Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Ģenētika

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
RPE_035
Zinātnes nozare
Klīniskā medicīna
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Ārstniecība
LKI
8. līmenis

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs

Rezidentūras specialitāte

Specialitāte
Vadītājs
Kontaktinformācija

-

Par studiju kursu

Mērķis

Nodrošināt teorētisko zināšanu un praktisko iemaņu apguvi un pilnveidošanu, kas atbilstu vispārējam priekšstatam par iedzimtām ģenētiskām slimībām, atbilstoši pediatrijas specialitātes nolikuma prasībām, kas ļautu ārstam orientēties, lasot literatūru vai saskaroties klīniskajā praksē, lai nepieciešamības gadījumā nosūtītu pacientu pie speciālista, kā arī sniegt neatliekamu palīdzību akūtā situācijā.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studiju kursa apguves atvēlētajā laikā rezidents apgūst pamatzināšanas par biežāk sastopamajām ģenētiskajām slimībām, to etioloģiju, patoģenēzi, klīniskajām izpausmēm, diagnostikas algoritmiem un ārstēšanas principiem.

Prasmes

1.Studiju kursa apguves rezultātā rezidents pratīs veikt bērna objektīvā klīniskā stāvokļa izmeklēšanu un izvērtēšanu, atbilstoši bērna vecumam, savākt pilnvērtīgu dzīves, ģimenes un slimības anamnēzi, izveidot izmeklējumu plānu, ordinēt papildus izmeklēšanas metodes un izvērtēt to rezultātus.

Kompetences

1.Pēc sekmīga studiju kursa beigšanas rezidents sasniedz sertificēta pediatra obligāto kompetenci. Nepieciešamā kompetences pakāpe ir atšķirīga dažādu ģenētisko slimību gadījumā un tā uzrādīta zemāk pievienotajā tabulā. Kompetences līmeņi ir šādi: 1. līmenis: zināšanas atbilst vispārējam priekšstatam par problēmu, kas ļauj ārstam orientēties, lasot literatūru vai saskaroties klīniskajā praksē, kā arī mērķtiecīgi meklēt nepieciešamo papildus informāciju, nosūtīt pacientu nepieciešamības gadījumā pie speciālista. 2. līmenis: zināšanas par doto problēmu ir pietiekamas, lai izprastu tās būtību, to diagnosticētu un nepieciešamības gadījumā sniegtu neatliekamo palīdzību, nosūtītu pie speciālista, kā arī speciālista vadībā realizētu diagnostikas, ārstēšanas un profilakses pasākumus. 3. līmenis: zināšanas ārstam ļauj tikt galā ar doto problēmu patstāvīgi. 1. Ģenētikas integrācija pediatrijas praksē 2 2. Ģenētiskā pieeja pediatriskai medicīnai 2 3. Cilvēka genoms 2 4. Ģenētiskās transmisijas modeļi 2 5. Citoģenētika 2 6. Bieži sastopamu traucējumu ģenētika 2 7. Epiģenētika 2 8. Ģenētiskā pieeja retām un nediagnosticētām slimībām 2 9. Rīcība pie iedzimtām vielmaiņas kļūdām 2

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Cikla laikā rezidentam jāapgūst teorētiskās zināšanas par biežāk sastopamajām ģenētiskajām slimībām, to etioloģiju, patoģenēzi, agrīnu diagnostiku. Jāapgūst praktiskas iemaņas ģenētisko slimību diagnostikai izmantojamās metodēs, to indikācijām un rezultātu interpretēšanu. Jāiegūst priekšstats par sociālās aprūpes iespējām un nepieciešamību, pievēršot uzmanību praktizējoša pediatra uzdevumiem šādu bērnu aprūpē.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
1) Docētājs cikla beigās dod praktisko iemaņu vērtējumu 10 ballu sistēmā, ierakstot to rezidenta grāmatiņā. 2) Teorētisko zināšanu pārbaudi veic rakstiski un dod vērtējumu 10 ballu sistēmā.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Specializētā telpa

Tēmas

Retās slimības bērniem – diagnostikas un aprūpes organizācijas sistēma Latvijā.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Semināru skaits:
1
Ilgums (nedēļās):
2
Gala pārbaudījums:
Eksāmens rezidentūrā (Teorija un prakse)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

https://my.rsu.lv/ > E-datubāzes > E-grāmatas, https://www.clinicalkey.com/

2.

Kliegman R. M., Behrman R. E., Jenson H. B. Stanton B. F. „Nelson Textbook of Pediatrics” 21st ed, 2020.

3.

Lantos, John D. Ethics Rounds: a Casebook in Pediatric Bioethics American Academy of Pediatrics (AAP); American Academy of Pediatrics, 2019

Citi informācijas avoti