Mērījumi rehabilitācijā
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rk@rsu.lv, +371 20271291
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.• Izprast SFK koncepta izmantošanu klīniskajā praksē, sociālo pakalpojumu plānošanā, datu iegūšanā, izglītībā, politikas veidošanā un citos invaliditātes un funkcionēšanas aspektos. • Izprast SFK pamatkopu zinātniskos principus un to izmantošanu dažādiem klīniskiem stāvokļiem. • Izprast pacientu funkcionēšanas problēmas atbilstoši PVO SFK terminoloģijai, kā arī analizēt funkcionēšanas ierobežojumus SFK struktūras kontekstā. • Izprast rehabilitācijā izmantojamo mērījumu psihometriskās īpašības atbilstoši tradicionālai testa teorijai un modernai testa teorijai. • Izprast atsevišķu mērījumu un novērtējumu rezultātus un tos saistīt ar PVO piedāvātā biopsihosociālā modeļa struktūru. • Izprast novērtēšanas instrumentu un metodžu pielietojumu atbilstoši savai specialitātei un rehabilitācijas multiprofesionālajā kontekstā.
Prasmes
1.Integrēt zināšanas un piemērot labākos pieejamos zinātniskos pierādījumus, izvēloties funkcionēšanas ierobežojumu novērtēšanas metodes. Aprakstīt funkcionēšanas ierobežojumus un spēt saistīt dažādu funkcionēšanas novērtēšanas iznākumus atbilstoši SFK struktūrai. Integrēt zināšanas un piemērot labākos pieejamos zinātniskos pierādījumus, izvēloties funkcionēšanas novērtēšanas instrumentus (mērījumus) konkrētās klīniskās situācijās. Analizēt klīnisko mērījumu un novērtējumu rezultātus dinamikā. Plānot rehabilitācijas pasākumus multiprofesionālā komandā, pamatojoties uz novērtējumu rezultātiem.
Kompetences
1.• Kritiski novērtēt un sistematizēt informāciju par funkcionēšanas traucējumiem no zinātnes, klīniskās un veselības perspektīvām. • Izmantot SFK piedāvāto konceptu klīniskajā praksē, sociālo pakalpojumu plānošanā, datu iegūšanā, izglītībā, politikas veidošanā un citos invaliditātes un funkcionēšanas aspektos, atbilstoši savai rehabilitācijas disciplīnai. • Pārdomāt un pieņemt uz pierādījumiem balstītu pieeju funkcionālo spēju novērtēšanai sadarbojoties multiprofesionālā rehabilitācijas komandā. • Spēt analizēt izmantojamo mērījumu īpašības no zinātnes, klīniskās un veselības perspektīvām, kā arī kritiski izvērtēt dažādu novērtēšanas metožu pielietojuma pamatojumu dažādās klīniskās situācijās. • Paust viedokli par metodēm un novērtējumiem savās disciplīnās. • Transformēt integrētas zināšanas un prasmes par dažādiem novērtējumiem rehabilitācijā efektīvā terapijas plānā specifiskās klīniskajās situācijās.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
1. Darbs ar literatūru:
• Uz pierādījumiem balstītu datu meklēšana par SFK izmantošanu un efektivitāti.
• Klīniskā praksē lietojamu mērījumu kvalitatīva saistīšana ar SFK struktūru.
• Informācijas meklēšana par novērtēšanas instrumentiem un metodēm, datu apkopošana un analīze.
2. Darbs ar pacientu, darbs multiprofesionālā komandā.
3. Anamnēze un klīniskā izmeklēšana, funkcionālo ierobežojumu novērtēšanai.
4. Patstāvīgā darba rezultātu prezentācija un analīze.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Studenti veido sistemātisku literatūras aprakstu par izvēlētu klīnisku tēmu, analizējot biežāk izmantotos novērtēšanas instrumentus, to saturu, atbilstoši SFK un psihometriskās īpašības. Darbs tiek iesniegts dokumentu formātā un prezentēts 15 minūšu garā prezentācijā kursa beigās.
|
||
|
2.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Ņemot vērā studenta dalību studiju kursa norisē, kursa norises laikā uzdoto uzdevumu izpildi, kā arī gala uzdevuma izpildi un prezentāciju, studentam gala pārbaudījumā tiek noteikts vērtējums 10 ballu skalā:
• izcili (10) - zināšanas, prasmes un kompetence pārsniedz studiju kursa apguves prasības, liecina par spēju veikt patstāvīgus pētījumus un dziļu problēmu izpratni;
• teicami (9) - zināšanas, prasmes un kompetence pilnībā atbilst studiju kursa apguves prasībām, piemīt prasme patstāvīgi lietot iegūtās zināšanas
• ļoti labi (8) - pilnīgi izpildītas studiju kursa apguves prasības, taču atsevišķos jautājumos nav pietiekami dziļas izpratnes, lai zināšanas patstāvīgi lietotu sarežģītāku problēmu risināšanā;
• labi (7) - kopumā izpildītas studiju kursa apguves prasības, taču dažkārt konstatējama neprasme iegūtās zināšanas izmantot patstāvīgi;
• gandrīz labi (6) - izpildītas studiju kursa apguves prasības, taču konstatējama nepietiekami dziļa problēmas izpratne un neprasme izmantot iegūtās zināšanas;
• viduvēji (5) - studiju kurss kopumā apgūts, taču konstatējama nepietiekama dažu problēmu pārzināšana un neprasme izmantot iegūtās zināšanas;
• gandrīz viduvēji (4) - kopumā apgūts studiju kurss, tomēr konstatējama nepietiekama dažu pamatkoncepciju izpratne, ir ievērojamas grūtības iegūto zināšanu praktiskā izmantošanā;
• vāji (3) - zināšanas virspusējas un nepilnīgas, studējošais nespēj tās lietot konkrētās situācijās;
• ļoti vāji (2) - ir virspusējas zināšanas tikai par atsevišķām problēmām, lielākā studiju kursa daļa nav apgūta;
• ļoti, ļoti vāji (1) - nav izpratnes par priekšmeta pamatproblemātiku, nav gandrīz nekādu zināšanu studiju kursā.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
SFK koncepts, tā izmantošana dažādos funkcionēšanas aspektos
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
SFK koncepts, tā izmantošana dažādos funkcionēšanas aspektos
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
6
|
Tēmas
|
SFK koncepts, tā izmantošana dažādos funkcionēšanas aspektos
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
SFK pamatkopas zinātniskie principi un to izmantošana dažādiem klīniskiem stāvokļiem
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
6
|
Tēmas
|
SFK pamatkopas zinātniskie principi un to izmantošana dažādiem klīniskiem stāvokļiem
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Funkcionēšanas novērtēšanas teorētiskie aspekti, mērījumi, to izvēle un lietošana
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Funkcionēšanas novērtēšanas teorētiskie aspekti, mērījumi, to izvēle un lietošana
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
6
|
Tēmas
|
Funkcionēšanas novērtēšanas teorētiskie aspekti, mērījumi, to izvēle un lietošana
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
6
|
Tēmas
|
Vispārīgie (generic) mērījumi – īpašību analīze
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
6
|
Tēmas
|
Slimību specifiskie mērījumi – īpašību analīze
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Mērījumu saistīšana ar SFK konceptu (linking)
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
6
|
Tēmas
|
Mērījumu saistīšana ar SFK konceptu (linking)
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
6
|
Tēmas
|
Mērījumu saistīšana ar SFK funkciju un struktūru bojājumiem. Šo mērījumu īpašību analīze
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
6
|
Tēmas
|
Mērījumu saistīšana ar SFK aktivitāšu un līdzdalības ierobežojumiem. Šo mērījumu īpašību analīze
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
6
|
Tēmas
|
Instrumenti vides novērtēšanai
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
6
|
Tēmas
|
Mērījumu sastāva analīze un savstarpēja salīdzināšana
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
International Classification of Functioning, Disability and Health: ICF Geneva: World Health Organization; 2001. (akceptējams izdevums)
World Health Organization. How to use the ICF: A Practical Manual for usinf the International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF). Exposure Draft for comment. October 2013. Geneva: WHO
Bickenbach J., Cieza A., Rauch A., Stucki G. ICF Core Sets: Manual for Clinical Practice. Hogrefe Publishing; 2020
Streiner, D.L., & Norman, G.R. (latest edition). Health Measurement Scales. A Practical Guide to their Development and Use. Oxford: Oxford University Press, 2015
Papildu literatūra
Finch, E., Brooks, D., Stratford, P.W., & Mayo, N.E. (latest edition). Physical Rehabilitation Outcome Measures. A Guidance to Enhanced Decision Making. Hamilton, Ontario: BC Decker Inc.
Frank-Stromborg, M., & Olsen, S.J. (latest edition). Instruments for Clinical Health-Care Research. London: Jones and Bartlett Publishers, 2004
Citi informācijas avoti
Interneta resursi - Pubmed, Science direct u.c. datubāzes, patstāvīgo darbu un Sistemātiska literatūras pārskata veidošanai