Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Starptautiskā zīmola veidošana un vadīšana

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
SZF_092
Zinātnes nozare
-
Kredītpunkti (ECTS)
5,00
Mērķauditorija
Tirgzinības un reklāma
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Sociālo zinātņu fakultāte
Kontaktinformācija

Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv

Par studiju kursu

Mērķis

Veidot izpratni par zīmola jēdziena un zīmolvedības būtību, apskatot to kā aktivitāšu un procesu kopumu mūsdienu starptautiskā biznesa vidē. Izpētīt zīmola vērtības, asociāciju un konkurētspējas veidošanos un to ietekmējošos faktorus.

Priekšzināšanas

Zināšanas par komunikācijas un mārketinga procesu, tā elementiem un elementu savstarpējo mijiedarbību; zināšanas un iemaņas komunikācijas un mārketinga plānošanā; prasmes veikt sociālo zinātņu jomai atbilstošus pētījumus.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Apkopo zināšanas par zīmola ietekmi uz uzņēmuma konkurētspēju tirgū un mārketinga un reklāmas jomas veiksmīgu attīstību.

Prasmes

1.Spēj novērtēt zīmola ietekmi uz pircēju rīcību tirgū, to ietekmējošos faktorus dažādās produktu kategorijās.

Kompetences

1.Izprot zīmola veidošanas specifiku, tā vizuālo identitāti, elementus un asociācijas.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Studentiem, studiju kursa ietvaros, ir jāizstrādā patstāvīgais darbs. Studenti, konsultējoties ar docētāju, izvēlas kādu no patstāvīgo darbu tematiem. Darbs paredzēts studentu grupās 3-4 studenti. 1.-2. lekciju laikā tiks saskaņots kalendārais grafiks, kurā tiks fiksēti prezentāciju laiki. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
2.

Pārbaudījums

-
-
Studiju kursa apguve tiks vērtēta pamatojoties uz: aktivitāti un atbilžu kvalitāti semināros (semināra darbu izstrāde) (20%); atzīmēm par sagatavotajām lekciju tēzēm / esejām (20%); patstāvīgo darbu (20%); eksāmena darbu (40%).

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Zīmols, tā vēsturiskā attīstība, definīcijas, pamatelementi un izpratne
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Zīmols, tā vēsturiskā attīstība, definīcijas, pamatelementi un izpratne
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Gadījuma analīze: Ilgtspējīga zīmola veidošanas principi
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Gadījuma analīze: Ilgtspējīga zīmola veidošanas principi
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Zīmola ietekme uz pircēju rīcību tirgū, to ietekmējošie faktori dažādās produktu kategorijās
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Zīmola ietekme uz pircēju rīcību tirgū, to ietekmējošie faktori dažādās produktu kategorijās
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Gadījuma analīze: Zīmola mārketinga komunikāciju korporatīvās sociālās atbildības kontekstā
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Gadījuma analīze: Zīmola mārketinga komunikāciju korporatīvās sociālās atbildības kontekstā
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Zīmola veidošana un pozicionēšana
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Gadījuma analīze: Zīmola vizuālās identitātes veidošana
Apraksts
Anotācija: Patērētājiem zīmols ir kā signāls, ka palīdz ātri atpazīt zīmolu, ar kuru tiem ir bijusi iepriekšēja pieredze un kurš patērētājam sagādā pozitīvas emocijas. Zīmols atspoguļo uzņēmuma reputāciju, darbības un vērtības patērētāju prātā. Arvien vairāk zīmoli izjūt spiedienu gan no patērētājiem, gan valdības, gan nevalstiskām organizācijām un investoriem par ilgtspējas veicināšanu un iekļaušanu zīmola stratēģijā. Tas, savukārt, nozīmē radikālu izmaiņu īstenošanu visos departamentos, kuri darbojas uzņēmumā. Izjustais spiediens ir pateicoties tam, lai zīmoli iesaistītos cilvēku un planētas aizsardzībā, jo 21. gadsimtā viens no aktuāliem tematiem ir saistīts ar ilgtspēju un ilgtspējīgu attīstību. Mērķis: izpētīt ilgtspējīga zīmola veidošanas principus kā patērētāju uzvedību ietekmējošu faktorus. Rezultāts: spēja integrēt zīmola veidošanas procesā ilgtspējas principus. Nodarbības jautājumi: Uzdevumi: 1. Izpētīt ilgtspējīga zīmola veidošanas motivāciju un ilgtspējīga patēriņa barjeras. Miniet, kas jādara zīmola veidotājiem, lai patērētājiem sāktu veidoties asociācijas par zīmolu kā ilgtspējīgu zīmolu. Nosauciet ilgtspējīga patēriņa barjeras. 2. Analizēt ilgtspējīga zīmola attīstības principus: zīmola Patagonia piemēra analīze, izmantojot uzņēmuma mājas lapu un sociālo tīklu kontus. Darbs jāveic grupā (2-3 studenti), jāiesniedz pārskats/eseja (2-3 A4 lpp apjomā). Par 2. uzdevumu nodarbībā paredzēta diskusija. Literatūra: 1. Grubor, A., Milovanov O. 2017. Brand Strategies in the Era of Sustainability. Interdisciplinary Description of Complex Systems. 15(1) 77 – 88. Directory of open access journals. Iegūts no: doi: 10.7906/indecs.15.1.6 2. Harris, F., Roby, H. un Dibb, S. 2015. Sustainable clothing: challenges, barriers and interventions for encouraging more sustainable consumer behaviour. International Journal of Consumer Studies. 40(3) Wiley Online Library. Iegūts no: https://doi-org.db.rsu.lv/10.1111/ijcs.12257 3. Robles, M.C. 2019. How to Become a Sustainable Brand. Euromonitor International. Iegūts no: https://go.euromonitor.com/white-paper-sustainability-2019-how-to-be-a-sustainable-brand.html
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Gadījuma analīze: Zīmola vizuālās identitātes veidošana
Apraksts
Anotācija: Patērētājiem zīmols ir kā signāls, ka palīdz ātri atpazīt zīmolu, ar kuru tiem ir bijusi iepriekšēja pieredze un kurš patērētājam sagādā pozitīvas emocijas. Zīmols atspoguļo uzņēmuma reputāciju, darbības un vērtības patērētāju prātā. Arvien vairāk zīmoli izjūt spiedienu gan no patērētājiem, gan valdības, gan nevalstiskām organizācijām un investoriem par ilgtspējas veicināšanu un iekļaušanu zīmola stratēģijā. Tas, savukārt, nozīmē radikālu izmaiņu īstenošanu visos departamentos, kuri darbojas uzņēmumā. Izjustais spiediens ir pateicoties tam, lai zīmoli iesaistītos cilvēku un planētas aizsardzībā, jo 21. gadsimtā viens no aktuāliem tematiem ir saistīts ar ilgtspēju un ilgtspējīgu attīstību. Mērķis: izpētīt ilgtspējīga zīmola veidošanas principus kā patērētāju uzvedību ietekmējošu faktorus. Rezultāts: spēja integrēt zīmola veidošanas procesā ilgtspējas principus. Nodarbības jautājumi: Uzdevumi: 1. Izpētīt ilgtspējīga zīmola veidošanas motivāciju un ilgtspējīga patēriņa barjeras. Miniet, kas jādara zīmola veidotājiem, lai patērētājiem sāktu veidoties asociācijas par zīmolu kā ilgtspējīgu zīmolu. Nosauciet ilgtspējīga patēriņa barjeras. 2. Analizēt ilgtspējīga zīmola attīstības principus: zīmola Patagonia piemēra analīze, izmantojot uzņēmuma mājas lapu un sociālo tīklu kontus. Darbs jāveic grupā (2-3 studenti), jāiesniedz pārskats/eseja (2-3 A4 lpp apjomā). Par 2. uzdevumu nodarbībā paredzēta diskusija. Literatūra: 1. Grubor, A., Milovanov O. 2017. Brand Strategies in the Era of Sustainability. Interdisciplinary Description of Complex Systems. 15(1) 77 – 88. Directory of open access journals. Iegūts no: doi: 10.7906/indecs.15.1.6 2. Harris, F., Roby, H. un Dibb, S. 2015. Sustainable clothing: challenges, barriers and interventions for encouraging more sustainable consumer behaviour. International Journal of Consumer Studies. 40(3) Wiley Online Library. Iegūts no: https://doi-org.db.rsu.lv/10.1111/ijcs.12257 3. Robles, M.C. 2019. How to Become a Sustainable Brand. Euromonitor International. Iegūts no: https://go.euromonitor.com/white-paper-sustainability-2019-how-to-be-a-sustainable-brand.html
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Zīmola konkurētspēju noteicošie faktori
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Zinātniskās idejas komercializēšanas process
Apraksts
Anotācija: Vizuālā identitāte ir daļa no kopējā uzņēmuma zīmola. Problēma ar to, kāpēc ar vizuālās identitātes palīdzību mēdz nesasniegt vēlamo rezultātu, ir pavisam vienkārša. Lielākā daļa uzņēmumu vai cilvēku kopumā izvēlas nolīgt labus dizainerus, kas izveido skaistu mājaslapu un logo, taču šie cilvēki neko nezina par cilvēku psiholoģiju vai to, kā efektīvi nodot šo stāstu sabiedrībai. Šeit ir jāspēj atrast zelta vidusceļš. Vizuālās identitātes galvenais uzdevums ir vizuāli atspoguļot zīmola komunikāciju ar patērētāju. Galvenokārt, tā, lai tas būtu viegli uztverams uzņēmuma mērķauditorijai. Mērķis: novērtēt zīmola vizuālās identitātes veidojošos elementus. Rezultāts: spēja analizēt zīmola vizuālās identitātes veidojošo elementu piemērotību. Nodarbības jautājumi: Uzdevumi: 1. Iepazīties ar konkrēto zīmolu vizuālajiem materiāliem, identificēt vizuālās identitātes elementus. Kāda ir šo zīmolu galvenā doma vizuālajā identitātē, kuram to veiksmīgāk izdevies nodot? 2. Komentēt zīmola maiņas (rebrendinga) piemērus vizuālās identitātes elementus, kurus var redzēt piedāvātajos materiālos. Literatūra: 1. Corporate identity trends 2020, https://info.templafy.com/blog/corporate-identity-and-branding-trends-2020-forecast 2. The impact on culture on branding, https://www.brandingstrategyinsider.com/the-impact-of-culture-on-branding/#.XqYammgzZPY
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Zinātniskās idejas komercializēšanas process
Apraksts
Anotācija: Vizuālā identitāte ir daļa no kopējā uzņēmuma zīmola. Problēma ar to, kāpēc ar vizuālās identitātes palīdzību mēdz nesasniegt vēlamo rezultātu, ir pavisam vienkārša. Lielākā daļa uzņēmumu vai cilvēku kopumā izvēlas nolīgt labus dizainerus, kas izveido skaistu mājaslapu un logo, taču šie cilvēki neko nezina par cilvēku psiholoģiju vai to, kā efektīvi nodot šo stāstu sabiedrībai. Šeit ir jāspēj atrast zelta vidusceļš. Vizuālās identitātes galvenais uzdevums ir vizuāli atspoguļot zīmola komunikāciju ar patērētāju. Galvenokārt, tā, lai tas būtu viegli uztverams uzņēmuma mērķauditorijai. Mērķis: novērtēt zīmola vizuālās identitātes veidojošos elementus. Rezultāts: spēja analizēt zīmola vizuālās identitātes veidojošo elementu piemērotību. Nodarbības jautājumi: Uzdevumi: 1. Iepazīties ar konkrēto zīmolu vizuālajiem materiāliem, identificēt vizuālās identitātes elementus. Kāda ir šo zīmolu galvenā doma vizuālajā identitātē, kuram to veiksmīgāk izdevies nodot? 2. Komentēt zīmola maiņas (rebrendinga) piemērus vizuālās identitātes elementus, kurus var redzēt piedāvātajos materiālos. Literatūra: 1. Corporate identity trends 2020, https://info.templafy.com/blog/corporate-identity-and-branding-trends-2020-forecast 2. The impact on culture on branding, https://www.brandingstrategyinsider.com/the-impact-of-culture-on-branding/#.XqYammgzZPY
Kopā kredītpunkti (ECTS):
5,00
Kontaktstundas:
28 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)
NEPILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Zīmols, tā vēsturiskā attīstība, definīcijas, pamatelementi un izpratne
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Gadījuma analīze: Ilgtspējīga zīmola veidošanas principi
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Gadījuma analīze: Ilgtspējīga zīmola veidošanas principi
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Zīmola ietekme uz pircēju rīcību tirgū, to ietekmējošie faktori dažādās produktu kategorijās
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Gadījuma analīze: Zīmola mārketinga komunikāciju korporatīvās sociālās atbildības kontekstā
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Zīmola veidošana un pozicionēšana
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Gadījuma analīze: Zīmola vizuālās identitātes veidošana
Apraksts
Anotācija: Patērētājiem zīmols ir kā signāls, ka palīdz ātri atpazīt zīmolu, ar kuru tiem ir bijusi iepriekšēja pieredze un kurš patērētājam sagādā pozitīvas emocijas. Zīmols atspoguļo uzņēmuma reputāciju, darbības un vērtības patērētāju prātā. Arvien vairāk zīmoli izjūt spiedienu gan no patērētājiem, gan valdības, gan nevalstiskām organizācijām un investoriem par ilgtspējas veicināšanu un iekļaušanu zīmola stratēģijā. Tas, savukārt, nozīmē radikālu izmaiņu īstenošanu visos departamentos, kuri darbojas uzņēmumā. Izjustais spiediens ir pateicoties tam, lai zīmoli iesaistītos cilvēku un planētas aizsardzībā, jo 21. gadsimtā viens no aktuāliem tematiem ir saistīts ar ilgtspēju un ilgtspējīgu attīstību. Mērķis: izpētīt ilgtspējīga zīmola veidošanas principus kā patērētāju uzvedību ietekmējošu faktorus. Rezultāts: spēja integrēt zīmola veidošanas procesā ilgtspējas principus. Nodarbības jautājumi: Uzdevumi: 1. Izpētīt ilgtspējīga zīmola veidošanas motivāciju un ilgtspējīga patēriņa barjeras. Miniet, kas jādara zīmola veidotājiem, lai patērētājiem sāktu veidoties asociācijas par zīmolu kā ilgtspējīgu zīmolu. Nosauciet ilgtspējīga patēriņa barjeras. 2. Analizēt ilgtspējīga zīmola attīstības principus: zīmola Patagonia piemēra analīze, izmantojot uzņēmuma mājas lapu un sociālo tīklu kontus. Darbs jāveic grupā (2-3 studenti), jāiesniedz pārskats/eseja (2-3 A4 lpp apjomā). Par 2. uzdevumu nodarbībā paredzēta diskusija. Literatūra: 1. Grubor, A., Milovanov O. 2017. Brand Strategies in the Era of Sustainability. Interdisciplinary Description of Complex Systems. 15(1) 77 – 88. Directory of open access journals. Iegūts no: doi: 10.7906/indecs.15.1.6 2. Harris, F., Roby, H. un Dibb, S. 2015. Sustainable clothing: challenges, barriers and interventions for encouraging more sustainable consumer behaviour. International Journal of Consumer Studies. 40(3) Wiley Online Library. Iegūts no: https://doi-org.db.rsu.lv/10.1111/ijcs.12257 3. Robles, M.C. 2019. How to Become a Sustainable Brand. Euromonitor International. Iegūts no: https://go.euromonitor.com/white-paper-sustainability-2019-how-to-be-a-sustainable-brand.html
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Zīmola konkurētspēju noteicošie faktori
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Zinātniskās idejas komercializēšanas process
Apraksts
Anotācija: Vizuālā identitāte ir daļa no kopējā uzņēmuma zīmola. Problēma ar to, kāpēc ar vizuālās identitātes palīdzību mēdz nesasniegt vēlamo rezultātu, ir pavisam vienkārša. Lielākā daļa uzņēmumu vai cilvēku kopumā izvēlas nolīgt labus dizainerus, kas izveido skaistu mājaslapu un logo, taču šie cilvēki neko nezina par cilvēku psiholoģiju vai to, kā efektīvi nodot šo stāstu sabiedrībai. Šeit ir jāspēj atrast zelta vidusceļš. Vizuālās identitātes galvenais uzdevums ir vizuāli atspoguļot zīmola komunikāciju ar patērētāju. Galvenokārt, tā, lai tas būtu viegli uztverams uzņēmuma mērķauditorijai. Mērķis: novērtēt zīmola vizuālās identitātes veidojošos elementus. Rezultāts: spēja analizēt zīmola vizuālās identitātes veidojošo elementu piemērotību. Nodarbības jautājumi: Uzdevumi: 1. Iepazīties ar konkrēto zīmolu vizuālajiem materiāliem, identificēt vizuālās identitātes elementus. Kāda ir šo zīmolu galvenā doma vizuālajā identitātē, kuram to veiksmīgāk izdevies nodot? 2. Komentēt zīmola maiņas (rebrendinga) piemērus vizuālās identitātes elementus, kurus var redzēt piedāvātajos materiālos. Literatūra: 1. Corporate identity trends 2020, https://info.templafy.com/blog/corporate-identity-and-branding-trends-2020-forecast 2. The impact on culture on branding, https://www.brandingstrategyinsider.com/the-impact-of-culture-on-branding/#.XqYammgzZPY
Kopā kredītpunkti (ECTS):
5,00
Kontaktstundas:
18 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Johnson, Michael. Branding: in five and a half steps: the definitive guide to the strategy and design of brand identities; with over 900 illustrations. NY: Thames & Hudson Inc., 2016.

2.

Romaniuk, Jenni. How brands grow. Part 2, Including emerging markets, services and durables, new brands and luxury brands. South Melbourne, Victoria : Oxford University Press, 2016.

3.

Kotler Ph., Keller K.L. Brady M., Goodman M. Hansen T. Marketing Management. 2nd edition. Pearson. 2012.

4.

Bastos W., Levy S. J., 2012., A history of the concept of branding: practice and theory, Journal of Historical Research in Marketing, Vol. 4 Iss: 3

Papildu literatūra

1.

Tungate, Mark. Reklāmzeme: pasaules reklāmas vēsture. [Santas Šūnas tulkojums latviešu valodā]. Rīga: Jāņa Rozes apgāds, 2011.

2.

Hult, Pride, Ferell. Marketing. South Western. 2012

3.

Robles, M.C. 2019. How to Become a Sustainable Brand. Euromonitor International.

4.

Corporate identity trends 2020

5.

Nguyen, A.T., Parker, L., Brennan, L., Lockrey, S. A consumer definition of eco-friendly packaging. Elsevier, Science Direct. Vol.252. 1-11.

6.

Esiami, S., 2020, The effect of brand experience on brand equity and brand loyalty through the mediating role of brand awareness, brand image and perceived quality, Archives of Pharmacy Practice, Volume 1, Issue S1

Citi informācijas avoti

1.

Journal of consumer psychology.

2.

Brand Identity Development and the Role of Marketing Communications: Brand Experts’ View. (Nusa Petek, Maja Konecnik Ruzzier) Managing Global Transitions 11 (1)

3.

Theoretical Aspects of Brand Building in Seafood Industry. (Anna Križanová, Jana Majerová, Peter Majerčák, Tomáš Klieštik) Nase More, 2013, Vol.60 Issue 5/6,