Veselības stāvokļa izvērtēšana un diagnostika
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, 2. stāvs, 236., 237. kabinets, gmk@rsu.lv, +371 67060826
Par studiju kursu
Mērķis
Studiju kursa mērķis ir attīstīt studējošo spējas veikt pacienta veselības stāvokļa izvērtēšanu un diagnostiku, balstoties uz padziļinātām klīniskās medicīnas zināšanām un pierādījumos balstītām pieejām. Kurss sagatavo studējošos profesionālai un patstāvīgai rīcībai, lai veiktu pacienta veselības stāvokļa izvērtējumu un interpretētu diagnostiskos izmeklējumus, identificētu patoloģiju, kā arī pieņemtu lēmumus par ārstnieciskajām stratēģijām un efektīvi dokumentētu procesu. Tas veicina māsas kompetenci uzņemties lielāku atbildību par pacienta aprūpi, iekļaujot holistisku, uz cilvēku centrētu pieeju un multidisciplināro sadarbību.
Priekšzināšanas
Slimību etioloģija, patoģenēze, klīniskā aina un ārstēšanas un aprūpes intervences, epidemioloģija, prevencijas pasākumi, funkcionālā un laboratoriskā diagnostika.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studiju kursa apguves rezultātā studējošie: 1. Gūst padziļinātu izpratni par slimību etioloģiju, patoģenēzi, klīnisko ainu, ārstēšanas un aprūpes intervences, epidemioloģiju, propedeitiku, kā arī prevencijas pasākumu būtību. 2. Orientējas funkcionālo un laboratorisko diagnostikas metožu iespējās un spēj interpretēt to rezultātus, slēdzienus. 3. Pārzina normālas un patoloģiskas fizioloģijas diferenciāciju klīnisko situāciju kontekstā.
Prasmes
1.Studiju kursa apguves rezultātā studējošie: 1. Prot izvērtēt pacienta veselības stāvokli, pielietojot klīniskās medicīnas zināšanas un prasmes. 2. Prot interpretēt funkcionālo, laboratorisko un radioloģisko izmeklējumu rezultātus. 3. Spēj identificēt patoloģisku atradni un saistīt to ar klīniskajiem simptomiem. 4. Spēj novērtēt ārstēšanas indikācijas, kontrindikācijas un blakusparādības. 5. Prot pieņemt patstāvīgu lēmumu par ārstniecisko intervenču veikšanu, izstrādājot un lietojot pierādījumos balstītus rīcības algoritmus. 6. Prot izskaidrot un dokumentēt iegūtos datus atbilstoši standartiem. 7. Izprot uz cilvēku centrētas un pierādījumos balstītas prakses principus.
Kompetences
1.Spēja pieņemt lēmumu par indivīda, grupas, kopienas vakcināciju, skrīningu un dokumentēt to. Spēja veikt indivīda, grupas, kopienas veselības stāvokļa izvērtēšanu pēc vakcinācijas, skrīninga. Spēja pielietot informācijas un komunikācijas tehnoloģijas. Spēja autonomi nodrošināt pacienta vispārējā veselības stāvokļa izvērtēšanu. Spēja interpretēt un sniegt indivīdam, grupai un kopienai saprotamu informāciju par veikto izmeklējumu rezultātiem un nepieciešamajām tālākajām darbībām. Spēja pieņemt klīniskos lēmumus uz pierādījumiem balstītas māszinību prakses ietvaros, izmantojot pētniecības metodoloģiju un terminoloģiju.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pacienta gadījuma analīze: Klīnisko simptomu un pazīmju interpretācija |
10,00% no gala vērtējuma
|
Ieskaite
|
|
2.
Pacienta gadījuma analīze: Propedeitikas metožu pielietojums diagnozes precizēšanā |
10,00% no gala vērtējuma
|
Ieskaite
|
|
3.
Pacienta gadījuma analīze: EKG ritma traucējumu atpazīšana un aprūpe |
10,00% no gala vērtējuma
|
Ieskaite
|
|
4.
Pacienta gadījuma analīze: Laboratorisko izmeklējumu nozīme slimības diagnostikā |
10,00% no gala vērtējuma
|
Ieskaite
|
|
5.
Pacienta gadījuma analīze: Radioloģiskās diagnostikas pielietojuma iespējas, priekšrocības un trūkumi |
10,00% no gala vērtējuma
|
Ieskaite
|
|
6.
Pacienta gadījuma analīze: Ģimenes plānošanas izaicinājumi un risinājumi |
10,00% no gala vērtējuma
|
Ieskaite
|
|
7.
Pacienta gadījuma analīze: Vakcinācijas un skrīninga nozīme slimību profilaksē |
10,00% no gala vērtējuma
|
Ieskaite
|
|
8.
Pacienta gadījuma analīze: Atkarību identificēšana un ārstēšana primārajā aprūpē |
10,00% no gala vērtējuma
|
Ieskaite
|
|
9.
Pacienta gadījuma analīze: Kritiskās domāšanas nozīme medicīnā |
10,00% no gala vērtējuma
|
Ieskaite
|
|
10.
Pacienta gadījuma analīze: Klīnisko lēmumu pieņemšana un to ietekmējošie faktori |
10,00% no gala vērtējuma
|
Ieskaite
|
Studiju kursa tēmu plāns
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Veselības stāvokļa izvērtēšanas principi un metodes
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Klīnisko simptomu un pazīmju analīze
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Propedeitikas metožu izmantošana dažādu orgānu sistēmu izmeklēšanā
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Patoloģijas vispārīgie principi
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
EKG - nozīmīgāko ritma traucējumu atpazīšana un aprūpes vadīšana
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Laboratorisko izmeklējumu nozīmēšana un rezultātu interpretēšana
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Radioloģisko diagnostikas metožu veidi un pielietojums
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Ģimenes plānošana (kontracepcija, fertilitātes traucējumi)
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Vakcinācija, skrīnings, anafilakse
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Kritiskā domāšana
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Klīnisko lēmumu pieņemšana
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
4
|
Tēmas
|
Veselības stāvokļa izvērtēšanas principi un metodes
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
4
|
Tēmas
|
Klīnisko simptomu un pazīmju analīze
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
4
|
Tēmas
|
Propedeitikas metožu izmantošana dažādu orgānu sistēmu izmeklēšanā
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
4
|
Tēmas
|
Patoloģijas vispārīgie principi
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
4
|
Tēmas
|
EKG - nozīmīgāko ritma traucējumu atpazīšana un aprūpes vadīšana
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
4
|
Tēmas
|
Laboratorisko izmeklējumu nozīmēšana un rezultātu interpretēšana
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
4
|
Tēmas
|
Radioloģisko diagnostikas metožu veidi un pielietojums
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
4
|
Tēmas
|
Ģimenes plānošana (kontracepcija, fertilitātes traucējumi)
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
4
|
Tēmas
|
Vakcinācija, skrīnings, anafilakse
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
4
|
Tēmas
|
Atkarību problēmu identificēšana primārajā veselības aprūpē
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
4
|
Tēmas
|
Kritiskā domāšana
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
4
|
Tēmas
|
Klīnisko lēmumu pieņemšana
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
4
|
Tēmas
|
Klīnisko lēmumu pieņemšana
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Robbins and Cotran Pathological Basis of Disease, 8th ed. Kumar V, Abbas AK, Fausto N, Aster J. Elsevier, 2009.
Aprūpes diagnozes : definīcijas un klasifikācija 2018-2020. 2020. / T. Hīteras Herdmanes un Šigemi Kamitsuras redakcijā; zinātniskās redaktores: Rita Konstante, Agita Melbārde-Kelmere; no angļu valodas tulkojusi Maija Treilona; literārā redaktore Agnese Biteniece.
Orļikovs G., Pičkurs K. & Rīgas Stradiņa universitāte. Iekšķīgo slimību katedra. (2009). Propedeitika / Rīgas Stradiņa universitāte. Iekšķīgo slimību katedra ; G. Orļikova un K. Pičkura redakcijā ; [autori: G. Orļikovs ... [et al.]. (3. izd.). Rīga: RSU.
Macleod, Douglas, Nicol, Robertson, Macleod, John, Douglas, Graham, … Robertson, Colin. (2013). Macleod’s clinical examination / edited by Graham Douglas, Fiona Nicol, Colin Robertson ; illustrated by Robert Britton, Ethan Danielson. (13th ed.). Edinburgh ; New York: Churchill Livingstone/Elsevier.
Kalējs, O., & Rīgas Stradiņa universitāte. (2009). Elektrokardiogrāfija : mācību materiāls / Oskars Kalējs ; Rīgas Stradiņa universitāte. Rīga: Nacionālais apgāds.
Latvijas Radiologu asociācija, & Valsts Vides diensts (2017). Vadlīnijas diagnostiskās radioloģijas izmeklējumu izvēlē
Balode, A. O. (2008). Laboratoriskā diagnostika / Arta Balode. ([2. izd.]). Rīga: Nacionālais apgāds.
Kurcalte, Kurcalte, Irēna, & Latvijas Universitātes P. Stradiņa medicīnas koledža. (2010). Funkcionālās diagnostikas metožu principi : mācību materiāls / Irēna Kurcalte ... [u.c.] ; Latvijas Universitātes P. Stradiņa medicīnas koledža ; [galvenā redaktore Maija Šetlere]. Rīga: Medicīnas apgāds.
SCORE OP working group ESC Cardiovascular risk collaboration. (2021). SCORE2-OP risk prediction algorithms: estimating incident cardiovascular event risk in older persons in four geographical risk regions. https://doi.org/10.17863/CAM.77151