Tiesību pamati
Studiju kursa īstenotājs
LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006
Par studiju kursu
Mērķis
Veidot studentiem izpratni par tiesību būtību un pamatjēdzieniem, formām un funkcijām, par Latvijas tiesību sistēmas un tiesību zinātnes nozares īpatnībām, par sporta pedagoga (trenera) tiesisko statusu un tiesiskajām attiecībām sporta pedagoga (trenera) darbā kā arī apgūt nepieciešamās zināšanas, prasmes un kompetences profesionālās un sporta ētikas jomās, tai skaitā par profesionālās un sporta ētikas kodeksiem, kā arī praktizēt cieņpilnu un taisnīgu attieksmi komunikācijā.
Priekšzināšanas
Politika, tiesības, ētika.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Atpazīst un skaidro Latvijas tiesību sistēmas struktūru un pamatjautājumus, starptautisko un Latvijas sporta izglītības sistēmas normatīvo regulējuma, kā arī sporta izglītību un trenera profesionālo darbību regulējošos tiesību aktus.
Normatīvā akta analīze • Tiesību pamati • Tiesību aspekti profesionālā darbībā
2.Formulē un izklāsta Sporta un profesionālās ētikas pamatprincipus, skaidro ētikas kodeksu vadlīnijas. Demonstrē un izprot cieņpilnu un taisnīgu attieksmi komunikācijā.
Tiesību pamati • Grupu darbi semināru ietvaros
Prasmes
1.Apraksta Latvijas tiesību sistēmu un tiesību normu sistēmu un lieto sporta pedagoģijas darbā izmantojamos tiesību teorijas un ētikas pamatjēdzienus.
Tiesību pamati • Tiesību aspekti profesionālā darbībā
2.Izvērtē tiesību aktu sistēmu un nosacījumus, tajā skaitā, sporta un sporta pedagoģijas jomā.
Tiesību pamati • Tiesību aspekti profesionālā darbībā
3.Spēj orientēties sporta pedagoģijas jomas problēmsituācijā iesaistīto pušu tiesību, ētikas, pienākumu un atbildības apjomā.
Tiesību pamati • Tiesību un ētisko aspektu nozīme profesionālā darbībā • Grupu darbi semināru ietvaros
Kompetences
1.Spēj orientēties, ievērot sporta pedagoģijas darbību reglamentējošo normatīvo aktu prasības un uzraudzīt to izpildi.
Tiesību pamati
2.Spēj patstāvīgi izvērtēt situāciju un izskaidrot treniņu procesa dalībniekiem uzvedības noteikumus, pieņemt pozitīvus lēmumus, izvērtējot informāciju un uzņemoties atbildību par tiem.
Tiesību pamati
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Normatīvā akta analīze |
15,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Teorētiskā materiāla un normatīvā akta studēšana un analīzēšana. Ietver juridiska rakstura pārskatu (vieta hierarhijā, spēks, saturs, normu veidi) par vienu uz studiju kursa saturu attiecināmu normatīvo aktu) |
||
|
2.
Tiesību aspekti profesionālā darbībā |
10,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Prezentācijā ietvert tiesiskos aspektus profesionālā darbībā izvēlētā kvalifikācijā, demonstrējot iegūtās kompetences. Studējošie grupā vai individuāli sagatavo prezentāciju par izvēlētās profesionālās kvalifikācijas tiesību jautājumiem saskaņā ar docētāju piedāvātiem virzieniem. Prezentācijas sagatavošanā students atrod un izmanto atbilstošu tiesas nolēmumu, zinātniskos rakstus vai pētījumus par izvēlēto tēmu. Prezentāciju iesniedz e vidē un prezentē grupai. |
||
|
3.
Tiesību un ētisko aspektu nozīme profesionālā darbībā |
10,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Prezentācijā ietvert tiesiskos, ētiskos aspektus profesionālā darbībā izvēlētā kvalifikācijā. Demonstrējot iegūtās kompetences. Studējošais sagatavo individuālu prezentāciju par izvēlētās profesionālās kvalifikācijas tiesību uni ētikas jautājumiem saskaņā ar docētāju piedāvātiem virzieniem. Prezentācijas sagatavošanā students atrod un izmanto atbilstošu zinātnisko rakstu vai pētījumu par izvēlēto tēmu. Prezentāciju iesniedz e vidē un prezentē grupai vienā no pēdējiem semināriem. |
||
|
4.
Grupu darbi semināru ietvaros |
15,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Semināra ietvaros studenti strādā grupās analizējot ētikas kodeksus un dažādus situāciju uzdevumus. Studenti aktīvi piedalās diskusijā par katras nodarbības tēmu. |
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Tiesību pamati |
50,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Studiju kursa noslēgumā studējošie kārto teorētisko pārbaudījumu par studiju kursa tēmām. Pārbaudījums sastāv no daudzizvēļu un atvērtajiem (esejas) tipa jautājumiem. Pārbaudījums tiek kārtots rakstiski klātienē. |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Tiesību jēdziens. Nozīmīgākās tiesību skolas (doktrīnas). Tiesību pamatsistēmas. Tiesību funkcijas. Pamattermini angļu valodā
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Tiesību normas izpratne un struktūra. Normatīvais akts. Normatīvo aktu sistēma un hierarhija Latvijā. Tiesību normas spēks laikā, telpā un attiecībā uz personām. Likuma rekvizīti
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Tiesiskā apziņa. Tiesiskās apziņas deformācijas veidi. Tiesību pārkāpuma jēdziens. Pamattermini angļu valodā
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Tiesiskā apziņa. Tiesiskās apziņas deformācijas veidi. Tiesību pārkāpuma jēdziens. Pamattermini angļu valodā
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Juridiskās atbildības jēdziens un tās veidi, t.sk., sporta jomā. Pamatternimi angļu valodā
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Tiesisko attiecību izpratne. Tiesiskās attiecības sporta jomā, to veidi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Tiesību pārkāpuma jēdziens. Juridiskās atbildības jēdziens un tās veidi, t.sk., sporta jomā. Pamattermini angļu valodā
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Tiesību pārkāpuma jēdziens. Juridiskās atbildības jēdziens un tās veidi, t.sk., sporta jomā. Pamattermini angļu valodā
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sporta speciālista (sporta pedagoga, trenera) tiesiskais statuss – tiesības, pienākumi, atbildība, garantijas. Sportista (arī nepilngadīga sportista) tiesiskais statuss
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sporta ētika kā normatīvās ētikas paveids. Profesionālās ētikas kodeksi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Antidopinga kodekss, tā noteikumi un izvērtējums
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sporta ētika kā normatīvās ētikas paveids. Profesionālās ētikas kodeksi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Uzvedības un darba kultūras būtība. Iekšējā un ārējā kultūra. Darba uzvedības noteikumi, to nozīme.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pedagogu profesionālās ētikas pamatprasības, to izpēte un analīze
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ētiskie vadības stili sporta speciālistu komunikācijā. Labās prakses piemēri
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ētiskie vadības stili sporta speciālistu komunikācijā. Labās prakses piemēri
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sporta speciālistu lomu un konfliktu risināšanas veidi un metodes
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sporta speciālistu lomu un konfliktu risināšanas veidi un metodes
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Tiesību jēdziens. Nozīmīgākās tiesību skolas (doktrīnas). Tiesību pamatsistēmas. Tiesību funkcijas. Pamattermini angļu valodā
|
|
Tiesību normas izpratne un struktūra. Normatīvais akts. Normatīvo aktu sistēma un hierarhija Latvijā. Tiesību normas spēks laikā, telpā un attiecībā uz personām. Likuma rekvizīti
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Tiesiskā apziņa. Tiesiskās apziņas deformācijas veidi. Tiesību pārkāpuma jēdziens. Pamattermini angļu valodā
|
|
Tiesisko attiecību izpratne. Tiesiskās attiecības sporta jomā, to veidi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Juridiskās atbildības jēdziens un tās veidi, t.sk., sporta jomā. Pamatternimi angļu valodā
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Tiesību pārkāpuma jēdziens. Juridiskās atbildības jēdziens un tās veidi, t.sk., sporta jomā. Pamattermini angļu valodā
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sporta speciālista (sporta pedagoga, trenera) tiesiskais statuss – tiesības, pienākumi, atbildība, garantijas. Sportista (arī nepilngadīga sportista) tiesiskais statuss
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sporta ētika kā normatīvās ētikas paveids. Profesionālās ētikas kodeksi.
|
|
Antidopinga kodekss, tā noteikumi un izvērtējums
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Uzvedības un darba kultūras būtība. Iekšējā un ārējā kultūra. Darba uzvedības noteikumi, to nozīme.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sporta speciālistu lomu un konfliktu risināšanas veidi un metodes
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pedagogu profesionālās ētikas pamatprasības, to izpēte un analīze
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Terehovičs V., Nīmande E. Tiesību pamati. Rīga: 2021.
Balodis K. Ievads civiltiesībās. Rīga. 2007. (akceptējams izdevums)
Latvijas tiesību sistēma. Rīga: Turība, 2017. (akceptējams izdevums)
Terehovičs V. Tiesībsargājošās institūcijas Latvijā. Rīga, 2007., 2009. (akceptējams izdevums)
Marina Kameņecka-Usova, Karina Zalcmane. Sporta tiesības. Aktuālās problēmas, izaicinājumi un jaunākās tendencies. Rīga: TNA, 2023.
Kuzņecova A. Profesionālās ētikas pamati. Ievads sporta ētikā. Rīga: RaKa, 2003. (akceptējams izdevums)
Papildu literatūra
Jakubaņecs V. Tiesību jēdziens un formas. Rīga: P&Ko, 2003. (akceptējams izdevums)
Neimanis J. Ievads tiesībās. Rīga: 2004.(akceptējams izdevums)
Vedins I. Mācīšanas māksla. Rīga, 2011(akceptējams izdevums)
Vedins i. Zinātne un patiesība. Rīga, 2007 (akceptējams izdevums)
Rācenāja Ņ. Darba līgums kā tiesību avots. Rīga: Turība, 2009.
Jakovļeva M. Globalizācijas ētika. Studiju palīglīdzeklis. Riga: LSPA, 2024. PWP, 35 slaidi.
Jakovļeva M. Pilsoniskums un patriotisms: mūsdienu sabiedrības vērtības. Studiju palīglīdzeklis. Rīga: LSPA, 2024. PWP, 100 slaidi
Jakovļeva M. Profesionālās ētikas kodeksi. Studiju palīglīdzeklis. Rīga: LSPA, 2022.
Jakovļeva M. Sporta ētika. Studiju palīglīdzeklis. Rīga: LSPA, 2024