Sabiedrības veselība
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Kronvalda bulvāris 9, svek@rsu.lv, +37167338307
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studējošie: • Definēs veselības jēdzienu un nosauks galvenās veselību ietekmējošo faktoru kategorijas. • Nosauks veselības mērīšanai izmantojamos rādītājus un izmantojamos datu avotus. • Formulēs sabiedrības veselības nozares funkcijas. • Nosauks mūsdienu sabiedrības veselības galvenās darbības jomas. • Uzskaitīs galvenās sabiedrības veselības problēmas un to cēloņus un profilakses iespējas.
Prasmes
1.Studējošie: • Klasificēs veselību ietekmējošos faktorus. • Izskaidros veselības mērīšanā izmantoto rādītāju būtību un pielietošanas iespējas. • Diferencēs un salīdzinās dažādus veselības informācijas avotus. • Pielietos sabiedrības veselībā izmantotos jēdzienus. • Analizēs sabiedrības veselības problēmu raksturojošos rādītājus un informāciju.
Kompetences
1.Studējošie: • Attiecinās un vispārinās veselības izvērtēšanas un mērīšanas jautājumus uz sabiedrības veselības praksi. • Pamatos sabiedrības veselības nozares būtību un nozīmi vēsturiskā un demogrāfiskā kontekstā. • Kritiski izvērtēs un argumentēs problēmas un situāciju sabiedrības veselībā, izmantojot sabiedrības veselībā izmantojamos datu avotus.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Darbs mazajās grupās, gadījumu analīze, statistikas datu apkopošana un analizēšana, noslēgumā rakstisks eksāmens.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Atbilžu pareizība rakstiskā eksāmenā.
Aktivitāte un līdzdalība nodarbību laikā.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sabiedrības veselība, tās nozares un galveni uzdevumi. Īss ieskats sabiedrības veselības vēsturē. Veselība visās politikās.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Uz pierādījumiem balstīta sabiedrības veselības prakse, tās galvenās aktivitātes. Sabiedrības veselības risināmo problēmu raksturojums, problēmu noskaidrošana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselības definīcijas, tās subjektīvais un objektīvais vērtējums. Individuālā un populācijas veselība, pamata metodes to izpētē. Slimība. Slimības gadījuma definēšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselības izvērtēšanas pieejas: veselība kā slimību neesamība; veselība kā optimāla funkcionēšana; veselība kā dzīves kvalitātes sastāvdaļa.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Profilakse, tās skaidrojums. Profilakses veidi. Primārā, sekundārā, terciārā profilakse.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Augsta riska indivīdu un populācijas profilakses stratēģijas. Pamata profilakses pasākumi sabiedrības veselības kontekstā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Infekcijas slimības kā sabiedrības veselības problēma. Infekcijas slimību epidemioloģijas pamati, riska grupas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Hronisku infekcijas slimību ietekme uz sabiedrības veselību. Bīstamo infekcijas slimību radītais apdraudējums. Starptautiski noteiktās prioritātes infekcijas slimību jomā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Hroniskas ne-infekciju slimības kā sabiedrības veselības problēma.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Hroniskas ne-infekciju slimības, to nozīmīgākie riska faktori – smēķēšana, pārmērīga alkohola lietošana, mazkustīgums, aptaukošanās. PVO globālās stratēģijas hronisku ne-infekciju slimību riska faktoru mazināšanā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ārkārtas situācijas sabiedrības veselības kontekstā. Ārkārtas situāciju un katastrofu definīcijas un klasifikācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Katastrofu medicīnas sistēma, tās darbības principi. Starptautiskie veselības aizsardzības noteikumi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pusaudžu vecuma periods. Ģimenes, skolas, vienaudžu loma pusaudžu vecumā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Galvenās veselības problēmas pusaudžu vecumā pasaulē un Latvijā. Nozīmīgākie veselības riska faktori. Ar veselību saistītā dzīvesveida problēmas pusaudžu vecumā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vardarbība, tās izpēte sabiedrības veselības kontekstā. Ar vardarbības pieredzi saistītie veselības traucējumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vardarbība pret bērniem, tās veidi. Vardarbība pret sievieti. Stratēģijas un pasākumi vardarbības mazināšanai.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mātes un bērna veselības problēmas kā sabiedrības veselības problēma.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mātes un bērna veselības problēmas līdz vienam gadam. Veselību raksturojošie rādītāji, riska faktori, profilakse. Bērnu pēc viena gada vecuma un pusaudžu nozīmīgākās veselības problēmas un riska faktori. Sabiedrības veselības politiskie virzieni bērnu un pusaudžu veselības uzlabošanā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psihiskā veselība kā sabiedrības veselības problēma.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psihiskā veselība sabiedrības veselības skatījumā. Psihisko traucējumu daudzveidība. Riska faktori. Psihisko traucējumu galvenie profilakses un veselības aprūpes aspekti.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Atkarību slimības kā sabiedrības veselības problēma.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Atkarību slimības sabiedrības veselības skatījumā. Atkarību slimību daudzveidība. Riska faktori. Atkarību slimību galvenie profilakses un veselības aprūpes aspekti.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Negadījumi, traumas un vardarbība kā sabiedrības veselības problēma.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Negadījumi/ traumas un to rādītāji, veidi un riska faktori. Riski dažādās vecuma grupās. Profilakses stratēģijas.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Baltiņš M. Lietišķā epidemioloģija, Zinātne, 2003.
Frances Wilson and Andi Mabhala. Key concepts in public health. Los Angeles: Sage, 2009. 312 pg.
Unwin, Nigel Carr, Susan Pless-Mulloli, Tanja. An Introduction to Public Health and Epidemiology. Open University Press, 2007.
Papildu literatūra
Brown B, Crawford P, Carter R. Evidence-Based Health Communication. Open University Press, 2006, 217 pg.
Schiavo R.: Health Communication: From Theory to Practice (2nd Edition). Wiley, USA, 2013, 658 pg.