Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Aptauju izstrāde un adaptācija zinātniski pētnieciskā darbā

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
VPUPK_244
Zinātnes nozare
Psiholoģija
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Ārstniecība; Bioloģija; Civilā un militārā aizsardzība; Dzīvās dabas zinātnes; Farmācija; Informācijas un komunikācijas zinātne; Klīniskā farmācija; Komunikācijas zinātne; Māszinības; Medicīnas pakalpojumi; Medicīnas tehnoloģijas; Pedagoģija; Personu un īpašuma aizsardzība; Politikas zinātne; Psiholoģija; Rehabilitācija; Sabiedrības veselība; Sociālā antropoloģija; Sociālā labklājība un sociālais darbs; Socioloģija; Sporta treneris; Tiesību zinātne; Tiesību zinātne; Tirgzinības un reklāma; Uzņēmējdarbības vadība; Vadībzinātne; Veselības vadība; Zobārstniecība
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, J. Asara iela 5, vppk@rsu.lv, +37167061587

Par studiju kursu

Mērķis

Attīstīt studentu izpratni par psiholoģisko testu un aptauju veidiem, psihometrikas jēdzieniem, kā arī testu un aptauju izstrādes un adaptācijas posmiem, nodrošināt iespēju studentiem iegūt zināšanas psihometrikā un zināšanas par instrumentu izstrādes un adaptācijas teorētiskajiem jautājumiem, nodrošināt iespēju apgūt prasmi izstrādāt vai adaptēt kādu testu/aptauju, patstāvīgi plānojot un realizējot pilotpētījumu un izvērtējot tā rezultātus, kā arī praktiskajās nodarbībās attīstīt studentu SPSS programmas lietošanas prasmes.

Priekšzināšanas

Statistikas pamati.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studējošais definē un izskaidro psihometrijas pamatjēdzienus, mērījumu skalas, testu un aptauju uzticamības un validitātes kritērijus.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Pārbaudījums Apmeklējums Patstāvīgais darbs

2.Demonstrē izpratni par testu un aptauju izstrādes posmiem un izskaidro standartizācijas un adaptācijas procedūras.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Patstāvīgais darbs

Prasmes

1.Lieto studiju kursā apgūto terminoloģiju.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Pārbaudījums Patstāvīgais darbs Apmeklējums

2.Argumentēti diskutē par testu un aptauju veidiem un to izstrādi un adaptāciju.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Apmeklējums Pārbaudījums

3.Plāno pilotpētījumu testa/aptaujas adaptācijai/konstruēšanai.

4.Veic testa/aptaujas tulkošanu un korekti sagatavo tā veikšanai nepieciešamos stimulmateriālus.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Patstāvīgais darbs

5.Veic testa/aptaujas pantu un skalu psihometrisko rādītāju aprēķināšanu un analīzi.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Patstāvīgais darbs

6.Lieto SPSS programmu testu/aptauju psihometrisko rādītāju aprēķināšanai.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Patstāvīgais darbs

7.Argumentēti diskutē par testu un aptauju izstrādes posmiem, mērījumu skalām, pantu analīzi, testu un aptauju drošumu un pamatotību.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Pārbaudījums Apmeklējums

Kompetences

1.Spēja lietpratīgi veikt testa/aptaujas adaptāciju/konstruēšanu jaunā kultūrvidē, ievērojot psihometrijas principus.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Pārbaudījums

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

30,00% no gala vērtējuma
Ieskaite

Studējošie izvēlas testu/aptauju, kuru adaptēt vai formulē, kāda mainīgā mērīšanai ir jāizstrādā tests/aptauja. - Darba grupās studējošie formulē/tulko izvēlētā testa/aptaujas pantus, apraksta testa/aptaujas administrēšanas procedūru, sagatavo pilotpētījumam nepieciešamos stimulmateriālus, prezentē pilotpētījuma plānu. - Studējošie veic pilotpētījumu, nepieciešamo datu apstrādi, analīzi, apraksta rezultātus un tos prezentē.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

60,00% no gala vērtējuma
10 balles

1. Sagatavo, apraksta un saskaņo pilotpētījuma plānu un īstenošanas soļus (40%): • Aptaujas/testa panti ir skaidri formulēti. • Korekti aprakstīta testa/aptaujas administrēšanas procedūra. • Korekti sagatavots nepieciešamais stimulmateriāls. • Paredzami pilotpētījuma īstenošanas soļi atbilst Starptautiskās testu komisijas vadlīnijām. 2. Sagatavo un iesniedz pilotpētījuma pārskatu par testa/aptaujas izstrādi vai adaptāciju (40%): • Pārskats ir iesniegts laikā. • Pārskats pilnībā atbilst pēc formas un satura un ir ļoti labi integrēts, pamatots. 3. Prezentē pilotpētījuma pārskatu par testa/aptaujas izstrādi vai adaptāciju (20%): • Prezentācijā atspoguļo paveiktos testa/aptaujas izstrādes vai adaptācijas posmus. • Prezentācijas laikā lieto atbilstošu terminoloģiju, spēj pamatot savu viedokli, atbildēt uz jautājumiem. • Produktīvi spēj iesaistīties diskusijā par citu studentu prezentācijām.

2.

Apmeklējums

10,00% no gala vērtējuma
Ieskaite

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ievads studiju kursā. Psiholoģisko testu un aptauju veidi. Psihometrikas jēdzieni, testu un aptauju uzbūves principi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Testu un aptauju izstrādes posmi, mērījumu skalas, pantu analīze, drošums un pamatotība, standartizācijas un adaptācijas izlases.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pilotpētījumu par testa/aptaujas adaptāciju vai izstrādi sagatavošanas principi. Pantu formulēšana/tulkošana.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pilotpētījumu par testa/aptaujas adaptāciju vai izstrādi sagatavošanas principi. Pantu formulēšana/tulkošana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Aptaujas/testa izstrādes un adaptācijas posmi un to novērtēšanas kritēriji. Starptautiskās testu komisijas vadlīnijas. Pilotpētījuma veikšanas process. Stimulmateriāla sagatavošana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Aptaujas/testa izstrādes un adaptācijas posmi un to novērtēšanas kritēriji. Starptautiskās testu komisijas vadlīnijas. Pilotpētījuma veikšanas process. Stimulmateriāla sagatavošana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Aptaujas/testa izstrādes un adaptācijas posmi un to novērtēšanas kritēriji. Starptautiskās testu komisijas vadlīnijas. Pilotpētījuma veikšanas process. Stimulmateriāla sagatavošana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Aptaujas/testa izstrādes un adaptācijas posmi un to novērtēšanas kritēriji. Starptautiskās testu komisijas vadlīnijas. Pilotpētījuma veikšanas process. Stimulmateriāla sagatavošana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pilotpētījumā iegūto datu apstrāde. Testu/aptauju psihometrisko rādītāju aprēķināšana un analīze. SPSS programmas lietošana testu/aptauju pantu rādītāju aprēķināšanai.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pilotpētījumā iegūto datu apstrāde. Testu/aptauju psihometrisko rādītāju aprēķināšana un analīze. SPSS programmas lietošana testu/aptauju pantu rādītāju aprēķināšanai.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Testa/aptaujas pantu un skalu struktūras analīze SPSS programmā. Rezultātu apraksts un interpretācija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Testa/aptaujas pantu un skalu struktūras analīze SPSS programmā. Rezultātu apraksts un interpretācija.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
24 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Bender, M., & Adams, B. (Eds.). (2021). Methods and Assessment in Culture and Psychology (Culture and Psychology). Cambridge: Cambridge University Press.Piemērots angļu valodas plūsmai

2.

John Rust, Michal Kosinski, & David Stillwell. (2021). Modern Psychometrics : The Science of Psychological Assessment: Vol. Fourth edition. Routledge.Piemērots angļu valodas plūsmai

3.

Hernández-Orallo, J. (2017). The Measure of All Minds: Evaluating Natural and Artificial Intelligence. Cambridge: Cambridge University Press.Piemērots angļu valodas plūsmai

4.

Mārtinsone K, Pipere A, Martinsone K, Pipere A, Berķis U, Cauce V et al. (2021). Zinātniskās darbības metodoloģija: starpdisciplināra perspektīva. Riga: Rīgas Stradiņa universitāte, 608 p.

5.

Patil, S. (2020). Research Methodology in Social Sciences. NIPA.Piemērots angļu valodas plūsmai

Papildu literatūra

1.

Cripps, B. (Ed.). (2017). Psychometric testing: Critical perspectives. John Wiley & Sons, Incorporated.Piemērots angļu valodas plūsmai

2.

Holmes Finch. (2016). Applied Psychometrics Using SPSS and AMOS. Information Age Publishing.Piemērots angļu valodas plūsmai

3.

Hong Jiao. (2020). Innovative Psychometric Modeling and Methods. Information Age Publishing.Piemērots angļu valodas plūsmai

4.

Hong Jiao. (2018). Technology Enhanced Innovative Assessment: Development, Modeling, and Scoring From an Interdisciplinary Perspective. Information Age Publishing.Piemērots angļu valodas plūsmai

5.

Stehlik-Barry, K., & Babinec, A. J. (2017). Data Analysis with IBM SPSS Statistics. Packt Publishing.Piemērots angļu valodas plūsmai

Citi informācijas avoti

1.

Educational and Psychological MeasurementPiemērots angļu valodas plūsmai

2.

Psychological AssessmentPiemērots angļu valodas plūsmai

3.

European Journal of Psychological AssessmentPiemērots angļu valodas plūsmai

4.

International Journal of TestingPiemērots angļu valodas plūsmai

5.

International Test Commission Guidelines for Translating and Adapting TestsPiemērots angļu valodas plūsmai