Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Psihoterapija un multiprofesionālā rehabilitācija bērnu un pusaudžu psihiatrijā

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
RBS_015
Zinātnes nozare
Klīniskā medicīna; Psihiatrija
Kredītpunkti (ECTS)
16,95
Mērķauditorija
Ārstniecība
LKI
8. līmenis

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs

Rezidentūras specialitāte

Specialitāte
Vadītājs
Kontaktinformācija

-

Par studiju kursu

Mērķis

Iepazīstināt ar bērnu un pusaudžu psihiskās veselības aprūpes sistēmu, pielietojot multidisciplinārās komandas darba principus, iesaistot profesionālus speciālistus un nodrošināt profesionālu aprūpi visos sociālajos līmeņos. Iepazīstināt ar biopsihosociālā modeļa izmantošanu un rehabilitācijas un sociālās psihiatrijas lomu bērnu un pusaudžu ar psihiskiem un uzvedības traucējumiem funkcionēšanas uzlabošanai, attīstot spējas un mazinot nespēju. Nodrošināt zināšanu apguvi par bērnu psihoterapeitisko un psiholoģisko izmeklēšanu, psihoterapeitisko diagnostiku, psiholoģisko intervenču indikācijām un kontrindikācijām. Sniegt ieskatu par dažādām uz zinātniskiem pierādījumiem balstītām psihoterapijas metodēm.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Zinās starptautiskos principus bērnu un pusaudžu psihiskās veselības aprūpē un rehabilitācijā, multidisciplinārās komandas un tās dalībnieku darba principus, mērķus un uzdevumus psihiatriskās rehabilitācijas kontekstā.

Prasmes

1.Mācēs organizēt multidisciplinārās komandas darbu, iesaistot profesionālus speciālistus – bērnu psihiatrus, psihoterapeitus, psihologus, audiologopēdus, fizioterapeitus, ergoterapeitus, vizuāli plastiskās mākslas terapeitus, nodrošinot terapijas pēctecību, socializācijas un izplatības nepārtrauktību.

Kompetences

1.Darba procesā izpratīs komandas darba pamatprincipus bērnu psihiatrijā, spēs intervēt un ievākt anamnēzi no pacienta un viņa piederīgajiem. Korekti izklāstīs multidisciplinārā komandā iekļauto pacientu un piederīgo terapijas plānu, metodes un sagaidāmos rezultātus. Plānos savas profesionālās darbības attīstības un pilnveides iespējas terapeitiskajās grupās, kā arī plānos savu zinātniski pētniecisko attīstību.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
1. Apmācīt izvērtēt multiprofesionālo un/vai multidisciplināro komandas locekļu iesaistes nepieciešamību, izstrādājot individuālo īstermiņa un ilgtermiņa aprūpes plānu un plānot komandas darbu; 2. Dot ieskatu par dažādu funkcionālo speciālistu darba principiem, mērķiem un uzdevumiem psihiatriskās rehabilitācijas kontekstā; 3. Dot zināšanas un prasmes bērna ar psihiskiem traucējumiem izmeklēšanā un izpratnē psiholoģiskajā aspektā, kā arī psihoterapijas īpatnības bērnu un pusaudžu praksē; 4. Dot ieskatu par palīdzību cilvēkiem dažādu krīzes situāciju gadījumos (tuva cilvēka nāve, smagas slimības, vardarbība pret bērnu, vardarbība ģimenē, atkarība, nelaimes gadījumi, pašnāvība); sniegt pamata zināšanas tiesiskajos jautājumos, kas saistīti ar krīzes un vardarbības gadījumiem; iemācīt pamata prasmes krīzes intervencei; 5. Sniegt pamatzināšanas un iemācīt pamata prasmes atbalsta psihoterapijā.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Teorētisko zināšanu pārbaude ar testa jautājumiem.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Specializētā telpa

Tēmas

Kognitīvi-biheviorālā terapija bērnu psihiatrijas praksē
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Specializētā telpa

Tēmas

Kognitīvi-biheviorālā terapija bērnu psihiatrijas praksē
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Specializētā telpa

Tēmas

Grupu terapija bērnu psihiatrijas praksē
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Specializētā telpa

Tēmas

Krīzes intervences bērnu psihiatrijas praksē
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Specializētā telpa

Tēmas

Vizuāli plastiskās mākslas terapija bērnu psihiatrijas praksē
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Specializētā telpa

Tēmas

Mūzikas terapija bērnu psihiatrijas praksē
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Specializētā telpa

Tēmas

Deju un kustību terapija bērnu psihiatrijas praksē
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Specializētā telpa

Tēmas

Drāmas terapija bērnu psihiatrijas praksē
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Specializētā telpa

Tēmas

Ergoterapijas īpatnības bērnu psihiatrijas praksē
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Specializētā telpa

Tēmas

Fizioterapijas īpatnības bērnu psihiatrijas praksē
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Specializētā telpa

Tēmas

Audiologopēdijas īpatnības bērnu psihiatrijas praksē
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Specializētā telpa

Tēmas

Komandas darba principi bērnu psihiatrijā Latvijā. Psihoterapeitiskās un psiholoģiskās palīdzības īpatnības komandas darbā.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
16,95
Semināru skaits:
12
Ilgums (nedēļās):
16
Gala pārbaudījums:
Eksāmens rezidentūrā (Teorija un prakse)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Robert Goodman, Stephen Scott(auth) - Child and Adolescent Psychiatry, Third Edition-Wiley-Blackwell (2012)

Papildu literatūra

1.

Kulbergs J. Dinamiskā psihiatrija, Rīga, Jumava, 2001.

2.

Kaplan & Sadocks. Synopsis of Psychiatry, Editors B.J.Sadock, V.A.Sadock. - 10th ed. - Philadelphia; Williams & Wilkins, 2007

3.

B.J. Sadock, V.A.Sadock. Kaplan & Sadock's Concise Textbook of Child and Adolescent Psychiatry. - 10th ed. - Philadelphia; Williams & Wilkins, 2009

4.

Glen O. Gabbard. Psychodynamic Psychiatry in clinical Practice

5.

Mackinnon, Roger A., Michels, Robert, Buckley, Peter J. The psychiatric interview in clinical practice. Second edition, American Psychiatry Publishing, 2006.

6.

McDougall Joyce. Theatres of the Mind. Free association Books Ltd. 1986. (Original in French 1982)

7.

McWilliams, Nancy. Psychoanalytical diagnosis: understanding personality structure in the clinical process. The Guilford Press. New York, 1994.

8.

Sandler, Joseph, Freud's models of the mind. Frist published by H. Karnac (books) Ltd., London, 1997.

9.

Segal, Hanna, Introducton to the work of Melanie Klein. First published by the Hogarth Press Ltd. London, 1973.

10.

Winnicott Donald. W. The Maturational Process and the Facilitating Environment. First published by the Hogarth Press Ltd. London, 1965.

11.

Kulbergs, J. Krīze un attīstība. Liepāja LPA, 1998.

12.

Gililand, B.E. & James, R.K. Crisis intervention strategies. New York: Brooks/Cole, 1997.

13.

Roberts, A.E. Crisis intervention handbook. New York: Brooks/Cole, 1990.

14.

Patterson J.E. et al. Essential Skills in family therapy. Guliford Press, 1998.

15.

Karen V., Harpen-Darton M. H. Working with Children and their families. Lyceum Book, 2001.

16.

Minuchin S, Fishmay U.S. Family therapy techniques. Howard university Press, 1981.