Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Kultūru un reliģiju dažādība

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
LUSDK_052
Zinātnes nozare
-
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Ārstniecība; Māszinības; Rehabilitācija; Sociālā labklājība un sociālais darbs; Zobārstniecība
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Rehabilitācijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, socdk@rsu.lv, +371 67061575

Par studiju kursu

Mērķis

Veidot izpratni par kultūru un reliģiju daudzveidību un ietekmi mūsdienu sabiedrībā. Attīstīt toleranci pret kultūru un reliģiju izpausmju dažādību profesionālajā darbībā. Rosināt interesi par vispusīgu skatījumu uz cilvēku un sabiedrību kopumā.

Priekšzināšanas

Priekšzināšanas nav obligātas.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studiju kursa apguves rezultātā students spēj atpazīt un raksturot izplatītākās reliģiskās kustības Latvijā un pasaulē.

Prasmes

1.Studiju kursa apguves rezultātā students spēj novērtēt un izskaidrot kopsakarības starp reliģisko praksi, cilvēka dzīvesveidu un aktuāliem procesiem sabiedrībā.

Kompetences

1.Nostiprinās profesionālās kompetences – orientācija uz klientu, izpratne un sadarbība starp dažādas reliģiskās pārliecības cilvēkiem.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Koncentrēts pārskats par reliģiju un kultūru raksturīgākajām iezīmēm. Kursa satura novērtējums/ieteikumi noslēgumā.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Novadīt grupā diskusiju par brīvi izvēlētu tēmu, bet saistībā ar mūsdienu sabiedrības aktualitātēm kultūru/reliģiju kontekstā.
2.

Pārbaudījums

-
-
Spēja argumentēti diskutēt par mūsdienu aktualitātēm reliģiju kontekstā. Kritiski izvērtē un atšķir pozitīvo reliģijas ietekmi no destruktīvās.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību izbraukums
4

Tēmas

Mācību ekskursija (pēc studentu izvēles) kādā no Latvijā tradicionālām konfesijām vai arī citu reliģiju organizācijā (sinagogā, budisma centrs, krišnaītu kopienā). Studenti autentiskā vidē tiek iepazīstināti ar tradīcijas vēsturi, būtiskākajiem rituāliem, kopienas iekļaušanos mūsdienu aktualitātēs, kā arī tiek atvēlēts laiks brīvai diskusijai.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Dažādības izpratne kā profesionālās kompetences elements. Kultūras un reliģijas kopsakarības, to ietekme civilizāciju un personības attīstībā. Reliģijas holistiskā pasaules skatījumā un loma modernajā sabiedrībā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Monoteiskās reliģijas. Jūdaisms – jūdu tautas vēstures un cerību reliģija. Jūdaisma doktrīnas, rituāli, svētki, kultūras tradīcijas. Kabala – reliģija, zinātne vai filozofija? Jūdaisms jaunāko laiku vēsturē.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Kā atpazīt sektas? Kāpēc cilvēki iekļūst sektās? Latvijā sastopamo sektu tipiskākās iezīmes un manipulāciju veidi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Islams – atslēgas vārds – likums. Korāns un tā interpretācijas. Islamticīgā ikdienas dzīves pamatpostulāti: šariāts, ramadāns, zakāts, svētceļojums uz Meku. Fundamentālisms reliģijā un politikā – mīti un patiesība. Sūfisms – askētisma un misticisma novirziens islamā. Arābu kultūras un zinātnes pienesums cilvēcei.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Kristietība kā Eiropas civilizācijas veidotāja. No vienotās Senbaznīcas līdz konfesionālai dalīšanai. Cilvēka radīšana un identitātes veidošana kristietībā. Tradīcijas dažādās kristiešu konfesijās – kopīgais un atšķirīgais. Kas ir un kas nav mainījies kristīgās mācības interpretācijā – viedokļu dažādība. Latviešu senās pirmreliģijas un kristietības attiecības.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību izbraukums
4

Tēmas

Mācību ekskursija (pēc studentu izvēles) kādā no Latvijā tradicionālām konfesijām vai arī citu reliģiju organizācijās (sinagogā, budisma centrs, krišnaītu kopienā). Studenti autentiskā vidē tiek iepazīstināti ar tradīcijas vēsturi, būtiskākajiem rituāliem, kopienas iekļaušanos mūsdienu aktualitātēs, kā arī tiek atvēlēts laiks brīvai diskusijai.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Budisms kā dzīvesveids. Meditācija – ceļš uz apskaidrību un apziņas paplašināšanos. Reinkarnācija un karmas likums. Dzenbudisms. Šamanisms. Hinduisma izcelsme. Vēdiskās kultūras ietekme. Hinduisma rituāli vēsturē un šodien. Krišnaītu kustība Latvijā. Ieskats Ķīnas senajā reliģijā – daoisms. Universālisms un pretstatu harmonija. Konfūcija morāles filozofija un valsts pārvaldes ētika.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Ieskaite
NEPILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Kristietība kā Eiropas civilizācijas veidotāja. No vienotās Senbaznīcas līdz konfesionālai dalīšanai. Cilvēka radīšana un identitātes veidošana kristietībā. Tradīcijas dažādās kristiešu konfesijās – kopīgais un atšķirīgais. Kas ir un kas nav mainījies kristīgās mācības interpretācijā – viedokļu dažādība. Latviešu senās pirmreliģijas un kristietības attiecības.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Islams – atslēgas vārds – likums. Korāns un tā interpretācijas. Islamticīgā ikdienas dzīves pamatpostulāti: šariāts, ramadāns, zakāts, svētceļojums uz Meku. Fundamentālisms reliģijā un politikā – mīti un patiesība. Sūfisms – askētisma un misticisma novirziens islamā. Arābu kultūras un zinātnes pienesums cilvēcei.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību izbraukums
4

Tēmas

Mācību ekskursija (pēc studentu izvēles) kādā no Latvijā tradicionālām konfesijām vai arī citu reliģiju organizācijās (sinagogā, budisma centrs, krišnaītu kopienā). Studenti autentiskā vidē tiek iepazīstināti ar tradīcijas vēsturi, būtiskākajiem rituāliem, kopienas iekļaušanos mūsdienu aktualitātēs, kā arī tiek atvēlēts laiks brīvai diskusijai.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Budisms kā dzīvesveids. Meditācija – ceļš uz apskaidrību un apziņas paplašināšanos. Reinkarnācija un karmas likums. Dzenbudisms. Šamanisms. Hinduisma izcelsme. Vēdiskās kultūras ietekme. Hinduisma rituāli vēsturē un šodien. Krišnaītu kustība Latvijā. Ieskats Ķīnas senajā reliģijā – daoisms. Universālisms un pretstatu harmonija. Konfūcija morāles filozofija un valsts pārvaldes ētika.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Kā atpazīt sektas? Kāpēc cilvēki iekļūst sektās? Latvijā sastopamo sektu tipiskākās iezīmes un manipulāciju veidi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību izbraukums
4

Tēmas

Mācību ekskursija (pēc studentu izvēles) kādā no Latvijā tradicionālām konfesijām vai arī citu reliģiju organizācijā (sinagogā, budisma centrs, krišnaītu kopienā). Studenti autentiskā vidē tiek iepazīstināti ar tradīcijas vēsturi, būtiskākajiem rituāliem, kopienas iekļaušanos mūsdienu aktualitātēs, kā arī tiek atvēlēts laiks brīvai diskusijai.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Dažādības izpratne kā profesionālās kompetences elements. Kultūras un reliģijas kopsakarības, to ietekme civilizāciju un personības attīstībā. Reliģijas holistiskā pasaules skatījumā un loma modernajā sabiedrībā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Monoteiskās reliģijas. Jūdaisms – jūdu tautas vēstures un cerību reliģija. Jūdaisma doktrīnas, rituāli, svētki, kultūras tradīcijas. Kabala – reliģija, zinātne vai filozofija? Jūdaisms jaunāko laiku vēsturē.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Ieskaite

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Nav obligātās literatūras

Papildu literatūra

1.

L.G.Taivāns, E.Taivāne. Reliģiju vēsture. RAKA

2.

M. Hatšteins. Pasaules reliģijas. J.Rozes apgāds, 2008.

3.

K.Vilbers, Visaptverošā teorija. Jumava, 2011.

4.

E. Lāslo. Zinātne un akašas lauks.Jumava, 2011.

5.

R.Rors. Kailā tagadne. Zvaigzne ABC, 2011.

6.

R.Rors. Dievišķā deja. Trīsvienība mūsu pārveidē. Zvaigzne ABC, 2019.

7.

J.Rubenis. Viņa un Viņš. Mīlestība. Attiecības. Sekss. Zvaigzne ABC, 2016.

8.

I.Paičs. Deviņi dvēseles uzdevumi, Zvaigzne ABC, 2017

9.

V.E.Janga, Būda. Zvaigzne ABC, 2010.

10.

F.Vilkinsons.Islāms. Zvaigzne ABC, 2003.

11.

N.Kureši. Pretrunīgais islāms. Lietusdārzs, 2017.

12.

F.Vilkinsons. Budisms. Zvaigzne ABC, 2004.

13.

S.Rinpoče. Tibetas dzīvo un mirušo grāmata. Lietusdārzs, 2008.

14.

Svami Venkatesanandas pārstāsts. Augstākā Joga. Joga Vasišta. 1.sējums. Mansards, 2019

15.

D.Frolijs. No debesu puses. Vēdiskās zināšanas mūsu laikmetā.Lietusdārzs, 2010.

16.

M.Laitmans, Kabalas atklāšana. Jumava, 2010.

17.

Laodzi. Dao un De kanons. Neputns,2009.

18.

J.Rubenis, Starp divām bezgalībām

Citi informācijas avoti

1.

Interneta resursi: www.religiustolerance.or, www.religion-cults.com Interneta resursi būs pieejami prezentācijās, atbilstoši tēmai