Kultūru un reliģiju dažādība
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, socdk@rsu.lv, +371 67061575
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studiju kursa apguves rezultātā students spēj atpazīt un raksturot izplatītākās reliģiskās kustības Latvijā un pasaulē.
Prasmes
1.Studiju kursa apguves rezultātā students spēj novērtēt un izskaidrot kopsakarības starp reliģisko praksi, cilvēka dzīvesveidu un aktuāliem procesiem sabiedrībā.
Kompetences
1.Nostiprinās profesionālās kompetences – orientācija uz klientu, izpratne un sadarbība starp dažādas reliģiskās pārliecības cilvēkiem.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Koncentrēts pārskats par reliģiju un kultūru raksturīgākajām iezīmēm. Kursa satura novērtējums/ieteikumi noslēgumā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Novadīt grupā diskusiju par brīvi izvēlētu tēmu, bet saistībā ar mūsdienu sabiedrības aktualitātēm kultūru/reliģiju kontekstā.
|
||
|
2.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Spēja argumentēti diskutēt par mūsdienu aktualitātēm reliģiju kontekstā. Kritiski izvērtē un atšķir pozitīvo reliģijas ietekmi no destruktīvās.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību izbraukums
|
4
|
Tēmas
|
Mācību ekskursija (pēc studentu izvēles) kādā no Latvijā tradicionālām konfesijām vai arī citu reliģiju organizācijā (sinagogā, budisma centrs, krišnaītu kopienā). Studenti autentiskā vidē tiek iepazīstināti ar tradīcijas vēsturi, būtiskākajiem rituāliem, kopienas iekļaušanos mūsdienu aktualitātēs, kā arī tiek atvēlēts laiks brīvai diskusijai.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Dažādības izpratne kā profesionālās kompetences elements. Kultūras un reliģijas kopsakarības, to ietekme civilizāciju un personības attīstībā. Reliģijas holistiskā pasaules skatījumā un loma modernajā sabiedrībā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Monoteiskās reliģijas. Jūdaisms – jūdu tautas vēstures un cerību reliģija. Jūdaisma doktrīnas, rituāli, svētki, kultūras tradīcijas. Kabala – reliģija, zinātne vai filozofija? Jūdaisms jaunāko laiku vēsturē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Kā atpazīt sektas? Kāpēc cilvēki iekļūst sektās? Latvijā sastopamo sektu tipiskākās iezīmes un manipulāciju veidi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Islams – atslēgas vārds – likums. Korāns un tā interpretācijas. Islamticīgā ikdienas dzīves pamatpostulāti: šariāts, ramadāns, zakāts, svētceļojums uz Meku. Fundamentālisms reliģijā un politikā – mīti un patiesība. Sūfisms – askētisma un misticisma novirziens islamā. Arābu kultūras un zinātnes pienesums cilvēcei.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Kristietība kā Eiropas civilizācijas veidotāja. No vienotās Senbaznīcas līdz konfesionālai dalīšanai. Cilvēka radīšana un identitātes veidošana kristietībā. Tradīcijas dažādās kristiešu konfesijās – kopīgais un atšķirīgais. Kas ir un kas nav mainījies kristīgās mācības interpretācijā – viedokļu dažādība. Latviešu senās pirmreliģijas un kristietības attiecības.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību izbraukums
|
4
|
Tēmas
|
Mācību ekskursija (pēc studentu izvēles) kādā no Latvijā tradicionālām konfesijām vai arī citu reliģiju organizācijās (sinagogā, budisma centrs, krišnaītu kopienā). Studenti autentiskā vidē tiek iepazīstināti ar tradīcijas vēsturi, būtiskākajiem rituāliem, kopienas iekļaušanos mūsdienu aktualitātēs, kā arī tiek atvēlēts laiks brīvai diskusijai.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Budisms kā dzīvesveids. Meditācija – ceļš uz apskaidrību un apziņas paplašināšanos. Reinkarnācija un karmas likums. Dzenbudisms. Šamanisms.
Hinduisma izcelsme. Vēdiskās kultūras ietekme. Hinduisma rituāli vēsturē un šodien. Krišnaītu kustība Latvijā.
Ieskats Ķīnas senajā reliģijā – daoisms. Universālisms un pretstatu harmonija. Konfūcija morāles filozofija un valsts pārvaldes ētika.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Kristietība kā Eiropas civilizācijas veidotāja. No vienotās Senbaznīcas līdz konfesionālai dalīšanai. Cilvēka radīšana un identitātes veidošana kristietībā. Tradīcijas dažādās kristiešu konfesijās – kopīgais un atšķirīgais. Kas ir un kas nav mainījies kristīgās mācības interpretācijā – viedokļu dažādība. Latviešu senās pirmreliģijas un kristietības attiecības.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Islams – atslēgas vārds – likums. Korāns un tā interpretācijas. Islamticīgā ikdienas dzīves pamatpostulāti: šariāts, ramadāns, zakāts, svētceļojums uz Meku. Fundamentālisms reliģijā un politikā – mīti un patiesība. Sūfisms – askētisma un misticisma novirziens islamā. Arābu kultūras un zinātnes pienesums cilvēcei.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību izbraukums
|
4
|
Tēmas
|
Mācību ekskursija (pēc studentu izvēles) kādā no Latvijā tradicionālām konfesijām vai arī citu reliģiju organizācijās (sinagogā, budisma centrs, krišnaītu kopienā). Studenti autentiskā vidē tiek iepazīstināti ar tradīcijas vēsturi, būtiskākajiem rituāliem, kopienas iekļaušanos mūsdienu aktualitātēs, kā arī tiek atvēlēts laiks brīvai diskusijai.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Budisms kā dzīvesveids. Meditācija – ceļš uz apskaidrību un apziņas paplašināšanos. Reinkarnācija un karmas likums. Dzenbudisms. Šamanisms.
Hinduisma izcelsme. Vēdiskās kultūras ietekme. Hinduisma rituāli vēsturē un šodien. Krišnaītu kustība Latvijā.
Ieskats Ķīnas senajā reliģijā – daoisms. Universālisms un pretstatu harmonija. Konfūcija morāles filozofija un valsts pārvaldes ētika.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Kā atpazīt sektas? Kāpēc cilvēki iekļūst sektās? Latvijā sastopamo sektu tipiskākās iezīmes un manipulāciju veidi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību izbraukums
|
4
|
Tēmas
|
Mācību ekskursija (pēc studentu izvēles) kādā no Latvijā tradicionālām konfesijām vai arī citu reliģiju organizācijā (sinagogā, budisma centrs, krišnaītu kopienā). Studenti autentiskā vidē tiek iepazīstināti ar tradīcijas vēsturi, būtiskākajiem rituāliem, kopienas iekļaušanos mūsdienu aktualitātēs, kā arī tiek atvēlēts laiks brīvai diskusijai.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Dažādības izpratne kā profesionālās kompetences elements. Kultūras un reliģijas kopsakarības, to ietekme civilizāciju un personības attīstībā. Reliģijas holistiskā pasaules skatījumā un loma modernajā sabiedrībā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Monoteiskās reliģijas. Jūdaisms – jūdu tautas vēstures un cerību reliģija. Jūdaisma doktrīnas, rituāli, svētki, kultūras tradīcijas. Kabala – reliģija, zinātne vai filozofija? Jūdaisms jaunāko laiku vēsturē.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Nav obligātās literatūras
Papildu literatūra
L.G.Taivāns, E.Taivāne. Reliģiju vēsture. RAKA
M. Hatšteins. Pasaules reliģijas. J.Rozes apgāds, 2008.
K.Vilbers, Visaptverošā teorija. Jumava, 2011.
E. Lāslo. Zinātne un akašas lauks.Jumava, 2011.
R.Rors. Kailā tagadne. Zvaigzne ABC, 2011.
R.Rors. Dievišķā deja. Trīsvienība mūsu pārveidē. Zvaigzne ABC, 2019.
J.Rubenis. Viņa un Viņš. Mīlestība. Attiecības. Sekss. Zvaigzne ABC, 2016.
I.Paičs. Deviņi dvēseles uzdevumi, Zvaigzne ABC, 2017
V.E.Janga, Būda. Zvaigzne ABC, 2010.
F.Vilkinsons.Islāms. Zvaigzne ABC, 2003.
N.Kureši. Pretrunīgais islāms. Lietusdārzs, 2017.
F.Vilkinsons. Budisms. Zvaigzne ABC, 2004.
S.Rinpoče. Tibetas dzīvo un mirušo grāmata. Lietusdārzs, 2008.
Svami Venkatesanandas pārstāsts. Augstākā Joga. Joga Vasišta. 1.sējums. Mansards, 2019
D.Frolijs. No debesu puses. Vēdiskās zināšanas mūsu laikmetā.Lietusdārzs, 2010.
M.Laitmans, Kabalas atklāšana. Jumava, 2010.
Laodzi. Dao un De kanons. Neputns,2009.
J.Rubenis, Starp divām bezgalībām