Programmēšanas pamati veselības aprūpes speciālistiem
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Kronvalda bulvāris 9, svek@rsu.lv, +371 67338307
Par studiju kursu
Mērķis
Šī kursa mērķis ir nodrošināt topošajiem veselības aprūpes speciālistiem būtiskas programmēšanas prasmes, lai uzlabotu viņu spēju analizēt pacientu datus, automatizēt administratīvos uzdevumus un darbu ar datiem, kā arī sadarboties ar IT speciālistiem. Šis kurss veicina algoritmisko un skaitļošanas domāšanu, ļaujot veselības aprūpes speciālistiem pieņemt pārdomātus lēmumus, strādājot ar dažāda veida datiem. Kursa mērķis ir stiprināt tehnisko kompetenci veselības aprūpes speciālistu vidū, nodrošinot, ka viņi ir labi sagatavoti progresīvu digitālo veselības risinājumu integrēšanai savā praksē.
Priekšzināšanas
Priekšzināšanas matemātikā vidusskolas līmenī.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Pēc šī kursa pabeigšanas, studenti iegūs zināšanas programmēšanas pamatos, izpratni par programmēšanas valodām un to pielietojumu. Viņi apgūs datu analīzes pamatus, iegūstot zināšanas par datu ieguves, tīrīšanas un analīzes metodēm. Studenti iegūs izpratni par algoritmu izstrādi un to pielietošanu veselības aprūpes kontekstā. Viņi arī iegūs zināšanas par mūsdienu tehnoloģijām un rīkiem, kas tiek izmantoti digitālajos veselības risinājumos.
Prasmes
1.Studenti apgūs programmēšanas prasmes, spēs lasīt, saprast un rakstīt kodu, izmantojot programmēšanas valodas, piemēram, Python vai R. Iemācīsies strādāt ar lieliem datu apjomiem, izmantojot dažādus datu apstrādes rīkus, un spēs izveidot skriptus un programmas, lai automatizētu rutīnas uzdevumus. Studenti apgūs datu vizualizācijas prasmes, izmantojot dažādus grafiskos rīkus un metodes.
Kompetences
1.Studiju procesā tiks attīstītas problēmu risināšanas kompetences, kas ļaus studentiem identificēt un risināt problēmas, izmantojot algoritmisko un skaitļošanas domāšanu. Būs spējīgi efektīvi sadarboties ar IT speciālistiem, lai ieviestu un uzturētu digitālos veselības risinājumus. Studenti iegūs izpratni par datu drošības un privātuma jautājumiem veselības aprūpē, kā arī spēs integrēt digitālos risinājumus stratēģiskā līmenī, lai uzlabotu veselības aprūpes kvalitāti un efektivitāti.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Kursa laikā katram studentam jāizveido un jāprezentē projekts darbam ar liela apjoma datiem, kurā tiek izmantotas kursā iegūtās zināšanas.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Izstrādājot un aizstāvot projektu, tas tiek ieskaitīts un students tiek pielaists pie eksāmena. Kursa gala vērtējumu veido projekta aizstāvēšana (50%) un eksāmens (50%). Ja projekts nav aizstāvēts, pie eksāmena students pielaists netiek.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
1
|
Tēmas
|
Ievads programmēšanā un tās loma mūsdienu digitālajā pasaulē.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
1
|
Tēmas
|
Iepazīšanās ar programmēšanas vidi un algoritmu principiem. Vides uzstādīšana, tās īpašības, pamata sintakse. Pieslēdzamās bibliotēkas un metodes.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Iepazīšanās ar programmēšanas vidi un algoritmu principiem. Vides uzstādīšana, tās īpašības, pamata sintakse. Pieslēdzamās bibliotēkas un metodes.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
1
|
Tēmas
|
Datu tipi un darbības ar tiem. Veselie skaitļi, peldošo punktu skaitļi (decimāldaļskaitļi), simbolu virknes un loģiskās vērtības, aritmētiskās un virknes operācijas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Datu tipi un darbības ar tiem. Veselie skaitļi, peldošo punktu skaitļi (decimāldaļskaitļi), simbolu virknes un loģiskās vērtības, aritmētiskās un virknes operācijas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
1
|
Tēmas
|
Darbs ar mainīgajiem lielumie un informācijas ievade un izvade. Mainīgo lielumu uzstādīšana, vērtību piešķiršana, datu ielasīšana un to formatēta izvade.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Darbs ar mainīgajiem lielumie un informācijas ievade un izvade. Mainīgo lielumu uzstādīšana, vērtību piešķiršana, datu ielasīšana un to formatēta izvade.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
1
|
Tēmas
|
Kontroles struktūras. Sazarojumi. Ja-tad nosacījumi, apgalvojumi. Sazarotie nosacījumi.
|
|
Cikli. Cikla konstrukcijas un to zari.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Kontroles struktūras. Sazarojumi. Ja-tad nosacījumi, apgalvojumi. Sazarotie nosacījumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Cikli. Cikla konstrukcijas un to zari.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
1
|
Tēmas
|
Funkcijas. Funkciju nozīme, izsaukšana un pielietojums. Funkciju parametri un aprēķināto vērtību atgriešana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Funkcijas. Funkciju nozīme, izsaukšana un pielietojums. Funkciju parametri un aprēķināto vērtību atgriešana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
1
|
Tēmas
|
Datu struktūras: slēgtie un atvērtie saraksti, masīvi.
|
|
Datu struktūras: vārdnīcas. Vārdnīcu piekļuves elementi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Datu struktūras: slēgtie un atvērtie saraksti, masīvi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Datu struktūras: vārdnīcas. Vārdnīcu piekļuves elementi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
1
|
Tēmas
|
Virknes manipulācijas un metodes. Darbs ar teksta informāciju, manipulācijas. Regulārās izteiksmes (regex).
|
|
Failu apstrāde. Teksta failu lasīšana un rakstīšana. Failu režīmi (lasīšana, rakstīšana, pievienošana).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Virknes manipulācijas un metodes. Darbs ar teksta informāciju, manipulācijas. Regulārās izteiksmes (regex).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Failu apstrāde. Teksta failu lasīšana un rakstīšana. Failu režīmi (lasīšana, rakstīšana, pievienošana).
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
1
|
Tēmas
|
Kļūdu apstrāde, izmantojot izņēmumu apstrādes mehānismu Try-Catch.
Izņēmumu un kļūdu tipu reģistrēšana.
|
|
Objektorientēta programmēšana. Klases. Inkapsulācija, pārmantojamība un polimorfisms.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Kļūdu apstrāde, izmantojot izņēmumu apstrādes mehānismu Try-Catch.
Izņēmumu un kļūdu tipu reģistrēšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Objektorientēta programmēšana. Klases. Inkapsulācija, pārmantojamība un polimorfisms.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
1
|
Tēmas
|
Trešo pušu bibliotēku uzstādīšana un to apskats. Bibliotēka Numpy.
|
|
Trešo pušu bibliotēku uzstādīšana un to apskats. Bibliotēka Pandas.
|
|
Darbs ar dažāda veida datu formātiem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Trešo pušu bibliotēku uzstādīšana un to apskats. Bibliotēka Numpy.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Trešo pušu bibliotēku uzstādīšana un to apskats. Bibliotēka Pandas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Darbs ar dažāda veida datu formātiem.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Phuong Vo.T.H, Martin Czygan, Ashish Kumar, Kirthi Raman. Python: Data Analytics and Visualization. 2017
Fabrizio Romano. Learn Python Programming: The No-Nonsense, Beginner's Guide to Programming, Data Science, and Web Development with Python 3. 7, 2018
Joakim Wassberg. Computer Programming for Absolute Beginners: Learn Essential Computer Science Concepts and Coding Techniques to Kick-start Your Programming Career. 2020
Papildu literatūra
Citi informācijas avoti
Jānis Zuters. Programmēšanas pamati ar valodu Python. Latvijas Universitāte, 2021