Kvalitatīvās pētniecības metodes
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Kronvalda bulvāris 9, svek@rsu.lv, +371 67338307
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Spēs izklāstīt kvalitatīvās pētniecības filozofiskos pieņēmumus; atpazīt un noteikt galvenos kvalitatīvā pētījuma veidus; paskaidrot pētījuma veidu atšķirības, to piedāvātās pētnieciskās iespējas un piemērotību konkrētas problēmas izpētei; organizēt pētījuma dizaina posmus; uzskaitīt kvalitatīvā pētniecībā izmantojamās datu ieguves un analīzes metodes; aprakstīt ar datu ticamību saistītos teorētiskos aspektus, tai skaitā problēmas, kas saistītas ar datu ticamību kvalitatīvajā pētniecībā un to iespējamos risinājumus; izskaidrot ētiskos jautājums kvalitatīvajā pētniecībā.
Prasmes
1.Spēs izvēlēties konkrēta pētījuma problēmas risināšanai atbilstošāko kvalitatīvā pētījuma veidu; aizstāvēt savas pētnieciskās idejas; ģenerēt un formulēt pētījuma problēmu, mērķi un jautājumu /-us; izvērtēt atlases metodes adekvātumu piedāvātajos dažādu pētījumu piemēros; izveidot padziļinātās intervijas jautājumu protokolu; veikt teksta tematisko analīzi sniegtajā intervijas materiālā; diskutēt par pētījumiem, kuros izmantotas kvalitatīvās pētniecības metodes.
Kompetences
1.Izstrādāt kvalitatīvā pētījuma plānu, integrējot sociālās zināšanas un zināšanas sabiedrības veselībā.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
1. Kvalitatīvā pētījuma pieteikuma izveide.
2. Trīs zinātnisko rakstu, kuri atspoguļo pētījumus par veselības tēmām un kuros izmantotas kvalitatīvās pētniecības metodes, meklēšana datu bāzēs, rakstu lasīšana, aprakstīšana un apkopojošas prezentācijas izveidošana un prezentēšana.
3. Daļēji strukturētās intervijas jautājumu protokola izveidošana.
4. Kvalitatīvās intervijas materiāla kodēšana.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
1. Prezentācija par izlasītajiem zinātniskajiem rakstiem (15%).
2. Daļēji strukturētās intervijas jautājumu protokola izveidošana (15%).
3. Kvalitatīvā pētījuma pieteikuma izveidošana (20%).
4. Rakstisks eksāmens pēc studiju priekšmeta apguves (kombinēts eksāmens – daudzizvēļu atbildes un brīvo atbilžu jautājumi) (50%).
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Kvalitatīvās pētniecības vēsturiskā attīstība un ideoloģiskais pamats. Kvalitatīvā pētījuma definīcijas, to dažādība.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kvalitatīvā pētījuma pielietojums, tai skaitā - veselības aprūpē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kvalitatīvā pētījuma pielietojums, tai skaitā - veselības aprūpē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kvalitatīvajam pētījumam raksturīgās īpašības. Piemēri.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kvalitatīvajam pētījumam raksturīgās īpašības. Piemēri.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Kvalitatīvās pētniecības paradigmas: fenomenoloģija, priekšmetā pamatotā teorija, etnogrāfija, gadījuma analīze.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Kvalitatīvās pētniecības paradigmas: fenomenoloģija, priekšmetā pamatotā teorija, etnogrāfija, gadījuma analīze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Fenomenoloģiskie, pamatotās teorijas, etnogrāfiskie, gadījuma analīzes pētījumi veselības aprūpē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Fenomenoloģiskie, pamatotās teorijas, etnogrāfiskie, gadījuma analīzes pētījumi veselības aprūpē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Fenomenoloģiskie, pamatotās teorijas, etnogrāfiskie, gadījuma analīzes pētījumi veselības aprūpē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Fenomenoloģiskie, pamatotās teorijas, etnogrāfiskie, gadījuma analīzes pētījumi veselības aprūpē.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Kvalitatīvā pētījuma dizains: pētījuma problēma, mērķis, jautājums. Atlases problemātika, mērķtiecīgā atlase.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Kvalitatīvā pētījuma dizains: pētījuma problēma, mērķis, jautājums. Atlases problemātika, mērķtiecīgā atlase.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Kvalitatīvā pētījuma dizains: pētījuma problēma, mērķis, jautājums. Atlases problemātika, mērķtiecīgā atlase.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Kvalitatīvā pētījuma dizains: pētījuma problēma, mērķis, jautājums. Atlases problemātika, mērķtiecīgā atlase.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētījuma problēmas, mērķa un jautājuma formulēšana kvalitatīvajā pētījumā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētījuma problēmas, mērķa un jautājuma formulēšana kvalitatīvajā pētījumā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Intervija kā datu ieguves metode kvalitatīvajā pētījumā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Fokusa grupas diskusija kā datu ieguves metode kvalitatīvajā pētniecībā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Līdzdalības novērojums kā datu ieguves metode kvalitatīvajā pētniecībā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Datu analīze kvalitatīvajā pētījumā. Tematiskā analīze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Tematiskā analīze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Tematiskā analīze.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Datu ticamības un validitātes problemātika.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Green J., Thorogood N. (2014) Qualitative Methods for Health Research. SAGE Publication, London.
Pope C., Mays N. (ed.) (2020) Qualitative Research in Health Care. Blackwell Publishing.
Cropley Arthur (2002) Qualitative Research Methods: an Introduction for Students of Psychology and Education. (akceptējams izdevums)
Ulin R.P., Robinson E.T., Tolley E.E. (2016) Qualitative Methods in Public Health: a Field Guide for Applied Research. USA.
Papildu literatūra
Creswell. John W. (2018) Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing Among Five Traditions. SAGE Publications. Thousand Oaks. London.
Silverman D. (2022) Doing Qualitative Research: A Practical Handbook. SAGE Publications. Thousand oaks.
Citi informācijas avoti
žurnāls „Qualitative Health Research”