Apmācību metodes veselības izglītībā
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Kronvalda bulvāris 9, svek@rsu.lv, +371 67338307
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studiju kursa apguves rezultātā students zinās un spēs: - izskaidrot interaktivitātes un mācīšanās stila jēdzienus; - raksturot metodes „ledlauzis” jēdzienu un būtību; - aprakstīt lekcijas metodes būtību, tās priekšrocības un trūkumus; - raksturot metodes „prāta vētra” nozīmi un mērķi; - nosaukt un aprakstīt grupu darba jēdzienu un būtību, grupas procesa fāzes, grupas dalībnieku lomas; - pastāstīt par diskusijas metodes būtību, tās organizēšanas principiem, uzskaitīt un raksturot dažādus diskusiju veidus; - izskaidrot spēļu metožu jēgu un būtību, uzskaitīt dažādus spēļu veidus; - raksturot lomu spēles būtību, mērķi un principus; - pastāstīt par imitācijas spēles būtību, uzskaitīt tās struktūras elementus; - paskaidrot situācijas analīzes metodes mērķi un būtību; - uzskaitīt projekta darba metodes norises fāzes, paskaidrot metodes jēgu un nozīmi.
Prasmes
1.Students pratīs: - klasificēt, atšķirt un raksturot dažādus mācīšanās stilus; - salīdzināt dažādas apmācību metodes, diferencēt to efektivitāti; - atpazīt metodes „ledlauzis” aktivitātes un pielietot tos praksē; - diskutēt par lekcijas metodes trūkumiem un priekšrocībām, īstenot praksē lekciju ar interaktivitātes elementiem; - praksē mērķtiecīgi virzīt un rezumēt par metodes „prāta vētra” rezultātiem, izmantojot dažādus tehniskos palīglīdzekļus; - paskaidrot grupu darba norisi, diferencēt grupas dalībnieku lomas, organizēt šādu metodi praksē; - izskaidrot diskusijas metodes principus, praksē realizēt, vadīt, mērķtiecīgi virzīt un rezumēt diskusijas procesu, pielietot dažādus diskusiju veidus; - diferencēt un atpazīt dažādus spēļu veidus, identificēt tām atbilstošus materiālus; - praksē realizēt un mērķtiecīgi vadīt lomu spēles, ievērot lomu spēles principus attiecībā uz spēles dalībniekiem; - praktiski pielietot imitācijas spēles metodiku veselības izglītībā; - īstenot un mērķtiecīgi vadīt situācijas analīzi; - vadīt un koordinēt dažāda veida projekta darbus apmācāmo auditorijā.
Kompetences
1.Students spēs: - argumentēti diskutēt par personu dažādiem mācīšanās stiliem un interaktīvo metožu nepieciešamību un pielietojumu veselības izglītībā; - patstāvīgi izstrādāt un īstenot metodes „ledlauzis” aktivitāšu piemērus, apmācīt to lietošanā citas personas; - patstāvīgi izstrādāt lekcijas materiālus, iekļaujot tajā iespējami dažādus interaktivitātes elementus; - adaptēt un izstrādāt metodes „prāta vērta” tematiku, kas atbilst sabiedrības veselības nozarei; - metodiski pareizi reaģēt un strādāt ar dažādiem grupas lomu spēlētājiem, risināt konfliktus grupā; - patstāvīgi izstrādāt diskusijas jautājumus par dažādām veselības tēmām; kontrolēt un veicināt diskusiju arī konfliktējošā situācijā; - patstāvīgi un radoši izstrādāt lomu spēles; - pielāgot esošās un izstrādāt jaunas imitācijas spēles par dažādiem veselības jautājumiem; - atrast un izstrādāt situācijas to analīzes veikšanai apmācāmo auditorijā; - izveidot projekta darba struktūru, pielāgot to atšķirīgām veselības tēmām.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Projekta izstrādei nepieciešamās zinātniskās literatūras un pedagoģisko metožu meklēšana, atlasīšana, nepieciešamo materiālu izstrāde un prezentēšana.
Pēc kursa beigām aicinu aizpildīt aptaujas anketu un sniegt konstruktīvu viedokli par to, kas, jūsuprāt, izdevies veiksmīgi, kā arī formulēt priekšlikumus kursa pilnveidei.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Lekciju un nodarbību apmeklējums; piedalīšanās diskusijās lekciju un nodarbību laikā; studiju kursa ietvaros izstrādāts un prezentēts patstāvīgs projekts par brīvi izvēlētu veselības veicināšanas vai profilakses tēmu.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Interaktivitāte, mācīšanās stili
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
"Ledlauzis"
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Lekcija kā metode
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Metode "Prāta vētra"
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Grupu darbs kā metode
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Diskusija kā metode
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Spēļu metodes
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Spēļu metodes
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Lomu spēles
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Lomu spēles
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Imitācijas spēles
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Imitācijas spēles
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Situācijas analīzes metode
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Situācijas analīzes metode
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Projekta darba metode
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Projekta darba metode
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Naidoo J., Wills J. Developing Practice for Public Health and Health Promotion. UK and USA: Bailliere Tindall/Elsevier; 2011. (akceptējams izdevums)
Randall R. Cottrell, James T. Girvan, James F. McKenzie. Principles & Foundations of Health Promotion and Education. San Francisco: Pearson/Benjamin Cummings; 2012. (akceptējams izdevums)
Papildu literatūra
Engere I., Gleške L., Kvjatkovska I., Šulce D. Lomu spēles sociālā pedagoga darbībā. Sociālā darba un sociālās pedagoģijas augstskola „Attīstība”, 2003.
Miķelsone L. Mācību metodes sociālajās zinībās. RaKa, 2002.
Rubana I. M. Mācīties darot. Interaktīvas mācības. RaKa, 2004.
Whalen S., Splendorio D., Chiariello S. Tools for Teaching Health. USA: John Wiley & Sons; 2007.
Citi informācijas avoti
Mark J., Minelli M. J. Beyond Beer Goggles: Interactive Teaching Methods for Alcohol, Other Drugs, and AIDS Prevention. USA: Stipes Publishing; 2010.
Watkinson A. Learning and Teaching: The Essential Guide for Higher Level Teaching Assistants. London: David Fulton Publishers; 2006.
Younie S., Capel S., Leask M. Supporting Teaching and Learning in Schools: A Handbook for Higher Level Teaching Assistants. USA and Canada: Routledge; 2009.