Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Kvalifikācijas eksāmens

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
LF_526
Zinātnes nozare
Klīniskā medicīna
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Rehabilitācija
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
RSU Liepājas filiāle
Kontaktinformācija

Liepāja, Riņķu iela 24/26, lf@rsu.lv, +371 63442118, +371 63442119, +371 63484632

Par studiju kursu

Mērķis

Mākslu terapija darbā ar dažādām pacientu grupām psihiatrijā un rehabilitācijā bērniem un pieaugušajiem individuāli un grupā. Teorētiskās pieejas un uz pierādījumiem balstīta prakse darbā ar dažādām pacientu grupām mākslu terapijā. Pacientu izvērtēšana, mērķu izvirzīšana un darba procesa plānošana dažādām pacientu grupām. Atbilstošas mākslu terapijas pieejas, tehnikas/ metodes un intervences izvēle darbā ar dažādām pacientu grupām. Mērķis: pārbaudīt maģistrantu kompetences un prasmes profesijā un maģistrantu spēju novērtēt savu kompetenču un prasmju attīstības procesu studiju laikā, kā arī savas profesionālās attīstības plānu.

Priekšzināšanas

Novērojuma prakse, Profesionālās izaugsmes grupa, Individuālās un grupu konsultēšanas pamatprincipi, Personības un attīstības psiholoģija, Mākslu terapijas vēsture, teorijas, Izvērtēšanas un MT procesa pamatprincipi, Mākslu terapija dažādām pacientu grupām, Mākslu terapija psihiatrijā un rehabilitācijā praksē, visi obligātie veselības aprūpes, medicīniskās rehabilitācijas un psihiatrijas studiju kursi.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Atbilstoši gadījuma aprakstam veic mākslu terapijas metožu un tehniku teorētisko pamatojumu, pamato teorētiskās pieejas izvēli darbam ar pacientu grupām, kritiski analizē mākslu terapijas procesa organizācijas īpatnības un intervences darbam ar pacientu grupām.

Prasmes

1.Atbilstoši gadījuma aprakstam izvērtē pacientu/-us savas mākslu terapijas specializācijas kontekstā, izvēlas atbilstošu teorētisko pieeju darbam ar attiecīgo pacientu grupu. Izveido mākslu terapijas plānu konkrētam pacientam/ grupai, ņemot vērā pacientu grupas specifiku, vecumposmu un iespējamos riskus. Izvēlas un lieto atbilstošas mākslu terapijas metodes, tehnikas un intervences. Kritiski analizē un novērtē mākslu terapijas procesu un rezultātu.

Kompetences

1.Pielieto mākslu terapijas metodes, tehnikas un intervences saskaņā ar pacientu grupas specifiku un mākslu terapijas mērķi. Organizē un vada mākslu terapijas procesu simulācijas spēles veidā. Analizē mākslu terapijas procesa dinamiku un interpretē rezultātus. Veicot mācību sesiju, ievēro profesionālās un vispārējās ētikas pamatprincipus. Mācību sesijas laikā un, analizējot mācību sesiju, atpazīst savus profesionālos ierobežojumus un iespējas. Veic pašrefleksiju.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Sistemātiski lasīt norādītos avotus. Gatavoties mācību sesijas (atbilstošā mākslu terapijas specializācijā) novadīšanai simulācijas spēles veidā. Teorētisko avotu meklēšana, atlasīšana un analīze kontekstā ar izlozēto kvalifikācijas eksāmena gadījumu. Gadījuma sagatavošana prezentācijai.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Rakstiski sagatavots izlozētā gadījuma teorētiskais pamatojums, mākslas terapijas kopīgais plāns un konkrētās sesijas plāns. Izlozētā gadījuma vienas sesijas praktiska prezentācija simulācijas spēles veidā. Rakstiska pašrefleksija par paveikto darbu ar pacientu. Savu kompetenču attīstības un tālākās profesionālās attīstības prezentācija (profesionālās tālākizglītības plāns).

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Mākslu terapijas vadlīniju atkārtošana darbam psihiatrijā un rehabilitācijā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Mākslu terapijas vadlīniju atkārtošana darbam psihiatrijā un rehabilitācijā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Mācību sesiju novadīšana simulācijas spēles veidā dažādām pacientu grupām individuāli un grupā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Mācību sesiju novadīšana simulācijas spēles veidā dažādām pacientu grupām individuāli un grupā.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
8 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Valsts pārbaudījums

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Mākslu terapija dažādām klientu/ pacientu grupām. (2014). Red. Mārtinsone K., Krevica E. Rīga: Rīgas Stradiņa Universitāte.

2.

Mākslu metodes un tehnikas profesionālajā darbībā. (2010). Red. Mārtinsone K. Rīga. Arts Therapies for Different Client/ Patient Groups, collection of articles (2013), Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte.

3.

Mūzikas terapija : izglītība un pētniecība, pieredze un prakse : zinātnisko rakstu krājums (2014) Sast. Paipare M. Liepāja : LiePA.

4.

Mihailova, S. (2014) Dance movement therapy in Latvia, Ed. Karkou V., Mārtinsone K., Svence G.. Rīga : Drukātava.

5.

Pētījumi mākslu terapijā : rakstu krājums (2010), Sast. Mārtinsone K. Rīga: Drukātava.

6.

Green, E. J., Drewes, A. A. (2013) Integrating Expressive Arts and Play Therapy with Children and Adolescents. Iegūts no ProQuest Ebrary.

7.

Bruscia, K. E. (2014), Defining Music Therapy (3rd Edition). Iegūts no ProQuest Ebrary.

8.

Greenman, Craig (2008) Expression and Survival : An Aesthetic Approach to the Problem of Suicide. Iegūts no ProQuest Ebrary.

9.

McFerran, K. (2010) Adolescents, music and music therapy : methods and techniques for clinicians, educators and students. London :Philadelphia : Jessica Kingsley Publishers.

10.

Hill, H. (2009) Dancing with hope: dance therapy with people with dementia. In Chaiklin,S. & Wengrower, H.(Eds.) The Art and Science of Dance Movement Therapy: Life is Dance.

11.

Rappaport, L. (2008) Focusing-Oriented Art Therapy : Accessing the Body's Wisdom and Creative Intelligence. Iegūts no ProQuest Ebrary.

12.

Case, C. (2014) The handbook of art therapy. Third edition. Hove, East Sussex : Routledge

13.

Art therapy and health care (2013) Ed. C.A. Malchiodi. New York ;London : Guilford Press

14.

Elbrecht, C. (2013) Trauma healing at the clay field : a sensorimotor art therapy approach. London ;Philadelphia : Jessica Kingsley Publishers

15.

Art therapy and learning disabilities : "don't guess my happiness" (2012). Ed. S. Bull, K. O'Farrell. Hove, East Sussex ;New York, NY : Routledge

16.

Barber, V. (2011) Creating children's art games for emotional support. London : Jessica Kingsley Publishers.

17.

Bannister, A. & Huntington, A. (2008). Communicating with Children and Adolescents: Action for Change. London: Jessica Kingsley Publishers.

18.

Supervīzija un tās specifika mākslu terapijā. (2010). Red. Mārtinsone, Rīga: Drukātava.

Papildu literatūra

1.

Mākslu terapija. (2011). Red. Mārtinsone K. – Rīga: RaKa.

2.

Arts therapies in schools: research and practice. (2010). Karkou,V. (Ed.). London; Philadelphia : Jessica Kingsley Publishers.

3.

Karkou, V., Sanderson, P. (2006). Art Therapies: A Research-Based Map of the Field. London: Elsevier Churchill Livingstone.

4.

Elbrecht, C. (2012). Trauma Healing at the Clay Field: A Sensorimotor Art Therapy Approach. London: Jessica Kingsley Publishers.

5.

Gil, E. (2012). Art and Play Therapy with Sexually Abused children. Ed. Malchiodi, C. A. Handbook of Art Therapy. New York: The Guilford Press.

6.

Klorer, P. G. (2012). Group Approaches with Sexually Abused Children. Ed. Malchiodi, C. A. Handbook of Art Therapy. New York: The Guilford Press.

7.

Mārtinsone, K., Lasmane, A., & Karpova Ā. (2016) Psiholoģijas vēsture. Rīga: Zvaigzne ABC, 544. lpp

8.

Mārtinsone, K., Sudraba, V. (Sast.). (2016). Veselības psiholoģija. Rīga: RSU.

9.

Mārtinsone, K., Pipere, A., & Kamerāde, D. (Sast.). (2016). Pētniecība: teorija un prakse. Rīga: RaKa

10.

Bite, I., Mārtinsone, K., & Sudraba, V. (Sast.). (2016). Konsultēšanas un psihoterapijas teorija un prakse. Rīga: Zvaigzne ABC

11.

Mārtinsone, K., & Mihailova, S. (Sast.). (2017). Supervīzija: teorija un prakse. Rīga: RSU

12.

Gazda, G.M., Ginter, E.J., Horne, A.M. (2000). Group counseling and group psychotherapy. Theory and application. Allyn & Bacon.

13.

Winbolt, B. (2011). Solution Focused Therapy for the Helping Professions. London: Jessica Kingsley Publishers

14.

Hooley, J.M., Butcher, J.N., Nock, M.K., Mineka, S. (2016). Abnormal Psychology (17th edition). Pearson Education Limited

15.

McWilliams, N. (2011). Psychoanalytic Diagnosis. Understanding Personality Structure in the Clinical Process (2nd edition). NY, London: The Guilford Press

Citi informācijas avoti

1.

The Arts in psychotherapy

2.

International Journal of Arts Medicine

3.

International Journal of Art Therapy: Inscape

4.

Art Therapy: Journal of the American Art Therapy Association

5.

Rehabilitation Counselling Bulletin

6.

Исцеляющее искусство. Журнал Арт-терапевтической Ассоциации СПб