Starpkultūru psiholoģija
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Dzirciema iela 16, vppk@rsu.lv, +37167061587
Par studiju kursu
Mērķis
Padziļināt studentu izpratni par kultūras un psiholoģijas saikni, pilnveidojot prasmi analizēt kultūras iespējamās ietekmes uz pētījumiem, kā arī dažādiem psiholoģiskās izpētes aspektiem, tostarp indivīda un grupas psihiskajiem stāvokļiem, procesiem, īpašībām, uzvedību individuāli un grupā.
Priekšzināšanas
Vispārīgā psiholoģija. Kognitīvā psiholoģija. Personības un attīstības psiholoģija. Sociālā psiholoģija. Klīniskā psiholoģija.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Analizē, salīdzina un kritiski izvērtē starpkultūru psiholoģijas koncepcijas, respektējot metodoloģiskos apsvērumus un lietojot atbilstošu terminoloģiju.
Noslēguma tests
Prasmes
1.Analizē un izskaidro dažādu kultūru iespējamās ietekmes uz dažādiem psiholoģiskās izpētes un konsultēšanas aspektiem, tostarp indivīda un grupas psihiskajiem stāvokļiem, procesiem, īpašībām, uzvedību individuāli un grupā.
Kompetences
1.Spēj iegūt, atlasīt un analizēt informāciju un to izmantot, lai skaidrotu starkultūru psiholoģijas konceptus par dažādiem psiholoģiskās izpētes un konsultēšanas aspektiem, tostarp indivīda un grupas psihiskajiem stāvokļiem, procesiem, īpašībām, uzvedību individuāli, interpretē publicētos pētījumus starpkultūru psiholoģijā par savu pētījuma tēmu un, pamatojoties uz pētījumu rezultātiem, formulē problēmjautājumus un to risināšanas stratēģijas.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Grupu projekts par ar psiholoģijas nozari saistītu tēmu starpkultūru psiholoģijas ietvaros |
40,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Izstrādāt un prezentēt pētniecības projektu par tēmu, kas saistīta ar psiholoģijas jomu starpkultūru psiholoģijas ietvaros. Atlasiet literatūras avotus, izveidojiet grupas projekta darbu, prezentējiet to. |
||
|
2.
Aktīva un kvalitatīva dalība lekcijās un nodarbībās |
10,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Aktīva un kvalitatīva dalība lekcijās un nodarbībās. Kvalitatīva līdzdalība nozīmē iesaistīšanos diskusijās uzdodot pārdomātus jautājumus vai sniedzot vērtīgus komentārus. |
||
|
3.
Pašrefleksija par grupu darbu un iegūtajām zināšanām |
10,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Pašrefleksija par grupu darbu un iegūtajām zināšanām kursā. |
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Noslēguma tests |
40,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Tests ar 20 jautājumiem par starpkultūru psiholoģijas kursā iekļautajām tēmām. |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kultūras jēdziens. Psiholoģijas un kultūras saikne. Universālais un specifiskais kultūrā. Kultūra un etniskā piederība. Starpkultūru psiholoģija un tās vēsture.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kultūras jēdziens. Psiholoģijas un kultūras saikne. Universālais un specifiskais kultūrā. Kultūra un etniskā piederība. Starpkultūru psiholoģija un tās vēsture.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Metodoloģiskie un konceptuālie apsvērumi un problēmas starpkultūru psiholoģijā: līdzvērtība, emic un etic pieejas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Starpkultūru psiholoģijas pamata koncepcijas: kultūras dimensijas un vērtības.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Starpkultūru konsultēšana (jēdziens, problēma un aktualitāte). Kultūras kompetence (kopīgais, atšķirīgas ASV, Eiropā un Latvijā).
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Starpkultūru konsultēšana (jēdziens, problēma un aktualitāte). Kultūras kompetence (kopīgais, atšķirīgas ASV, Eiropā un Latvijā).
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Starpkultūru izpēte (kopīgais, atšķirīgais izpētē). Klientūras specifika Latvijā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ētiskie apsvērumi un aktualitātes citas kultūras pārstāvju konsultēšanā, izpētē. Dzimuma, reliģiskās/garīgās piederības, sociālā statusa un veseslības jautājumu nozīme citu kultūru pārstāvju konsultēšanā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Grupu darbs par projektu, saskaņā ar izvēlēto tēmu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Grupu darbs par projektu, saskaņā ar izvēlēto tēmu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Grupu darbs par projektu, saskaņā ar izvēlēto tēmu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Grupu darbs par projektu, saskaņā ar izvēlēto tēmu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Prezentācija un diskusijas par projekta darbu, saskaņā ar izvēlēto tēmu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Prezentācija un diskusijas par projekta darbu, saskaņā ar izvēlēto tēmu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Prezentācija un diskusijas par projekta darbu, saskaņā ar izvēlēto tēmu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Prezentācija un diskusijas par projekta darbu, saskaņā ar izvēlēto tēmu.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kultūras jēdziens. Subkultūras jēdziens. Kultūra un etniskā piederība. Kultūras relatīvisms. Pilsētas un lauku kultūras. Kultūras kompetence (LV/EU/ASV). Unversālais/Specifiskais kultūrā. Psiholoģijas un Kultūras saistība - dažādas pieejas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kultūras jēdziens. Subkultūras jēdziens. Kultūra un etniskā piederība. Kultūras relatīvisms. Pilsētas un lauku kultūras. Kultūras kompetence (LV/EU/ASV). Unversālais/Specifiskais kultūrā. Psiholoģijas un Kultūras saistība - dažādas pieejas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Starpkultūru psiholoģijas vēsture.Lauka pētījums. Metodoloģiskie un konceptuālie apsvērumi un problēmas starpkultūru psiholoģijā. "Emic" un "Etic" pieejas. Psihopataloģija starpkultūru psiholoģijas kontekstā. Kultūras kompetence.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Starpkultūru psiholoģijas vēsture.Lauka pētījums. Metodoloģiskie un konceptuālie apsvērumi un problēmas starpkultūru psiholoģijā. "Emic" un "Etic" pieejas. Psihopataloģija starpkultūru psiholoģijas kontekstā. Kultūras kompetence.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Grupu darbs par projektu, saskaņā ar izvēlēto tēmu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Grupu darbs par projektu, saskaņā ar izvēlēto tēmu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Prezentācija un diskusijas par projekta darbu, saskaņā ar izvēlēto tēmu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Prezentācija un diskusijas par projekta darbu, saskaņā ar izvēlēto tēmu.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Shiraev E. B., Levy D. A.. (2024). Cross-cultural psychology:Critical Thinking and Contemporary Applications. 8th Edition. Routledge.
Stevenson, A. (2020). Cultural issues in psychology : An introduction to a global discipline. Taylor & Francis Group.
Dragūns, J. & Mārtinsone, K. (2015). Psiholoģija un kultūra. No: K. Mārtinsone, A. Miltuze (Red.). Psiholoģija 2. Personība, grupa, sabiedrība, kultūra. Rīga: Zvaigzne ABC. 245 – 287.lpp.
Papildu literatūra
Arnett, J. J., Arnett J. L. (2020). Human development : a cultural approach. 3rd edition.
Berry, J.W., Poortinga, Y. H., Breugelmans, S. M., Chasiotis, A., & Sam, D.L. (2011). Cross-cultural psychology: Research and applications (3rd ed.). Cambridge: Cambridge University Press
Matsumoto, D. & van de Vijver, F.J. R. (Eds.). (2011). Cross-cultural research methods in psychology. New York: Cambridge University Press.
Citi informācijas avoti
Cross-Cultural Research.
Journal of Personality and Social Psychology.
Personality and Individual Differences.