Pielāgotās fiziskās aktivitātes
Studiju kursa īstenotājs
LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006
Par studiju kursu
Mērķis
Sniegt pamatzināšanas par iekļaujošās sporta un veselības stundas plānošanu, mācīšanas procesa modifikāciju. Sniegt zināšanas par kritiskās domāšanas pieeju PFA izglītībā. Sniegt zināšanas par izmērāmu mērķu izvirzīšanu audzēkņiem ar speciālām izglītības vajadzībām (turpmāk - SIV). Sniegt pamatzināšanas par pielāgoto fizisko aktivitāšu (turpmāk – PFA) vēsturiskiem aspektiem. Sniegt zināšanas par speciālo izglītību Latvijā.
Priekšzināšanas
Vispārējā vidējā izglītība.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Demonstrēt vispusīgas un sporta nozarei raksturīgas zināšanas par iekļaujošās sports un veselības mācību stundas plānošanu, novērtēšanas, ieviešanas, starpnovērtēšanas un mācīšanas procesa modifikāciju nepieciešamības izvērtēšanu.
Prasmes
1.1. Novērtēt mācību programmas piemērotību individuālajām vajadzībām un spējām audzēkņiem ar SIV. 2. Individuālā izglītības programmas apguves plāna sastādīšana un īstenošana. 3. Plānot vispiemērotākās komunikācijas stratēģijas attiecībā uz audzēkņiem ar speciālajām izglītības vajadzībām. 4. Uzņemties atbildību un iniciatīvu, veicot mācību un praktiskos darbus individuāli vai komandā.
Kompetences
1.1. Pielieto individuāli atbilstošu novērtējumu saskaņā ar individuālo izglītības programmas apguves plānu. 2. Pielieto piemērotas pielāgotās mācību programmas audzēkņiem ar SIV. 3. Izmanto mācīšanas un atbalsta stratēģiju efektivitāti. 4. Izmanto mācīšanas stratēģiju piemērotības principus atbilstoši indviduālām SIV. Izmanto piemērotu atbalsta stratēģiju.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Gatavoties semināriem un kontroldarbiem par tēmām:
1. PFA vēsture. Iekļaujošā izglītība un speciālā izglītība. Sasniedzamie rezultāti veselības un fiziskās aktivitātes mācību jomā. Mācību procesa diferenciācija.
2. Individuālā izglītības programmas apguves plāna sastādīšana un īstenošana.
3. Iekļaujošās sports un veselības mācību stundas plānošana. Sadarbība, komunikācija.
4. Funkcionālie traucējumi, to ietekme uz personu iesaistīšanos sports un veselība mācību stundā, sportā un brīva laika aktivitātēs.
5. Tehniskie palīglīdzekļi, sporta inventāra pielāgošana personām ar funkcionāliem traucējumiem.
6. Praktisko darbu patstāvīga veikšana – izmērāmu mērķu izvirzīšana audzēkņiem ar SIV sporta izglītībā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
10 balles
|
|
1. Praktiskie darbi: 3,0 punkti – zināšanas un prasmes praktisko darbu izstrādāšanā, 3,5 punkti – darba noformējums, atbildes uz darba uzdevumiem, secinājumi, rekomendācijas. 1,5 punkti – secinājumu teorētiskais pamatojums, 2,5 punkti – secinājumu teorētiskais pamatojums saistībā ar sporta zinātnes atziņām un sporta praksi. 2,5 punkti - 1. grupu darba noformējums, prezentācija, secinājumi, rekomendācijas. 2,5 punkti - 2. grupu darba noformējums, prezentācija, secinājumi, rekomendācijas. 2,5 punkti - 3. grupu darba noformējums, prezentācija, secinājumi, rekomendācijas. 2. Semināru nodarbības: 3,5 punkti – aktīva piedalīšanās, zināšanu demonstrēšana, 3,5 punkti – attieksme, attīstība dinamikā. 3. Kontroldarbu vērtēšanas kritēriji 2,0 punkti – atbildes uz 25% jautājumu 4,0 punkti – atbildes uz 50% jautājumu 6,0 punkti – atbildes uz 75% jautājumu 8,0 punkti – atbildes uz 100% jautājumu 10,0 punkti – atbildes uz 100% jautājumu, saistot ar sporta zinātnes atziņām, zinātnisko literatūru un citiem studiju kursiem. Beidzoties studiju kursam, tiek izlikts diferencēts vērtējums pēc iegūtās punktu summas bez papildus pārbaudījuma. Ja iegūtā punktu summa ir mazāka par 11 punktiem, kas nepieciešama zemākā pozitīvā vērtējuma iegūšanai, tad papildus jākārto teorētiskais pārbaudījums. Lai studentu pielaistu pie teorētiskā pārbaudījuma iepriekš jānokārto studiju kursa prasības. |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pielāgotās fiziskās aktivitātes (PFA) vēsture. PFA līmeņi, terminoloģija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pielāgotās fiziskās aktivitātes (PFA) vēsture. PFA līmeņi, terminoloģija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Iekļaujošā izglītība un speciālā izglītība. Individualizācija. Mācību procesa diferenciācija. Komunikācija, tai skaitā alternatīvās komunikācijas metodes un to praktiskais pielietojums sports un veselība mācību stundā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Iekļaujošā izglītība un speciālā izglītība. Individualizācija. Mācību procesa diferenciācija. Komunikācija, tai skaitā alternatīvās komunikācijas metodes un to praktiskais pielietojums sports un veselība mācību stundā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Individuālā izglītības programmas apguves plāna sastādīšana un īstenošana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Individuālā izglītības programmas apguves plāna sastādīšana un īstenošana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Funkcionālie traucējumi, to ietekme uz personu iesaistīšanos sports un veselība mācību stundā, sportā un brīva laika aktivitātēs.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
PFA audzēkņiem ar kustību traucējumiem, intelektuāliem attīstības traucējumiem, ar sensoriem traucējumiem, ar uzvedības, mācīšanās traucējumiem un autismu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Sporta organizācijas personām ar funkcionāliem traucējumiem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Galvenie starptautiskie sporta pasākumi personām ar funkcionāliem traucējumiem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Tehniskie palīglīdzekļi, un sporta inventāra pielāgošana personām ar funkcionāliem traucējumiem.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pielāgotās fiziskās aktivitātes (PFA) vēsture. PFA līmeņi, terminoloģija.
|
|
Iekļaujošā izglītība un speciālā izglītība. Individualizācija. Mācību procesa diferenciācija. Komunikācija, tai skaitā alternatīvās komunikācijas metodes un to praktiskais pielietojums sports un veselība mācību stundā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Individuālā izglītības programmas apguves plāna sastādīšana un īstenošana.
|
|
Funkcionālie traucējumi, to ietekme uz personu iesaistīšanos sports un veselība mācību stundā, sportā un brīva laika aktivitātēs.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
PFA audzēkņiem ar kustību traucējumiem, intelektuāliem attīstības traucējumiem, ar sensoriem traucējumiem, ar uzvedības, mācīšanās traucējumiem un autismu.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Sporta organizācijas personām ar funkcionāliem traucējumiem.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Galvenie starptautiskie sporta pasākumi personām ar funkcionāliem traucējumiem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Tehniskie palīglīdzekļi, un sporta inventāra pielāgošana personām ar funkcionāliem traucējumiem.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Steadward R.D., Wheeler G.D., Watkinson E.J. Adapted physical activity. The University of Alberta Press, 2003. (akceptējams izdevums)Piemērots angļu valodas plūsmai
Sherrill, C. Adapted physical activity, recreation, and sport (6th ed.). New York, NY: McGraw Hill, 2004. (akceptējams izdevums)Piemērots angļu valodas plūsmai
Winnick, J. P. & Porretta, D. (Eds.). Adapted physical education and sport (6th ed.). Champaign, IL: Human Kinetics, 2022.Piemērots angļu valodas plūsmai
Block, M. E. A Teacher's Guide to Adapted Physical Education : Including students with disabilities in physical education. NY: McGraw Hill, 2016.Piemērots angļu valodas plūsmai
Lieberman, L. J. Paraeducators in physical education: A training guide to roles and responsibilities. Reston, VA: American Association of Physical Activity and Recreation (AAPAR). 2007. (akceptējams izdevums)Piemērots angļu valodas plūsmai
Papildu literatūra
Horvat, M., Kelly, L., Block, M., & Croce, R. Developmental and Adapted Physical Activity Assessment, 2nd Ed. With Web Resource, Human Kinetics, 2019.Piemērots angļu valodas plūsmai
Kļaviņa, A. Iekļauj Mani. Rokasgrāmata bērnu ar invaliditāti iekļaušanai sporta nodarbībās. Jelgavas Tipogrāfija, 2007.
Strazdiņa N. Veselīga dzīvesveida ieradumu veidošanās fiziskajās aktivitātēs dienas garumā. Rīga: Drukātava SIA, 2023.
Bālan V., Mujea A., Gherghel C. Bocce practical guide. Bucuresti: Discobolul, 2019.Piemērots angļu valodas plūsmai
Individuālā izglītības programmas apguves plāna sastādīšana un īstenošana. Metodiskie ieteikumi. Valsts izglītības satura centrs, 2022.
O'Sullivan and Schmitz's physical rehabilitation. 2024Piemērots angļu valodas plūsmai