Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Lietišķā socioloģija: kvantitatīvās un kvalitatīvās metodes

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
LUSDK_138
Zinātnes nozare
Sociālā politika un sociālā darba organizācija; Socioloģija un sociālais darbs
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Sociālā labklājība un sociālais darbs
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Rehabilitācijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, socdk@rsu.lv, +371 67061575

Par studiju kursu

Mērķis

Apgūt zināšanas, prasmes un kompetences, lai veiktu kvantitatīvos un kvalitatīvos socioloģiskos pētījumus.

Priekšzināšanas

Sociālo priekšmetu zināšanas vidusskolas programmas apjomā.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti izprot, definē un izskaidro galveno socioloģisko pētījumu metožu darbības principus.

Prasmes

1.Apgūtās socioloģiskās pētniecības metodes studenti prot lietot, veicot un prezentējot reālus praktiskus pētījumus.

Kompetences

1.Studenti spēj izvēlēties sociālo problēmu izpētes situācijai pašas atbilstošākās un efektīvākās socioloģisko pētījumu un datu analīzes un interpretācijas metodes.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.
Patstāvīgais darbs
-
-
Studenti veic dažādus pētnieciskus uzdevumus, kurus prezentē.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.
Pārbaudījums
-
-
1. Nodarbību apmeklētība. 2. Patstāvīgi izstrādāto darbu prezentācija. 3. Eksāmens.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lietišķā socioloģija. Socioloģisko pētījumu izmantošanas iespējas sociālā darba sfērā. Kvantitatīvā un kvalitatīvā pieeja un dizains lietišķajos socioloģiskajos pētījumos.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Klātiene
Auditorija
2
2.
Lekcija
Klātiene
Auditorija
2
  1. Socioloģiskās aptaujas raksturojums un izstrāde. Pētniecisko jautājumu veidi.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Auditorija
2
2.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Auditorija
2
  1. Intervija. Intervijas plāns, sagatavošanās intervijai, norise, transkripcija, pamatkodēšana.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Klātiene
Auditorija
2
2.
Lekcija
Klātiene
Auditorija
2
3.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Auditorija
2
4.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Auditorija
2
  1. Fokusgrupu diskusijas.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Auditorija
2
2.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Auditorija
2
  1. Empīrisko datu analīze un interpretācija.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Klātiene
Auditorija
2
2.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Auditorija
2
3.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Auditorija
2
  1. Socioloģisko pētījumu prezentācija.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Klātiene
Auditorija
2
2.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Auditorija
2
3.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Auditorija
2
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens
NEPILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lietišķā socioloģija. Socioloģisko pētījumu izmantošanas iespējas sociālā darba sfērā. Kvantitatīvā un kvalitatīvā pieeja un dizains lietišķajos socioloģiskajos pētījumos.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Klātiene
Auditorija
2
2.
Lekcija
Klātiene
Auditorija
2
  1. Socioloģiskās aptaujas raksturojums un izstrāde. Pētniecisko jautājumu veidi.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Auditorija
2
  1. Intervija. Intervijas plāns, sagatavošanās intervijai, norise, transkripcija, pamatkodēšana.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Klātiene
Auditorija
2
2.
Lekcija
Klātiene
Auditorija
2
3.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Auditorija
2
  1. Fokusgrupu diskusijas.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Auditorija
2
  1. Empīrisko datu analīze un interpretācija.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Auditorija
2
  1. Socioloģisko pētījumu prezentācija.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Klātiene
Auditorija
2
2.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Auditorija
2
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
20 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Kroplijs, A., Raščevska, M. Kvalitatīvās pētniecības metodes sociālajās zinātnēs. - Rīga: Raka, 2010.

2.

Mārtinsone, K., Pipere, A. et al. (sast.) Ievads pētniecībā: stratēģijas, dizaini, metodes. - Raka, 2011.

3.

Blaikie, N. Designing social research: the logic of anticipation. - Cambridge: Polity Press, 2010.

4.

Creswell, J. W. Research design: qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. 3rd ed. - Thousand Oaks (Calif.); London: SAGE Publications, 2018.

5.

Neuman, W. L. Social Research Methods: Qualitative and Quantitative Approaches. 5th edition. - Allan & Bacon, 2014.

Papildu literatūra

1.

Bryman, A. Social research methods. 3rd ed. - Oxford: Oxford University Press, 2012.

2.

Pētniecība: teorija un prakse. K. Mārtinsones, A. Piperes, D. Kamerādes zinātniskajā redakcijā. - RaKa. 2016.

3.

Walliman, N. Research methods: the basics. - Routledge, 2017.

4.

Ядов, В. Я. Стратегия социологического исследования: Описание, объяснение, понимание социальной реальности. - Москва: «Добросвет», 2009.

5.

Zirnīte, M., Garda-Rozenberga, I. Mutvārdu vēsture un dzīvesstāsti: vadlīnijas intervētājiem un atmiņu rakstītājiem. - LU Filozofijas un socioloģijas institūts, Latvijas Mutvārdu vēstures pētnieku asociācija Dzīvesstāsts. 2014.

6.

Lūse, A. (sast., red.) Cilvēks. Dzīve. Stāstījums: rakstu krājums. - Latvijas Antropologu biedrība, LU Literatūras, folkloras un mākslas institūts, 2002.

7.

Trapenciere, I. Transition trajectories from youth institutional care to adulthood. // SHS Web of Conferences: Proceedings. - EDP Sciences, 2018. - Vol.51

8.

Trapenciere, I. Par kvalitatīvo un kvantitatīvo metožu izmantošanu nabadzības pētījumos. // Zirnīte, M. (sast.). Dzīvesstāsti: Vēsture, kultūra, sabiedrība. - LU Filozofijas un socioloģijas institūts. 2007., 258.-268.lpp.

9.

Elksne, G. "No upenēm līdz kartupeļiem": laika ritums lauku cilvēka dzīves tēlojumā. // Vērtības: Latvija un Eiropa: kolektīva monogrāfija divos sējumos / (zinātniskā redaktore un sastādītāja Kūle, M.). - LU Filozofijas un socioloģijas institūts, 2016, 2. sēj.

Citi informācijas avoti

1.

LR Ministru kabineta Pētījumu un publikāciju datu bāze

2.

Interneta materiāli: Kā veikt fokusgrupu diskusiju. Kā veikt kvalitatīvu interviju. Mutvārdu vēstures pētījumi Latvijā.

;