Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Kvalitatīvās pētniecības metodes

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
SVUEK_011
Zinātnes nozare
Socioloģija un sociālais darbs; Socioloģijas teorija un vēsture
Kredītpunkti (ECTS)
9,00
Mērķauditorija
Medicīnas pakalpojumi
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Sabiedrības veselības institūts
Kontaktinformācija

Rīga, Kronvalda bulvāris 9, svek@rsu.lv, +371 67338307

Par studiju kursu

Mērķis

Nodrošināt studentiem iespēju iegūt zināšanas par kvalitatīvās pētniecības metodoloģijas ideju un ideoloģisko pamatojumu; par metožu daudzveidību un pielietojuma iespējām sabiedrības veselībā. Prezentēt kvalitatīvās pētniecības filozofisko paradigmu, pētniecības principus un plašo pielietojumu. Parādīt pamata stratēģiju pārskatu, kas ir nepieciešams kvalitatīvai pētniecībai. Attīstīt kritiskās izpratnes prasmes par kvalitatīvo pētījumu priekšrocībām un trūkumiem.

Priekšzināšanas

Pētniecības metodoloģija, zināšanas sociālajos studiju priekšmetos (socioloģija, sociālā antropoloģija, psiholoģija), sabiedrības veselība.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Spēs izklāstīt kvalitatīvās pētniecības filozofiskos pieņēmumus; atpazīt un noteikt galvenos kvalitatīvā pētījuma veidus; paskaidrot pētījuma veidu atšķirības, to piedāvātās pētnieciskās iespējas un piemērotību konkrētas problēmas izpētei; organizēt pētījuma dizaina posmus; uzskaitīt kvalitatīvā pētniecībā izmantojamās datu ieguves un analīzes metodes; aprakstīt ar datu ticamību saistītos teorētiskos aspektus, tai skaitā problēmas, kas saistītas ar datu ticamību kvalitatīvajā pētniecībā un to iespējamos risinājumus; izskaidrot ētiskos jautājums kvalitatīvajā pētniecībā.

Prasmes

1.Spēs izvēlēties konkrēta pētījuma problēmas risināšanai atbilstošāko kvalitatīvā pētījuma veidu; aizstāvēt savas pētnieciskās idejas; ģenerēt un formulēt pētījuma problēmu, mērķi un jautājumu /-us; izvērtēt atlases metodes adekvātumu piedāvātajos dažādu pētījumu piemēros; izveidot padziļinātās intervijas jautājumu protokolu; veikt teksta tematisko analīzi sniegtajā intervijas materiālā; diskutēt par pētījumiem, kuros izmantotas kvalitatīvās pētniecības metodes.

Kompetences

1.Izstrādāt kvalitatīvā pētījuma plānu, integrējot sociālās zināšanas un zināšanas sabiedrības veselībā.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
1. Kvalitatīvā pētījuma pieteikuma izveide. 2. Trīs zinātnisko rakstu, kuri atspoguļo pētījumus par veselības tēmām un kuros izmantotas kvalitatīvās pētniecības metodes, meklēšana datu bāzēs, rakstu lasīšana, aprakstīšana un apkopojošas prezentācijas izveidošana un prezentēšana. 3. Daļēji strukturētās intervijas jautājumu protokola izveidošana. 4. Kvalitatīvās intervijas materiāla kodēšana.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
1. Prezentācija par izlasītajiem zinātniskajiem rakstiem (15%). 2. Daļēji strukturētās intervijas jautājumu protokola izveidošana (15%). 3. Kvalitatīvā pētījuma pieteikuma izveidošana (20%). 4. Rakstisks eksāmens pēc studiju priekšmeta apguves (kombinēts eksāmens – daudzizvēļu atbildes un brīvo atbilžu jautājumi) (50%).

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Kvalitatīvās pētniecības vēsturiskā attīstība un ideoloģiskais pamats. Kvalitatīvā pētījuma definīcijas, to dažādība.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kvalitatīvā pētījuma pielietojums, tai skaitā - veselības aprūpē.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kvalitatīvā pētījuma pielietojums, tai skaitā - veselības aprūpē.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kvalitatīvajam pētījumam raksturīgās īpašības. Piemēri.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kvalitatīvajam pētījumam raksturīgās īpašības. Piemēri.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Kvalitatīvās pētniecības paradigmas: fenomenoloģija, priekšmetā pamatotā teorija, etnogrāfija, gadījuma analīze.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Kvalitatīvās pētniecības paradigmas: fenomenoloģija, priekšmetā pamatotā teorija, etnogrāfija, gadījuma analīze.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Fenomenoloģiskie, pamatotās teorijas, etnogrāfiskie, gadījuma analīzes pētījumi veselības aprūpē.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Fenomenoloģiskie, pamatotās teorijas, etnogrāfiskie, gadījuma analīzes pētījumi veselības aprūpē.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Fenomenoloģiskie, pamatotās teorijas, etnogrāfiskie, gadījuma analīzes pētījumi veselības aprūpē.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Fenomenoloģiskie, pamatotās teorijas, etnogrāfiskie, gadījuma analīzes pētījumi veselības aprūpē.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Kvalitatīvā pētījuma dizains: pētījuma problēma, mērķis, jautājums. Atlases problemātika, mērķtiecīgā atlase.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Kvalitatīvā pētījuma dizains: pētījuma problēma, mērķis, jautājums. Atlases problemātika, mērķtiecīgā atlase.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Kvalitatīvā pētījuma dizains: pētījuma problēma, mērķis, jautājums. Atlases problemātika, mērķtiecīgā atlase.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Kvalitatīvā pētījuma dizains: pētījuma problēma, mērķis, jautājums. Atlases problemātika, mērķtiecīgā atlase.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pētījuma problēmas, mērķa un jautājuma formulēšana kvalitatīvajā pētījumā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pētījuma problēmas, mērķa un jautājuma formulēšana kvalitatīvajā pētījumā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Intervija kā datu ieguves metode kvalitatīvajā pētījumā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Fokusa grupas diskusija kā datu ieguves metode kvalitatīvajā pētniecībā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Līdzdalības novērojums kā datu ieguves metode kvalitatīvajā pētniecībā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Datu analīze kvalitatīvajā pētījumā. Tematiskā analīze.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Tematiskā analīze.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Tematiskā analīze.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Datu ticamības un validitātes problemātika.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
9,00
Kontaktstundas:
72 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Green J., Thorogood N. (2014) Qualitative Methods for Health Research. SAGE Publication, London.

2.

Pope C., Mays N. (ed.) (2020) Qualitative Research in Health Care. Blackwell Publishing.

3.

Cropley Arthur (2002) Qualitative Research Methods: an Introduction for Students of Psychology and Education. (akceptējams izdevums)

4.

Ulin R.P., Robinson E.T., Tolley E.E. (2016) Qualitative Methods in Public Health: a Field Guide for Applied Research. USA.

Papildu literatūra

1.

Creswell. John W. (2018) Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing Among Five Traditions. SAGE Publications. Thousand Oaks. London.

2.

Silverman D. (2022) Doing Qualitative Research: A Practical Handbook. SAGE Publications. Thousand oaks.

Citi informācijas avoti

1.

žurnāls „Qualitative Health Research”