Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Pielāgotās fiziskās aktivitātes

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
LSPA_036
Zinātnes nozare
Veselības un sporta zinātnes
Kredītpunkti (ECTS)
2,00
Mērķauditorija
Sporta treneris
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Sporta teorijas katedra
Kontaktinformācija

LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006

Par studiju kursu

Mērķis

Sniegt pamatzināšanas par iekļaujošās sporta un veselības stundas plānošanu, mācīšanas procesa modifikāciju. Sniegt zināšanas par kritiskās domāšanas pieeju PFA izglītībā. Sniegt zināšanas par izmērāmu mērķu izvirzīšanu audzēkņiem ar speciālām izglītības vajadzībām (turpmāk - SIV). Sniegt pamatzināšanas par pielāgoto fizisko aktivitāšu (turpmāk – PFA) vēsturiskiem aspektiem. Sniegt zināšanas par speciālo izglītību Latvijā.

Priekšzināšanas

Vispārējā vidējā izglītība.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Demonstrēt vispusīgas un sporta nozarei raksturīgas zināšanas par iekļaujošās sports un veselības mācību stundas plānošanu, novērtēšanas, ieviešanas, starpnovērtēšanas un mācīšanas procesa modifikāciju nepieciešamības izvērtēšanu.

Prasmes

1.1. Novērtēt mācību programmas piemērotību individuālajām vajadzībām un spējām audzēkņiem ar SIV. 2. Individuālā izglītības programmas apguves plāna sastādīšana un īstenošana. 3. Plānot vispiemērotākās komunikācijas stratēģijas attiecībā uz audzēkņiem ar speciālajām izglītības vajadzībām. 4. Uzņemties atbildību un iniciatīvu, veicot mācību un praktiskos darbus individuāli vai komandā.

Kompetences

1.1. Pielieto individuāli atbilstošu novērtējumu saskaņā ar individuālo izglītības programmas apguves plānu. 2. Pielieto piemērotas pielāgotās mācību programmas audzēkņiem ar SIV. 3. Izmanto mācīšanas un atbalsta stratēģiju efektivitāti. 4. Izmanto mācīšanas stratēģiju piemērotības principus atbilstoši indviduālām SIV. Izmanto piemērotu atbalsta stratēģiju.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Gatavoties semināriem un kontroldarbiem par tēmām: 1. PFA vēsture. Iekļaujošā izglītība un speciālā izglītība. Sasniedzamie rezultāti veselības un fiziskās aktivitātes mācību jomā. Mācību procesa diferenciācija. 2. Individuālā izglītības programmas apguves plāna sastādīšana un īstenošana. 3. Iekļaujošās sports un veselības mācību stundas plānošana. Sadarbība, komunikācija. 4. Funkcionālie traucējumi, to ietekme uz personu iesaistīšanos sports un veselība mācību stundā, sportā un brīva laika aktivitātēs. 5. Tehniskie palīglīdzekļi, sporta inventāra pielāgošana personām ar funkcionāliem traucējumiem. 6. Praktisko darbu patstāvīga veikšana – izmērāmu mērķu izvirzīšana audzēkņiem ar SIV sporta izglītībā.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
10 balles

1. Praktiskie darbi: 3,0 punkti – zināšanas un prasmes praktisko darbu izstrādāšanā, 3,5 punkti – darba noformējums, atbildes uz darba uzdevumiem, secinājumi, rekomendācijas. 1,5 punkti – secinājumu teorētiskais pamatojums, 2,5 punkti – secinājumu teorētiskais pamatojums saistībā ar sporta zinātnes atziņām un sporta praksi. 2,5 punkti - 1. grupu darba noformējums, prezentācija, secinājumi, rekomendācijas. 2,5 punkti - 2. grupu darba noformējums, prezentācija, secinājumi, rekomendācijas. 2,5 punkti - 3. grupu darba noformējums, prezentācija, secinājumi, rekomendācijas. 2. Semināru nodarbības: 3,5 punkti – aktīva piedalīšanās, zināšanu demonstrēšana, 3,5 punkti – attieksme, attīstība dinamikā. 3. Kontroldarbu vērtēšanas kritēriji 2,0 punkti – atbildes uz 25% jautājumu 4,0 punkti – atbildes uz 50% jautājumu 6,0 punkti – atbildes uz 75% jautājumu 8,0 punkti – atbildes uz 100% jautājumu 10,0 punkti – atbildes uz 100% jautājumu, saistot ar sporta zinātnes atziņām, zinātnisko literatūru un citiem studiju kursiem. Beidzoties studiju kursam, tiek izlikts diferencēts vērtējums pēc iegūtās punktu summas bez papildus pārbaudījuma. Ja iegūtā punktu summa ir mazāka par 11 punktiem, kas nepieciešama zemākā pozitīvā vērtējuma iegūšanai, tad papildus jākārto teorētiskais pārbaudījums. Lai studentu pielaistu pie teorētiskā pārbaudījuma iepriekš jānokārto studiju kursa prasības.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pielāgotās fiziskās aktivitātes (PFA) vēsture. PFA līmeņi, terminoloģija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pielāgotās fiziskās aktivitātes (PFA) vēsture. PFA līmeņi, terminoloģija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Iekļaujošā izglītība un speciālā izglītība. Individualizācija. Mācību procesa diferenciācija. Komunikācija, tai skaitā alternatīvās komunikācijas metodes un to praktiskais pielietojums sports un veselība mācību stundā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Iekļaujošā izglītība un speciālā izglītība. Individualizācija. Mācību procesa diferenciācija. Komunikācija, tai skaitā alternatīvās komunikācijas metodes un to praktiskais pielietojums sports un veselība mācību stundā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Individuālā izglītības programmas apguves plāna sastādīšana un īstenošana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Individuālā izglītības programmas apguves plāna sastādīšana un īstenošana.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
1,00
Kontaktstundas:
12 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Ieskaite (Semestra)
2. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Funkcionālie traucējumi, to ietekme uz personu iesaistīšanos sports un veselība mācību stundā, sportā un brīva laika aktivitātēs.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

PFA audzēkņiem ar kustību traucējumiem, intelektuāliem attīstības traucējumiem, ar sensoriem traucējumiem, ar uzvedības, mācīšanās traucējumiem un autismu.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Sporta organizācijas personām ar funkcionāliem traucējumiem.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Galvenie starptautiskie sporta pasākumi personām ar funkcionāliem traucējumiem.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Tehniskie palīglīdzekļi, un sporta inventāra pielāgošana personām ar funkcionāliem traucējumiem.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
1,00
Kontaktstundas:
10 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens
NEPILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pielāgotās fiziskās aktivitātes (PFA) vēsture. PFA līmeņi, terminoloģija.
Iekļaujošā izglītība un speciālā izglītība. Individualizācija. Mācību procesa diferenciācija. Komunikācija, tai skaitā alternatīvās komunikācijas metodes un to praktiskais pielietojums sports un veselība mācību stundā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Individuālā izglītības programmas apguves plāna sastādīšana un īstenošana.
Funkcionālie traucējumi, to ietekme uz personu iesaistīšanos sports un veselība mācību stundā, sportā un brīva laika aktivitātēs.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

PFA audzēkņiem ar kustību traucējumiem, intelektuāliem attīstības traucējumiem, ar sensoriem traucējumiem, ar uzvedības, mācīšanās traucējumiem un autismu.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
1,00
Kontaktstundas:
6 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Ieskaite (Semestra)
2. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Sporta organizācijas personām ar funkcionāliem traucējumiem.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Galvenie starptautiskie sporta pasākumi personām ar funkcionāliem traucējumiem.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Tehniskie palīglīdzekļi, un sporta inventāra pielāgošana personām ar funkcionāliem traucējumiem.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
1,00
Kontaktstundas:
6 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Steadward R.D., Wheeler G.D., Watkinson E.J. Adapted physical activity. The University of Alberta Press, 2003. (akceptējams izdevums)Piemērots angļu valodas plūsmai

2.

Sherrill, C. Adapted physical activity, recreation, and sport (6th ed.). New York, NY: McGraw Hill, 2004. (akceptējams izdevums)Piemērots angļu valodas plūsmai

3.

Winnick, J. P. & Porretta, D. (Eds.). Adapted physical education and sport (6th ed.). Champaign, IL: Human Kinetics, 2022.Piemērots angļu valodas plūsmai

4.

Block, M. E. A Teacher's Guide to Adapted Physical Education : Including students with disabilities in physical education. NY: McGraw Hill, 2016.Piemērots angļu valodas plūsmai

5.

Lieberman, L. J. Paraeducators in physical education: A training guide to roles and responsibilities. Reston, VA: American Association of Physical Activity and Recreation (AAPAR). 2007. (akceptējams izdevums)Piemērots angļu valodas plūsmai

Papildu literatūra

1.

Horvat, M., Kelly, L., Block, M., & Croce, R. Developmental and Adapted Physical Activity Assessment, 2nd Ed. With Web Resource, Human Kinetics, 2019.Piemērots angļu valodas plūsmai

2.

Kļaviņa, A. Iekļauj Mani. Rokasgrāmata bērnu ar invaliditāti iekļaušanai sporta nodarbībās. Jelgavas Tipogrāfija, 2007.

3.

Strazdiņa N. Veselīga dzīvesveida ieradumu veidošanās fiziskajās aktivitātēs dienas garumā. Rīga: Drukātava SIA, 2023.

4.

Bālan V., Mujea A., Gherghel C. Bocce practical guide. Bucuresti: Discobolul, 2019.Piemērots angļu valodas plūsmai

5.

Individuālā izglītības programmas apguves plāna sastādīšana un īstenošana. Metodiskie ieteikumi. Valsts izglītības satura centrs, 2022.

6.

O'Sullivan and Schmitz's physical rehabilitation. 2024Piemērots angļu valodas plūsmai

Citi informācijas avoti

1.

Iekļaujošā izglītība bērniem ar speciālām vajadzībām Latvijā. Pētījuma gala ziņojums. Latvijas Republikas Saeima, 2020.