Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Organisma funkciju regulācija un veselība

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
SUPK_141
Zinātnes nozare
Klīniskā medicīna; Veselības aprūpes zinātne
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Psiholoģija
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Sociālo zinātņu fakultāte
Kontaktinformācija

Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv

Par studiju kursu

Mērķis

Radīt iespēju apgūt zināšanas par organisma funkciju regulāciju un veselību, centrālās nervu sistēmas nozīmi organisma funkcionālās darbības vienotības un homeostāzes mehānismu nodrošināšanā, stresa ietekmi uz organisma funkcijām un veselību, un psiholoģiskās palīdzības iespējām stresa pārvarēšanā.

Priekšzināšanas

Psihes bioloģiskie pamati, neiropsiholoģija.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studējošie apraksta psihoneiroimunoloģijas pamatprincipus, stresa ietekmi uz organisma funkcijām un veselību, skaidro neirozinātnes funkcionālos pamatprincipus, sistematizē organisma funkciju un veselības pamatprincipus, novērtē centrālas nervu sistēmas nozīmi organisma funkcionālās darbības vienotības un homeostāzes mehānismu nodrošināšanā. Apraksta stresa pārvarēšanas intervences.

Prasmes

1.Studējošie argumentēti diskutē par organisma funkciju regulāciju un veselību, centrālās nervu sistēmas nozīmi organisma funkcionālās darbības vienotības nodrošināšanā, psihoneiroimunoloģijas teorētiskām nostādnēm un jaunākiem pētījumiem neirozinātnes jomā. Pielieto stresa mazināšanas stratēģijas.

Kompetences

1.Studējošie izskaidro psihoneiroimunoloģijas pamatprincipus, stresa ietekmi uz organisma funkcijām un veselību.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Patstāvīgi lasīt norādītos avotus un literatūru, izdarot kopsavilkumus pēc dotā parauga. Prasības: Veikt zinātnisko rakstu apkopojumu un sagatavot prezentāciju, sagatavot izdales materiālus.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
1. Studējošie sagatavo kopsavilkumu par konkrētu Psihoneiroimunoloģijas tēmu – 40%. 2. Sagatavo prezentāciju un vada diskusiju par prezentējamo tēmu, demonstrē stresa pārvarēšanas metodes – 20%. 3. Sagatavo izdales materiālus par kādu sev nozīmīgu psihoneiroimunoloģijas jautājumu – 20%. 4. Noslēguma tests – 20%.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Organisma funkciju regulācija un veselība. Homeostāze un veselība. Organisma funkciju regulācijas veidi. Fizioloģisko un psihisko funkciju mijiedarbība.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Organisma funkciju regulācija un veselība. Homeostāze un veselība. Organisma funkciju regulācijas veidi. Fizioloģisko un psihisko funkciju mijiedarbība.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Neirālā regulācija. Centrālā un perifērā nervu sistēma. Neiromediatori un neiromodulātori.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Neirālā regulācija. Centrālā un perifērā nervu sistēma. Neiromediatori un neiromodulātori.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Psihoneiroendokrīnā ietekme. Neiroendokrīnā sistēma. Nervu sistēmas – endokrīnās sistēmas un uzvedības mijiedarbība.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Psihoneiroendokrīnā ietekme. Neiroendokrīnā sistēma. Nervu sistēmas – endokrīnās sistēmas un uzvedības mijiedarbība.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Imūnā regulācija. Organisma ģenētiskā homeostāze un tās riski. Imunitātes mehānismi. Imūnsistēmu ietekmējošie faktori. Imūnprofilakse. Imūnsistēmas darbības traucējumi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Imūnā regulācija. Organisma ģenētiskā homeostāze un tās riski. Imunitātes mehānismi. Imūnsistēmu ietekmējošie faktori. Imūnprofilakse. Imūnsistēmas darbības traucējumi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Psihoneiroimunoloģijas pamatprincipi. Imūnsistēma un emocijas, stress. Imūnsistēma un relaksācija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Psihoneiroimunoloģijas pamatprincipi. Imūnsistēma un emocijas, stress. Imūnsistēma un relaksācija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Stresa ietekme uz organisma funkcijām un veselību. Adaptācija stresam. Stresa mazināšanas intervences.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Stresa ietekme uz organisma funkcijām un veselību. Adaptācija stresam. Stresa mazināšanas intervences.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Stresa ietekme uz organisma funkcijām un veselību. Adaptācija stresam. Stresa mazināšanas intervences.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Stresa ietekme uz organisma funkcijām un veselību. Adaptācija stresam. Stresa mazināšanas intervences.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Stresa ietekme uz organisma funkcijām un veselību. Adaptācija stresam. Stresa mazināšanas intervences.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Stresa ietekme uz organisma funkcijām un veselību. Adaptācija stresam. Stresa mazināšanas intervences.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Stresa ietekme uz organisma funkcijām un veselību. Adaptācija stresam. Stresa mazināšanas intervences.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Stresa ietekme uz organisma funkcijām un veselību. Adaptācija stresam. Stresa mazināšanas intervences.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
36 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Voita, D. (2015). Bioloģija un uzvedība. No Mārtinsone, K., Miltuze, A. (red.). Psiholoģija 1. Pamatjautājumi – teorijas un pētījumi. (65. – 105.lpp.). Rīga, Zvaigzne ABC.

2.

Daruna, Jorge Hilarion. (2012) Introduction to Psychoneuroimmunology. Amsterdam : Academic Press. eBook., Database: eBook Academic Collection (EBSCOhost)

3.

Straub RH; Cutolo M,(2018). Psychoneuroimmunology-developments in stress research. Wiener Medizinische Wochenschrift. 2018 Mar; Vol. 168 (3-4), pp. 76-84; Publisher: Springer Verlag; PMID: 28600777, Database: MEDLINE Complete

4.

Ayers, S., Baum, A., McManus, C., Newman, S., Wallston, K., Weinman, J., & West, R. (Eds.). (2007). Cambridge Handbook of Psychology, Health and Medicine. Cambridge University Press.

5.

Moraes LJ; Miranda MB; Loures LF; Mainieri AG; Mármora CHC, (2018)A systematic review of psychoneuroimmunology-based interventions. Psych., Health & Medicine. 2018 Jul; Vol. 23 (6), pp. 635-652; Publisher: Routledge; PMID: 29262731, Database: MEDLINE

Papildu literatūra

1.

Apinis, P. (1998). Cilvēks. Anatomija, fizioloģija, patoloģijas pamati. Rīga: NM apgāds.

2.

Cassidy, T. (2011). Stress, Cognition and Health. Routledge.

3.

Sanderson, C. A. (2013). Health Psychology. John Wiley & Sons, Inc.

4.

Sarafino, E.P. (2012). Health Psychology. Biopsychosocial Interactions. Willey&Sons.

5.

The Oxford Handbook of Health Psychology (2011). Friedman, H. S. (Ed). Oxford University

6.

Gellman, M. D. (Ed.). (2013). Encyclopedia of Behavioral Medicine.. Springer, New York.

7.

Sherer ML; Posillico CK; Schwarz JM, (2018) The psychoneuroimmunology of pregnancy. Frontiers In Neuroendocrinology [Front Neuroendocrinol], ISSN: 1095-6808, 2018 Oct; Vol. 51, pp. 25-35; Publisher: Academic Press; PMID: 29110974, Database: MEDLINE

Citi informācijas avoti

1.

Farb, N.A., Anderson, A.K, & Segal, Z.V. (2012). The Mindful Brain and Emotion Regulation in Mood Disorders. Iegūts no

3.

Fishbein, D., Warner, T., Krebs, C., Trevarthen, N., Flannery, B., & Hammond, J. (2009). Differential relationships between personal and community stressors and children’s neurocognitive functioning. Child Maltreat, 14,299–315.

4.

Hedges, W.H., Woon, F.L. (2011). Early-life stress and cognitive outcome. Psychopharmacology, 214:121–130.

5.

Mars, T.,S., & Abbey, H. (2010). Mindfulness meditation practice as a healthcare intervention: A systematic review. International Journal of Osteopathic Medicine, 13, 56–66.