Ģimenes medicīna
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, mdak@rsu.lv, +371 67061568
Par studiju kursu
Mērķis
Sniegt studentam nepieciešamās zināšanas un praktiskās iemaņas par pacientu aprūpi primārās veselības aprūpes līmenī ģimenes ārsta praksē, pediatriskās aprūpes pamatprincipiem, kā arī par hronisko pacientu aprūpes un tās pēctecības nodrošināšanu, dažādiem slimību profilakses, veselības veicināšanas, sabiedrības veselības pasākumiem.
Priekšzināšanas
Anatomijā un fizioloģijā, patoloģiskā fizioloģijā, klīniskajā farmakoloģijā un medikamentozajā aprūpē, transkulturālajā pacientu aprūpē, vispārējās aprūpes principos, propedeitikā, iekšķīgajās slimībās, pediatrijā, sabiedrības veselībā, aprūpes procesā.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studējošais iegūs zināšanas par veselības aprūpes principiem primārajā aprūpē un normatīvo regulējumu, sabiedrības iesaisti veselīgas vides veicināšanā, slimību profilakses veikšanu ģimenes ārsta praksē.
Darba organizācija ģimenes ārsta praksē un profilakses pasākumu plānošana.
2.Studējošais iegūs zināšanas par veselīga dzīvesveida principu ievērošanu dažādos bērna vecumposmos, traumu profilaksi, kā arī par zīdīšanas fizioloģiju un tās veikšanu, jaundzimušā aprūpes veikšanu ģimenes ārsta praksē un normatīvo regulējumu
Pediatrija - bērna psihomotorā attīstība.
3.Studējošais iegūs zināšanas par vesela un slima bērna aprūpes principiem ģimenes ārsta praksē, vesela un slima bērna uztura principiem.
Veselīga uztura principi
4.Studējošais iegūs zināšanas par bērna un ģimenes vai likumisko pārstāvju izglītošanas veikšanu.
Pacientu izglītošanas pieejas hronisku slimību gadījumā pediatrijā
5.Studējošais iegūs zināšanas par sociālo risku atpazīšanu un novērtēšanu māsas praksē, kā arī par pret bērniem vērstas vardarbības identificēšanu un profilaksi.
Vardarbības atpazīšana un profilakse
6.Studējošais iegūs zināšanas par vakcinācijas principiem, normatīvo regulējumu un vakcinācijas veikšanu bērniem un pieaugušajiem, vakcinācijas kalendāra nozīmi.
7.Studējošais iegūs zināšanas par hronisko slimību pacientu ilgtermiņa aprūpes nodrošināšanu un normatīvajiem regulējumiem, motivācijas veidošanu, hronisko slimību komplikāciju profilaksi.
Aprūpes plāns hroniskas slimības pacientam.
Prasmes
1.Studējošais spēs novērtēt un veicināt bērna fizisko, psihomotoro, kognitīvo un sociālo attīstību dažādos vecuma periodos.
2.Studējošais spēs atpazīt patoloģiskas izmaiņas, izskaidrot bērnam un ģimenei vai likumiskajiem pārstāvjiem medikamentozās terapijas mērķus, prognozēt ar zāļu vielu lietošanu saistītās iespējamās blakusparādības, izvērtēt zāļu vielu efektus un devas.
3.Studējošais spēs veicināt veselīga uztura pamatprincipus un identificēt ēdināšanas problēmas dažādos bērna vecuma periodos.
4.Studējošais spēs sniegt efektīvu informāciju bērnam ar veselības problēmām un viņa ģimenei vai likumiskajiem pārstāvjiem, izmantojot piemērotas metodes atbilstoši bērna vecumam, veikt bērna un viņa ģimenes vai likumisko pārstāvju izglītošanu par veselīgu dzīvesveidu un veselības veicināšanu, traumu un slimību risku novēršanu.
5.Studējošais spēs veikt jaundzimušā aprūpi, atpazīt veselības riskus un komplikācijas, sniegt psihoemocionālo atbalstu sievietei pēc grūtniecības pārtraukšanas un grūtniecības pārtraukšanās, veicināt līdzcilvēku (atbalsta personu, ģimenes, likumisko pārstāvju) iesaistīšanu, veikt ģimenes vai likumisko pārstāvju/indivīda izglītošanu mātes un bērna veselības/reproduktīvās veselības kontekstā, izprast mātes un bērna veselības aprūpes politikas pamatprincipus.
6.Studējošais spēs novērtēt raksturīgākos hronisku slimību simptomus, pārzinās nepieciešamās diagnostiskās metodes un diagnostiskos kritērijus, kā arī pārzinās ārstēšanas un aprūpes principus, spēs izprast komplementārās un alternatīvās medicīnas un radošās terapijas metodes hronisku slimību ārstēšanā un pacientu aprūpē un veicināt nepieciešamo starpdisciplināro sadarbību pacientu aprūpē ar hroniskām slimībām.
7.Studējošais spēs palīdzēt pacientam apgūt pašaprūpei nepieciešamās zināšanas, prasmes un iemaņas, piemērojot mācību metodes un mācību materiālus pacientu izglītošanā, izvērtēt hroniski aprūpējamo pacientu aprūpes rezultātus, sniegt emocionālo atbalstu pacientiem ar hroniskām slimībām, nodrošināt aprūpes darbību nepārtrauktību un ilgtspējību pacientiem ar hroniskām slimībām.
8.Studējošais spēs identificēt veselības, psihosociālos un ekonomiskos riskus indivīda individuālājā vidē un ģimenē, tai skaitā likumiskiem pārstāvjiem, novērtēt indivīda veselības un fiziskās un psihosociālās problēmas, plānot un īstenot veselības veicināšanu un slimību profilaksi.
9.Studējošais spēs lietot mācīšanas un koučinga metodes indivīda izglītošanā, pārzināt skrīninga izmeklēšanas metodes.
10.Studējošais spēs pārzināt un administrēt vakcinācijas procesu.
11.Studējošais spēs īstenot ilgtermiņa sadarbību ar indivīdu un viņa ģimeni vai likumiskajiem pārstāvjiem, plānot un konsultēt indivīdu par dzīves kvalitāti vadoties pēc viņa vajadzībām, piedalīties sabiedrības veselības veicināšanā un veselības stiprināšanā.
Kompetences
1.Izmantojot iegūtās zināšanas, studējošais būs apguvis spēju nodrošināt pierādījumos balstītu pediatrisko aprūpi; nodrošināt mātes, bērna aprūpi un ģimenes vai likumisko pārstāvju izglītošanu reproduktīvās veselības kontekstā.
2.Studējošais būs apguvis spēju nodrošināt ilgtermiņa aprūpi pacientiem ar hroniskām slimībām visos vecuma posmos.
3.Studējošais būs ieguvis spēju veikt primāro veselības aprūpi, t.sk. vakcināciju, visu vecumu posmu personām, kā arī spēju nodrošināt veselības veicināšanas un profilakses pasākumus visa vecuma personām.
Vērtēšana
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Darba organizācija ģimenes ārsta praksē un profilakses pasākumu plānošana. |
15,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Semināra tēma - aktīva diskusija par māsas pienākumiem ģimenes ārsta praksē un uzdevumu pildīšana par profilakses pasākumu plānošanu. Obligāti noskatīties pirms semināra lekciju par attiecīgo tēmu un iepazīties ar materiāliem e-studiju vidē. |
||
|
2.
Pediatrija - bērna psihomotorā attīstība. |
20,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Katram studentam individuāli jāapraksta bērna psihomotorā attīstība konkrētā vecumposmā no dzimšanas līdz 18 gadiem. Vecumposma izvēle notiks nodarbības laikā pēc nejaušības principa. |
||
|
3.
Veselīga uztura principi |
15,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Testa uzdevums par veselīga uztira principiem pediatriskajā praksē |
||
|
4.
Aprūpes plāns hroniskas slimības pacientam. |
20,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Darba ietvaros jāziveido aprūpes plāns hroniskas slimības pacientam, iekļaujot plānā saslimšanas etioloģiju, klīniskās izpausmes, atbilstošās māsu diagnozes, kā arī tālāko māsas darbībību plāns un pacienta izglītošanas, t.sk., ilgtermiņa plāns. Hroniskā saslimšana tiks izvēlēta nodarbības laikā. |
||
|
5.
Vardarbības atpazīšana un profilakse |
15,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Testa uzdevums par vardarbības atpazīšanu un profilaksi pediatriskajā praksē |
||
|
6.
Pacientu izglītošanas pieejas hronisku slimību gadījumā pediatrijā |
15,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Testa uzdevums par izglītošanas principiem hronisku pacientu aprūpē pediatriskajā praksē |
||
|
7.
Eksāmens |
-
|
10 balles
|
|
Eksāmena vērtējums veidoijas no iesniegto starppārbaudījumu rezultātiem. Sekmīgai eksāmena nokārtošanai jābūt iesniegtiem un sekmīgiem ne mazāk kā 55% no visiem starppārbaudījumiem. |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Video
|
2
|
Tēmas
|
Primārās veselības aprūpes organizācijas principi. Ģimenes medicīniskās aprūpes nodrošināšana Latvijā. Sabiedrības veselības nodrošināšana. Profilakses nozīme, iedalījums un īstenošanas iespējas ambulatorās aprūpes līmenī.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Video
|
2
|
Tēmas
|
Hronisko slimību pacientu aprūpe.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Video
|
2
|
Tēmas
|
Vesela bērna aprūpe ambulatorās aprūpes māsas praksē. Profilakses nozīme fiziskās, garīgās un sociālās veselības aspektos. Bērna ar akūtām un hroniskām slimībām aprūpes pamatelementi ģimenes ārsta praksē.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Video
|
2
|
Tēmas
|
Vesela bērna aprūpe ambulatorās aprūpes māsas praksē. Profilakses nozīme fiziskās, garīgās un sociālās veselības aspektos. Bērna ar akūtām un hroniskām slimībām aprūpes pamatelementi ģimenes ārsta praksē.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Video
|
2
|
Tēmas
|
Pediatrisku pacientu ar akūtām un hroniskām slimībām aprūpes vadīšana primārajā veselības aprūpes līmenī, nodrošinot aprūpes nepārtrauktību un pēctecību.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Pacientu aprūpes principi ģimenes ārsta praksē – māsas uzdevumi veselības veicināšanā, prakses darba organizācija. Profilakses darba plānošana un veselības veicināšanas veikšana. Ģimenes ārsta prakses darba organizācija, māsas pienākumi ģimenes aprūpē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Pacientu aprūpes principi ģimenes ārsta praksē – māsas uzdevumi veselības veicināšanā, prakses darba organizācija. Profilakses darba plānošana un veselības veicināšanas veikšana. Ģimenes ārsta prakses darba organizācija, māsas pienākumi ģimenes aprūpē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Bērna fiziskās un garīgās attīstības īpatnības un to novērtējums dažādos vecuma periodos. Procentīļu kartes lietošana bērna attīstības novērtēšanā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Veselīga uztura principi bērnu un pusaudžu vecumā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Bērna psihomotorā, kognitīvā un sociālā attīstība dažādos vecuma posmos.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Bērna psihomotorā, kognitīvā un sociālā attīstība dažādos vecuma posmos.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Imunizācijas nozīme, pamatprincipi. Vakcinācijas procesa organizēšana. Vakcinācijas kalendārs.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Hronisko slimību pacientu aprūpes nodrošināšana dažādu hronisko slimību gadījumā. Ilgtermiņa aprūpes veikšana. Pašaprūpes un pašpalīdzības veicināšanas principi. Hronisko slimību komplikāciju profilakse. Pacientu un piederīgo izglītošanas
iespējas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Hronisko slimību pacientu aprūpes nodrošināšana dažādu hronisko slimību gadījumā. Ilgtermiņa aprūpes veikšana. Pašaprūpes un pašpalīdzības veicināšanas principi. Hronisko slimību komplikāciju profilakse. Pacientu un piederīgo izglītošanas
iespējas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Bērnu un jauniešu sociālo risku atpazīšana un novērtēšana māsas praksē. Pret bērniem vērstas vardarbības identificēšana un profilakse.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Pacientu izglītošanas pieejas hronisku slimību gadījumā: · Pacientu ar dzirdes traucējumiem aprūpes un izglītošanas principi · Pacientu ar redzes traucējumiem aprūpes un izglītošanas principi · Dažādu vecumposmu bērnu un jauniešu izglītošanas principi
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
A. Lejnieks. Red. Klīniskā medicīna. Rīga. Medicīnas apgabals: 2010. (akceptējams izdevums)
A. Lejnieks. Red. Klīniskā medicīna II. Rīga. Medicīnas apgabals: 2012. (akceptējams izdevums)
A. Lejnieks. Red. Klīniskā medicīna III. Rīga. Medicīnas apgabals: 2010. (akceptējams izdevums)
T. Hītera Herdmane, Šigemi Kamitsura. Aprūpes diagnozes. Definīcijas un klasifikācija, 2018 - 2020. 11. izdevums. Rīga, Latvijas Māsu asociācija, 2020.
Papildu literatūra
”Immunization Strategies and Practices”. American Academy of Pediatrics, 2018. Iegūts no: via eBook Academic Collection (EBSCOhost)
Betz C., Craft – Rosenberg M., Krajicek M. , eds.2018: “Guidelines for Nursing Excellence in the Care of Children, Youth and Families”. Springer Publishing Company. Iegūts no: via eBook Collection (EBSCOhost)
Paul M. Paulman, Robert B. Taylor, Audrey A. Paulman, and Laeth S. Nasir, eds.2022. Family Medicine : Principles and Practice, 8th edition.; Springer International Publishing AG. Iegūts no: via ProQuest Ebook Central
Gørill Haugan and Monica Eriksson, eds.2021:Health Promotion in Health Care - Vital Theories and Research. Springer International Publishing AG. Iegūts no: via ProQuest Ebook Central
Ervin, Naomi E.; Kulbok, Pamela, eds.2018: Advanced Public and Community Health Nursing Practice 2e : Population Assessment, Program Planning and Evaluation. Springer Publishing Company. Iegūts no: via eBook Collection (EBSCOhost)
Edtrina Moss; Cynthia Murray;Dawn Vonderheide, eds, 2023: Scope and Standards of Practice for Professional Ambulatory Care Nursing. STAT!Ref Electronic Medical Library. Iegūts no: via eBook Academic Collection (EBSCOhost)