Sociālantropoloģijas pieejas savas sabiedrības izpētē
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Apgūstot studiju kursu, studējošie būs ieguvuši zināšanas par galvenajiem virzieniem pēdējo gadu desmitu sociālantropoloģiskos pētījumos savas sabiedrības izpētē, par pētījumos izmantotajām teorētiskajām perspektīvēm un pētniecības metodēm, par konstatētajām pārmaiņām pētījumu paņēmienos, stilos, amplitūdā dažādos pasaules reģionos, atšķirīgās sociāli ekonomiskās, profesionālās, etniskās, reliģiskās grupās. Zināšanas tiks vērtētas pēc tā, cik labi studējošais pārzina nodarbībās apspriestās etnogrāfijas un orientējas sociālantropoloģijas pamatjēdzienos.
Prasmes
1.Apgūstot studiju kursu, studējošajiem būtu jāprot pamatot sociālantropoloģisku pieeju savas sabiedrības izpētei priekšrocības un trūkumus, jāprot kritiski izvērtēt šādas pieejas ietvaros veiktu pētījumu metodoloģija un veidot savu argumentāciju par sociālantropoloģijas pieeju savas sabiedrības izpētē.
Kompetences
1.Spēja studiju kursa apguves gaitā aplūkotajos tekstos izvirzītos teorētiskos skatījumus un argumentācijas paraugus izmantot, veidojot spriedumus par savā profesionālajā darbībā novērotajām sociālatropoloģijas pieejām savas sabiedrības izpētē.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Kursa nobeigumā jāsagatavo eseja – uzmetums sava promocijas darba vienai apakšnodaļai. (Tā varētu būt apakšnodaļa vai nu promocijas darba metodoloģijas nodaļai vai kādai no teorētiskajām nodaļām). Minētajam tekstam būtu jārezultējas konkrētos secinājumos par to, kā/vai šajā studiju kursā iepazītās, sociālantropoloģijā izstrādātās teorētiskās un metodoloģiskās pieejas var sniegt jaunus ieskatus pašiem par savu pētāmo priekšmetu. Šī rakstu darba apjoms: 15 000 – 18 000 zīmju (ar atstarpēm).
Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Lai saņemtu vērtējumu par šā studiju kursa apguvi, katram tajā reģistrētajam doktorantam: 1) jāierodas vismaz uz divām semināra nodarbībām ar iepriekš sagatavotu ziņojumu – kritisku refleksiju par attiecīgā semināra temata diviem literatūras avotiem; 2) uz šī kursa pēdējo nodarbību jāsagatavo 10 minūšu prezentācija par iecerētā patstāvīgā darba plānojumu un galveno saturu. Doktorantu zināšanas un prasmes tiks vērtētas pēc tā, kā doktorants orientējas kursa laikā apgūtajās teorētiskajās un metodoloģiskajās pieejās, cik veiksmīgi argumentē savu skatpunktu, izmantojot kursa literatūrā rodamos etnogrāfiskos un socioloģiskos datus, kā arī pēc tā, cik prasmīgi izmanto kursa gaitā apgūtos teorētiskos ietvarus un jēdzienus, kritiski analizējot savā promocijas darbā aktuālo empīriju.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ievads. Sociālantropoloģiska savas sabiedrības izpēte (Anthropology at Home): teorētiskās un metodoloģiskās pieejas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ievads. Sociālantropoloģiska savas sabiedrības izpēte (Anthropology at Home): teorētiskās un metodoloģiskās pieejas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Identitāte un nacionālisms, autobiogrāfija un autoetnogrāfija. Piederība divām (vai vairākām) kultūrām: vai metodoloģiska priekšrocība?
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Identitāte un nacionālisms, autobiogrāfija un autoetnogrāfija. Piederība divām (vai vairākām) kultūrām: vai metodoloģiska priekšrocība?
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētījuma dalībnieki. Līdzdalīgais novērojums. Līdzdalības formas. Dzimtes aspekti, varas un autoritātes dimensija savas sabiedrības izpētē. Ievadvārdi par ieskaites darbu.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētījuma dalībnieki. Līdzdalīgais novērojums. Līdzdalības formas. Dzimtes aspekti, varas un autoritātes dimensija savas sabiedrības izpētē. Ievadvārdi par ieskaites darbu.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālā atmiņa un atmiņas politika. Retrospektīvā etnogrāfija un autoetnogrāfija. Pētījumi par postsociālistisma sabiedrībām.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālā atmiņa un atmiņas politika. Retrospektīvā etnogrāfija un autoetnogrāfija. Pētījumi par postsociālistisma sabiedrībām.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Okely, Judith. 1996. Own or Other Culture. Routledge
Georges, R. A., and M. O. Jones. 1980. People Studying People: The Human Element in Fieldwork. Berkeley, Los Angeles, London: University of California Press (nodaļa "Skaidrība un kompromisi" lasāma latviski žurnālā Kentaurs XXI, nr.27, 2002.g.).
Džordžs, R.A. and Džounss, M.O. 2002. Skaidrība un kompromisi. Kentaurs XXI.
Segalen, Martine, and Francoise Zonabend. 1987. “Social Anthropology and the Ethnology of France: The Field of Kinship and the Family.” Pp. 109–19 in Anthropology at Home, edited by A. Jackson. London, New York: Tavistock Publications.
Lien, Marianne, and Marit Melhuus. 2011. “Overcoming the Division between Anthropology at Home and Abroad.” Norsk Antropologisk Tidsskrift 22 (2): 134–43.
Meijerhofa, B. 2002 [1978]. Ko Jūs no mums īsti gribat? Kentaurs XXI, 27, 98-126.
Skultans, V. 1998. The testimony of lives. Narrative and memory in post-Soviet Latvia. London & New York: Routledge. Chapters 1 & 2.
Skultans, V. 2007. The Appropriation of Suffering: Psychiatric Practice in the Post-Soviet Clinic. Theory, Culture and Society 24:27-48. Fails
Dzenovska, Dace. 2018. School of Europeanness : Tolerance and Other Lessons in Political Liberalism in Latvia. Ithaca: Cornell University Press.
Papildu literatūra
Ķīlis, R. (sast.). 1998. Atmiņa un vēsture. No antropoloģijas līdz psiholoģijai. Rīga.
Lūse, A. (sast.) 2002. Cilvēks, dzīve, stāstījums: rakstu krājums. Riga: Latvijas antropologu biedrība; Latvijas Universitātes Literatūras folkloras un mākslas institūts
Myerhoff, B. 1978. Number our days. New York: Dutton.
Reed-Danahay, D. Editor. 1997. Auto/Ethnography. Oxford, New York: Berg.
LANKAUSKAS, GEDIMINAS. 2014. The Land of Weddings and Rain: Nation and Modernity in Post-Socialist Lithuania. Toronto: University of Toronto Press.
Fehervary, K. 2002. American Kitchens, Luxory Bathrooms, and the Search for a 'Normal' Life in Postsocialist Hungary. Ethnos 67:369-400. Fails
Oushakine, S. A. 2000. The Quantity of Style. Imaginary consumption in New Russia. Theory, Culture, and Society 17:97-120. Fails
Cole, John W. 1977. Anthropology comes half-way home. Community studies in Europe. In Ann. Rev. Anthropol. 6: 349-78.
Praspaliauskiene, Rima. 2022. Enveloped Lives: Caring and Relating in Lithuanian Health Care. Ithaca: Cornell University Press.
Putniņa, A. 2002. "Komunikācija un pieredze: stāsti par dzemdībām un grūtniecību Latvijā," // Cilvēks, dzīve, stāstījums: rakstu krājums. Sast. A. Lūse. Rīga: Latvijas Antropologu biedrība; Latvijas Universitātes Literatūras folkloras un mākslas institūts.
Runnel, P. 2003. Europe as a measure of Change: Soviet-time values and the construction of Estonia's post-communist turn to Europe. Pro Etnologia 26:113-134. Fails
Caughey, J. L. 2006. "Negotiating Cultures and Identities: Life History Issues, Methods, and Readings," University of Nebraska Press. Introduction