Kursa darbs Standartu analīzē vecmātes praksē
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, mdak@rsu.lv, +371 67061568
Par studiju kursu
Mērķis
Veicināt studējošo izpratni par standartu nozīmi un to praktisko pielietojumu veselības aprūpes sistēmā un vecmātes veiktajā veselības aprūpes praksē, par aprūpes sniegšanu atbilstoši standartiem un vadlīnijām, kas ir balstīti uz jaunākiem zinātniskiem pierādījumiem; iepazīstināt ar jaunām citu valstu vadlīnijām, standartiem un rekomendācijām. Attīstīt studējošo prasmi meklēt, atrast un analizēt jaunāko informāciju par aktualizētajiem aprūpes standartiem vecmātes praksē.
Priekšzināšanas
Filozofija, ētika, deontoloģija, personības un saskarsmes psiholoģija, veselības aprūpes juridiskie aspekti.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studiju kursa apguves rezultātā studējošie zinās un spēs atrast un aprakstīt standartu veidus vecmātes praksē, to izstrādāšanas principus, analīzes metodes un kritērijus.
Prasmes
1.Studējošie pratīs atrast un veikt standartu kritisku analīzi, balstoties uz kvalitātes kritērijiem un izmantojot atbilstošās analīzes metodes.
Kompetences
1.Spēs izvēlēties atbilstošu standartu kvalitatīvai sievietes un viņas ģimenes aprūpei, rūpējoties par sabiedrības seksuālo un reproduktīvo veselību, organizējot un vadot dzemdību palīdzību; spēs argumentēti diskutēt par tiem gan ar speciālistiem, gan ar nespeciālistiem.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Literatūras analīze, diskusijas grupās, dalība seminārā, dokumentu analīzes sagatavošana, atbilstoši tēmai.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Studiju kursa laikā studējošie veic visus patstāvīgos darbus, kuri norādīti e-studijās, norādītajā termiņā un apjomā. Attālināto nodarbību laikā ieskaitītas tiek tās nodarbības, kuru visā norises laikā studējošais ir redzams kamerā un aktīvi piedalās nodarbībā. tie studējošie, kas iegūs ieskaites, tiks pielaisti pie kursa darba aizstāvēšanas. Kursa darba vērtēšanai lieto 10 ballu sistēmu, vērtēšanai izmanto RSU Studiju reglamentā aprakstītos kritērijus.
Studējoši izstrādā un aizstāv kursa darbu par kādu no LR un ārzemju standartu salīdzinājumu, atbilstoši savai specialitātei.
Kursa darbs ir jāielādē e-vidē 5 darba dienas pirms aizstāvēšanas.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ārvalstu standarti, to salīdzinājums ar LR esošajiem standartiem saistībā ar vecmātes praksi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vecmātes izglītības standarti un vadlīnijas. Aprūpes process un aprūpes procesa teorijas vecmātes praksē. Teorijas un to praktiskais pielietojums.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vadlīniju veidi, nozīme, pielietojums vecmātes praksē.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ievads studiju kursā. Kursa darba izstrādes prasības un saturs. Vecmāšu zinību terminoloģija. Vecmāšu zinību teoriju pielietojums un aktualitātes. Vecmāšu zinību teoriju analīze.Iespējamās tēmas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Manipulāciju standartu veidi, nozīme, pielietojums veselības aprūpē un vecmātes praksē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Partnerība vecmātes praksē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ievads studiju kursā. Kursa darba izstrādes prasības un saturs. Vecmāšu zinību terminoloģija. Vecmāšu zinību teoriju pielietojums un aktualitātes. Vecmāšu zinību teoriju analīze.Iespējamās tēmas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Standartizēta un personalizēta vecmātes prakse. Ētiskie aspekti vecmātes praksē. Aprūpes problēmu identifikācija un formulēšana. Aprūpes procesa posmi un aprūpes darbību plānošana, rezultātu izvērtējums.
Situāciju uzdevumi. Aprūpes problēmu identifikācija un formulēšana. Aprūpes darbību plānošana, rezultātu izvērtējums.
Apraksts
Standardized and personalized midwifery practice. Ethical aspects in midwifery practice. Identification and formulation of care problems. Stages of the care process and planning of care activities, evaluation of results. Situational tasks. Identification and formulation of care problems. Planning of care activities, evaluation of results. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Standartu veidi, to pielietojums, nozīme. Vienotā veselības nozares elektroniskā informācijas sistēma. Dokumentācija un datu drošība vecmātes praksē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Vecmātes izglītības standarti un vadlīnijas. Aprūpes process un aprūpes procesa teorijas vecmātes praksē. Teorijas un to praktiskais pielietojums.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Partnerība vecmātes praksē.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Manipulāciju standartu veidi, nozīme, pielietojums veselības aprūpē un vecmātes praksē.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Manipulāciju standartu veidi, nozīme, pielietojums veselības aprūpē un vecmātes praksē.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vadlīniju veidi, nozīme, pielietojums vecmātes praksē.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ārvalstu standarti, to salīdzinājums ar LR esošajiem standartiem saistībā ar vecmātes praksi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Standartizēta un personalizēta vecmātes prakse. Ētiskie aspekti vecmātes praksē. Aprūpes problēmu identifikācija un formulēšana. Aprūpes procesa posmi un aprūpes darbību plānošana, rezultātu izvērtējums.
Situāciju uzdevumi. Aprūpes problēmu identifikācija un formulēšana. Aprūpes darbību plānošana, rezultātu izvērtējums.
Apraksts
Standardized and personalized midwifery practice. Ethical aspects in midwifery practice. Identification and formulation of care problems. Stages of the care process and planning of care activities, evaluation of results. Situational tasks. Identification and formulation of care problems. Planning of care activities, evaluation of results. |
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
LR Ārstniecības likums, LV", 167/168 (882/883), 01.07.1997.
WHO recommendations, “Standards for improving quality of maternal and newborn care in health facilities”, 2016.
Galvenās vecmātes profesijas standarts. Pieejams no: https://visc.gov.lv/profizglitiba/dokumenti/standarti/ps0432.pdf
Standards of Care for Women’s Health in Europe, 2014. Pieejams: https://www.uems.eu/__data/assets/pdf_file/0020/8750/Item-5.3.8-EBCOG-Standards-of-Care-for-Gynaecology-PDF-FEB-11-2014-FINAL-DRAFT.pdf
Ministru kabineta noteikumi Nr.611 Rīgā 2006.gada 25.jūlijā (prot. Nr.39 22.§) Dzemdību palīdzības nodrošināšanas kārtība
Papildu literatūra
Appraisal of guidelines for research & evaluation II. Available from: https://www.agreetrust.org/wp-content/uploads/2013/10/AGREE-II-Users-Manual-and-23-item-Instrument_2009_UPDATE_2013.pdf
Breastfeeding support for mothers and families during pregnancy and birth. A clinical practice guideline.
Radnor, Z., Robinson, S., & Dickinson, H. (Eds.). (2014). Lean in healthcare. Emerald Publishing Limited.
Ministru kabineta noteikumi Nr.469 „Kārtība, kādā izstrādā, izvērtē, reģistrē un ievieš klīniskās vadlīnijas” 25.05.2010. Pieejams no: https://likumi.lv/doc.php?id=210860
MK noteikumi Nr.916 „Dokumentu izstrādāšanas un noformēšanas kārtība”, 28.09.2010. Pieejams no: https://likumi.lv/doc.php?id=219491
Citi informācijas avoti
Eiropas kopienu padomes vecmātes prakses darbību regulējošās direktīvas