Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Vide, arodveselība un darba medicīna

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
AUVMK_012
Zinātnes nozare
Klīniskā medicīna
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Medicīnas pakalpojumi
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Aroda un vides medicīnas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Baložu iela 14, avmk@rsu.lv, +371 67060816

Par studiju kursu

Mērķis

Studiju kursa mērķis ir iemācīt maģistriem jaunākos atzinumus par darba vides riska faktoru novērtēšanas principiem, jaunāko likumdošanā arodveselībā, darba drošībā un darba medicīnā, kā arī arodveselības dienesta organizācijā; dot ieskatu par darba toksikoloģijas un ekotoksikoloģijas svarīgākajiem jautājumiem.

Priekšzināšanas

Jāzina teorētiskie un praktiskie pamatprincipi ķīmijā, bioķīmijā, fizikā, mikrobioloģijā un fizioloģijā.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studiju kursa apguves rezultātā studējošie iegūs pamatzināšanas par vides veselības un arodveselības nozīmi, principiem, virzieniem, uzdevumiem un izmantošanu praksē un zinās: • definēt vides veselības nozīmi, principus, virzienus, uzdevumus un izmantot tos praksē; • atpazīt vides piesārņojumu un veikt preventīvos pasākumus piesārņojuma mazināšanā; • nosaukt prasības apdzīvotu vietu plānošanā, labiekārtošanā, dzīvojamo, publisko ēku, veselības aprūpes, izglītības iestāžu plānošanā, labiekārtošanā, ekspluatācijā; • definēt arodveselības nozīmi; • nosaukt iespējamās arodslimības dažādu profesiju grupās, kaitīgos riska faktorus, kā arī preventīvos pasākumus darba vides uzlabošanā.

Prasmes

1.Studiju kursa apguves rezultātā studējošie pratīs: • patstāvīgi, kritiski analizēt un pielietot ekoloģisku argumentāciju sava viedokļa pamatošanai; • izmantot praktiskās iemaņas uzdevumu risināšanā par vides sastāvdaļu (gaiss, ūdens, uzturs) un darba vides nozīmi, piesārņojumu, tā iedarbību uz cilvēka organismu; • noteikt un novērtēt darba vides nozīmi, piesārņojumu, tā iedarbību uz cilvēka organismu; • atpazīt iespējamās arodslimības un ar darbu saistītās slimības; • izstrādāt preventīvos pasākumus arodveselībā.

Kompetences

1.Iegūtā kompetence ļauj: • saskatīt cilvēka veselības stāvokļa saistību ar apkārtējās vides apstākļiem; • pielietot argumentācijas, loģikas un retorikas pamatu zināšanas, lai analizētu praktiskas situācijas; • izstrādāt rekomendācijas, pasākumus vides kaitīgo riska faktoru novēršanā vai samazināšanā, nodrošinot cilvēka organisma un vides optimālu mijiedarbību; • uzņemties atbildību un demonstrēt vadīšanas prasmes gadījumos, kad to prasa vides drošības, indivīda vai visas sabiedrības intereses.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Studiju materiālu studijas. Individuāli gatavo padziļinātu prezentāciju un prezentē grupā kādu no piedāvatajām tēmām, kuras paralēli ir jāapgūst studiju kursa laikā.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Studiju kursa laikā studējošais tiek vērtēts pēc sekojošiem kritērijiem: 1. Ir jābūt 100% nodarbību apmeklējumam, lai studējošais varētu tikt pielaists šī kursa eksāmenam. 2. Studējošais aktīvi piedalās nodarbībās, veic situāciju uzdevumu un pacientu gadījumu analīzi – 20% no kopējā vērtējuma; 3. Studējošais kursa laikā gatavo vienu patstāvīgu prezentāciju, ko prezentē grupā: 30% no kopējā vērtējuma; 4. Kursa noslēgumā studējošais raksta eksāmenu (rakstiskā formā), izvelkot eksāmena 3 biļešu jautājumus un 1 situāciju uzdevumu: 50% no kopējā vērtējuma.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
1

Tēmas

Vides veselības aktuālo pētījumu rezultātu apkopojums. Ietekmes uz vidi novērtējums
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Vides veselības problēmu izpētes plānošana un apraksts – pētījumu protokolu sagatavošana
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
1

Tēmas

Aktualitātes arodveselībā un arodmedicīnā, jaunākie statistikas dati, aktuālo pētījumu rezultātu apkopojums. Jaunākais aroda veselības likumdošanā un veselības riska novērtēšanā. OVP
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
4

Tēmas

Detalizēta darba vides riska faktoru izvērtēšana jauniem/specifiskiem darba vides riskiem (arī specifiskām nodarbināto grupām: jauniešiem, grūtniecēm, cilvēkiem ar īpašām vajadzībām). Obligāto veselības pārbaužu karšu pildīšana
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
1

Tēmas

Noturīgie organiskie savienojumi vidē un to ietekme uz veselību. Pētījums par krūts piena piesārņojumu ar noturīgiem organiskiem piesārņotājiem. Biomonitoringa pētījumu programmas pasaulē un Eiropā. Pētījumu dati
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
4

Tēmas

Pieļaujamo ķīmisko vielu devu noteikšana no dažādiem ekspozīcijas avotiem – datu modelēšana un aprēķināšana. Toksikoloģisko metožu pielietojums darbavietās riska faktoru novērtēšanā
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
1

Tēmas

Ergonomisko riska faktoru novērtējums darbavietās – pētījumu datu apkopojums. Ergonomiskie riska faktori: skeleta-muskuļu sistēmas slimību profilakse
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību laboratorija
4

Tēmas

Ergonomiskie riska faktoru detalizēta izpēte darba vidē – laboratorijas dati
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
4

Tēmas

Darbinieku efektivitātes un produktivitātes izvērtēšana. Veselības veicināsāna darba vietās. Veselību veicinošo pasākumu plāns
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
24 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Eglīte M. Darba medicīna. 2. pārstrādātais un papildinātais izdevums. Rīga, 2012. (akceptējams izdevums)

2.

Eglīte M., Matisāne L., Vanadzins I. u.c. Darba apstākļi un riski Latvijā 2012-2013.

3.

Eglīte M., Aulika B., Avota M., Baķe M.Ā., Dundurs J., Jēkabsone I., Sprūdža D., Vanadziņš I. Vides veselība // Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte, 2008.- 696 lpp. (akceptējams izdevums)

4.

John R. Mulhausen, Joseph Damiano, Strategy for Assessing and Managing Occupational Exposures – American Industrial Hygiene Association, 2015.– p. 350

5.

Ārvalstu studentiem/For international students:

6.

John R. Mulhausen, Joseph Damiano, Strategy for Assessing and Managing Occupational Exposures – American Industrial Hygiene Association, 2015.– p. 350

Papildu literatūra

1.

Information notices on occupational diseases: a guide to diagnosis (angl.). Autori – ES eksperti, to skaitā M.Eglīte // Luxembourg, European Communities, 2009. – 276 lpp.

2.

Kaļķis V, Kristiņš I, Roja Ž., Darba vides risku novērtēšana //Rīga, 2003. – 101 lpp.

3.

Kaļķis V, Roja Ž. (redaktori). Darba vides riska faktori un strādājošo veselības aizsardzība. // Rīga: Elpa, 2001. – 500.

4.

Wallace A. Hayes, Principles and Methods of Toxicology // Taylor & Francis, 2001, - p. 1887

5.

Ārvalstu studentiem/For international students:

6.

Wallace A. Hayes, Principles and Methods of Toxicology // Taylor & Francis, 2001, - p. 1887

7.

Information notices on occupational diseases: a guide to diagnosis (angl.). Autori – ES eksperti, to skaitā M.Eglīte // Luxembourg, European Communities, 2009. – 276 lpp.

Citi informācijas avoti

1.

Pasaules Veselības Organizācijas interneta vietnes mājas lapa kā arī citas aroda un vides veselības nozares oficiālas un starptautiski atzītas interneta mājas lapas.