Saskarsmes psiholoģija
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, J. Asara iela 5, vppk@rsu.lv, +37167061587
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studenti raksturo saskarsmes komponentus, kas ir pamatā kontakta dibināšanai un uzturēšanai ar klientu, atpazīst un izprot klientu personības tipus un motīvus dzīvesveida izmaiņām. Identificē klienta galvenās problēmas. Pārzina pārmaiņu soļus, veselības uzvedības transteorētiskā modeļa ietvaros. Uzskaita personības tipu galvenās pazīmes. Definē konflikta pazīmes, apraksta profesionālās izdegšanas riskus, pazīmes un profilakses paņēmienus.
Prasmes
1.Lomu spēlēs pielieto aktīvo klausīšanos, profesionāli vada sarunu ar klientu, prot ievākt īsu dzīves vēsturi, kā arī vada motivējošo interviju. Atpazīst klienta veselības uzvedības pārmaiņu procesu. Lomu spēlēs pielieto konflikta risināšanas prasmes. Prot identificēt situācijas, kas rada izdegšanas risku. Izvērtē savus resursus, izdegšanas riskus. Atpazīst pilnveidojamās prasmes profesionālajā saskarsmē. Saskarsmē demonstrē profesijas ētikas standartu atbilstošu izpratni
Kompetences
1.Studenti diferencē komunikāciju ar dažādām klientu grupām dažādās vidēs, tai skaitā e-vidē, personības tipiem un pamato/raksturo savu izvēli; novērtē klienta motivāciju un nepieciešamību pielietot motivējošo interviju. Lieto aktīvās klausīšanās un motivēšanas prasmes atbilstoši klienta veselības uzvedības pārmaiņu procesam Atšķir dažādu konfliktsituāciju pazīmes, izmanto stratēģijas to risināšanai. Pārzina un izmanto profilakses metodes profesionālās izdegšanas risku mazināšanai.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
1. seminārs katrā nodarbībā.
Gatavoties diskusijām mazās grupās par nodarbības tēmu, iepazīties ar doto literatūru, veikt novērojumus profesionālā vidē.
Prasības – pirms lekcijas un nodarbības iepazīties ar literatūru par noteikto tēmu un veikt novērojumu profesionālā vidē. Piedāvāt situācijas diskusijai un lomu spēlēm.
2. Rakstīt un iesniegt profesionālās izaugsmes dienasgrāmatu.
Prasības – pēc katras nodarbības students veic īsu tēmas aprakstu, atzīmējot savas stiprās un pilnveidojamās prasmes profesionālajā saskarsmē, kas saistītas ar apskatīto tēmu, kā arī galvenās atziņas komunikācijai ar klientiem.
3. Eseja "Klientu motivācija pārmaiņām un manas prasmes motivācijas veicināšanai".
Prasības – izmantojot ierakstus profesionālās izaugsmes dienasgrāmatā un literatūras avotus, students divu A 4 lpp. apjomā (Times New Roman 12, ne mazāk kā 680 vārdi) raksta un nodod eseju.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Noslēguma eseja( 50% no vērtējuma)
Prasības – izmantojot ierakstus profesionālās izaugsmes dienasgrāmatā un literatūras avotus, students divu A 4 lpp. apjomā (Times New Roman 12, ne mazāk kā 680 vārdi) raksta un e-studijās noteiktajā termiņā iesniedxz eseju
Vērtēšanas kritēriji noslēguma esejai- e-studijās.
|
||
|
2.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Profesionālās izaugsmes dienasgrāmata.( 25% no vērtējuma)
Rakstīt un e-studijās noteiktajā termiņā iesniegt profesionālās izaugsmes dienasgrāmatu.
Prasības – pēc katras nodarbības students veic īsu tēmas aprakstu, atzīmējot savas stiprās un pilnveidojamās prasmes profesionālajā saskarsmē, kas saistītas ar apskatīto tēmu, kā arī galvenās atziņas komunikācijai ar klientiem.
Apjoms- Times New Roman 12,viena A4 lpp.
Vērtēšanas kritēriji profesionālās izaugsmes dienas grāmatai e-studijās.
|
||
|
3.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Gatavoties diskusijām mazās grupās par nodarbības tēmu, iepazīties ar doto literatūru, veikt novērojumus profesionālā vidē.( 25% no vērtējuma)
Prasības – pirms lekcijas un nodarbības iepazīties ar literatūru par noteikto tēmu un veikt novērojumu profesionālā vidē. Piedāvāt situācijas diskusijai un lomu spēlēm.
Katrs students pirms nodarbības sagatavo un nodarbības sākumā mutiski piedāvā situāciju diskusijai un kopīgai situācijas analīzei.
Vērtēšanas kritēriji:
Students par sagatavotu situāciju saņem vienu punktu( katrā nodarbībā).
Dalība diskusijā: 1 punkts par katru nodarbību
Kopējais punktu skaits-8
Par aktivitāti diskusijās students saņem papildus līdz 2 punktiem nodarbību noslēgumā.
|
||
|
4.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
1. Aktīva dalība lekcijās un semināros – 25% no vērtējuma
2. Profesionālās izaugsmes dienasgrāmatas ieraksts par katru nodarbību – 25% no vērtējuma
3. Nodota eseja "Klientu motivācija pārmaiņām un manas prasmes motivācijas veicināšanai" – 50% no vērtējuma
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Saskarsmes jēdziens. Profesionālā saskarsme un tās atšķirības no ikdienas saskarsmes. Saskarsme e-vidē un sociālajos tīklos, atbilstoši profesijas ētikas standartiem;. Saskarsmes līdzekļi. Uztvere, tās veidi. Kontakta dibināšana un uzturēšana ar klientu. Aktīvās klausīšanās prasmes. Dažādi temperamenti un personības tipi komunikācijā. Klientu personības tipi un motīvi dzīvesveida izmaiņām.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Saskarsmes jēdziens. Profesionālā saskarsme un tās atšķirības no ikdienas saskarsmes. Saskarsme e-vidē un sociālajos tīklos, atbilstoši profesijas ētikas standartiem;. Saskarsmes līdzekļi. Uztvere, tās veidi. Kontakta dibināšana un uzturēšana ar klientu. Aktīvās klausīšanās prasmes. Dažādi temperamenti un personības tipi komunikācijā. Klientu personības tipi un motīvi dzīvesveida izmaiņām.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Saskarsmes jēdziens. Profesionālā saskarsme un tās atšķirības no ikdienas saskarsmes. Saskarsme e-vidē un sociālajos tīklos, atbilstoši profesijas ētikas standartiem;. Saskarsmes līdzekļi. Uztvere, tās veidi. Kontakta dibināšana un uzturēšana ar klientu. Aktīvās klausīšanās prasmes. Dažādi temperamenti un personības tipi komunikācijā. Klientu personības tipi un motīvi dzīvesveida izmaiņām.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Saskarsmes jēdziens. Profesionālā saskarsme un tās atšķirības no ikdienas saskarsmes. Saskarsme e-vidē un sociālajos tīklos, atbilstoši profesijas ētikas standartiem;. Saskarsmes līdzekļi. Uztvere, tās veidi. Kontakta dibināšana un uzturēšana ar klientu. Aktīvās klausīšanās prasmes. Dažādi temperamenti un personības tipi komunikācijā. Klientu personības tipi un motīvi dzīvesveida izmaiņām.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Klienta galveno problēmu identificēšana ievācot dzīves vēsturi. Rekomendāciju sniegšana profilaksei un ikdienas dzīves aktivitātēm, klienta motivēšana. Veselības uzvedības transteorētiskais modelis pārmaiņām. Motivējošās intervijas pamatprincipi. Motivējošā intervija pārmaiņām.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Klienta galveno problēmu identificēšana ievācot dzīves vēsturi. Rekomendāciju sniegšana profilaksei un ikdienas dzīves aktivitātēm, klienta motivēšana. Veselības uzvedības transteorētiskais modelis pārmaiņām. Motivējošās intervijas pamatprincipi. Motivējošā intervija pārmaiņām.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Klienta galveno problēmu identificēšana ievācot dzīves vēsturi. Rekomendāciju sniegšana profilaksei un ikdienas dzīves aktivitātēm, klienta motivēšana. Veselības uzvedības transteorētiskais modelis pārmaiņām. Motivējošās intervijas pamatprincipi. Motivējošā intervija pārmaiņām.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Klienta galveno problēmu identificēšana ievācot dzīves vēsturi. Rekomendāciju sniegšana profilaksei un ikdienas dzīves aktivitātēm, klienta motivēšana. Veselības uzvedības transteorētiskais modelis pārmaiņām. Motivējošās intervijas pamatprincipi. Motivējošā intervija pārmaiņām.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Konflikts. Konflikta pazīmes, nozīme un risināšanas iespējas. Konfliktsituācijas profesionālajā darbībā, to veidi. Efektīva reaģēšana konfliktsituācijās.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Konflikts. Konflikta pazīmes, nozīme un risināšanas iespējas. Konfliktsituācijas profesionālajā darbībā, to veidi. Efektīva reaģēšana konfliktsituācijās.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Konflikts. Konflikta pazīmes, nozīme un risināšanas iespējas. Konfliktsituācijas profesionālajā darbībā, to veidi. Efektīva reaģēšana konfliktsituācijās.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Konflikts. Konflikta pazīmes, nozīme un risināšanas iespējas. Konfliktsituācijas profesionālajā darbībā, to veidi. Efektīva reaģēšana konfliktsituācijās.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Profesionālā izdegšana un tās profilakse. Izdegšanas sindroms. Pazīmes, riski, novēršanas iespējas. Personības resursu nozīme izdegšanas profilaksē.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Profesionālā izdegšana un tās profilakse. Izdegšanas sindroms. Pazīmes, riski, novēršanas iespējas. Personības resursu nozīme izdegšanas profilaksē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Profesionālā izdegšana un tās profilakse. Izdegšanas sindroms. Pazīmes, riski, novēršanas iespējas. Personības resursu nozīme izdegšanas profilaksē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Profesionālā izdegšana un tās profilakse. Izdegšanas sindroms. Pazīmes, riski, novēršanas iespējas. Personības resursu nozīme izdegšanas profilaksē.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Saskarsmes jēdziens. Profesionālā saskarsme un tās atšķirības no ikdienas saskarsmes. Saskarsme e-vidē un sociālajos tīklos, atbilstoši profesijas ētikas standartiem;. Saskarsmes līdzekļi. Uztvere, tās veidi. Kontakta dibināšana un uzturēšana ar klientu. Aktīvās klausīšanās prasmes. Dažādi temperamenti un personības tipi komunikācijā. Klientu personības tipi un motīvi dzīvesveida izmaiņām.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Saskarsmes jēdziens. Profesionālā saskarsme un tās atšķirības no ikdienas saskarsmes. Saskarsme e-vidē un sociālajos tīklos, atbilstoši profesijas ētikas standartiem;. Saskarsmes līdzekļi. Uztvere, tās veidi. Kontakta dibināšana un uzturēšana ar klientu. Aktīvās klausīšanās prasmes. Dažādi temperamenti un personības tipi komunikācijā. Klientu personības tipi un motīvi dzīvesveida izmaiņām.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Klienta galveno problēmu identificēšana ievācot dzīves vēsturi. Rekomendāciju sniegšana profilaksei un ikdienas dzīves aktivitātēm, klienta motivēšana. Veselības uzvedības transteorētiskais modelis pārmaiņām. Motivējošās intervijas pamatprincipi. Motivējošā intervija pārmaiņām.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Klienta galveno problēmu identificēšana ievācot dzīves vēsturi. Rekomendāciju sniegšana profilaksei un ikdienas dzīves aktivitātēm, klienta motivēšana. Veselības uzvedības transteorētiskais modelis pārmaiņām. Motivējošās intervijas pamatprincipi. Motivējošā intervija pārmaiņām.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Klienta galveno problēmu identificēšana ievācot dzīves vēsturi. Rekomendāciju sniegšana profilaksei un ikdienas dzīves aktivitātēm, klienta motivēšana. Veselības uzvedības transteorētiskais modelis pārmaiņām. Motivējošās intervijas pamatprincipi. Motivējošā intervija pārmaiņām.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Klienta galveno problēmu identificēšana ievācot dzīves vēsturi. Rekomendāciju sniegšana profilaksei un ikdienas dzīves aktivitātēm, klienta motivēšana. Veselības uzvedības transteorētiskais modelis pārmaiņām. Motivējošās intervijas pamatprincipi. Motivējošā intervija pārmaiņām.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Konflikts. Konflikta pazīmes, nozīme un risināšanas iespējas. Konfliktsituācijas profesionālajā darbībā, to veidi. Efektīva reaģēšana konfliktsituācijās.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Konflikts. Konflikta pazīmes, nozīme un risināšanas iespējas. Konfliktsituācijas profesionālajā darbībā, to veidi. Efektīva reaģēšana konfliktsituācijās.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Profesionālā izdegšana un tās profilakse. Izdegšanas sindroms. Pazīmes, riski, novēršanas iespējas. Personības resursu nozīme izdegšanas profilaksē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Profesionālā izdegšana un tās profilakse. Izdegšanas sindroms. Pazīmes, riski, novēršanas iespējas. Personības resursu nozīme izdegšanas profilaksē.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Mārtinsone, K., Sudraba, V. (red.). (2016). Veselības psiholoģija. Rīga: RSU. ( 2. nodaļa,3.nodaļa, 4. nodaļa, 5.1.nodaļa)
Mārtinsone, K., Milltuze, A. (red.). (2015). Psiholoģija (no 127.-214.lpp). Rīga: Zvaigzne ABC.
Moore, M., Highstein, G., Tschannen-Moran, B., Silverio, G. (2013). Mastering change : a coach's to using the transtheoretical model (chapter 3). South Kingstown
Morgan K., Sandreman R. (2021). Practical Health Psychology volume 1: translating behavioural research to practice, EHPS, Available from:Researchgate.net [viewed: 02.010.2022]
Papildu literatūra
Bengtson,V., Settersten, R. (2016). Handbook of the psychology of aging. Springer Publishing Company, Part III
Carlson, M. (2014). CBT for chronic pain and psychological well-being : a skills training manual integrating DBT, ACT, behavioral activation and motivational interviewing.
Reņģe, V. (2000). Psiholoģija. Personības psiholoģija. Rīga: Zvaigzne ABC.
Citi informācijas avoti
Psychological Bulletin Vol. 146, Iss. 1, (Jan 2020): 30-90. DOI:10.1037/bul0000217