Vide, arodveselība un darba medicīna
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Baložu iela 14, avmk@rsu.lv, +371 67060816
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studiju kursa apguves rezultātā studējošie iegūs pamatzināšanas par vides veselības un arodveselības nozīmi, principiem, virzieniem, uzdevumiem un izmantošanu praksē un zinās: • definēt vides veselības nozīmi, principus, virzienus, uzdevumus un izmantot tos praksē; • atpazīt vides piesārņojumu un veikt preventīvos pasākumus piesārņojuma mazināšanā; • nosaukt prasības apdzīvotu vietu plānošanā, labiekārtošanā, dzīvojamo, publisko ēku, veselības aprūpes, izglītības iestāžu plānošanā, labiekārtošanā, ekspluatācijā; • definēt arodveselības nozīmi; • nosaukt iespējamās arodslimības dažādu profesiju grupās, kaitīgos riska faktorus, kā arī preventīvos pasākumus darba vides uzlabošanā.
Prasmes
1.Studiju kursa apguves rezultātā studējošie pratīs: • patstāvīgi, kritiski analizēt un pielietot ekoloģisku argumentāciju sava viedokļa pamatošanai; • izmantot praktiskās iemaņas uzdevumu risināšanā par vides sastāvdaļu (gaiss, ūdens, uzturs) un darba vides nozīmi, piesārņojumu, tā iedarbību uz cilvēka organismu; • noteikt un novērtēt darba vides nozīmi, piesārņojumu, tā iedarbību uz cilvēka organismu; • atpazīt iespējamās arodslimības un ar darbu saistītās slimības; • izstrādāt preventīvos pasākumus arodveselībā.
Kompetences
1.Iegūtā kompetence ļauj: • saskatīt cilvēka veselības stāvokļa saistību ar apkārtējās vides apstākļiem; • pielietot argumentācijas, loģikas un retorikas pamatu zināšanas, lai analizētu praktiskas situācijas; • izstrādāt rekomendācijas, pasākumus vides kaitīgo riska faktoru novēršanā vai samazināšanā, nodrošinot cilvēka organisma un vides optimālu mijiedarbību; • uzņemties atbildību un demonstrēt vadīšanas prasmes gadījumos, kad to prasa vides drošības, indivīda vai visas sabiedrības intereses.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Studiju materiālu studijas. Individuāli gatavo padziļinātu prezentāciju un prezentē grupā kādu no piedāvatajām tēmām, kuras paralēli ir jāapgūst studiju kursa laikā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Studiju kursa laikā studējošais tiek vērtēts pēc sekojošiem kritērijiem:
1. Ir jābūt 100% nodarbību apmeklējumam, lai studējošais varētu tikt pielaists šī kursa eksāmenam.
2. Studējošais aktīvi piedalās nodarbībās, veic situāciju uzdevumu un pacientu gadījumu analīzi – 20% no kopējā vērtējuma;
3. Studējošais kursa laikā gatavo vienu patstāvīgu prezentāciju, ko prezentē grupā: 30% no kopējā vērtējuma;
4. Kursa noslēgumā studējošais raksta eksāmenu (rakstiskā formā), izvelkot eksāmena 3 biļešu jautājumus un 1 situāciju uzdevumu: 50% no kopējā vērtējuma.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
1
|
Tēmas
|
Vides veselības aktuālo pētījumu rezultātu apkopojums. Ietekmes uz vidi novērtējums
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Vides veselības problēmu izpētes plānošana un apraksts – pētījumu protokolu sagatavošana
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
1
|
Tēmas
|
Aktualitātes arodveselībā un arodmedicīnā, jaunākie statistikas dati, aktuālo pētījumu rezultātu apkopojums. Jaunākais aroda veselības likumdošanā un veselības riska novērtēšanā. OVP
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
4
|
Tēmas
|
Detalizēta darba vides riska faktoru izvērtēšana jauniem/specifiskiem darba vides riskiem (arī specifiskām nodarbināto grupām: jauniešiem, grūtniecēm, cilvēkiem ar īpašām vajadzībām). Obligāto veselības pārbaužu karšu pildīšana
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
1
|
Tēmas
|
Noturīgie organiskie savienojumi vidē un to ietekme uz veselību. Pētījums par krūts piena piesārņojumu ar noturīgiem organiskiem piesārņotājiem. Biomonitoringa pētījumu programmas pasaulē un Eiropā. Pētījumu dati
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
4
|
Tēmas
|
Pieļaujamo ķīmisko vielu devu noteikšana no dažādiem ekspozīcijas avotiem – datu modelēšana un aprēķināšana. Toksikoloģisko metožu pielietojums darbavietās riska faktoru novērtēšanā
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
1
|
Tēmas
|
Ergonomisko riska faktoru novērtējums darbavietās – pētījumu datu apkopojums. Ergonomiskie riska faktori: skeleta-muskuļu sistēmas slimību profilakse
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
4
|
Tēmas
|
Ergonomiskie riska faktoru detalizēta izpēte darba vidē – laboratorijas dati
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
4
|
Tēmas
|
Darbinieku efektivitātes un produktivitātes izvērtēšana. Veselības veicināsāna darba vietās. Veselību veicinošo pasākumu plāns
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Eglīte M. Darba medicīna. 2. pārstrādātais un papildinātais izdevums. Rīga, 2012. (akceptējams izdevums)
Eglīte M., Matisāne L., Vanadzins I. u.c. Darba apstākļi un riski Latvijā 2012-2013.
Eglīte M., Aulika B., Avota M., Baķe M.Ā., Dundurs J., Jēkabsone I., Sprūdža D., Vanadziņš I. Vides veselība // Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte, 2008.- 696 lpp. (akceptējams izdevums)
John R. Mulhausen, Joseph Damiano, Strategy for Assessing and Managing Occupational Exposures – American Industrial Hygiene Association, 2015.– p. 350
Ārvalstu studentiem/For international students:
John R. Mulhausen, Joseph Damiano, Strategy for Assessing and Managing Occupational Exposures – American Industrial Hygiene Association, 2015.– p. 350
Papildu literatūra
Information notices on occupational diseases: a guide to diagnosis (angl.). Autori – ES eksperti, to skaitā M.Eglīte // Luxembourg, European Communities, 2009. – 276 lpp.
Kaļķis V, Kristiņš I, Roja Ž., Darba vides risku novērtēšana //Rīga, 2003. – 101 lpp.
Kaļķis V, Roja Ž. (redaktori). Darba vides riska faktori un strādājošo veselības aizsardzība. // Rīga: Elpa, 2001. – 500.
Wallace A. Hayes, Principles and Methods of Toxicology // Taylor & Francis, 2001, - p. 1887
Ārvalstu studentiem/For international students:
Wallace A. Hayes, Principles and Methods of Toxicology // Taylor & Francis, 2001, - p. 1887
Information notices on occupational diseases: a guide to diagnosis (angl.). Autori – ES eksperti, to skaitā M.Eglīte // Luxembourg, European Communities, 2009. – 276 lpp.
Citi informācijas avoti
Pasaules Veselības Organizācijas interneta vietnes mājas lapa kā arī citas aroda un vides veselības nozares oficiālas un starptautiski atzītas interneta mājas lapas.