Sociālā un vadības psiholoģija
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Attīstīt priekšstatu par sociālo un vadības psiholoģiju kā zinātni un to praktisko pielietojumu savā profesijā. Padziļināt zināšanas par nozīmīgākajām vadības psiholoģijas teorijām.
Prasmes
1.Apliecināt izpratni par vadības procesu izpausmēm. Praksē apliecināt priekšstatu par vadības dinamisko procesu norisēm.
Kompetences
1.Sekmēt studentu prasmju un iemaņu pilnveidi vadības jautājumu jomā, kā arī sekmēt spēju vadības procesus vērtēt plašāko sociālo procesu ietvarā.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Saskaņojot ar pasniedzēju – sagatavot prezentāciju.
Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
2.
Pārbaudījums |
-
|
10 balles
|
|
Vērtējums 10 ballu sistēmā. Prasības: piedalīšanās seminārā (iepriekš sagatavota darba prezentācija) un noslēguma darbs – problēmsituācijas, kas ir saistīta ar vadīšanas procesiem, analīze, vērtējums un risinājuma vairāku alternatīvu redzējums. Vērtēšanas kritēriji: 10 (izcili): Brīva orientēšanās sociālās un vadīšanas psiholoģijas likumsakarībās, prasme patstāvīgi analizēt vadīšanu kā prognozēšanas, plānošanas, vadāmo sistēmu organizēšanas, darbības motivācijas un kontroles procesu. Problēmsituācijas izklāstā iekļaut pamatojumu, kas saistīts ar vadīšanas psiholoģiskajām atziņām, ietverot organizācijas vadīšanas metožu aprakstu. Prasme paredzēt situācijas risinājuma alternatīvas, kā arī izvēlēties, pēc studējošā viedokļa, atbilstošāko, pamatojot vadītāja sociālpsiholoģiskās funkcijas attiecīgajā grupā. 9 (teicami): Brīva orientēšanās sociālās un vadīšanas psiholoģijas likumsakarībās, prasme patstāvīgi analizēt vadīšanu kā prognozēšanas, plānošanas, vadāmo sistēmu organizēšanas, darbības motivācijas un kontroles procesu. Problēmsituācijas izklāstā iekļaujot pamatojumu, kas saistīts ar vadīšanas psiholoģiskajām atziņām, ietverot organizācijas vadīšanas metožu izklāstu. Prasme paredzēt konkrētas situācijas risinājuma alternatīvas, kā arī izvēlēties, pēc studējošā viedokļa, atbilstošāko. 8 (ļoti labi): Orientēšanās sociālās un vadīšanas psiholoģijas likumsakarībās, prasme patstāvīgi analizēt vadīšanu kā prognozēšanas, plānošanas, vadāmo sistēmu organizēšanas, darbības motivācijas un kontroles procesu. Problēmsituācijas izklāstā iekļaut pamatojumu, kas saistīts ar vadīšanas psiholoģiskajām atziņām, ietverot organizācijas vadīšanas metožu izklāstu. Prasme paredzēt konkrētas situācijas risinājuma citu iespēju, kā arī izvēlēties, pēc studējošā viedokļa, atbilstošāko. 7 (labi): Orientēšanās sociālās un vadīšanas psiholoģijas likumsakarībās, prasme patstāvīgi analizēt vadīšanu kā prognozēšanas, plānošanas, vadāmo sistēmu organizēšanas, darbības motivācijas un kontroles procesu. Problēmsituācijas izklāstā iekļaut pamatojumu, kas saistīts ar vadīšanas psiholoģiskajām atziņām. Prasme paredzēt konkrētas situācijas risinājuma citu iespēju. 6 (gandrīz labi): Zināšanas par sociālās un vadīšanas psiholoģijas likumsakarībām. Problēmsituācijas izklāstā iekļaut pamatojumu, kas saistīts ar vadīšanas psiholoģiskajām atziņām. Prasme paredzēt konkrētas situācijas risinājuma citu iespēju. 5 (viduvēji): Zināšanas par sociālās un vadīšanas psiholoģijas likumsakarībām. Problēmsituācijas izklāstā iekļaut pamatojumu, kas saistīts ar vadīšanas psiholoģiskajām atziņām. 4 (gandrīz viduvēji): Zināšanas par sociālās un vadīšanas psiholoģijas likumsakarībām. Problēmsituācijas izklāsts. |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mūsdienu sociālās psiholoģijas problemātika un galvenie sasniegumi.
Sociālā psiholoģija kā zinātne.
Sociālās psiholoģijas aizsākumi.
Pētīšanas metodes sociālajā psiholoģijā.
Eksperimenti sociālajā psiholoģijā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Mūsdienu sociālās psiholoģijas problemātika un galvenie sasniegumi.
Sociālā psiholoģija kā zinātne.
Sociālās psiholoģijas aizsākumi.
Pētīšanas metodes sociālajā psiholoģijā.
Eksperimenti sociālajā psiholoģijā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Mūsdienu sociālās psiholoģijas problemātika un galvenie sasniegumi.
Sociālā psiholoģija kā zinātne.
Sociālās psiholoģijas aizsākumi.
Pētīšanas metodes sociālajā psiholoģijā.
Eksperimenti sociālajā psiholoģijā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Personība, tās veidošanās sociālajā kontekstā.
Dažādas personības teorijas.
Sociālā ietekme.
Vara. Konformisms.
Lēmumu pieņemšana.
Sindromi, efekti un fenomeni psiholoģijā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personība, tās veidošanās sociālajā kontekstā.
Dažādas personības teorijas.
Sociālā ietekme.
Vara. Konformisms.
Lēmumu pieņemšana.
Sindromi, efekti un fenomeni psiholoģijā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Stereotipi, sociālie aizspriedumi un diskriminācija. To atšķirības, veidošanās motivācija un cēloņi.
Dažādu kultūru atšķirības.
Neverbālā komunikācija. Tās izpausmes.
Iespaida veidošanās.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Stereotipi, sociālie aizspriedumi un diskriminācija. To atšķirības, veidošanās motivācija un cēloņi.
Dažādu kultūru atšķirības.
Neverbālā komunikācija. Tās izpausmes.
Iespaida veidošanās.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Stress sociālajā psiholoģijā.
Stresa stāvokļi. Tā diagnostika. Pašizziņa.
Stresa vadīšana. Paņēmieni un tehnikas.
Praktiskā pielietošana sarežģītās situācijās.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Stress sociālajā psiholoģijā.
Stresa stāvokļi. Tā diagnostika. Pašizziņa.
Stresa vadīšana. Paņēmieni un tehnikas.
Praktiskā pielietošana sarežģītās situācijās.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Stress sociālajā psiholoģijā.
Stresa stāvokļi. Tā diagnostika. Pašizziņa.
Stresa vadīšana. Paņēmieni un tehnikas.
Praktiskā pielietošana sarežģītās situācijās.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Vadīšana organizācijā. Vadīšanas process.
Vadības psiholoģijas aizsākumi.
Organizācija un vadītāja funkcijas.
Vadīšanas teorijas.
Vadīšanas teoriju attīstība.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Vadīšana organizācijā. Vadīšanas process.
Vadības psiholoģijas aizsākumi.
Organizācija un vadītāja funkcijas.
Vadīšanas teorijas.
Vadīšanas teoriju attīstība.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vadīšana organizācijā. Vadīšanas process.
Vadības psiholoģijas aizsākumi.
Organizācija un vadītāja funkcijas.
Vadīšanas teorijas.
Vadīšanas teoriju attīstība.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vadīšana organizācijā. Vadīšanas process.
Vadības psiholoģijas aizsākumi.
Organizācija un vadītāja funkcijas.
Vadīšanas teorijas.
Vadīšanas teoriju attīstība.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Vadītājs un līderis.
Vadītāju klasifikācija.
Vadītāja prasmes.
Vara, tās izpausmes.
Vadības stili.
Adizes vadītāju stilu teorija.
Dažādas motivācijas teorijas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Vadītājs un līderis.
Vadītāju klasifikācija.
Vadītāja prasmes.
Vara, tās izpausmes.
Vadības stili.
Adizes vadītāju stilu teorija.
Dažādas motivācijas teorijas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vadītājs un līderis.
Vadītāju klasifikācija.
Vadītāja prasmes.
Vara, tās izpausmes.
Vadības stili.
Adizes vadītāju stilu teorija.
Dažādas motivācijas teorijas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Konfliktoloģijas teorija.
Konfliktu veidi.
Konflikta attīstība.
Konfliktogēni.
Konfliktu vadīšanas iespējas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Konfliktoloģijas teorija.
Konfliktu veidi.
Konflikta attīstība.
Konfliktogēni.
Konfliktu vadīšanas iespējas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Konfliktoloģijas teorija.
Konfliktu veidi.
Konflikta attīstība.
Konfliktogēni.
Konfliktu vadīšanas iespējas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Seminārs. Sindromi, efekti un fenomeni psiholoģijā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Seminārs. Sindromi, efekti un fenomeni psiholoģijā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Seminārs. Sindromi, efekti un fenomeni psiholoģijā.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Boxal P., Purcell J. (2011) Strategy and Human Resource Management. UK: Palgrave Macmillan.
Brooks I. (2009) Organisational Behaviour Individuals, groups and organisation. London: Pearson Education Limited, 355.
Doppler K., Lauterburg Ch. (2002) Change Management. Frankfurt/New York: Campus Verlag.
Garleja R. (2003) Darbs, organizācija un psiholoģija. Rīga: RaKa.
Garleja R. (2007) Cilvēkpotenciāls sociālā vidē. Rīga: J.Rozes apgāds.
Gratone L. (2004) Cilvēkresursu stratēģija. Rīga: Jumava.
Hilb M. (2005) Integriertes Personal – Management. Ziele – Strategien – Instrumente. Luchterhand Verlag.
Krīgers V. (2003) Komandas vadība. Rīga: Novo.
Ķēniņš Kings G. (2002) Amerikas pieredze uzņēmuma vadībai. Izlase. Rīga: Biznesa partneri.
Lindner-Lohmann D., Lohmann F., Schirmer U. (2008) Personalmanagement. Leopzig: Physica-Verlag.
MacDonald I., Burke C., Stewart K. (2006) Systems Leadership: Creating Positive Organisations. Burlington: Gower Publishing Company.
Neuburger R. (2006) Compact Büro-Spicker Office Management. München: Compact Verlag.
Ozoliņa A.Nucho, Vidnere M. (2003) Intervēšanas prasme. Rīga: RaKa.
Reņģe V. (1999) Organizāciju psiholoģija. Rīga: Kamene.
Schreuőgg G. (2008) Organisation: Grundlagen moderner Organisationgestaltung. Wiesbaden: Gabler/GWV Fachverlag GmbH.
Tafinders P. (2004) Intensīvais līdervadības kurss. Rīga: Pētergailis.
Torrington D., Hall J., Taylor S., Atkinson C. (2011) Human Resource Management. UK: Pearson Education Limited.
Wichel-Kirsch, Janusch M., Knorr E. (2008) Personalwirtschaf. Wiesbaden: Fachverlag.
Spector, P. E. (2017) Industrial and organizational psychology: Research and practice. Hoboken, NJ: John Wiley & Sons.
Truxillo, D. M., Bauer, T. N., & Erdogan, B. (2016). Psychology and work: Perspectives on industrial and organizational psychology. New York: Routledge.
Papildu literatūra
Джуэлл Л. (2001). Индустриально – организационная психология. Санкт-Петербург: Питер.