Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Pirmsstarta stāvokļi sportā, to individualizācija un optimizācija

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
LSPA_544
Zinātnes nozare
Veselības un sporta zinātnes
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Pedagoģija; Psiholoģija; Sporta treneris
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija
Kontaktinformācija

LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006

Par studiju kursu

Mērķis

Sekmēt studējošiem zināšanu un praksmu apguvi par sporta psiholoģiju, sportistu emociju identificēšanu, un sportistu psiholoģisko sagatavošanu startam, kā arī sekmēt izpratnes un kompetenču izaugsmi par sportistu pirmsstarta sāvokļu izpausmēm, norišu būtību un to optimizēšanas iespējām ar psiholoģisko prasmju pielietošanas individualizēšanu.

Priekšzināšanas

Vispārīgās un attīstības psiholoģijas zināšanas, sporta teorijas pamatzināšanas, mācīšanas un mācīšanās izpratne un studenta kvalifikācija kādā sporta veidā.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studējošie definē un izprot sportistu psiholoģisko sagatavošanu startam, sportistu emocijas un pirmsstarta sāvokļu izpausmes, kā arī formulē psiholoģiskās prasmes un sportista un sporta veida specifiskos raksturojumus.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Sportistu psiholoģiskā sagatavošanās startam, sportistu emocijas un to izpausmes pirms konkrētā starta.

Prasmes

1.Studējošie spēj aprakstīt un analizēt sportistu emocijas, sportistu psiholoģisko sagatavošanos startam, spēj analizēt sportistu pirmsstarta stāvokļu izpausmes dažādos faktoros, kā arī spēj atlasīt psiholoģiskās prasmes pirmsstarta stāvokļu optimizēšanai.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Sportistu pirmsstarta stāvokļu izpausmes analīze dažādos faktoros un vēlamo psiholoģisko prasmju atlase pirmsstarta stāvokļu optimizēšanai.

Kompetences

1.Studējošie spēj modelēt individualizēti sastādītu sportistu psiholoģisko sagatavošanās plānu startam, kā arī ir kompetenti izstrādāt programmu konkrētā sporta veida sportistu psiholoģisko prasmju pilnveidei pirmsstarta sāvokļu optimizēšanai.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Viena sporta veida sportista individualizētā psiholoģiskās sagatavošanās plāna modeļa izstrāde raksturīgāko pirmsstarta stāvokļu optimizēšanai.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Sportistu psiholoģiskā sagatavošanās startam, sportistu emocijas un to izpausmes pirms konkrētā starta.

20,00% no gala vērtējuma
10 balles

Tiek veikta trīs sportistu video analize pirms starta, un tiek veikts apraksts par sportistu psiholoģisko sagatavošanos startam un sportistu emociju izpausmēm pirms konkrētā starta.

2.

Sportistu pirmsstarta stāvokļu izpausmes analīze dažādos faktoros un vēlamo psiholoģisko prasmju atlase pirmsstarta stāvokļu optimizēšanai.

30,00% no gala vērtējuma
10 balles

Veikt trīs dažāda vecuma sportistu pirmsstarta stāvokļu izpausmju analīzi dažādos faktoros un vēlamo psiholoģisko prasmju atlasi pirmsstarta stāvokļu optimizēšanai.

3.

Viena sporta veida sportista individualizētā psiholoģiskās sagatavošanās plāna modeļa izstrāde raksturīgāko pirmsstarta stāvokļu optimizēšanai.

50,00% no gala vērtējuma
10 balles

Sagatavot un prezentēt viena sporta veida sportista individualizētā psiholoģiskās sagatavošanās plāna modeļa izstrādi raksturīgāko pirmsstarta stāvokļu optimizēšanai.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
4. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Ievads. Psiholoģiskās sportistu sagatavošanas būtība.
Apraksts

Tiek sniegts kursa saturs un ievadlekcija par psiholoģiskās sportistu sagatavošanas būtību.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
Tiešsaiste
2

Tēmas

Sportistu psiholoģiskā sagatavošanās dažāda līmeņa startiem, sportistu attieksme pret treniņu un sacensību procesu.
Apraksts

Tiek sniegts teorētiskais raksturojums ar sporta darbības piemēriem par sportistu psiholoģisko sagatavošanos dažāda līmeņa startiem, sportistu attieksmi pret treniņu un sacensību procesu.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Sportista personības iezīmes un to loma sportista treniņu un sacensību darbības individualizēšanā.
Apraksts

Tiek sniegts teorētiskais raksturojums ar sporta darbības piemēriem par sportista personības iezīmju lomu sportista treniņu un sacensību darbības individualizēšanā.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
Tiešsaiste
2

Tēmas

Sportista personības iezīmes un to loma sportista treniņu un sacensību darbības individualizēšanā.
Apraksts

Tiek sniegts teorētiskais raksturojums ar sporta darbības piemēriem par sportista personības iezīmju lomu sportista treniņu un sacensību darbības individualizēšanā.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Sportistu emocijas, to raksturojums un izpausmes, FLOW jeb plūsmas izjūtas sacensībās.
Apraksts

Emociju būtība, funkcijas un teorijas, sportistu emocijas, to raksturojums un izpausmes. FLOW teorija.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
Tiešsaiste
2

Tēmas

Sportistu emocijas, to raksturojums un izpausmes, FLOW jeb plūsmas izjūtas sacensībās.
Apraksts

Emociju būtība, funkcijas un teorijas, sportistu emocijas, to raksturojums un izpausmes. FLOW teorija.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Pirmsstarta stāvokļu izpausmes, to izvērtēšanas kritēriji dažādu sporta veidu vides raksturojuma kontekstā. Optimālās emocionālās zonas teorija (EZOF).
Apraksts

Teorētiskā informācija un praktiskais izvērtējums par pirmsstarta stāvokļu izpausmēm, to izvērtēšanas kritērijiem dažādu sporta veidu vides raksturojuma kontekstā. Optimālās emocionālās zonas teorija (EZOF).

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
Tiešsaiste
2

Tēmas

Būtiskākās psiholoģiskās prasmes un to ietekme uz sacensību darbību dažādos sporta veidos dažāda vecuma sportistu raksturojuma kontekstā.
Apraksts

Tiek sniegts teorētiskais raksturojums ar sporta darbības piemēriem par dažādām psiholoģiskām prasmēm un to ietekmi uz sacensību darbību dažādos sporta veidos dažāda vecuma sportistu raksturojuma kontekstā.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Elpošana un tās veidu pielietošana kā psiholoģiskā prasme pirmsstarta stāvokļu optimizēšanai sportistiem.
Apraksts

Tiek sniegts teorētiskais raksturojums ar sporta darbības piemēriem par elpošanu un tās veidu pielietošanu pirmsstarta stāvokļu optimizēšanai sportistiem.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Pozitīvā runa un tās veidu pielietošana kā psiholoģiskā prasme pirmsstarta stāvokļu optimizēšanai sportistiem.
Apraksts

Tiek sniegts teorētiskais raksturojums ar sporta darbības piemēriem par pozitīvo runu un tās veidu pielietošanu kā psiholoģisko prasmi pirmsstarta stāvokļu optimizēšanai sportistiem

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Vizualizēšana, sajūtu akcentēšana un citas prasmes un darbības kā psiholoģiskā prasmes pirmsstarta stāvokļu optimizēšanai sportistiem.
Apraksts

Teorētiskās atziņas un praktiskie piemēri par vizualizēšanu, sajūtu akcentēšanu un citām prasmēm un darbībām pirmsstarta stāvokļu optimizēšanai sportistiem.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Vizualizēšana, sajūtu akcentēšana un citas prasmes un darbības kā psiholoģiskā prasmes pirmsstarta stāvokļu optimizēšanai sportistiem.
Apraksts

Teorētiskās atziņas un praktiskie piemēri par vizualizēšanu, sajūtu akcentēšanu un citām prasmēm un darbībām pirmsstarta stāvokļu optimizēšanai sportistiem.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Rutīnas darbības un to veidu pielietošana kā psiholoģiskā prasme pirmsstarta stāvokļu optimizēšanai sportistiem.
Apraksts

Tiek sniegts teorētiskais raksturojums ar sporta darbības piemēriem par ierastākajām rutīnas darbībām un to veidiem.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Rutīnas darbības pirms sacensībām, sacensību dienā un pirms starta. To veidu pielietošana dažāda raksturojuma sporta vidu sportistiem.
Apraksts

Tiek sniegts teorētiskais raksturojums ar sporta darbības piemēriem par rutīnas vai rituālajām darbībām pirms sacensībām, sacensību dienā un pirms starta. To veidu pielietošana dažāda raksturojuma sporta vidu sportistiem.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Sportista individualizētā psiholoģiskās sagatavošanās plāna modeļa izstrādes veidošana, raksturīgāko pirmsstarta stāvokļu optimizēšanai.
Apraksts

Personības iezīmju, emocionālo stāvokļu un treniņu procesa norises iezīmju raksturojums konkrēta sporta veida sportista individualizētā psiholoģiskās sagatavošanās plāna modeļa izstrādē pirmsstarta stāvokļa optimizēšanai.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Sportista individualizētā psiholoģiskās sagatavošanās plāna modeļa izstrādes veidošana, raksturīgāko pirmsstarta stāvokļu optimizēšanai.
Apraksts

Personības iezīmju, emocionālo stāvokļu un treniņu procesa norises iezīmju raksturojums konkrēta sporta veida sportista individualizētā psiholoģiskās sagatavošanās plāna modeļa izstrādē pirmsstarta stāvokļa optimizēšanai.

Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Ābele A. Sporta psiholoģija. Teorija un prakse. R: RaKa, 2018.

2.

Weinberg, R. S. & Gould, D. Foundations of sport and exercise psychology. Champaign: Human Kinetics, 2023.

3.

The individual zones of optimal functioning (IZOF) model (1978–2014): Historical overview of its development and use Montse C. Ruiz,John S. Raglin &Yuri L. Hanin Pages 41-63 | 15 May 2015

4.

Deleon D.J. High Performance Sport Skill Instruction, Training and Coaching: 9 Principles for Athletes to Flow and Get in the Zone. DDJ publishing, 2022.

Papildu literatūra

1.

Lochbaum, M., Stoner, E., Hefner, T., Cooper, S., Lane, A. M., & Terry, P. C. 2022. Sport psychology and performance meta-analyses: A systematic review of the literature. PloS one, 17(2), e0263408

2.

Burton D., Raedeke T.D. Sport Psychology for Coaches, Human kinetics,  2008.

3.

Mihaly Csikszentmihalyi. Flow: The Psychology of Optimal Experience (Harper Perennial Modern Classics) Tapa blanda – 2008