Vecumposmu fizioloģija
Studiju kursa īstenotājs
LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.1. Spēs orientēties vecumposmu periodizācijā. 2. Spēs nosaukt un atpazīt augošu bērnu anatomiskās un fizioloģiskās īpatnībām atsevišķos vecumposmos. 3. Pārzinās struktūras un funkciju izmaiņas, cilvēkam novecojot. 4. Zinās zizisko vingrinājumu lomu un nozīmi fiziskās attīstības veicināšanā, darbspēju attīstīšanā un uzturēšanā.
Prasmes
1.Studējošais spēs izmērīt un novērtēt cilvēka antropometriskos rādītājus.
Kompetences
1.Novērtēt bērnu un pieaugušu cilvēku fizisko attīstību, aptuveni novērtēt bioloģisko vecumu un pusaudžu dzimumattīstības pakāpi. Izvēlēties katram skolēnu vecumposmam piemērotākās sporta slodzes un apmācības metodes, izvēlēties piemērotus vingrinājumus gados vecākiem cilvēkiem.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Gatavoties kontroldarbiem (semināriem) par tēmām: 1) augšanas un attīstības likumsakarības; morfoloģiskās izmaiņas organismā dažādos vecumposmos; jaundzimusā un zīdaiņa fizioloģisks raksturojums; 2) agrās, pirmās un otrās bērnības vecuma bērnu fizioloģisks raksturojums; 3) pusaudžu un jauniešu fizioloģisks raksturojums; fizioloģiskās izmaiņas novecojot. Izstrādāt laboratorijas darbu antropometrijā: fiziskās attīstības novērtēšana.
Gatavoties rakstiskai ieskaitei par vecumposmiem, fizisko attīstību.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Studējošo zināšanas un kompetences vecumposmu fizioloģijā tiek novērtētas 3 kontroldarbos 10 punktu sistēmā par trim tēmu blokiem (1) augšanas un attīstības likumsakarības; morfoloģiskās izmaiņas organismā dažādos vecumposmos; jaundzimusā un zīdaiņa fizioloģisks raksturojums; 2) agrās, pirmās un otrās bērnības vecuma bērnu fizioloģisks raksturojums; 3) pusaudžu un jauniešu fizioloģisks raksturojums; fizioloģiskās izmaiņas novecojot). Par katru tēmu bloku tiek rakstīts pārbaudes darbs.
Studējošo prasmes un kompetences tiek novērtētas laboratorijas darbā.praktiski apgūstot antropometrijas metodes. Laboratorijas darbam jābūt nostrādātam un ieskaitītam.
Studentu zināšanas un kompetences novērtē pēc kvantitatīvā rādītāja – sekmīgi ir jānokārto visi 3 kursā paredzētie kontroldarbi, katrā no tiem saņemot sekmīgu vērtējumu (ne mazāku par 4 punktiem, ja atbildēts 50% vielas). Nesekmīgās atzīmes (zemāk par 4 punktiem) ir jāuzlabo obligāti.
Balstoties uz iegūto punktu summu, tiek izlikts gala vērtējums 10 ballu sistēmā.
Studiju rezultātu vērtēšana:
1. Augšanas un attīstības likumsakarības, morfoloģiskās izmaiņas organismā dažādos vecumposmos, jaundzimušā un zīdaiņa fizioloģisks raksturojums.
2. Laboratorijas darbs: antropometrijas metodes.
3. Agrās, pirmās un otrās bērnības vecuma bērnu fizioloģisks raksturojums.
4. Pusaudžu un jauniešu fizioloģisks raksturojums.Fizioloģiskās izmaiņas organismā novecojot.
5. Neklātienes studentiem nav kontroldarbu (semināru), bet studiju kursa beigās ir jānokārto rakstiska ieskaite par cilvēka vecumposmu un fiziskās attīstības tēmām.
Kopvērtējums ir summatīvs.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Augšanas un attīstības likumsakarības, morfoloģiskās izmaiņas organismā dažādos vecumposmos.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Antropometrijas metodes.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Jaundzimušā fizioloģisks raksturojums.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Zīdaiņa fizioloģisks raksturojums.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Augšanas un attīstības likumsakarības, morfoloģiskās izmaiņas organismā dažādos vecumposmos, jaundzimušā un zīdaiņa fizioloģisks raksturojums.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Agrās, pirmās un otrās bērnības vecuma bērnu fizioloģisks raksturojums.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Agrās, pirmās un otrās bērnības vecuma bērnu fizioloģisks raksturojums.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Agrās, pirmās un otrās bērnības vecuma bērnu fizioloģisks raksturojums.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pusaudžu un jauniešu fizioloģisks raksturojums.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Fizioloģiskās izmaiņas organismā novecojot.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Pusaudžu un jauniešu fizioloģisks raksturojums. Fizioloģiskās izmaiņas organismā novecojot.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Augšanas un attīstības likumsakarības, morfoloģiskās izmaiņas organismā dažādos vecumposmos.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Agrās, pirmās un otrās bērnības vecuma bērnu fizioloģisks raksturojums.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Agrās, pirmās un otrās bērnības vecuma bērnu fizioloģisks raksturojums.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pusaudžu un jauniešu fizioloģisks raksturojums.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Fizioloģiskās izmaiņas organismā novecojot.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Rakstiska ieskaite par vecumposmiem, fizisko attīstību.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Pontaga I. Vecumposmu fizioloģija. 1.daļa .Māc. līdzeklis LSPA studentiem. Rīga: LSPA, 2012. 87 lpp. (akceptējams izdevums)
Pontaga I. Vecumposmu fizioloģija. 2.daļa. Māc.līdzeklis LSPA studentiem. Rīga: LSPA, 2012. 36 lpp. (akceptējams izdevums)
Rowland T.W. Children’s Exercise Physiology. Human Kinetics, 2004, printed in USA, 298 p. (akceptējams izdevums)
Ārvalstu studentiem/For international students:
Rowland T.W. Children’s Exercise Physiology. Human Kinetics, 2004, printed in USA, 298 p. (akceptējams izdevums)
Papildu literatūra
Malina R.M., Bouchard C., Bar-Or O. Growth, Maturation, and Physical Activity. Human Kinetics, 2004, 728 p.
Taylor A., Johnson M. Physiology of Exercise and Healthy Aging. 2nd ed. Human Kinetics, 2021, P. 304.
Pontaga I., Ūdre V. Bērnu un pusaudžu fizisko spēju attīstīšanas bioloģiskais pamatojums. Bērnu un pusaudžu trenera rokasgrāmata. (Galv. redaktors J.Žīdens). Rīga: Latvijas Treneru tālākizglītības centrs, 2008. 54. – 69. lpp.
Ārvalstu studentiem/For international students:
Malina R.M., Bouchard C., Bar-Or O. Growth, Maturation, and Physical Activity. Human Kinetics, 2004, 728 p.
Taylor A., Johnson M. Physiology of Exercise and Healthy Aging. 2nd ed. Human Kinetics, 2021, P. 304.
Citi informācijas avoti
Malina R.M., Baxter-Jones A.D.G., Armstrong N., et all. Role of Intensive Training in the Growth and Maturation of Artistic Gymnasts (Review article). Sports Medicine, 2013, Vol. 43, P.783–802.
Tanner J.M., Preece M.A. (Eds.). The Physiology of Human Growth. Cambridge University Press, 2008, 232 p.