Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Ergonomika, kursa darbs

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
REK_172
Zinātnes nozare
Anatomija; Klīniskā medicīna
Kredītpunkti (ECTS)
6,00
Mērķauditorija
Rehabilitācija
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Rehabilitācijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rk@rsu.lv, +371 20271291

Par studiju kursu

Mērķis

Gūt zināšanas un prasmes ergonomikas pamatprincipu pielietošanai indivīda darba spēju saglabāšanā un veselības veicināšanai darba vidē.

Priekšzināšanas

Cilvēka anatomija un fizioloģija, biomehānika, indivīda un vides mijiedarbība, vides novērtēšanas metodes.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Sekmīgas kursa apguves rezultātā students spēs: • nosaukt un izskaidrot ergonomikas pamatprincipus un to nozīmi darba spēju uzturēšanā; • izskaidrot vielu maiņas procesus organismā un muskuļu darbības fizioloģiju darba laikā, organisma reakciju uz fizisku slodzi, kā arī darba spēju uzturēšanas iespējas; • aprakstīt darba vides faktorus un indivīda spējas, kas ietekmē darba veikšanu; • izskaidrot un pamatot ergoterapeita taktiku dažādu arodslimību gadījumā.

Prasmes

1.Sekmīgas kursa apguves rezultātā students spēs: • novērtēt darba vidi un indivīda spējas saistībā ar darba izpildi, izmantojot kursā apgūtās metodes; • analizēt ar darbu un indivīdu saistītos ierobežojumus un resursus, kas ietekmē darba veikšanu; • identificēt ergonomiskos riska faktorus darba vidē un skaidrot to ietekmi darba spēju uzturēšanā; • ieteikt pielāgojumus darba vidē un profilaktiskus pasākumus indivīdam, lai uzturētu darba spējas; • pielietot ergonomikas principus pacientu pārvietošanā, izvēlēties un pielietot atbilstošus palīglīdzekļus pacientu pārvietošanā.

Kompetences

1.Kursa apguves laikā students pilnveidos prasmes atlasīt un analizēt informāciju, sadarboties, izklāstīt un argumentēt savu viedokli, uzņemties atbildību un iniciatīvu, veicot darbu grupā.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Studiju kursa laikā studenti veic literatūras studijas, mācību/praktiskos uzdevumus (gadījumu analīze, praktisks prasmju treniņš, darba spēju novērtēšanas testi u.tml.) un izstrādā kursa darbu (grupās).

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Lai saņemtu sekmīgu vērtējumu, studentam jāizpilda nodarbībās paredzētos mācību uzdevumus. Studiju kursa noslēgumā jāiesniedz un jāaizstāv kursa darbs, kā arī jānokārto rakstisks eksāmens (tests).

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
4

Tēmas

Ergonomika ergoterapeita prakses kontekstā. Ievads kursa darba izstrādē.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
4

Tēmas

Aktualitātes arodveselībā un arodmedicīnā. Arodslimību atklāšanas un diagnostikas kārtība.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
4

Tēmas

Arodslimības un ergoterapeita taktika.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
4

Tēmas

Darba vides riska faktori, novērtēšana un profilakses pasākumi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
4

Tēmas

Darba vides analīze no ergonomikas viedokļa. Darba vides novērtēšanas metodes. Darba vides ergonomisko risku novērtēšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
4

Tēmas

Darba psihosociālie faktori. Darbinieka loma.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
4

Tēmas

Darba fizioloģija: novērtēšana un slodzes dozēšana. Darba fizioloģija. Fiziskā darba slodze (statiskā un dinamiskā). Organisma reakcija uz slodzi, organisma piemērošanās fiziskai slodzei, funkcionālā stāvokļa izmaiņas.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
4

Tēmas

Antropometrijas un biomehānikas pamati: praktiskais pielietojums darba vides novērtēšanā un pielāgošanā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
4

Tēmas

Stāja, stājas novērtēšana, stājas traucējumi, to profilakses metodes.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
4

Tēmas

Drošas pacientu pārvietošanas metodes. Pacientu pārvietošanas palīglīdzekļi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
4

Tēmas

Drošas pacientu pārvietošanas metodes. Pacientu pārvietošanas palīglīdzekļi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
4

Tēmas

Drošas pacientu pārvietošanas metodes. Pacientu pārvietošanas palīglīdzekļi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
4

Tēmas

Darba spēka novecošana, ergoterapijas stratēģija, profilakses pasākumi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
4

Tēmas

Seminārs "Ergonomikas pamatprincipi ikdienas aktivitāšu veikšanā".
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
4

Tēmas

Seminārs par kursa darbu: "Darba vides un personas novērtēšanas rezultāti".
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
4

Tēmas

Seminārs par kursa darbu: "Darba vides pielāgojumi, noslēguma ziņojums".
Kopā kredītpunkti (ECTS):
6,00
Kontaktstundas:
64 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Aizstāvēšana (Kursa darbs)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Baker, N.A. Antropometry, In: Ergonomics for Therapists, 3rd edition. Inc.&Elsevier Inc., 2008, Vol. 5., p. 73-93. (akceptējams izdevums)

2.

Dan MacLeod (1998, 2008) 10 Principles of Ergonomics. (akceptējams izdevums)

3.

Kemmlert K. PLIBEL-A Method Assigned for Identification of Ergonomics Hazards. In: Fundamentals and Assessment Tools for Occupational Ergonomics. The Occupational Ergonomics Handbook, 2nd edition. Taylor&Francis, 2006; pp. 40-1 – 40-7. (akceptējams izdevums)

4.

Roja Ž. Antropometrija un biomehānika. Ergonomikas pamati, 2.nodaļa. Rīga: SIA “Drukātava”, 2008, 51.-62.lpp. (akceptējams izdevums)

5.

Roja Ž. Darba fizioloģijas nozīme ergonomikā. Ergonomikas pamati, 1.nodaļa. Rīga: SIA “Drukātava”, 2008, 15.-50.lpp. (akceptējams izdevums)

6.

Roja Ž. Ergonomiskā darba analīze. Ergonomikas pamati, 4.nodaļa. Rīga: SIA “Drukātava”, 2008, 100.-132.lpp. (akceptējams izdevums)

7.

Roja Ž. Ķermeņa stāvokļi un kustības. Ergonomikas pamati, 3.nodaļa. Rīga: SIA “Drukātava”, 2008, 63.-99.lpp. (akceptējams izdevums)

8.

Spaulding, S.J. Basic Biomechanics, In: Ergonomics for Therapists, third edition. Inc.&Elsevier Inc., 2008, Vol. 6., p. 94-102. (akceptējams izdevums)

9.

Phyllis M.King, Darcie L.Olson. Work (Chapter 49), In: Willard & Spackman's Occupational Therapy, 12th edition. Wolters Kluwer/Lippnicott Williams & Wilkins, 2014, Vol.49., p.678-696.

10.

Valterie J.Rice. Restoring Competence for the Worker Role (Chapter 28), In: Occupational Therapy for Physical Dysfunction, 7th edition. Wolters Kluwer/Lippnicott Williams & Wilkins, 2014, Vol 28., p.870-908.

11.

Kielhofner G. Model of Human Occupation: Theory and Application, 4th edition. Section III Assessments: Structured Methods for Gathering Client Information, Chapter 17: Talking with Clients: Assessments That Collect Information through Interviews, pp.278-287. Lippincott&Wilkins, 2017.

Papildu literatūra

1.

Eglīte M. Darba medicīna. Rīga: RSU, 2012. Pieejams internetā: http://stradavesels.lv/Uploads/2014/02/11/Darba_medicina_v2.pdf

2.

Pacienta pārvietošanas metodes, kas izmantojamas, lai novērstu balsta un kustību aparāta arodslimības veselības aprūpē. Eiropas Darba drošības un veselības aizsardzības aģentūra

3.

Uzmanību pārslodze! Muguras traumu novēršana veselības aprūpē. Rīga: Valsts darba inspekcija, 2006. Pieejams internetā: http://www.handlingloads.eu/lv/site/1/9

4.

Kielhofner G., Braveman B., Baron K., Hammel J., Littleton M. The Model of Human Occupation: Understanding the Worker Who Is Injured or Disabled. Work 12 (1999) 3 - 11.

5.

Joss M. The importance of Job Analysis in Occupational Therapy. BJOT 2007, 70(7), 301-303.

6.

Innes, Ev. Ergonomics and Work Assessments, In: Ergonomics for Therapists, 3rd edition. Inc.&Elsevier Inc., 2008, Vol. 4., p. 48-72.

7.

Isaksson M., B., Ahlgren C. „Facilitating Factors for Work Return in Unemployed with Disabilities: A Qualitative Study”, SJOT 2004; 11: 17-25.

8.

V. Kaļķis, Ž. Roja, H. Kaļķis. Arodveselība un riski darbā. 2015.

9.

Bracher M., Brooks A. Moving and handling strategies (chapter 36), In: Occupational Therapy and Physical Dysfunction, Enabling Occupation, 6th edition. Churcill Livingstone, 2010, Vol 36., p.554-577.

Citi informācijas avoti

1.

www.vdi.lv (Valsts Darba inspekcija)

2.

www.osha.lv (Eiropas darba drošības un veselības aizsardzības aģentūra)

3.

www.handlingloads.eu (European SLIC inspection and information campaign devoted to manual handling of loads)

4.

www.ergonomika.lv (Latvijas Ergonomikas biedrība)