Sporta teorija un bērnu un jauniešu sporta treniņu teorijas pamati
Studiju kursa īstenotājs
LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.1. Bērncentrēta un droša bērnu un jauniešu fizisko spēju attīstīšana un kustību mācīšana; 2. Mācību procesa plānošana, īstenošana un bērnu snieguma vērtēšana fizisko spēju attīstībā un kustību apguvē.
Prasmes
1.3. Noteikt bērnu, pusaudžu un jauniešu fizisko attīstību un kustību apguves līmeni un plānot to turpmāko mērķtiecīgu izaugsmi; 4. Saprotami izskaidrot bērnam, pusaudzim un jaunietim fizisko spēju un kustību apguves novērtēšanas mērķus, kritērijus un rezultātus, demonstrējot sadarbības un komunikācijas prasmes, veidojot pozitīvu saskarsmi.
Kompetences
1.5. Spēj identificēt individuālās fizisko spēju attīstības kustību mācīšanās vajadzības un izvirzīt konkrētus sasniedzamos mācīšanās mērķus, definēt sasniedzamos rezultātus, izvēlēties mācību metodes un plānot starpdisciplināru, individualizētu un personalizētu mācību procesu; 6. Spēj veidot skaidrus snieguma un dinamikas vērtēšanas kritērijus un pašpārbaudes veidus; 7. Spēj analizēt mācīšanās rezultātus un sekot izaugsmei, identificēt mācīšanās snieguma uzlabošanai nepieciešamos atbalsta pasākumus.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Studējošie kursa laikā izstrādā četrus patstāvīgos darbus, par pamatu ņemot lekcijās un nodarbībās apgūto. Patstāvīgo darbu tēmas:
1. Apjoma un intensitātes sakarības izmantošana treniņa plānošanā;
2. Speciālās izturības attīstīšana sporta veidā;
3. Spēka izpausmes formu attīstīšana ar sporta veida specifiku;
4. Veiklības veidu attīstīšana ar sporta veidam specifiskiem vingrinājumiem.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Mācību rezultātu vērtēšanas kritēriji:
1. Vērtējums patstāvīgajos darbos (33%);
2. Vērtējums divās ieskaitēs (33%)
3. Trenera gada plāna aizstāvēšana (34%).
Visos parametros jasaņem vismaz 4 balles, lai tiktu veikts kopvērtējums. Visiem patstāvīgajiem darbiem jābūt nokārtotiem. Visās ieskaitēs jāsaņem vismaz 4 balles.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sporta un treniņu teorija, fiziskais vingrinājums.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sporta un treniņu teorija, fiziskais vingrinājums.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Adaptācija un superkompensācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Adaptācija un superkompensācija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Bērnu un jauniešu fiziskās aktivitātes, pasīvā balsta kustību aparāta treniņš, senioru treniņš. Tehnika, taktika un slodze.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Bērnu un jauniešu fiziskās aktivitātes, pasīvā balsta kustību aparāta treniņš, senioru treniņš. Tehnika, taktika un slodze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Bērnu un jauniešu fiziskās aktivitātes, pasīvā balsta kustību aparāta treniņš, senioru treniņš. Tehnika, taktika un slodze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Bērnu un jauniešu fiziskās aktivitātes, pasīvā balsta kustību aparāta treniņš, senioru treniņš. Tehnika, taktika un slodze.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Metodes sportā, kustību apguves līmeņi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Metodes sportā, kustību apguves līmeņi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Izturība un tās attīstīšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Izturība un tās attīstīšana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Spēks un specifiskas spēka attīstīšanas metodes.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Spēks un specifiskas spēka attīstīšanas metodes.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ātrums, lokanība un veiklība, šo fizisko īpašību attīstīšana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ātrums, lokanība un veiklība, šo fizisko īpašību attīstīšana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ātrums, lokanība un veiklība, šo fizisko īpašību attīstīšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ātrums, lokanība un veiklība, šo fizisko īpašību attīstīšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ātrums, lokanība un veiklība, šo fizisko īpašību attīstīšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ātrums, lokanība un veiklība, šo fizisko īpašību attīstīšana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Periodizācija un cikliskums sportā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Periodizācija un cikliskums sportā.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
1. Jansone, R., Fernāte, A., & Bula-Biteniece, I. (2016). Sporta pedagoģija: vakar šodien rīt. Rīga, RaKa, 365 lpp.
2. Jansone, R., & Fernāte, A. (2009). Kustību apguves un fizisko spēju attīstīšanās didaktika sporta stundās. Metodiskais līdzeklis. Rīga, ISEC, 60 lpp.
3. Physical Education for Lifelong Fitness: The Physical Best Teacher's Guide. Society of Health and Physical Educators. 3rd Edition. Human Kinetics, (2011).
4. IOM (Institute of Medicine). (2013). Educating the student body: Taking physical activity and physical education to school. Washington, DC: The National Academies Press.
Papildu literatūra
1. Fernāte, A. (2015). Dermatoglifikas metode cilvēka iedzimto fizisko spēju noteikšanā un attīstīšanā. projekta vad. un red. S. Luika ; galv. red. R. Līcis, red. U. Grāvītis, lit. red. A. Dzenis. „Vispusīgās fiziskās sagatavotības trenera rokasgrāmata – 4”, Rīga, Latvijas Treneru tālākizglītības centrs, 129-136.
2. Fernāte, A. (2008). Vispusība – galvenais princips bērnu un jauniešu sportā. Bērnu un pusaudžu trenera rokasgrāmata. J.Žīdena red. R: Imanta, 35-53.
3. Fernāte, A. (2004). Sportistu treniņu sistēmas raksturojums. Trenera rokasgrāmata. N.Graša red. R: Jumava. 9-26.
4. Fernāte, A. (2002). Sporta treniņu teorijas pamati. LSPA. 1. daļa
5. Ķīsis, I. (2002). Sporta teorija, LSPA, 1. daļa.
6. Ķīsis, I. (2002). Sporta teorija, LSPA, 2. daļa.
7. Krauksts, V. (2013). Treniņu teorijas pamati (bērni un pusaudži). Drukātava.
8. Bula-Biteniece, I., Jansone, R., & Piech, K. (2013). Bērns un sports pirmskolā. Rīga, RaKa.
9. Oliņa, Z., Namsone, D., France, I. et al (2018). Mācīšanās lietpratībai. Latvijas Universitāte.
Citi informācijas avoti
Saskaņā ar patstāvīgo darbu uzdevumiem darbs datu bāzēs: PROQUEST EBRARY - Ebook Central THOMSON REUTERS - Web of Science SCOPUS - Bibliographic database SCIENCE DIRECT - World's largest electronic collection of science, technology and medicine