Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Sporta teorija un bērnu un jauniešu sporta treniņu teorijas pamati

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
LSPA_335
Zinātnes nozare
Veselības un sporta zinātnes
Kredītpunkti (ECTS)
4,00
Mērķauditorija
Pedagoģija; Sporta treneris
LKI
5. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija
Kontaktinformācija

LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006

Par studiju kursu

Mērķis

Sekmēt studējošo profesionālās kompetences visu vecuma grupu fizisko spēju attīstīšanā, kustību mācīšanas metodikā fizisko aktivitāšu un sporta komponenta īstenošanā.

Priekšzināšanas

Apgūti mācību kursi: Pedagoga profesionālās prasmes; Civilā aizsardzība, valsts drošība un vides aizsardzība ilgtspējīgai attīstībai; Mācīšana un mācīšanās dažādības kontekstā; Izglītības psiholoģija pedagogiem; Izglītības iestādes vadība; Uzņēmējdarbība un grāmatvedība; Biomehānika un ergonomika; Cilvēka anatomija un dinamiskā anatomija; Sporta teorija un bērnu un jauniešu sporta treniņu teorijas pamati; Sporta veida treniņu teorija, metodika un pedagoģiskā pilnveide; Uzturs, kā arī un/vai Sporta vēsture; Sporta filosofija; Vingrošanas pamati un metodika; Vieglatlētikas pamati un metodika.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.1. Bērncentrēta un droša bērnu un jauniešu fizisko spēju attīstīšana un kustību mācīšana; 2. Mācību procesa plānošana, īstenošana un bērnu snieguma vērtēšana fizisko spēju attīstībā un kustību apguvē.

Prasmes

1.3. Noteikt bērnu, pusaudžu un jauniešu fizisko attīstību un kustību apguves līmeni un plānot to turpmāko mērķtiecīgu izaugsmi; 4. Saprotami izskaidrot bērnam, pusaudzim un jaunietim fizisko spēju un kustību apguves novērtēšanas mērķus, kritērijus un rezultātus, demonstrējot sadarbības un komunikācijas prasmes, veidojot pozitīvu saskarsmi.

Kompetences

1.5. Spēj identificēt individuālās fizisko spēju attīstības kustību mācīšanās vajadzības un izvirzīt konkrētus sasniedzamos mācīšanās mērķus, definēt sasniedzamos rezultātus, izvēlēties mācību metodes un plānot starpdisciplināru, individualizētu un personalizētu mācību procesu; 6. Spēj veidot skaidrus snieguma un dinamikas vērtēšanas kritērijus un pašpārbaudes veidus; 7. Spēj analizēt mācīšanās rezultātus un sekot izaugsmei, identificēt mācīšanās snieguma uzlabošanai nepieciešamos atbalsta pasākumus.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Studējošie kursa laikā izstrādā četrus patstāvīgos darbus, par pamatu ņemot lekcijās un nodarbībās apgūto. Patstāvīgo darbu tēmas: 1. Apjoma un intensitātes sakarības izmantošana treniņa plānošanā; 2. Speciālās izturības attīstīšana sporta veidā; 3. Spēka izpausmes formu attīstīšana ar sporta veida specifiku; 4. Veiklības veidu attīstīšana ar sporta veidam specifiskiem vingrinājumiem.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Mācību rezultātu vērtēšanas kritēriji: 1. Vērtējums patstāvīgajos darbos (33%); 2. Vērtējums divās ieskaitēs (33%) 3. Trenera gada plāna aizstāvēšana (34%). Visos parametros jasaņem vismaz 4 balles, lai tiktu veikts kopvērtējums. Visiem patstāvīgajiem darbiem jābūt nokārtotiem. Visās ieskaitēs jāsaņem vismaz 4 balles.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sporta un treniņu teorija, fiziskais vingrinājums.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sporta un treniņu teorija, fiziskais vingrinājums.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Adaptācija un superkompensācija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Adaptācija un superkompensācija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Bērnu un jauniešu fiziskās aktivitātes, pasīvā balsta kustību aparāta treniņš, senioru treniņš. Tehnika, taktika un slodze.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Bērnu un jauniešu fiziskās aktivitātes, pasīvā balsta kustību aparāta treniņš, senioru treniņš. Tehnika, taktika un slodze.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Bērnu un jauniešu fiziskās aktivitātes, pasīvā balsta kustību aparāta treniņš, senioru treniņš. Tehnika, taktika un slodze.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Bērnu un jauniešu fiziskās aktivitātes, pasīvā balsta kustību aparāta treniņš, senioru treniņš. Tehnika, taktika un slodze.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Metodes sportā, kustību apguves līmeņi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Metodes sportā, kustību apguves līmeņi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Izturība un tās attīstīšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Izturība un tās attīstīšana.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
2,00
Kontaktstundas:
24 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Ieskaite (Semestra)
2. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Spēks un specifiskas spēka attīstīšanas metodes.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Spēks un specifiskas spēka attīstīšanas metodes.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ātrums, lokanība un veiklība, šo fizisko īpašību attīstīšana.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ātrums, lokanība un veiklība, šo fizisko īpašību attīstīšana.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ātrums, lokanība un veiklība, šo fizisko īpašību attīstīšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ātrums, lokanība un veiklība, šo fizisko īpašību attīstīšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ātrums, lokanība un veiklība, šo fizisko īpašību attīstīšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ātrums, lokanība un veiklība, šo fizisko īpašību attīstīšana.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Periodizācija un cikliskums sportā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Periodizācija un cikliskums sportā.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
2,00
Kontaktstundas:
24 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

1. Jansone, R., Fernāte, A., & Bula-Biteniece, I. (2016). Sporta pedagoģija: vakar šodien rīt. Rīga, RaKa, 365 lpp.

2.

2. Jansone, R., & Fernāte, A. (2009). Kustību apguves un fizisko spēju attīstīšanās didaktika sporta stundās. Metodiskais līdzeklis. Rīga, ISEC, 60 lpp.

3.

3. Physical Education for Lifelong Fitness: The Physical Best Teacher's Guide. Society of Health and Physical Educators. 3rd Edition. Human Kinetics, (2011).

4.

4. IOM (Institute of Medicine). (2013). Educating the student body: Taking physical activity and physical education to school. Washington, DC: The National Academies Press.

Papildu literatūra

1.

1. Fernāte, A. (2015). Dermatoglifikas metode cilvēka iedzimto fizisko spēju noteikšanā un attīstīšanā. projekta vad. un red. S. Luika ; galv. red. R. Līcis, red. U. Grāvītis, lit. red. A. Dzenis. „Vispusīgās fiziskās sagatavotības trenera rokasgrāmata – 4”, Rīga, Latvijas Treneru tālākizglītības centrs, 129-136.

2.

2. Fernāte, A. (2008). Vispusība – galvenais princips bērnu un jauniešu sportā. Bērnu un pusaudžu trenera rokasgrāmata. J.Žīdena red. R: Imanta, 35-53.

3.

3. Fernāte, A. (2004). Sportistu treniņu sistēmas raksturojums. Trenera rokasgrāmata. N.Graša red. R: Jumava. 9-26.

4.

4. Fernāte, A. (2002). Sporta treniņu teorijas pamati. LSPA. 1. daļa

5.

5. Ķīsis, I. (2002). Sporta teorija, LSPA, 1. daļa.

6.

6. Ķīsis, I. (2002). Sporta teorija, LSPA, 2. daļa.

7.

7. Krauksts, V. (2013). Treniņu teorijas pamati (bērni un pusaudži). Drukātava.

8.

8. Bula-Biteniece, I., Jansone, R., & Piech, K. (2013). Bērns un sports pirmskolā. Rīga, RaKa.

9.

9. Oliņa, Z., Namsone, D., France, I. et al (2018). Mācīšanās lietpratībai. Latvijas Universitāte.

Citi informācijas avoti

1.

Saskaņā ar patstāvīgo darbu uzdevumiem darbs datu bāzēs: PROQUEST EBRARY - Ebook Central THOMSON REUTERS - Web of Science SCOPUS - Bibliographic database SCIENCE DIRECT - World's largest electronic collection of science, technology and medicine