Neiropsiholoģija mākslas terapeitiem
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, J. Asara iela 5, vppk@rsu.lv, +37167061587
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studenti apraksta un raksturo augstāko psihisko funkciju lokalizāciju, augstāko psihisko funkciju traucējumu izpausmes. Raksturo neiropsiholoģiskās izpētes un rehabilitācijas pamatprincipus.
Prasmes
1.Studenti apkopo zinātnisko informāciju par neiropsiholoģijas atziņām, neiropsiholoģiskiem sindromiem, augstāko psihisko funkciju lokalizāciju, spēj sasaistīt neiropsiholoģisko sindromu un tā simptomus ar atbilstošo smadzeņu lokalizāciju. Balstoties uz klienta vajadzībām un problēmām, spēj izstrādāt tālāko profesionālās darbības plānu.
Kompetences
1.Izmantojot apgūtās zināšanas par neiropsiholoģiju, studenti izskaidro psihisko funkciju lokalizāciju, augstāko psihisko funkciju traucējumu izpausmes, izprot klienta vajadzības un problēmas un izstrādā saskaņotu psiholoģiskās palīdzības plānu.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
1) Patstāvīga obligātās un ieteicamās literatūras apguve;
2) Gadījuma analīze;
3) Viena neiropsiholoģijas koncepta analīze;
4) Kursa atgriezeniskās saites aptaujas aizpildīšana.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
1) Pārbaudes darbs: rakstiski izskaidro augstāko psihisko funkciju lokalizāciju, augstāko psihisko funkciju traucējumu izpausmes, galvas smadzeņu attīstību un novecošanās radītās izmaiņas (30%).
2) Gadījumu analīze (30%)
Gadījuma analīze, identificējot kognitīvos simptomus un tiem atbilstošās galvas smadzeņu struktūras.
8 – 10 balles – sniegtas pareizas atbildes uz visiem gadījumiem;
4 – 7 balles – sniegtas daļēji pareizas atbildes vai atbildēm nepieciešami būtiski precizējumi;
1 – 3 balles – nav veikta pilna gadījumu analīze.
3) Viena neiropsiholoģijas koncepta analīze (40%)
Izvēlēties no piedāvātā saraksta un analizēt vienu neiropsiholoģijas konceptu, norādot koncepta definīciju un aprakstu, sniedzot koncepta vēsturi, galvenos autorus, kā arī to raksturot gadījuma apraksta kontekstā. Darbs tiek iesniegts rakstiskā formā (1 A4) un prezentēts grupā (5 min).
8 – 10 balles – veikta korekta analīze, students balstījies vienīgi uz zinātniskajiem avotiem.
4 – 7 balles – veiktā analīze ir nepilnīga, students balstījies ir uz pseidozinātniskiem avotiem.
1 – 3 balles – veiktā analīze ir nepilnīga, koncepts nav raksturots.
Saskaņā ar RSU Studiju reglamenta I 3.9. punktu, nodarbību apmeklējums ir obligāts un tiek reģistrēts. Katras nodarbības noslēgumā, students papildus iesniedz darba lapu, kas aizpildīta, atbilstoši e-vidē norādītajiem kritērijiem, un, kritēriju izpildes gadījumā, saņem vērtējumu “ieskaitīts”.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kognitīvie procesi un to traucējumi. Seminārs.
Apraksts
Anotācija: Gadījumu analīzes.
Mīti neiropsiholoģijā - studentu prezentācijas.
Nodarbības jautājumi: Kādas izvērtēšanas metodes būtu piemērotas konkrētajā gadījumā?
Kādi simptomi būtu raksturīgi konkrētajā gadījumā?
Kādas neirorehabilitācijā izmantotās metodes būtu jāpielieto konkrētajā gadījumā?
Kādi mīti ir neiropsiholoģijā un kā tos atspēkot?
Literatūra: Cacioppo, J. T., Freberg, L., & Cacioppo, S. (2021). Discovering psychology: The science of mind. Cengage learning.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Galvas smadzeņu attīstība un novecošanās. Prenatālais periods un tā nozīme cilvēka tālākajā attīstībā. Normālas kognitīvās novecošanās sekas. Kognitīvās novecošanās profilakse: uztura paradumi, fiziskā aktivitāte, kognitīvās rezerves.
Apraksts
Anotācija: Prenatālais periods un ar to saistītie teratogēni.
Smadzeņu attīstība bērnībā un pusaudža vecumā.
Kognitīvā novecošanās.
Kognitīvās novecošanās profilakse: uztura paradumi, fiziskā aktivitāte, kognitīvās rezerves.
Literatūra: Andrewes, D. (2015). Neuropsychology: From theory to practice. Psychology Press.
Cacioppo, J. T., Freberg, L., & Cacioppo, S. (2021). Discovering psychology: The science of mind. Cengage learning.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Emocijas un sociālās smadzenes.
Apraksts
Anotācija: Emocijas un emociju neirobioloģija.
Sociālās smadzenes, mentalizācija, empātija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Augstākie psihiskie procesi un to traucējumi: valoda un domāšana.
Apraksts
Anotācija: Valodas un runas raksturojums.
Valodas neirobioloģiskie mehānismi.
Valodas traucējumi.
Domāšanas neirobioloģiskie mehānismi.
Nodarbības jautājumi: 1. Kas ir valoda un kā tā attīstās?
2. Kādi valodas traucējumi eksistē un kā tie izpaužas?
Literatūra: Cacioppo, J. T., Freberg, L., & Cacioppo, S. (2021). Discovering psychology: The science of mind. Cengage learning
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Augstākie psihiskie procesi un to traucējumi: uzmanība un atmiņa.
Apraksts
Anotācija: Uzmanības veidi un neirobioloģiskie mehānismi.
Uzmanības traucējumi.
Atmiņas veidi un neirobioloģiskie mehānismi.
Neirodeģeneratīvas saslimšanas.
Nodarbības jautājumi: 1. Kā darbojas atmiņa un uzmanība?
2. Kādi ir iespējamie šo procesu traucējumi un kā tie izpaužas?
Literatūra: Cacioppo, J. T., Freberg, L., & Cacioppo, S. (2021). Discovering psychology: The science of mind. Cengage learning.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Augstākie psihiskie procesi un to traucējumi: uzmanība un atmiņa.
Apraksts
Anotācija: Uzmanības veidi un neirobioloģiskie mehānismi.
Uzmanības traucējumi.
Atmiņas veidi un neirobioloģiskie mehānismi.
Neirodeģeneratīvas saslimšanas.
Nodarbības jautājumi: 1. Kā darbojas atmiņa un uzmanība?
2. Kādi ir iespējamie šo procesu traucējumi un kā tie izpaužas?
Literatūra: Cacioppo, J. T., Freberg, L., & Cacioppo, S. (2021). Discovering psychology: The science of mind. Cengage learning.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Neiropsiholoģijas vēsture un aktualitātes neiropsiholoģijā. Nervu sistēmas uzbūve un darbība. Galvas smadzeņu funkcionālā asimetrija.
Apraksts
Anotācija: Neiropsiholoģijas koncepta definīcija un attīstība.
Aktualitātes un izvērtēšanas metodes neiropsiholoģijā.
Nervu sistēmas uzbūve un darbība.
Galvas smadzeņu functionālā asimetrija.
Literatūra: Andrewes, D. (2015). Neuropsychology: From theory to practice. Psychology Press.
Cacioppo, J. T., Freberg, L., & Cacioppo, S. (2021). Discovering psychology: The science of mind. Cengage learning.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Galvas smadzeņu attīstība un novecošanās. Prenatālais periods un tā nozīme cilvēka tālākajā attīstībā. Normālas kognitīvās novecošanās sekas. Kognitīvās novecošanās profilakse: uztura paradumi, fiziskā aktivitāte, kognitīvās rezerves.
Apraksts
Anotācija: Prenatālais periods un ar to saistītie teratogēni.
Smadzeņu attīstība bērnībā un pusaudža vecumā.
Kognitīvā novecošanās.
Kognitīvās novecošanās profilakse: uztura paradumi, fiziskā aktivitāte, kognitīvās rezerves.
Literatūra: Andrewes, D. (2015). Neuropsychology: From theory to practice. Psychology Press.
Cacioppo, J. T., Freberg, L., & Cacioppo, S. (2021). Discovering psychology: The science of mind. Cengage learning.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vizuāli-telpiskā uztvere. Agnozija un apraksija.
Apraksts
Anotācija: Sajūtas un uztvere.
Sajūtu un uztveres neirobioloģiskie mehānismi.
Uztveres traucējumi.
Literatūra: Cacioppo, J. T., Freberg, L., & Cacioppo, S. (2021). Discovering psychology: The science of mind. Cengage learning.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Neiropsiholoģijas vēsture un aktualitātes neiropsiholoģijā. Nervu sistēmas uzbūve un darbība. Galvas smadzeņu funkcionālā asimetrija.
Apraksts
Anotācija: Neiropsiholoģijas koncepta definīcija un attīstība.
Aktualitātes un izvērtēšanas metodes neiropsiholoģijā.
Nervu sistēmas uzbūve un darbība.
Galvas smadzeņu functionālā asimetrija.
Literatūra: Andrewes, D. (2015). Neuropsychology: From theory to practice. Psychology Press.
Cacioppo, J. T., Freberg, L., & Cacioppo, S. (2021). Discovering psychology: The science of mind. Cengage learning.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Augstākie psihiskie procesi un to traucējumi: valoda un domāšana.
Apraksts
Anotācija: Valodas un runas raksturojums.
Valodas neirobioloģiskie mehānismi.
Valodas traucējumi.
Domāšanas neirobioloģiskie mehānismi.
Nodarbības jautājumi: 1. Kas ir valoda un kā tā attīstās?
2. Kādi valodas traucējumi eksistē un kā tie izpaužas?
Literatūra: Cacioppo, J. T., Freberg, L., & Cacioppo, S. (2021). Discovering psychology: The science of mind. Cengage learning
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kognitīvie procesi un to traucējumi. Seminārs.
Apraksts
Anotācija: Gadījumu analīzes.
Mīti neiropsiholoģijā - studentu prezentācijas.
Nodarbības jautājumi: Kādas izvērtēšanas metodes būtu piemērotas konkrētajā gadījumā?
Kādi simptomi būtu raksturīgi konkrētajā gadījumā?
Kādas neirorehabilitācijā izmantotās metodes būtu jāpielieto konkrētajā gadījumā?
Kādi mīti ir neiropsiholoģijā un kā tos atspēkot?
Literatūra: Cacioppo, J. T., Freberg, L., & Cacioppo, S. (2021). Discovering psychology: The science of mind. Cengage learning.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Cacioppo, J. T., Freberg, L., & Cacioppo, S. (2021). Discovering psychology: The science of mind. Boston: Cengage learning.
Andrewes, D. (2015). Neuropsychology: From theory to practice. London: Routledge
Šneidere, K. (2019) Psiholoģiskā palīdzība neirorehabilitācijā. No K. Mārtinsone un V. Sudraba. (red.), Veselības psiholoģija. Teorijas un prakses starpdisciplināra perspektīva (280. - 291.lpp.). Rīga: RSU izdevniecība.
Papildu literatūra
Crossman, A. R. & Neary, D. (2020). Neuroanatomy. An illustrated colour text. China: Elsevier.
Goldstein, L. H., McNeil, J. E. (Eds) (2015). Clinical neuropsychology. A practical guide to assessment and management for clinicians (2nd edition).UK: Wiley-Blackwell.
Horton, A. M., & Wedding, D. (Eds) (2008). The neuropsychology handbook (3 Ed). New York: Springer Publishing company. eBook Academic Collection (EBSCOhost)
Stern, Y. (2014). Cognitive reserve. Theory and applications. Sulfolk, UK: Taylor&Francis.
Apinis, P. (1998). Cilvēks. Anatomija, fizioloģija, patoloģijas pamati. Rīga: NM apgāds.
Tuokko, H. A., & Smart, C. M. (2018). Neuropsychology of cognitive decline: A developmental approach to assessment and intervention. New York: Guilford Publications.
Voita, D. (2015). Bioloģija un uzvedība. No Mārtinsone, K. & Miltuze, A. (red.). Psiholoģija 1. sēj. Pamatjautājumi – teorijas un pētījumi. (65 – 105), Rīga, Zvaigzne ABC.
Citi informācijas avoti
Cullen, B, & Evans, J.J. (2014). Neuropsychology of memory function: a guide for clinicians. Social Care & Neurodisability, 5 (2), 91 – 101.
Cooper, R.P., & Shallice, T. (2011). The roles of functional neuroimaging and cognitive neuropsychology in the development of cognitive theory: A reply to Coltheart. Cognitive Neuropsychology, 28 (6), 403 – 413.