Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Starpkultūru psiholoģija

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
VPUPK_130
Zinātnes nozare
Psiholoģija
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Psiholoģija
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Dzirciema iela 16, vppk@rsu.lv, +37167061587

Par studiju kursu

Mērķis

Padziļināt studentu izpratni par kultūras un psiholoģijas saikni, pilnveidojot prasmi analizēt kultūras iespējamās ietekmes uz pētījumiem, kā arī dažādiem psiholoģiskās izpētes aspektiem, tostarp indivīda un grupas psihiskajiem stāvokļiem, procesiem, īpašībām, uzvedību individuāli un grupā.

Priekšzināšanas

Vispārīgā psiholoģija. Kognitīvā psiholoģija. Personības un attīstības psiholoģija. Sociālā psiholoģija. Klīniskā psiholoģija.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Analizē, salīdzina un kritiski izvērtē starpkultūru psiholoģijas koncepcijas, respektējot metodoloģiskos apsvērumus un lietojot atbilstošu terminoloģiju.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Noslēguma tests

Prasmes

1.Analizē un izskaidro dažādu kultūru iespējamās ietekmes uz dažādiem psiholoģiskās izpētes un konsultēšanas aspektiem, tostarp indivīda un grupas psihiskajiem stāvokļiem, procesiem, īpašībām, uzvedību individuāli un grupā.

Kompetences

1.Spēj iegūt, atlasīt un analizēt informāciju un to izmantot, lai skaidrotu starkultūru psiholoģijas konceptus par dažādiem psiholoģiskās izpētes un konsultēšanas aspektiem, tostarp indivīda un grupas psihiskajiem stāvokļiem, procesiem, īpašībām, uzvedību individuāli, interpretē publicētos pētījumus starpkultūru psiholoģijā par savu pētījuma tēmu un, pamatojoties uz pētījumu rezultātiem, formulē problēmjautājumus un to risināšanas stratēģijas.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Grupu projekts par ar psiholoģijas nozari saistītu tēmu starpkultūru psiholoģijas ietvaros

40,00% no gala vērtējuma
10 balles

Izstrādāt un prezentēt pētniecības projektu par tēmu, kas saistīta ar psiholoģijas jomu starpkultūru psiholoģijas ietvaros. Atlasiet literatūras avotus, izveidojiet grupas projekta darbu, prezentējiet to.

2.

Aktīva un kvalitatīva dalība lekcijās un nodarbībās

10,00% no gala vērtējuma
10 balles

Aktīva un kvalitatīva dalība lekcijās un nodarbībās. Kvalitatīva līdzdalība nozīmē iesaistīšanos diskusijās uzdodot pārdomātus jautājumus vai sniedzot vērtīgus komentārus.

3.

Pašrefleksija par grupu darbu un iegūtajām zināšanām

10,00% no gala vērtējuma
10 balles

Pašrefleksija par grupu darbu un iegūtajām zināšanām kursā.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Noslēguma tests

40,00% no gala vērtējuma
10 balles

Tests ar 20 jautājumiem par starpkultūru psiholoģijas kursā iekļautajām tēmām.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kultūras jēdziens. Psiholoģijas un kultūras saikne. Universālais un specifiskais kultūrā. Kultūra un etniskā piederība. Starpkultūru psiholoģija un tās vēsture.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kultūras jēdziens. Psiholoģijas un kultūras saikne. Universālais un specifiskais kultūrā. Kultūra un etniskā piederība. Starpkultūru psiholoģija un tās vēsture.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Metodoloģiskie un konceptuālie apsvērumi un problēmas starpkultūru psiholoģijā: līdzvērtība, emic un etic pieejas.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Starpkultūru psiholoģijas pamata koncepcijas: kultūras dimensijas un vērtības.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Starpkultūru konsultēšana (jēdziens, problēma un aktualitāte). Kultūras kompetence (kopīgais, atšķirīgas ASV, Eiropā un Latvijā).
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Starpkultūru konsultēšana (jēdziens, problēma un aktualitāte). Kultūras kompetence (kopīgais, atšķirīgas ASV, Eiropā un Latvijā).
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Starpkultūru izpēte (kopīgais, atšķirīgais izpētē). Klientūras specifika Latvijā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ētiskie apsvērumi un aktualitātes citas kultūras pārstāvju konsultēšanā, izpētē. Dzimuma, reliģiskās/garīgās piederības, sociālā statusa un veseslības jautājumu nozīme citu kultūru pārstāvju konsultēšanā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Grupu darbs par projektu, saskaņā ar izvēlēto tēmu.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Grupu darbs par projektu, saskaņā ar izvēlēto tēmu.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Grupu darbs par projektu, saskaņā ar izvēlēto tēmu.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Grupu darbs par projektu, saskaņā ar izvēlēto tēmu.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Prezentācija un diskusijas par projekta darbu, saskaņā ar izvēlēto tēmu.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Prezentācija un diskusijas par projekta darbu, saskaņā ar izvēlēto tēmu.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Prezentācija un diskusijas par projekta darbu, saskaņā ar izvēlēto tēmu.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Prezentācija un diskusijas par projekta darbu, saskaņā ar izvēlēto tēmu.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)
NEPILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kultūras jēdziens. Subkultūras jēdziens. Kultūra un etniskā piederība. Kultūras relatīvisms. Pilsētas un lauku kultūras. Kultūras kompetence (LV/EU/ASV). Unversālais/Specifiskais kultūrā. Psiholoģijas un Kultūras saistība - dažādas pieejas.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kultūras jēdziens. Subkultūras jēdziens. Kultūra un etniskā piederība. Kultūras relatīvisms. Pilsētas un lauku kultūras. Kultūras kompetence (LV/EU/ASV). Unversālais/Specifiskais kultūrā. Psiholoģijas un Kultūras saistība - dažādas pieejas.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Starpkultūru psiholoģijas vēsture.Lauka pētījums. Metodoloģiskie un konceptuālie apsvērumi un problēmas starpkultūru psiholoģijā. "Emic" un "Etic" pieejas. Psihopataloģija starpkultūru psiholoģijas kontekstā. Kultūras kompetence.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Starpkultūru psiholoģijas vēsture.Lauka pētījums. Metodoloģiskie un konceptuālie apsvērumi un problēmas starpkultūru psiholoģijā. "Emic" un "Etic" pieejas. Psihopataloģija starpkultūru psiholoģijas kontekstā. Kultūras kompetence.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Grupu darbs par projektu, saskaņā ar izvēlēto tēmu.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Grupu darbs par projektu, saskaņā ar izvēlēto tēmu.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Prezentācija un diskusijas par projekta darbu, saskaņā ar izvēlēto tēmu.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Prezentācija un diskusijas par projekta darbu, saskaņā ar izvēlēto tēmu.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
16 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Shiraev E. B., Levy D. A.. (2024). Cross-cultural psychology:Critical Thinking and Contemporary Applications. 8th Edition. Routledge.

2.

Stevenson, A. (2020). Cultural issues in psychology : An introduction to a global discipline. Taylor & Francis Group.

3.

Dragūns, J. & Mārtinsone, K. (2015). Psiholoģija un kultūra. No: K. Mārtinsone, A. Miltuze (Red.). Psiholoģija 2. Personība, grupa, sabiedrība, kultūra. Rīga: Zvaigzne ABC. 245 – 287.lpp.

Papildu literatūra

1.

Arnett, J. J., Arnett J. L. (2020). Human development : a cultural approach. 3rd edition.

2.

Berry, J.W., Poortinga, Y. H., Breugelmans, S. M., Chasiotis, A., & Sam, D.L. (2011). Cross-cultural psychology: Research and applications (3rd ed.). Cambridge: Cambridge University Press

3.

Matsumoto, D. & van de Vijver, F.J. R. (Eds.). (2011). Cross-cultural research methods in psychology. New York: Cambridge University Press.

Citi informācijas avoti

1.

Cross-Cultural Research.

2.

Journal of Personality and Social Psychology.

3.

Personality and Individual Differences.