Funkcionēšanas, nespējas un veselības klasifikācijas pamatprincipi
Studiju kursa īstenotājs
LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Pārzin SFK koncepta izmantošanas klīniskajā praksē zinātnisko pamatojumu, SFK pamatkopu būtību un to izmantošanu dažādos situācijās, izprot pacientu funkcionēšanas ierobežojumus SFK kategorijās, kā arī analizē tos SFK struktūras kontekstā, nosauc dažādu mērījumu un novērtējumu instrumentus sasaistē ar SFK kategorijām, apzinās novērtēšanas instrumentu un metožu pielietojumu atbilstoši savai specialitātei.
Prasmes
1.Spēj atrast un piemērot optimālos pieejamos zinātniskos pierādījumus, izvēloties funkcionēšanas ierobežojumu novērtēšanas metodes – instrumentus, apraksta funkcionēšanas ierobežojumus un sasaista tos ar SFK struktūru, kritiski analizē novērtēšanas instrumentus atbilstoši situācijai, analizē savstarpējo saistību starp indivīdu funkcionalitātes noteicošajiem faktoriem.
Kompetences
1.Patstāvīgi pielieto prasmes un zināšanas novērtējot personu ar funkcionēšanas traucējumiem funkcionēšanas līmeni atbilstošo SFK fizisko/sporta/reabilitācijas aktivitāšu kontekstā, kritiski novērtē un sistematizē informāciju par funkcionēšanas traucējumiem, izmantojot SFK piedāvāto konceptu, spēt izvēlēties atbilstošus novērtēšanas instrumentus, pauž viedokli par tiem savas kompetences (specialitātes) ietvaros, integrē un transformē zināšanas un prasmes par dažādiem novērtējumiem rehabilitācijā atbilstoši situācijai.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Patstāvīga darba uzdevumi: zināšanu un prasmju nostiprināšana par studiju kursa saturu (informācijas meklēšana par novērtēšanas instrumentiem un metodēm, datu apkopošana un analīze)).
Studentiem:
- jāsagatavojas diskusijai par SFK izmantošanu un efektivitāti,
- jāsagatavojas diskusijai par uz pierādījumiem balstītu datu meklēšanu – novērtēšanas instrumentu piemeklēšanu sasaistē ar SFK struktūru;
- jāsagatavojas semināram - diskusijai par plānotiem maģistra darba (vēlams) vai citiem noteiktiem novērtēšanas instrumentiem, to sasaisti ar SFK kategorijām un zinātnisko pamatojumu.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Gala vērtējumu veido punktu kopums, ko iegūst par izpildītiem uzdevumiem.
- Diskusija par SFK izmantošanu un efektivitāti– 15% no gala vērtējuma,
- Diskusija par uz pierādījumiem balstītu datu meklēšanu – novērtēšanas instrumentu piemeklēšanu sasaistē ar SFK struktūru"). - 25% no gala vērtējuma;
- Seminārs - diskusija par plānotiem maģistra darba (vēlams) vai citiem noteiktiem novērtēšanas instrumentiem, to sasaisti ar SFK kategorijām un zinātnisko pamatojumu - 60% no gala vērtējuma.
Katrā no pārbaudījuma veidiem maksimālais vērtējums ir 10 punkti. Vērtēšanas kritēriji tiek paziņoti pirmajā nodarbībā. Studentiem ir iespēja iegūt papildus punktus par aktīvu dalību nodarbībās (diskusijas, oponēšana utt.).
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ievads studiju kursā. Starptautiskās funkcionēšanas un nespējas klasifikācijas (SFK) raksturojums fizisko/sporta aktivitāšu kontekstā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ievads studiju kursā. Starptautiskās funkcionēšanas un nespējas klasifikācijas (SFK) raksturojums fizisko/sporta aktivitāšu kontekstā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pacienta/klienta funkcionālo spēju/traucējumu, riska faktoru, vajadzību un potenciāla novērtēšana savstarpējo saistību starp indivīdu funkcionalitātes noteicošajiem faktoriem noteikšanai SFK kontekstā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pacienta/klienta funkcionālo spēju/traucējumu, riska faktoru, vajadzību un potenciāla novērtēšana savstarpējo saistību starp indivīdu funkcionalitātes noteicošajiem faktoriem noteikšanai SFK kontekstā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pacienta/klienta funkcionālo spēju/traucējumu, riska faktoru, vajadzību un potenciāla novērtēšana savstarpējo saistību starp indivīdu funkcionalitātes noteicošajiem faktoriem noteikšanai SFK kontekstā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pacientu/klientu izglītošana par fizisko/sporta/rehabilitācijas aktivitāšu programmu atbilstošo SFK kategorijām - gadījumu analīze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pacientu/klientu izglītošana par fizisko/sporta/rehabilitācijas aktivitāšu programmu atbilstošo SFK kategorijām - gadījumu analīze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Funkcionēšanas novērtēšanas teorētiskie aspekti, mērījumi, novērtēšanas instrumentu izvēle atbilstoši SFK kategorijām uz pierādījumiem balstīta praksē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Funkcionēšanas novērtēšanas teorētiskie aspekti, mērījumi, novērtēšanas instrumentu izvēle atbilstoši SFK kategorijām uz pierādījumiem balstīta praksē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Funkcionēšanas novērtēšanas teorētiskie aspekti, mērījumi, novērtēšanas instrumentu izvēle atbilstoši SFK kategorijām uz pierādījumiem balstīta praksē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Seminārs - diskusija
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Seminārs - diskusija
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
1. Baltiņš, Baltiņš, Māris, & Pasaules Veselības organizācija. (2003). Starptautiskā funkcionēšanas, nespējas un veselības klasifikācija : SFK / [Pasaules Veselības Organizācija ; tulk. latv. val.] ; redkol.: Māris Baltiņš ... [u.c.]. Ženēva : Rīga: Pasaules Veselības Organizācija
2. Mārtinsone, Pipere, Berķis, Cauce, Duhovska, Gobiņa, … Kristapsone. (2021). Zinātniskās darbības metodoloģija : starpdisciplināra perspektīva : kolektīvā monogrāfija / K. Mārtinsones un A. Piperes zinātniskajā redakcijā ; recenzenti: Dr.habil.oec. Baiba Rivža, Ph.D. Juris Dragūns, Dr.med. Ieva Reine ; literārā redaktore Inta Rozenvalde ; vāka mākslinieks Modris Brasliņš ; Rīgas Stradiņa universitāte.
3. Bickenbach, J., Cieza, A., Rauch, A., & Stucki, G. (2020). ICF Core Sets: Manual for Clinical Practice. Hogrefe Publishing.
3. Brukner, P., & Khan, K. (2019). Brukner & Khan’s Clinical Sports Medicine: The Medicine of Exercise (Volume II). McGraw Medical.
Papildu literatūra
1. Sivan, M., Phillips, M., Baguley, I., & Nott, M. (Eds.). (2019). Oxford Handbook of Rehabilitation Medicine (3rd ed.). Oxford University Press.]
2. Brukner, P., & Khan, K. (2017). Brukner & Khan’s Clinical Sports Medicine: Injuries (Volume I). McGraw Medical.
4. Horvat, M., Kelly, L. E., Block, M. E., & Croce, R. (2018). Developmental and Adapted Physical Activity Assessment (2nd ed.). Human Kinetics.
Citi informācijas avoti
The International Classification of Functioning Disability and Health Framework (ICF): a new approach to enhance sport and physical activity participation among people with disabilities in Scotland
The Knowledge and Use of the International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF) Framework in Athletic Training