Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Komunikācija un terapeitisku attiecību vadīšana

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
LUSDK_230
Zinātnes nozare
Klīniskā medicīna; Veselības aprūpes zinātne
Kredītpunkti (ECTS)
6,00
Mērķauditorija
Māszinības
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Rehabilitācijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, socdk@rsu.lv, +371 67061575

Par studiju kursu

Mērķis

Iegūt zināšanas par terapeitisku attiecību veidošanas pamatprincipiem, veicināt pamatprasmju attīstību lietot terapeitisko komunikāciju, realizējot uz indivīdu centrētu aprūpi.

Priekšzināšanas

Psihosociālās vajadzības, sociālā psiholoģija, saskarsme veselības aprūpē, transkulturālā aprūpe, veselības aprūpes filozofija, psihosomatiskā medicīna, stresa menedžments.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti spēj parādīt zināšanas par veiksmīgas komunikācijas pamatprincipiem, biopsihosociālā modeļa nosacījumu izmantošanu saskarsmē ar pacientu, terapeitisko attiecību un terapeitiskās vides veidošanas nosacījumiem.

Prasmes

1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti spēj argumentēti skaidrot pacienta vajadzības komunikācijā, analizēt un novērtēt ar stresu saistītas situācijas pacienta aprūpē un izstrādāt atbilstošu uz pacientu centrētu attiecību modeli.

Kompetences

1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti spēj apvienot teoriju un metodes, analizējot pacientu kā personību, novērtējot viņa vajadzības komunikācijā un ģenerējot terapeitisku attiecību vadīšanas nosacījumus.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Pacientu gadījumu aprakstu analīze, viena gadījuma komunikācijas un terapeitisku attiecību plāna izveidošana, viena pētījuma analīzes sagatavošana.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Studenti sagatavo un prezentē komunikācijas modeli vienai klīniskai aprūpes situācijai, patstāvīgi analizē pacienta vajadzības un izstrādā terapeitisku attiecību plānu (1 situācija), sagatavo un prezentē viena pētījuma analīzi saistībā ar komunikāciju veselības aprūpē. Kurss uzskatāms par apgūtu, ja students ir piedalījies lekcijās un apguvis nodarbību mācību materiālu -10%, ir izpildījis mācību uzdevumus nodarbību laikā – 20% (veiktie uzdevumi ir ieskaitīti), ir ieguvis pozitīvus starpvērtējumus (pētījuma atlase, analīze un prezentācija – 30%; Klīniskās situācijas analīze un prezentācija - 40%).

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Komunikācijas pamatprincipi veselības aprūpes vidē.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Komunikācijas pamatprincipi veselības aprūpes vidē.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Komunikācijas komponenti klīniskajā vidē.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veiksmīgai komunikācijai nepieciešamās prasmes un iemaņas, to attīstība.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Biomedicīniskais un biopsihosociālais modelis saskarsmē ar pacientu. Uz pacientu centrēta komunikācija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Biomedicīniskais un biopsihosociālais modelis saskarsmē ar pacientu. Uz pacientu centrēta komunikācija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Māsas – pacienta attiecību terapeitiskie aspekti, konsultēšanas komponenti.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Māsas – pacienta attiecību terapeitiskie aspekti, konsultēšanas komponenti.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Transferences un kontrtransferences jēdzieni. Pacienta vajadzības saskarsmē, to izpratne un atsaucīgums tām, uzticēšanās veidošanās komunikācijā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Transferences un kontrtransferences jēdzieni. Pacienta vajadzības saskarsmē, to izpratne un atsaucīgums tām, uzticēšanās veidošanās komunikācijā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pacienta personība komunikācijā, uz pacientu centrēta komunikācija, tās nosacījumi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pacienta personība komunikācijā, uz pacientu centrēta komunikācija, tās nosacījumi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Biopsihosociālais saskarsmes modelis māsas praksē.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Biopsihosociālais saskarsmes modelis māsas praksē.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Profesionālā distance, konflikti.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Profesionālā distance, konflikti.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Terapeitiskās attiecības un terapeitiskā vide. Konsultēšana kā profesionāla darbība (mērķi, metodes un tehnikas)
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Terapeitiskās attiecības un terapeitiskā vide. Konsultēšana kā profesionāla darbība (mērķi, metodes un tehnikas)
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Stress saskarsmē, tā pārvarēšanas veidi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Stress saskarsmē, tā pārvarēšanas veidi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Emocionālais intelekts, emocionālais atbalsts komunikācijā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Emocionālais intelekts, emocionālais atbalsts komunikācijā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veselības aprūpes profesionāļu nepieciešamās (vēlamās) personības iezīmes un profesionāli relevantā uzvedība.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veselības aprūpes profesionāļu nepieciešamās (vēlamās) personības iezīmes un profesionāli relevantā uzvedība.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
6,00
Kontaktstundas:
48 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

K.Mārtinsone un autoru kolektīvs. Konsultēšanas un psihoterapijas teorija un prakse. Zvaigzne ABC, 2016.

2.

Reņģe V. Psiholoģija. Savstarpējo attiecību psiholoģija. Zvaigzne ABC, 2004. (akceptējams izdevums)

3.

Kulbergs J. Dinamiskā psihiatrija. Jumava, 2001. (akceptējams izdevums)

4.

K.Mārtinsones un V.Sudrabas redakcijā. Veselības psiholoģija. RSU, 2016.

5.

G.Deksters. Rokasgrāmata psihiatrijas māsām. Jumava, 2006. (akceptējams izdevums)

6.

Barry Winbolt. Solution Focused Therapy for the Helping Professions. Jessica Kingsley Publishers London and Philadelphia, 2011.

7.

Ārvalstu studentiem/For international students:

8.

Barry Winbolt. Solution Focused Therapy for the Helping Professions. Jessica Kingsley Publishers London and Philadelphia, 2011.

Papildu literatūra

1.

Brummers M., Enekells H. Bērnu un jauniešu psihoterapija. Jumava, 2011.

2.

Reņģe V. Sociālā psiholoģija. Zvaigzne ABC, 2002.

3.

Keismensts P. Psihoterapeits un viņa pacients. Raka, 2003.

4.

Silverman J., Kurtz S., Draper J. Skills for Communicating with Patients. 2nd edition, CRS Press, London, 2011.

5.

Ārvalstu studentiem/For international students:

6.

Silverman J., Kurtz S., Draper J. Skills for Communicating with Patients. 2nd edition, CRS Press, London, 2011.

Citi informācijas avoti

1.

www.psihosomatika.lv

3.

Ārvalstu studentiem/For international students: