Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Patērētāju tiesības

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
JF_109
Zinātnes nozare
Tiesību zinātne; Valsts tiesības
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Tiesību zinātne
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Sociālo zinātņu fakultāte
Kontaktinformācija

Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv

Par studiju kursu

Mērķis

Iepazīstināt studējošos ar patērētāju tiesību aizsardzības pamatiem. Veicināt studējošo prasmi patstāvīgi analizēt patērētāju tiesību aizsardzības jautājumus, vienlaikus izskaidrojot patērētāju tiesību un tās aizsardzības teorētisko bāzi un pamatus, uzmanību pievēršot patērētāju tiesību aizsardzības aktualitātēm mūsdienās.

Priekšzināšanas

Ievads tiesību zinātnē. Tiesību teroija.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Kursa apguves rezultātā studējošie iegūst zināšanas par nacionālo un Eiropas Savienības normatīvo aktu regulējumu patērētāju tiesību aizsardzības jomā un judikatūras atziņām tiesību normu piemērošanā.

Prasmes

1.Kursa apguves rezultātā studējošie iegūst prasmes analizēt un izvērtēt patērētāju tiesību aizsardzības pamatjautājumus. Spēju risināt praktiskus uzdevumus patērētāju tiesību aizsardzības jomā. Prasmi izvērtēt un konstatēt patērētāju tiesību pārkāpumus un rast atbilstošu risinājumu. Komunikācijas prasmes: Spēja komunicēt par patērētāju tiesību aizsardzības jautājumiem. Spēja komunicēt par tēmu, lietojot atbilstošo terminoloģiju. Ievirze tālākās studiju prasmēs: Iemaņas atlasīt un izvērtēt literatūras avotus un normatīvos aktus par atbilstošo tēmu. Prasme pielietot normatīvos aktus par apgūto studiju kursu.

Kompetences

1.Kursa apguves rezultātā studējošie spēj veikt ar patērētāju tiesībām saistītus uzdevumus, izmantot zināšanas un prasmes profesionālajā un personīgajā attīstībā. Tiesību normas piemēro ne tikai "mehāniski", bet atbilstoši sabiedrības interesēm un prioritātēm, tādā veidā sintezējot prasmes strādāt ar normatīvo aktu bāzi un tiesību izpratni kopumā.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Prezentācija par aktuālu jautājumu patērētāju tiesību aizsardzības jomā. Patstāvīga literatūras un normatīvo aktu studēšana.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
10 balles

Patstāvīgais darbs, eksāmens.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Patērētāju tiesību vieta tiesību sistēmā; patērētāju tiesību regulēšanas priekšmets; patērētāju tiesību principi. Līdzēju brīvās gribas princips; līgumu saistošais spēks.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Patērētāju tiesību vieta tiesību sistēmā; patērētāju tiesību regulēšanas priekšmets; patērētāju tiesību principi. Līdzēju brīvās gribas princips; līgumu saistošais spēks.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Labas ticības princips; proporcionalitātes princips; uzticamības princips, līdzēju tiesiskās vienlīdzības princips; ES direktīvas un regulas; nacionālie tiesību normatīvie avoti. Patērētāju tiesību un Konkurences tiesību savstarpējais sakars.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Labas ticības princips; proporcionalitātes princips; uzticamības princips, līdzēju tiesiskās vienlīdzības princips; ES direktīvas un regulas; nacionālie tiesību normatīvie avoti. Patērētāju tiesību un Konkurences tiesību savstarpējais sakars.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Labas ticības princips; proporcionalitātes princips; uzticamības princips, līdzēju tiesiskās vienlīdzības princips; ES direktīvas un regulas; nacionālie tiesību normatīvie avoti. Patērētāju tiesību un Konkurences tiesību savstarpējais sakars.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
10 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)
NEPILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Patērētāju tiesību vieta tiesību sistēmā; patērētāju tiesību regulēšanas priekšmets; patērētāju tiesību principi. Līdzēju brīvās gribas princips; līgumu saistošais spēks.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Labas ticības princips; proporcionalitātes princips; uzticamības princips, līdzēju tiesiskās vienlīdzības princips; ES direktīvas un regulas; nacionālie tiesību normatīvie avoti. Patērētāju tiesību un Konkurences tiesību savstarpējais sakars.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Brīvas konkurences jēdziens un patērētāja izvēles brīvības princips. Patērētāju tiesību aizskāruma jēdziens. Kvalitātes jēdziens – subjektīvie un objektīvie kritēriji; preču un pakalpojumu drošuma jēdziens; standartizācija; sertifikācija; preču un pakalpojumu drošuma kontrole.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Distances līgums; līgums, kas noslēgts ārpus uzņēmuma (uzņēmējsabiedrības) pastāvīgas tirdzniecības vai pakalpojumu sniegšanas vietas; patērētāju kreditēšanas līgums. Līguma formas un satura prasības; netaisnīgi līguma noteikumi. Negodīgas konkurences veidi; uzraudzība un kontrole; juridiskās atbildības regulējums; negodīgas komercprakses jēdziens, tiesiskais regulējums.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Tiesiskās aizsardzības līdzekļi patērētāju tiesībās un Juridiskās atbildības regulējums par patērētāju tiesību pārkāpumu. Prasība par līguma izpildi; atteikuma tiesība; zaudējumu atlīdzība; kaitējuma atlīdzība.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
10 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

B.Vītoliņa "Patērētāju tiesību aizsardzības pamati", Zvaigzne ABC. 2015

2.

Bierande R. Patērētājs. Viņa tiesības un intereses, “Latvijas Vēstnesis”, 16.03.2000., nr. 98/99

3.

Broka B. Patērētājs un Komersants, kurš spēcīgāks? II pasaules Latviešu zinātnieku kongress, Rīga 14.-15.augusts, 2001. Zinātnisko referātu tēžu krājums.

4.

Broka B. Patērētāju tiesību aizsardzības aktualitātes Baltijas valstīs. // Starptautiskās konferences materiāli. Tiesību transformācijas problēmas sakarā ar integrāciju Eiropas Savienībā. Rīga, 2003.

5.

Torgāns K., Jemeļjanova M., Burkovska V. Produkcijas kvalitāte, likums patērētāja tiesības., Rīga, 1994.

6.

Utehins G.. Produkcijas standartizācija un sertifikācija. Starptautiskās un nacionālās organizācijas, Rīga, 1995.

7.

Dobson P. Sale of Goods and Consumer Credit., London, Sweet&Maxwell, 1996.

8.

Ole Lando. The Structure and Salient Features of the Principles of European Contract Law.,

9.

Juridica International, Law Review University of Tartu, Estonia VI/2001.

Papildu literatūra

1.

Likumi:

2.

Patērētāju tiesību aizsardzības likums

3.

Preču un pakalpojumu drošuma likums

4.

Informācijas sabiedrības pakalpojumu likums

5.

Maksājumu pakalpojumu un elektroniskās naudas likums

6.

Reklāmas likums

7.

Negodīgas komercprakses aizlieguma likums

8.

Alkoholisko dzērienu aprites likums

9.

Likums „Par tabakas izstrādājumu realizācijas, reklāmas un lietošanas ierobežošanu”

10.

Likums „Par atbilstības novērtēšanu”

11.

Likums „Par atbildību par preces un pakalpojumu trūkumiem”

12.

Likums „Par mērījumu vienotību”

13.

Likums „Par bīstamo iekārtu tehnisko uzraudzību”

14.

MK noteikumi

15.

MK 2006. gada 1. augusta noteikumi Nr.632 „Patērētāju tiesību aizsardzības centra nolikums”

16.

MK 2010. gada 12. maija noteikumi Nr. 440 „Noteikumi par tirdzniecības veidiem, kas saskaņojami ar pašvaldību, un tirdzniecības organizēšanas kārtību”

17.

MK 2011. gada 21. jūnija noteikumi Nr. 480 „Noteikumi par kārtību, kādā tiek marķētas preces, kas saistītas ar enerģijas un citu resursu patēriņu, kā arī to reklāmu un uzraudzību”

18.

MK 2014.gada 20.maija noteikumi Nr.255 “Noteikumi par distances līgumu”

19.

MK 2014.gada 20.maija noteikumi Nr.254 ”Noteikumi par līgumu, kas noslēgts ārpus pastāvīgās saimnieciskās vai profesionālās darbības vietas”