Aprūpes process vecmātes praksē
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, mdak@rsu.lv, +371 67061568
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studiju kursa apguves rezultātā iegūst pamatzināšanas par veselības aprūpes procesa un vecmāšu teoriju attīstību un struktūru, kā arī zināšanas par pacientu aprūpes problēmām, dažādu veselības traucējumu gadījumos.
Prasmes
1.Studiju kursa apguves rezultātā pratīs aprakstīt un izskaidrot iespējamos izvirzītās aprūpes problēmas risinājumus. Spēs patstāvīgi izstrādāt aprūpes plānu.
Kompetences
1.Studiju kursa apguves rezultātā spēs izveidot klīniskās situācijas sistemātisku aprakstu ar aprūpes problēmu formulēšanu, aprūpes plānošanu un risinājumu aprakstu, izvērtējuma aprakstu kontekstā ar aktuālajām vecmāšu zinību teorijām.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Studenti, patstāvīga darba ietvaros, formulē aprūpes problēmas aprūpes procesā, apraksta un izvērtē aprūpes problēmu risinājumus. Analizē aprūpes procesa un vecmāšu zinību teorijas.
Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Studējošie veic visus patstāvīgos (kuri norādīti e-studijās) norādītajā termiņā, kvalitātē un apjomā. Studiju kursa gala vērtējuma atzīmi sastāda 50% (par sekmīgi un laicīgi paveiktajiem darbiem studiju kursa norises laikā) un 50% gala pārbaudījums. Attālināto nodarbību laikā ieskaitītas tiek tās nodarbības, kuru visā norises laikā studējošais ir redzams kamerā un aktīvi piedalās nodarbībā.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vecmāšu zinību terminoloģija. Vecmāšu zinību teoriju pielietojums un aktualitātes. Vecmāšu zinību teoriju analīze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vecmāšu zinību teoriju aktuālais pielietojums Latvijā.
Faktori (sociālie, politiski – ekonomiskie u.c.), kuri ietekmē Vecmāšu zinību teoriju pielietojumu praksē Latvijā, analīze.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Aprūpes process un aprūpes procesa teorijas. Teorijas un to praktiskais pielietojums.
Dokumentācija un datu drošība vecmātes praksē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vecmāšu zinību terminoloģija. Vecmāšu zinību teoriju pielietojums un aktualitātes. Vecmāšu zinību teoriju analīze.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vecmāšu zinību teoriju aktuālais pielietojums Latvijā.
Faktori (sociālie, politiski – ekonomiskie u.c.), kuri ietekmē Vecmāšu zinību teoriju pielietojumu praksē Latvijā, analīze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Aprūpes problēmu identifikācija un formulēšana. Aprūpes procesa posmi un aprūpes darbību plānošana, rezultātu izvērtējums.
Situāciju uzdevumi. Aprūpes problēmu identifikācija un formulēšana. Aprūpes darbību plānošana, rezultātu izvērtējums.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Aprūpes problēmu identifikācija un formulēšana. Aprūpes procesa posmi un aprūpes darbību plānošana, rezultātu izvērtējums.
Situāciju uzdevumi. Aprūpes problēmu identifikācija un formulēšana. Aprūpes darbību plānošana, rezultātu izvērtējums.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Aprūpes process un aprūpes procesa teorijas. Teorijas un to praktiskais pielietojums.
Dokumentācija un datu drošība vecmātes praksē.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pacientu aprūpes modeļi un pieejas. Aprūpes modeļi: Ņūmanes sistēmas modelis, MacGill aprūpes modelis, J.Duffy kvalitatīvas aprūpes modelis, AACN Sinerģijas modelis.
Aprūpes pieejas (alternatīvās aprūpes modelis, grupas veida modelis, ģimenes aprūpes modelis, bērnu aprūpes modelis, integrētais aprūpes modelis, lineārais aprūpes modelis utt.).
Pacientu aprūpes modeļu un pieeju pielietojums vecmātes praksē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Starptautiskā sadarbība vecmāšu zinību teoriju attīstības procesā.
Vecmāšu zinību teoriju attīstības iespējas un virzieni tuvākajā nākotnē Latvijā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Aktualitātes vecmāšu zinību teoriju attīstībā.
Aktuālās tēmas vecmāšu zinību teoriju un pētījumu zinātniskajās publikācijās.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pacientu aprūpes teorijas, to analīze. Aktuālās zinātniskās publikācijas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pacientu aprūpes teorijas, to analīze. Aktuālās zinātniskās publikācijas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Aktualitātes vecmāšu zinību teoriju attīstībā.
Aktuālās tēmas vecmāšu zinību teoriju un pētījumu zinātniskajās publikācijās.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pacientu aprūpes modeļi un pieejas. Aprūpes modeļi: Ņūmanes sistēmas modelis, MacGill aprūpes modelis, J.Duffy kvalitatīvas aprūpes modelis, AACN Sinerģijas modelis.
Aprūpes pieejas (alternatīvās aprūpes modelis, grupas veida modelis, ģimenes aprūpes modelis, bērnu aprūpes modelis, integrētais aprūpes modelis, lineārais aprūpes modelis utt.).
Pacientu aprūpes modeļu un pieeju pielietojums vecmātes praksē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Starptautiskā sadarbība vecmāšu zinību teoriju attīstības procesā.
Vecmāšu zinību teoriju attīstības iespējas un virzieni tuvākajā nākotnē Latvijā.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Rosamund M. Bryer “Theory for Midwifery Practice”. Macmillian, 2011 (akceptējams izdevums)
Peters M, Kolip P, Schäfers R. A theory of the aims and objectives of midwifery practice: A theory synthesis. Midwifery. 2020 May;84:102653. doi: 10.1016/j.midw.2020.102653. Epub 2020 Jan 25. PMID: 32044538.
Hugh McKenna, Majda Pajnkihar, and Fiona Murphy "Fundamentals of Nursing Models, Theories and Practice", 2014
Stephen S. Mick, Patrick D. Shay, and Debora Goldberg "Advances in Health Care Organization Theory", 2014
Hendree E. Jones and Karol Kaltenbach Treating Women with Substance Use Disorders During Pregnancy : A Comprehensive Approach to Caring for Mother and Child, 2013
Eri TS, Berg M, Dahl B, Gottfreðsdóttir H, Sommerseth E, Prinds C. Models for midwifery care: A mapping review. Eur J Midwifery. 2020 Jul 30;4:30. doi: 10.18332/ejm/124110. PMID: 33537631; PMCID: PMC7839165.
Papildu literatūra
Elizabeth Davis “Heart & Hands”. Copyright, 2012
Ārsta palīgs - māsa. Vecmāte - māsa: pārkvalifikācijas programmas mācību materiāls. Rīgas Stradiņa universitāte ; [galvenā redaktore Maija Šetlere]. Rīga: Nacionālais apgāds, 2009. daļa < 2 > Cilvēkresursu pārkvalifikācija: mācību materiāli.
Murphy F., Doody O., Lyons R., Brenner M., et.al. A guidance framework to aid in the selection of nursing and midwifery care process metrics and indicators. Nurs Open. 2019 Apr 16;6(3):948-958. doi: 10.1002/nop2.273. PMID: 31367418; PMCID: PMC6650687.