Uzturmācība. Uzturs fiziskā slodzē
Studiju kursa īstenotājs
LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.1. Studējošais iegūs profesionālas teorētiski praktiskās zināšanas, lai profesionāli novērtētu un koriģētu uzturu dažāda vecuma cilvēkiem, atbilstoši viņu fiziskajai aktivitātei un cilvēkiem traumu, akūtu un hronisku slimību gadījumos
Prasmes
1.2. Spēs atlasīt un analizēt pieejamo informāciju par uzturvielu funkcijām organismā, pārtikas ķīmisko sastāvu un uzturvielu avotiem, ķermeņa masas regulācijas iespējām, diētām, kā arī uzturu dažāda vecuma cilvēkiem; 3. Spēs patstāvīgi analizēt informāciju par uzturu slimību un traumu gadījumos, uzturu fiziskā slodzē
Kompetences
1.4. Pratīs novērtēt pārtikas produktu uzturvērtību, izvērtēt ikdienas uzturu un vajadzības gadījumā to koriģēt, plānot uzturu atbilstoši vecumam un fiziskajai aktivitātei; 5. Spēs novērtēt sportista uztura atbilstību viņa vajadzībām un konsultēt par piemērota uztura izvēli, kā arī argumentēti diskutēt gan ar speciālistiem, gan ar nespeciālistiem.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Studējošie studiju kursa laikā veic uzdevumus:
1. Atbilstīgi individuālam uzdevumam izpētīt jaunāko zinātnisko literatūru par pārtikas produktu un uztura bagātinātāju nozīmi sportā. Sagatavot prezentāciju.
2. Izanalizēt sportista ēdienkarti, novērtēt un koriģēt uzturu atbilstīgi veselīga uztura principiem.
3. Sagatavot prezentāciju par uzturu izvēlēta sporta veidā. Piedaloties diskusijās, izzināt uzturu dažādās sporta disciplīnās.
4. Sagatavoties pārbaudījumam.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Studējošie studiju kursa laikā veic uzdevumus:
1. Atbilstīgi individuālam uzdevumam izpētīt jaunāko zinātnisko literatūru par pārtikas produktu un uztura bagātinātāju nozīmi sportā. Sagatavot prezentāciju.
2. Izanalizēt sportista ēdienkarti, novērtēt un koriģēt uzturu atbilstīgi veselīga uztura principiem.
3. Sagatavot prezentāciju par uzturu izvēlēta sporta veidā. Piedaloties diskusijās, izzināt uzturu dažādās sporta disciplīnās.
4. Sagatavoties pārbaudījumam.
Katrs uzdevums tiek novērtēts punktu sistēmā atbilstīgi vērtēšanas kritērijiem. Par apmeklētām nodarbībām un laikā izpildītiem darbiem students saņem papildus 10 punktus. Atbilstīgi iegūto punktu skaitam students saņem vērtējumu ballēs desmit ballu sistēmā:
- Uzdevums izanalizēt zinātnisko literatūru un izveidot prezentāciju.
4-5 punkti – nav izpildīti visi uzdevumi, ir kļūdas secinājumos.
6 punkti - nepilnīga raksta analīze, ir neprecizitātes.
7 punkti - nelielas neprecizitātes raksta analīzē.
8 punkti - precīzi izpildīti uzdevumi, atrasts kvalitatīvs zinātnisks raksts.
9 punkti- precīzi izpildīts uzdevums, izmantota papildu literatūra secinājumu novērtēšanai
10 punkti- precīzi izpildīts uzdevums, paplašināts ieskats par konkrēto tēmu.
- Ēdienkartes analīze
4-5 punkti- nav izpildīti visi uzdevumi, kļūdas aprēķinos, nav vai nepilnīgi secinājumi
6 punkti- nav izpildīti visi uzdevumi, kļūdas aprēķinos, nepilnīgi secinājumi.
7 punkti- nav izpildīts viens uzdevums, nepilnīgi secinājumi.
8 punkti- darbā sīkas neprecizitātes.
9 punkti– precīzs izpildījums, izpildīti visi uzdevumi, izdarīti atbilstoši secinājumi un, balstoties uz tiem,- ieteikumi korekcijai.
10 punkti- analīzei izmantota papildu literatūra, novērtēta ēdienkartes iespējamā ietekme uz veselību, sportisko sniegumu, izmantota literatūra secinājumiem un korekciju pamatojumam.
- Prezentācija par uzturu kādā sporta disciplīnā.
4-5 punkti - nav pietiekami izskaidrota izstudētā tēma.
6 punkti – trūkst informācijas par izstudēto tēmu, nav pamatotas metodes.
7 punkti - strukturēta prezentācija, argumentēti visi aspekti.
8 punkti – skaidri un vispusīgi prezentēta tēma.
9 punkti- vispusīgi, skaidri, iedziļināti analizēta un diskutēta konkrētā tēma
10 punkti - izmantota papildu literatūra, plaši analizēta un diskutēta konkrētā tēma, izteikti pamatoti secinājumi.
Pārbaudījums.
Pārbaudījums sastāv no testa un atvērtajiem jautājumiem, uz kuriem jāsniedz viena vai vairākas atbildes. Katrs jautājums tiek vērtēts 2 punkta sistēmā (kopā 30 jautājumi).
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Uzturs. Pārtika. Veselīga uztura pamatprincipi
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Uzturvielas. Makrouzturvielas. Mikrouzturvielas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pārtikas produktu raksturojums. Pārtikas piedevas. Funkcionālā pārtika. Pārtikas drošība.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pārtikas produktu raksturojums. Pārtikas piedevas. Funkcionālā pārtika. Pārtikas drošība.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ķermeņa masa un sastāvs. Ķermeņa masas regulācija. Diētas
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Uzturs dažādos sporta veidos.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Uzturs dažādos sporta veidos.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Jaunākās literatūras izpēte sporta zinātnē
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Uztura laiku un sastāva nozīme sportā
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Uztura ietekme dažādos sporta veidos
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Uzturs. Pārtika. Veselīga uztura pamatprincipi
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Uzturvielas. Makrouzturvielas. Mikrouzturvielas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pārtikas produktu raksturojums. Pārtikas piedevas. Funkcionālā pārtika. Pārtikas drošība.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pārtikas produktu raksturojums. Pārtikas piedevas. Funkcionālā pārtika. Pārtikas drošība.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ķermeņa masa un sastāvs. Ķermeņa masas regulācija. Diētas
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Uzturs dažādos sporta veidos.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Jaunākās literatūras izpēte sporta zinātnē
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Uztura laiku un sastāva nozīme sportā
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Uztura ietekme dažādos sporta veidos
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
1. Krause's Food & the Nutrition Care Process 14th Edition. L. Kathleen Mahan. 2016.
2. Uztura mācība. Zariņš Z., Neimane L., Bodnieks E. 2018.
3. Sport Nutrition-3rd Edition. Human Kinetics. Jeukendrup, Asker, Gleeson, Michael, 2018.
Papildu literatūra
1. A Guide to Eating for Sports. Sarah R. Gibson, MD. 2014.
2. Nutrition and Athletic Performance. Medicine & Science in Sports & Exercise. The Academy of Nutrition and Dietetics (AND), Dietitians of Canada (DC), and American College of Sports Medicine (ACSM). 2016.