Aktualitātes veselības aprūpes zinātnē
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, mdak@rsu.lv, +371 67061568
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studiju kursa apguves rezultātā studējošie zina un izprot veselības aprūpes praksi un izglītību veidojošos komponentus, ietekmējošos apstākļus, regulējošos mehānismus un attīstības perspektīvu. Studējošais spēj raksturot un salīdzināt infekciju kontroles politikas un veidošanas principus dažādos līmeņos, izprot pacientu/sabiedrības locekļu atšķirības informācijas uztverē, izprot un spēj raksturot PVO aktīvu vecumdienu politiku, spēj raksturot dažādu faktoru mijiedarbību novecošanas procesā. Zina pacientu drošības sistēmas elementus.
Prasmes
1.Studiju kursa apguves rezultātā studējošie prot novērtēt zinātniskas metodes nozīmību aprūpes praksē, izskaidrot savstarpējas attiecības starp teoriju, pētniecību un pierādījumos balstītu praksi, meklēt pierādījumus tiešsaistes datu bāzēs, kritiski analizēt pētījumu rakstus, pamatojoties uz pierādījumu līmeni, sintezēt iegūtos pierādījumus, lai izstrādātu definētu klīnisko lēmumu. Prot identificēt un analizēt galvenās problēmas veselības aprūpes prakses attīstībā, piedāvāt risinājumus. Studējošie prot pielietot infekciju kontroles vadlīnijas un nozokomiālo infekciju attīstību un ierobežojošos pasākumus ārstniecības iestādēs. Spēj analītiski izvērtēt un veidot pacientu/sabiedrības izglītošanas procesu. Prot pielietot PVO aktīvu vecumdienu politikas pamatprincipus, personas situācijas raksturošanai. Orientējas pacientu drošības normatīvajos aktos un sistēmās.
Kompetences
1.Spēj apkopot literatūru, jaunākos pierādījumos balstītos avotus, analizēt un integrēt zināšanas par aktuālām problēmām aprūpē Latvijā un pasaulē. Spēj patstāvīgi formulēt pētniecības jautājumu veselības aprūpes jomā; iegūt, atlasīt un analizēt informāciju veselības aprūpes problēmu pētniecībā, atbilstoši zinātniskās metodoloģijas pamatprincipiem.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Studējošie patstāvīgi meklē, lasa un analizē zinātniskus rakstus par aktuālajām problēmām aprūpē. Kursa laikā studējošie gatavo prezentācijas un kopsavilkumu par viņu izvēlētu aktuālu problēmu māszinībās, prezentē nodarbībās.
Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
2.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Patstāvīgi sagatavoti darbi un to prezentēšana studiju kursa gaitā (50%) un noslēguma darbs (kopsavilkums – prezentācija) (50%).
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
PICO (S) jautājums un argumentācija. Zinātniski pētnieciskās literatūras identifikācija, atbilstoši PICO, tās analīze.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Tehnoloģiska pieeja pacientu aprūpē. Ētiski jautājumi aprūpē 21. gs. tradicionālā un komplementārā medicīnā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Vardarbības veidi un iespējamās vardarbības pazīmes dažādās vecuma grupās. Bērnu tiesību aktualitātes, dzimumu līdztiesība, iekļaujošas sabiedrības raksturojums un aktualitātes, tostarp, droša un iekļaujošā sabiedrība LGBTQ+ kopienai. Sociāli neaizsargātas un mazāk aizsargātas sabiedrības grupas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Jaunāko zinātnisko pētījumu un publikāciju izmantošana māszinību un aprūpes zinātnes jomā. Kursa projekta sagatavošana un prezentēšana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vardarbības veidi un iespējamās vardarbības pazīmes dažādās vecuma grupās. Bērnu tiesību aktualitātes, dzimumu līdztiesība, iekļaujošas sabiedrības raksturojums un aktualitātes, tostarp, droša un iekļaujošā sabiedrība LGBTQ+ kopienai. Sociāli neaizsargātas un mazāk aizsargātas sabiedrības grupas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Uz pierādījumiem balstītu prakses jautājumu formulēšana. PICO, Pētījumu rezultātu kritiska analīze un piemērojamība uz pierādījumiem balstītai praksei.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētījumu rezultātu praktiskās vai klīniskās nozīmes uz pierādījumiem balstītas aprūpes praksē apraksts. Atbilde uz PICOT jautājumu - klīniskais lēmums.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pacientu drošības aktualitāte un būtība. Cilvēka faktora jeb ergonomikas loma. Proaktīva pieeja risku vadībā. Ārstniecības procesu analīze un risku identificēšana. Stratēģijas risku reducēšanai. Organizācijas un sabiedrības kultūras loma. Ziņošana un mācīšanās. Starptautiskie pacientu drošības mērķi: pacientu drošības identifikācija, ķirurģiskā drošība, anestēzijas drošība, droša zāļu administrēšana u.c. Negadījumu analīze, metodes. Pamatcēloņu analīzes metodes pielietojuma nozīmīgums.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
PVO Aktīvu vecumdienu politika un stratēģijas hronisku saslimšanu seku mazināšanai sabiedrības veselības kontekstā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Jaunāko zinātnisko pētījumu un publikāciju izmantošana māszinību un aprūpes zinātnes jomā. Kursa projekta sagatavošana un prezentēšana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pacientu drošības aktualitāte un būtība. Cilvēka faktora jeb ergonomikas loma. Proaktīva pieeja risku vadībā. Ārstniecības procesu analīze un risku identificēšana. Stratēģijas risku reducēšanai. Organizācijas un sabiedrības kultūras loma. Ziņošana un mācīšanās. Starptautiskie pacientu drošības mērķi: pacientu drošības identifikācija, ķirurģiskā drošība, anestēzijas drošība, droša zāļu administrēšana u.c. Negadījumu analīze, metodes. Pamatcēloņu analīzes metodes pielietojuma nozīmīgums.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Infekciju kontroles filozofija (infekciju kontroles komandas darbība, standarta infekciju kontroles noteikumi, infekciju slimību epidemioloģija un aizsardzības stratēģijas). Infekciju kontroles prakse. Ar veselības aprūpi saistītās infekcijas un to novēršana praksē. Infekcioza pacienta menedžments ārstniecības iestādē. Starptautiskās roku higiēnas dienas plāna
izstrāde. Higiēnas plāna analīze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Pacientu drošības aktualitāte un būtība. Cilvēka faktora jeb ergonomikas loma. Proaktīva pieeja risku vadībā. Ārstniecības procesu analīze un risku identificēšana. Stratēģijas risku reducēšanai. Organizācijas un sabiedrības kultūras loma. Ziņošana un mācīšanās. Starptautiskie pacientu drošības mērķi: pacientu drošības identifikācija, ķirurģiskā drošība, anestēzijas drošība, droša zāļu administrēšana u.c. Negadījumu analīze, metodes. Pamatcēloņu analīzes metodes pielietojuma nozīmīgums.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Jaunāko zinātnisko pētījumu un publikāciju izmantošana māszinību un aprūpes zinātnes jomā. Kursa projekta sagatavošana un prezentēšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Aktuālās problēmas aprūpē – vēsturisks un mūsdienu skatījums. Aprūpes zinātnes teorijas no klasiskajām teorijām līdz mūsdienu pieejām. Jaunākās tendences un virzieni māszinību pētniecībā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Infekciju kontroles filozofija (infekciju kontroles komandas darbība, standarta infekciju kontroles noteikumi, infekciju slimību epidemioloģija un aizsardzības stratēģijas). Infekciju kontroles prakse. Ar veselības aprūpi saistītās infekcijas un to novēršana praksē. Infekcioza pacienta menedžments ārstniecības iestādē. Starptautiskās roku higiēnas dienas plāna
izstrāde. Higiēnas plāna analīze.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
PVO Aktīvu vecumdienu politika un stratēģijas hronisku saslimšanu seku mazināšanai sabiedrības veselības kontekstā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Aktuālās problēmas aprūpē – vēsturisks un mūsdienu skatījums. Aprūpes zinātnes teorijas no klasiskajām teorijām līdz mūsdienu pieejām. Jaunākās tendences un virzieni māszinību pētniecībā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Tehnoloģiska pieeja pacientu aprūpē. Ētiski jautājumi aprūpē 21. gs. tradicionālā un komplementārā medicīnā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Pētījumu rezultātu praktiskās vai klīniskās nozīmes uz pierādījumiem balstītas aprūpes praksē apraksts. Atbilde uz PICOT jautājumu - klīniskais lēmums.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Inovatīvas pieejas aktuālajām problēmām veselības aprūpē - uz personu centrēta veselības aprūpes pieeja, interdiciplinārā sadarbība un tās nozīme risinot veselības problēmas., sociālās u.c. nozaru inovācijas un to ietekme uz veselības aprūpes sistēmu.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Uz pierādījumiem balstīta aprūpes prakse, aprūpes prakses zināsanu avoti. Aprūpes un aprūpes zinātnes prioritātes 21.gs.; pētniecības nozīme aprūpes personāla profesionalā identitātē. Māszinību teoriju pielāgošana mūsdienīgajiem izaicinājumiem un vajadzībām. Starpdisciplināra pieeja māszinību teoriju attīstībā un pielietojumā. Kritiskā analīze un vērtējums par esošajām māszinību teorijām.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Inovatīvas pieejas aktuālajām problēmām veselības aprūpē - uz personu centrēta veselības aprūpes pieeja, interdiciplinārā sadarbība un tās nozīme risinot veselības problēmas., sociālās u.c. nozaru inovācijas un to ietekme uz veselības aprūpes sistēmu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Uz pierādījumiem balstītu prakses jautājumu formulēšana. PICO, Pētījumu rezultātu kritiska analīze un piemērojamība uz pierādījumiem balstītai praksei.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
21. gadsimta pacientu un sabiedrības izglītošanas izaicinājumi. Aprūpes prakses attīstība.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Zinātniskās darbības metodoloģija: starpdisciplināra pieeja. K.Mārtinsones un A.Piperes zinatniskaja redakcijā. Rīga: RSU, 2021
Introduction to Nursing Research : incorporating evidence-based practice. Edited by Carol Boswell, Sharon Cannon.