Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Funkcionēšanas, nespējas un veselības klasifikācijas pamatprincipi

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
LSPA_315
Zinātnes nozare
Veselības un sporta zinātnes
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Rehabilitācija; Sporta treneris
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija
Kontaktinformācija

LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006

Par studiju kursu

Mērķis

Veidot padziļinātu priekšstatu par funkcionēšanas un nespējas klasifikācijas pamatprincipiem, atbilstoši Starptautiskā funkcionēšanas, nespējas un veselības klasifikācijai (SFK) pielāgoto fizisko aktivitāšu un sporta fizioterapijas kontekstā, novērtēšanas instrumentu piemeklēšanu un pielietošanu uz pierādījumiem balstīta praksē.

Priekšzināšanas

Pamatzināšanas par rehabilitācijas pamatprincipiem, Starptautisko funkcionēšanas, nespējas un veselības klasifikāciju.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Pārzin SFK koncepta izmantošanas klīniskajā praksē zinātnisko pamatojumu, SFK pamatkopu būtību un to izmantošanu dažādos situācijās, izprot pacientu funkcionēšanas ierobežojumus SFK kategorijās, kā arī analizē tos SFK struktūras kontekstā, nosauc dažādu mērījumu un novērtējumu instrumentus sasaistē ar SFK kategorijām, apzinās novērtēšanas instrumentu un metožu pielietojumu atbilstoši savai specialitātei.

Prasmes

1.Spēj atrast un piemērot optimālos pieejamos zinātniskos pierādījumus, izvēloties funkcionēšanas ierobežojumu novērtēšanas metodes – instrumentus, apraksta funkcionēšanas ierobežojumus un sasaista tos ar SFK struktūru, kritiski analizē novērtēšanas instrumentus atbilstoši situācijai, analizē savstarpējo saistību starp indivīdu funkcionalitātes noteicošajiem faktoriem.

Kompetences

1.Patstāvīgi pielieto prasmes un zināšanas novērtējot personu ar funkcionēšanas traucējumiem funkcionēšanas līmeni atbilstošo SFK fizisko/sporta/reabilitācijas aktivitāšu kontekstā, kritiski novērtē un sistematizē informāciju par funkcionēšanas traucējumiem, izmantojot SFK piedāvāto konceptu, spēt izvēlēties atbilstošus novērtēšanas instrumentus, pauž viedokli par tiem savas kompetences (specialitātes) ietvaros, integrē un transformē zināšanas un prasmes par dažādiem novērtējumiem rehabilitācijā atbilstoši situācijai.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Patstāvīga darba uzdevumi: zināšanu un prasmju nostiprināšana par studiju kursa saturu (informācijas meklēšana par novērtēšanas instrumentiem un metodēm, datu apkopošana un analīze)). Studentiem: - jāsagatavojas diskusijai par SFK izmantošanu un efektivitāti, - jāsagatavojas diskusijai par uz pierādījumiem balstītu datu meklēšanu – novērtēšanas instrumentu piemeklēšanu sasaistē ar SFK struktūru; - jāsagatavojas semināram - diskusijai par plānotiem maģistra darba (vēlams) vai citiem noteiktiem novērtēšanas instrumentiem, to sasaisti ar SFK kategorijām un zinātnisko pamatojumu.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Gala vērtējumu veido punktu kopums, ko iegūst par izpildītiem uzdevumiem. - Diskusija par SFK izmantošanu un efektivitāti– 15% no gala vērtējuma, - Diskusija par uz pierādījumiem balstītu datu meklēšanu – novērtēšanas instrumentu piemeklēšanu sasaistē ar SFK struktūru"). - 25% no gala vērtējuma; - Seminārs - diskusija par plānotiem maģistra darba (vēlams) vai citiem noteiktiem novērtēšanas instrumentiem, to sasaisti ar SFK kategorijām un zinātnisko pamatojumu - 60% no gala vērtējuma. Katrā no pārbaudījuma veidiem maksimālais vērtējums ir 10 punkti. Vērtēšanas kritēriji tiek paziņoti pirmajā nodarbībā. Studentiem ir iespēja iegūt papildus punktus par aktīvu dalību nodarbībās (diskusijas, oponēšana utt.).

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ievads studiju kursā. Starptautiskās funkcionēšanas un nespējas klasifikācijas (SFK) raksturojums fizisko/sporta aktivitāšu kontekstā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ievads studiju kursā. Starptautiskās funkcionēšanas un nespējas klasifikācijas (SFK) raksturojums fizisko/sporta aktivitāšu kontekstā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pacienta/klienta funkcionālo spēju/traucējumu, riska faktoru, vajadzību un potenciāla novērtēšana savstarpējo saistību starp indivīdu funkcionalitātes noteicošajiem faktoriem noteikšanai SFK kontekstā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pacienta/klienta funkcionālo spēju/traucējumu, riska faktoru, vajadzību un potenciāla novērtēšana savstarpējo saistību starp indivīdu funkcionalitātes noteicošajiem faktoriem noteikšanai SFK kontekstā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pacienta/klienta funkcionālo spēju/traucējumu, riska faktoru, vajadzību un potenciāla novērtēšana savstarpējo saistību starp indivīdu funkcionalitātes noteicošajiem faktoriem noteikšanai SFK kontekstā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pacientu/klientu izglītošana par fizisko/sporta/rehabilitācijas aktivitāšu programmu atbilstošo SFK kategorijām - gadījumu analīze.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pacientu/klientu izglītošana par fizisko/sporta/rehabilitācijas aktivitāšu programmu atbilstošo SFK kategorijām - gadījumu analīze.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Funkcionēšanas novērtēšanas teorētiskie aspekti, mērījumi, novērtēšanas instrumentu izvēle atbilstoši SFK kategorijām uz pierādījumiem balstīta praksē.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Funkcionēšanas novērtēšanas teorētiskie aspekti, mērījumi, novērtēšanas instrumentu izvēle atbilstoši SFK kategorijām uz pierādījumiem balstīta praksē.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Funkcionēšanas novērtēšanas teorētiskie aspekti, mērījumi, novērtēšanas instrumentu izvēle atbilstoši SFK kategorijām uz pierādījumiem balstīta praksē.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Seminārs - diskusija
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Seminārs - diskusija
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
24 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

1. Baltiņš, Baltiņš, Māris, & Pasaules Veselības organizācija. (2003). Starptautiskā funkcionēšanas, nespējas un veselības klasifikācija : SFK / [Pasaules Veselības Organizācija ; tulk. latv. val.] ; redkol.: Māris Baltiņš ... [u.c.]. Ženēva : Rīga: Pasaules Veselības Organizācija

2.

2. Mārtinsone, Pipere, Berķis, Cauce, Duhovska, Gobiņa, … Kristapsone. (2021). Zinātniskās darbības metodoloģija : starpdisciplināra perspektīva : kolektīvā monogrāfija / K. Mārtinsones un A. Piperes zinātniskajā redakcijā ; recenzenti: Dr.habil.oec. Baiba Rivža, Ph.D. Juris Dragūns, Dr.med. Ieva Reine ; literārā redaktore Inta Rozenvalde ; vāka mākslinieks Modris Brasliņš ; Rīgas Stradiņa universitāte.

3.

3. Bickenbach, J., Cieza, A., Rauch, A., & Stucki, G. (2020). ICF Core Sets: Manual for Clinical Practice. Hogrefe Publishing.

4.

3. Brukner, P., & Khan, K. (2019). Brukner & Khan’s Clinical Sports Medicine: The Medicine of Exercise (Volume II). McGraw Medical.

Papildu literatūra

1.

1. Sivan, M., Phillips, M., Baguley, I., & Nott, M. (Eds.). (2019). Oxford Handbook of Rehabilitation Medicine (3rd ed.). Oxford University Press.]

2.

2. Brukner, P., & Khan, K. (2017). Brukner & Khan’s Clinical Sports Medicine: Injuries (Volume I). McGraw Medical.

3.

4. Horvat, M., Kelly, L. E., Block, M. E., & Croce, R. (2018). Developmental and Adapted Physical Activity Assessment (2nd ed.). Human Kinetics.

Citi informācijas avoti

1.

DiTA

2.

PRISMA

3.

The PRISMA 2020 statement: an updated guideline for reporting systematic reviews

4.

The PRISMA2020 statement: An updated guideline for reporting systematic reviews

5.

Cochrane Library

6.

Guidelines for writing a systematic review

7.

The International Classification of Functioning Disability and Health Framework (ICF): a new approach to enhance sport and physical activity participation among people with disabilities in Scotland

8.

The Knowledge and Use of the International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF) Framework in Athletic Training

9.

Rehabilitation Measures Database