Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Vecumposmu fizioloģija

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
LSPA_042
Zinātnes nozare
Veselības un sporta zinātnes
Kredītpunkti (ECTS)
2,00
Mērķauditorija
Sporta treneris
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija
Kontaktinformācija

LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006

Par studiju kursu

Mērķis

Sniegt pamatzināšanas par morfoloģiskajām un fizioloģiskajām izmaiņām augošā organismā un novecojot, par fizisko īpašību attīstīšanas sensitīvajiem periodiem, prasmes un iemaņas cilvēka fiziskās attīstības noteikšanā un izvērtēšanā.

Priekšzināšanas

1.studiju gadā LSPA apgūtās zināšanas anatomijā, fizioloģijas un bioķīmijas pamatos.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.1. Spēs orientēties vecumposmu periodizācijā. 2. Spēs nosaukt un atpazīt augošu bērnu anatomiskās un fizioloģiskās īpatnībām atsevišķos vecumposmos. 3. Pārzinās struktūras un funkciju izmaiņas, cilvēkam novecojot. 4. Zinās zizisko vingrinājumu lomu un nozīmi fiziskās attīstības veicināšanā, darbspēju attīstīšanā un uzturēšanā.

Prasmes

1.Studējošais spēs izmērīt un novērtēt cilvēka antropometriskos rādītājus.

Kompetences

1.Novērtēt bērnu un pieaugušu cilvēku fizisko attīstību, aptuveni novērtēt bioloģisko vecumu un pusaudžu dzimumattīstības pakāpi. Izvēlēties katram skolēnu vecumposmam piemērotākās sporta slodzes un apmācības metodes, izvēlēties piemērotus vingrinājumus gados vecākiem cilvēkiem.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Gatavoties kontroldarbiem (semināriem) par tēmām: 1) augšanas un attīstības likumsakarības; morfoloģiskās izmaiņas organismā dažādos vecumposmos; jaundzimusā un zīdaiņa fizioloģisks raksturojums; 2) agrās, pirmās un otrās bērnības vecuma bērnu fizioloģisks raksturojums; 3) pusaudžu un jauniešu fizioloģisks raksturojums; fizioloģiskās izmaiņas novecojot. Izstrādāt laboratorijas darbu antropometrijā: fiziskās attīstības novērtēšana. Gatavoties rakstiskai ieskaitei par vecumposmiem, fizisko attīstību.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Studējošo zināšanas un kompetences vecumposmu fizioloģijā tiek novērtētas 3 kontroldarbos 10 punktu sistēmā par trim tēmu blokiem (1) augšanas un attīstības likumsakarības; morfoloģiskās izmaiņas organismā dažādos vecumposmos; jaundzimusā un zīdaiņa fizioloģisks raksturojums; 2) agrās, pirmās un otrās bērnības vecuma bērnu fizioloģisks raksturojums; 3) pusaudžu un jauniešu fizioloģisks raksturojums; fizioloģiskās izmaiņas novecojot). Par katru tēmu bloku tiek rakstīts pārbaudes darbs. Studējošo prasmes un kompetences tiek novērtētas laboratorijas darbā.praktiski apgūstot antropometrijas metodes. Laboratorijas darbam jābūt nostrādātam un ieskaitītam. Studentu zināšanas un kompetences novērtē pēc kvantitatīvā rādītāja – sekmīgi ir jānokārto visi 3 kursā paredzētie kontroldarbi, katrā no tiem saņemot sekmīgu vērtējumu (ne mazāku par 4 punktiem, ja atbildēts 50% vielas). Nesekmīgās atzīmes (zemāk par 4 punktiem) ir jāuzlabo obligāti. Balstoties uz iegūto punktu summu, tiek izlikts gala vērtējums 10 ballu sistēmā. Studiju rezultātu vērtēšana: 1. Augšanas un attīstības likumsakarības, morfoloģiskās izmaiņas organismā dažādos vecumposmos, jaundzimušā un zīdaiņa fizioloģisks raksturojums. 2. Laboratorijas darbs: antropometrijas metodes. 3. Agrās, pirmās un otrās bērnības vecuma bērnu fizioloģisks raksturojums. 4. Pusaudžu un jauniešu fizioloģisks raksturojums.Fizioloģiskās izmaiņas organismā novecojot. 5. Neklātienes studentiem nav kontroldarbu (semināru), bet studiju kursa beigās ir jānokārto rakstiska ieskaite par cilvēka vecumposmu un fiziskās attīstības tēmām. Kopvērtējums ir summatīvs.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Augšanas un attīstības likumsakarības, morfoloģiskās izmaiņas organismā dažādos vecumposmos.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Antropometrijas metodes.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Jaundzimušā fizioloģisks raksturojums.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Zīdaiņa fizioloģisks raksturojums.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Augšanas un attīstības likumsakarības, morfoloģiskās izmaiņas organismā dažādos vecumposmos, jaundzimušā un zīdaiņa fizioloģisks raksturojums.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Agrās, pirmās un otrās bērnības vecuma bērnu fizioloģisks raksturojums.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Agrās, pirmās un otrās bērnības vecuma bērnu fizioloģisks raksturojums.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Agrās, pirmās un otrās bērnības vecuma bērnu fizioloģisks raksturojums.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pusaudžu un jauniešu fizioloģisks raksturojums.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Fizioloģiskās izmaiņas organismā novecojot.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Pusaudžu un jauniešu fizioloģisks raksturojums. Fizioloģiskās izmaiņas organismā novecojot.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
2,00
Kontaktstundas:
22 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens
NEPILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Augšanas un attīstības likumsakarības, morfoloģiskās izmaiņas organismā dažādos vecumposmos.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Agrās, pirmās un otrās bērnības vecuma bērnu fizioloģisks raksturojums.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Agrās, pirmās un otrās bērnības vecuma bērnu fizioloģisks raksturojums.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pusaudžu un jauniešu fizioloģisks raksturojums.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Fizioloģiskās izmaiņas organismā novecojot.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Rakstiska ieskaite par vecumposmiem, fizisko attīstību.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
2,00
Kontaktstundas:
12 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Pontaga I. Vecumposmu fizioloģija. 1.daļa .Māc. līdzeklis LSPA studentiem. Rīga: LSPA, 2012. 87 lpp. (akceptējams izdevums)

2.

Pontaga I. Vecumposmu fizioloģija. 2.daļa. Māc.līdzeklis LSPA studentiem. Rīga: LSPA, 2012. 36 lpp. (akceptējams izdevums)

3.

Rowland T.W. Children’s Exercise Physiology. Human Kinetics, 2004, printed in USA, 298 p. (akceptējams izdevums)

4.

Ārvalstu studentiem/For international students:

5.

Rowland T.W. Children’s Exercise Physiology. Human Kinetics, 2004, printed in USA, 298 p. (akceptējams izdevums)

Papildu literatūra

1.

Malina R.M., Bouchard C., Bar-Or O. Growth, Maturation, and Physical Activity. Human Kinetics, 2004, 728 p.

2.

Taylor A., Johnson M. Physiology of Exercise and Healthy Aging. 2nd ed. Human Kinetics, 2021, P. 304.

3.

Pontaga I., Ūdre V. Bērnu un pusaudžu fizisko spēju attīstīšanas bioloģiskais pamatojums. Bērnu un pusaudžu trenera rokasgrāmata. (Galv. redaktors J.Žīdens). Rīga: Latvijas Treneru tālākizglītības centrs, 2008. 54. – 69. lpp.

4.

Ārvalstu studentiem/For international students:

5.

Malina R.M., Bouchard C., Bar-Or O. Growth, Maturation, and Physical Activity. Human Kinetics, 2004, 728 p.

6.

Taylor A., Johnson M. Physiology of Exercise and Healthy Aging. 2nd ed. Human Kinetics, 2021, P. 304.

Citi informācijas avoti

1.

Malina R.M., Baxter-Jones A.D.G., Armstrong N., et all. Role of Intensive Training in the Growth and Maturation of Artistic Gymnasts (Review article). Sports Medicine, 2013, Vol. 43, P.783–802.

2.

Tanner J.M., Preece M.A. (Eds.). The Physiology of Human Growth. Cambridge University Press, 2008, 232 p.