, pielietojums. Galvenās socioloģiskās izpētes metodoloģiskās pieejas. Ieskats socioloģisko pētījumu metodēs. Pētījuma kvalitātes rādītāji.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Diskusija par sociāli aktuāliem jautājumiem un sociālās analīzes īpatnībām.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Giddens, A., Sutton, P.W. Sociology. Cambridge: Polity, 2021.

2.

Paula L., Korpa V. Socioloģija. LLU SZF Socioloģijas katedra, 2010. (akceptējams izdevums)

3.

Socioloģija Latvijā, zin. red. T.Tisenkopfs, LU Akadēmiskais apgāds, 2010. (akceptējams izdevums)

4.

Ievads pētniecībā: stratēģijas, dizaini, metodes : pētījums / sastādītāja Kristīne Mārtinsone ; zinātniskās redaktores: Kristīne Mārtinsone, Anita Pipere. Rīga: RaKa, 2011. 284 lpp. (akceptējams izdevums)

5.

Introduction to Sociology. (2013) OpenStax College Rice University.

Papildu literatūra

1.

Bezdarba un sociālās atstumtības iemesli un ilgums. Rīga: FSI, BICEPS, SPI, 2007.

2.

Dzīves kvalitāte Latvijā, zin.red. Bela B., Tisenkopfs T., Zinātne, 2006.

3.

Haralambos, M., Holborn, M. Sociology: Themes and Perspectives. Collins Educational, 2013.

4.

Latvijas ģimenes paaudzēs. LU FSI, 2018

5.

Sabiedrības novecošana: sociālā aizsardzība, nevienlīdzība un darba tirgus riski. LU FSI, 2012

Citi informācijas avoti

1.

Sociālās atstumtības riskam pakļautās iedzīvotāju grupas Latvijā. Labklājības ministrija. Situācijas raksturojums

2.

Sociālā iekļaušana. Attīstības plānošanas dokumenti un tiesību akti.

3.

Nevienlīdzības novēršana -- labklājības modeļa nepārtrauktais izaicinājums. Pieejams: http://www.youtube.com/watch?v=zb0tJEF-wfc

5.

Dzīve – attīstība - labbūtība Latvijas laukos. (2012) Rakstu krājums. Sast. Cimdiņa, Agnese, Raubiško, Ieva. Rīga: Apgāds Zinātne, 264 lpp.