Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Sabiedrības veselība

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
SVUEK_107
Zinātnes nozare
Klīniskā medicīna; Sabiedrības veselība
Kredītpunkti (ECTS)
6,00
Mērķauditorija
Informācijas un komunikācijas zinātne
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Sabiedrības veselības institūts
Kontaktinformācija

Rīga, Kronvalda bulvāris 9, svek@rsu.lv, +37167338307

Par studiju kursu

Mērķis

Studiju kursa mērķis ir sniegt zināšanas un palielināt kompetences modernās sabiedrības veselības pamatjautājumos; iepazīstināt ar sabiedrības veselībā risināmo jautājumu daudzveidību un izmantojamām izziņas metodēm.

Priekšzināšanas

Pamatzināšanas cilvēka bioloģijā.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studējošie: • Definēs veselības jēdzienu un nosauks galvenās veselību ietekmējošo faktoru kategorijas. • Nosauks veselības mērīšanai izmantojamos rādītājus un izmantojamos datu avotus. • Formulēs sabiedrības veselības nozares funkcijas. • Nosauks mūsdienu sabiedrības veselības galvenās darbības jomas. • Uzskaitīs galvenās sabiedrības veselības problēmas un to cēloņus un profilakses iespējas.

Prasmes

1.Studējošie: • Klasificēs veselību ietekmējošos faktorus. • Izskaidros veselības mērīšanā izmantoto rādītāju būtību un pielietošanas iespējas. • Diferencēs un salīdzinās dažādus veselības informācijas avotus. • Pielietos sabiedrības veselībā izmantotos jēdzienus. • Analizēs sabiedrības veselības problēmu raksturojošos rādītājus un informāciju.

Kompetences

1.Studējošie: • Attiecinās un vispārinās veselības izvērtēšanas un mērīšanas jautājumus uz sabiedrības veselības praksi. • Pamatos sabiedrības veselības nozares būtību un nozīmi vēsturiskā un demogrāfiskā kontekstā. • Kritiski izvērtēs un argumentēs problēmas un situāciju sabiedrības veselībā, izmantojot sabiedrības veselībā izmantojamos datu avotus.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Darbs mazajās grupās, gadījumu analīze, statistikas datu apkopošana un analizēšana, noslēgumā rakstisks eksāmens.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Atbilžu pareizība rakstiskā eksāmenā. Aktivitāte un līdzdalība nodarbību laikā.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sabiedrības veselība, tās nozares un galveni uzdevumi. Īss ieskats sabiedrības veselības vēsturē. Veselība visās politikās.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Uz pierādījumiem balstīta sabiedrības veselības prakse, tās galvenās aktivitātes. Sabiedrības veselības risināmo problēmu raksturojums, problēmu noskaidrošana.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veselības definīcijas, tās subjektīvais un objektīvais vērtējums. Individuālā un populācijas veselība, pamata metodes to izpētē. Slimība. Slimības gadījuma definēšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veselības izvērtēšanas pieejas: veselība kā slimību neesamība; veselība kā optimāla funkcionēšana; veselība kā dzīves kvalitātes sastāvdaļa.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Profilakse, tās skaidrojums. Profilakses veidi. Primārā, sekundārā, terciārā profilakse.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Augsta riska indivīdu un populācijas profilakses stratēģijas. Pamata profilakses pasākumi sabiedrības veselības kontekstā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Infekcijas slimības kā sabiedrības veselības problēma. Infekcijas slimību epidemioloģijas pamati, riska grupas.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Hronisku infekcijas slimību ietekme uz sabiedrības veselību. Bīstamo infekcijas slimību radītais apdraudējums. Starptautiski noteiktās prioritātes infekcijas slimību jomā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Hroniskas ne-infekciju slimības kā sabiedrības veselības problēma.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Hroniskas ne-infekciju slimības, to nozīmīgākie riska faktori – smēķēšana, pārmērīga alkohola lietošana, mazkustīgums, aptaukošanās. PVO globālās stratēģijas hronisku ne-infekciju slimību riska faktoru mazināšanā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ārkārtas situācijas sabiedrības veselības kontekstā. Ārkārtas situāciju un katastrofu definīcijas un klasifikācija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Katastrofu medicīnas sistēma, tās darbības principi. Starptautiskie veselības aizsardzības noteikumi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pusaudžu vecuma periods. Ģimenes, skolas, vienaudžu loma pusaudžu vecumā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Galvenās veselības problēmas pusaudžu vecumā pasaulē un Latvijā. Nozīmīgākie veselības riska faktori. Ar veselību saistītā dzīvesveida problēmas pusaudžu vecumā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Vardarbība, tās izpēte sabiedrības veselības kontekstā. Ar vardarbības pieredzi saistītie veselības traucējumi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Vardarbība pret bērniem, tās veidi. Vardarbība pret sievieti. Stratēģijas un pasākumi vardarbības mazināšanai.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Mātes un bērna veselības problēmas kā sabiedrības veselības problēma.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Mātes un bērna veselības problēmas līdz vienam gadam. Veselību raksturojošie rādītāji, riska faktori, profilakse. Bērnu pēc viena gada vecuma un pusaudžu nozīmīgākās veselības problēmas un riska faktori. Sabiedrības veselības politiskie virzieni bērnu un pusaudžu veselības uzlabošanā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Psihiskā veselība kā sabiedrības veselības problēma.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Psihiskā veselība sabiedrības veselības skatījumā. Psihisko traucējumu daudzveidība. Riska faktori. Psihisko traucējumu galvenie profilakses un veselības aprūpes aspekti.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Atkarību slimības kā sabiedrības veselības problēma.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Atkarību slimības sabiedrības veselības skatījumā. Atkarību slimību daudzveidība. Riska faktori. Atkarību slimību galvenie profilakses un veselības aprūpes aspekti.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Negadījumi, traumas un vardarbība kā sabiedrības veselības problēma.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Negadījumi/ traumas un to rādītāji, veidi un riska faktori. Riski dažādās vecuma grupās. Profilakses stratēģijas.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
6,00
Kontaktstundas:
48 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Baltiņš M. Lietišķā epidemioloģija, Zinātne, 2003.

2.

Frances Wilson and Andi Mabhala. Key concepts in public health. Los Angeles: Sage, 2009. 312 pg.

3.

Unwin, Nigel Carr, Susan Pless-Mulloli, Tanja. An Introduction to Public Health and Epidemiology. Open University Press, 2007.

Papildu literatūra

1.

Brown B, Crawford P, Carter R. Evidence-Based Health Communication. Open University Press, 2006, 217 pg.

2.

Schiavo R.: Health Communication: From Theory to Practice (2nd Edition). Wiley, USA, 2013, 658 pg.