Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Veselības stāvokļa izvērtēšana un diagnostika

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
GMK_011
Zinātnes nozare
Veselības aprūpes zinātne; Veselības un sporta zinātnes
Kredītpunkti (ECTS)
8,00
Mērķauditorija
Māszinības
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Ģimenes medicīnas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, 2. stāvs, 236., 237. kabinets, gmk@rsu.lv, +371 67060826

Par studiju kursu

Mērķis

Studiju kursa mērķis ir attīstīt studējošo spējas veikt pacienta veselības stāvokļa izvērtēšanu un diagnostiku, balstoties uz padziļinātām klīniskās medicīnas zināšanām un pierādījumos balstītām pieejām. Kurss sagatavo studējošos profesionālai un patstāvīgai rīcībai, lai veiktu pacienta veselības stāvokļa izvērtējumu un interpretētu diagnostiskos izmeklējumus, identificētu patoloģiju, kā arī pieņemtu lēmumus par ārstnieciskajām stratēģijām un efektīvi dokumentētu procesu. Tas veicina māsas kompetenci uzņemties lielāku atbildību par pacienta aprūpi, iekļaujot holistisku, uz cilvēku centrētu pieeju un multidisciplināro sadarbību.

Priekšzināšanas

Slimību etioloģija, patoģenēze, klīniskā aina un ārstēšanas un aprūpes intervences, epidemioloģija, prevencijas pasākumi, funkcionālā un laboratoriskā diagnostika.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studiju kursa apguves rezultātā studējošie: 1. Gūst padziļinātu izpratni par slimību etioloģiju, patoģenēzi, klīnisko ainu, ārstēšanas un aprūpes intervences, epidemioloģiju, propedeitiku, kā arī prevencijas pasākumu būtību. 2. Orientējas funkcionālo un laboratorisko diagnostikas metožu iespējās un spēj interpretēt to rezultātus, slēdzienus. 3. Pārzina normālas un patoloģiskas fizioloģijas diferenciāciju klīnisko situāciju kontekstā.

Prasmes

1.Studiju kursa apguves rezultātā studējošie: 1. Prot izvērtēt pacienta veselības stāvokli, pielietojot klīniskās medicīnas zināšanas un prasmes. 2. Prot interpretēt funkcionālo, laboratorisko un radioloģisko izmeklējumu rezultātus. 3. Spēj identificēt patoloģisku atradni un saistīt to ar klīniskajiem simptomiem. 4. Spēj novērtēt ārstēšanas indikācijas, kontrindikācijas un blakusparādības. 5. Prot pieņemt patstāvīgu lēmumu par ārstniecisko intervenču veikšanu, izstrādājot un lietojot pierādījumos balstītus rīcības algoritmus. 6. Prot izskaidrot un dokumentēt iegūtos datus atbilstoši standartiem. 7. Izprot uz cilvēku centrētas un pierādījumos balstītas prakses principus.

Kompetences

1.Spēja pieņemt lēmumu par indivīda, grupas, kopienas vakcināciju, skrīningu un dokumentēt to. Spēja veikt indivīda, grupas, kopienas veselības stāvokļa izvērtēšanu pēc vakcinācijas, skrīninga. Spēja pielietot informācijas un komunikācijas tehnoloģijas. Spēja autonomi nodrošināt pacienta vispārējā veselības stāvokļa izvērtēšanu. Spēja interpretēt un sniegt indivīdam, grupai un kopienai saprotamu informāciju par veikto izmeklējumu rezultātiem un nepieciešamajām tālākajām darbībām. Spēja pieņemt klīniskos lēmumus uz pierādījumiem balstītas māszinību prakses ietvaros, izmantojot pētniecības metodoloģiju un terminoloģiju.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pacienta gadījuma analīze: Klīnisko simptomu un pazīmju interpretācija

10,00% no gala vērtējuma
Ieskaite
2.

Pacienta gadījuma analīze: Propedeitikas metožu pielietojums diagnozes precizēšanā

10,00% no gala vērtējuma
Ieskaite
3.

Pacienta gadījuma analīze: EKG ritma traucējumu atpazīšana un aprūpe

10,00% no gala vērtējuma
Ieskaite
4.

Pacienta gadījuma analīze: Laboratorisko izmeklējumu nozīme slimības diagnostikā

10,00% no gala vērtējuma
Ieskaite
5.

Pacienta gadījuma analīze: Radioloģiskās diagnostikas pielietojuma iespējas, priekšrocības un trūkumi

10,00% no gala vērtējuma
Ieskaite
6.

Pacienta gadījuma analīze: Ģimenes plānošanas izaicinājumi un risinājumi

10,00% no gala vērtējuma
Ieskaite
7.

Pacienta gadījuma analīze: Vakcinācijas un skrīninga nozīme slimību profilaksē

10,00% no gala vērtējuma
Ieskaite
8.

Pacienta gadījuma analīze: Atkarību identificēšana un ārstēšana primārajā aprūpē

10,00% no gala vērtējuma
Ieskaite
9.

Pacienta gadījuma analīze: Kritiskās domāšanas nozīme medicīnā

10,00% no gala vērtējuma
Ieskaite
10.

Pacienta gadījuma analīze: Klīnisko lēmumu pieņemšana un to ietekmējošie faktori

10,00% no gala vērtējuma
Ieskaite

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Video lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Veselības stāvokļa izvērtēšanas principi un metodes
  1. Video lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Klīnisko simptomu un pazīmju analīze
  1. Video lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Propedeitikas metožu izmantošana dažādu orgānu sistēmu izmeklēšanā
  1. Video lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Patoloģijas vispārīgie principi
  1. Video lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

EKG - nozīmīgāko ritma traucējumu atpazīšana un aprūpes vadīšana
  1. Video lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Laboratorisko izmeklējumu nozīmēšana un rezultātu interpretēšana
  1. Video lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Radioloģisko diagnostikas metožu veidi un pielietojums
  1. Video lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Ģimenes plānošana (kontracepcija, fertilitātes traucējumi)
  1. Video lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Vakcinācija, skrīnings, anafilakse
  1. Video lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Kritiskā domāšana
  1. Video lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Klīnisko lēmumu pieņemšana
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
4

Tēmas

Veselības stāvokļa izvērtēšanas principi un metodes
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
4

Tēmas

Klīnisko simptomu un pazīmju analīze
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
4

Tēmas

Propedeitikas metožu izmantošana dažādu orgānu sistēmu izmeklēšanā
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
4

Tēmas

Patoloģijas vispārīgie principi
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
4

Tēmas

EKG - nozīmīgāko ritma traucējumu atpazīšana un aprūpes vadīšana
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
4

Tēmas

Laboratorisko izmeklējumu nozīmēšana un rezultātu interpretēšana
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
4

Tēmas

Radioloģisko diagnostikas metožu veidi un pielietojums
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
4

Tēmas

Ģimenes plānošana (kontracepcija, fertilitātes traucējumi)
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
4

Tēmas

Vakcinācija, skrīnings, anafilakse
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
4

Tēmas

Atkarību problēmu identificēšana primārajā veselības aprūpē
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
4

Tēmas

Kritiskā domāšana
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
4

Tēmas

Klīnisko lēmumu pieņemšana
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
4

Tēmas

Klīnisko lēmumu pieņemšana
Kopā kredītpunkti (ECTS):
8,00
Kontaktstundas:
74 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Robbins and Cotran Pathological Basis of Disease, 8th ed. Kumar V, Abbas AK, Fausto N, Aster J. Elsevier, 2009.

2.

Aprūpes diagnozes : definīcijas un klasifikācija 2018-2020. 2020. / T. Hīteras Herdmanes un Šigemi Kamitsuras redakcijā; zinātniskās redaktores: Rita Konstante, Agita Melbārde-Kelmere; no angļu valodas tulkojusi Maija Treilona; literārā redaktore Agnese Biteniece.

3.

Orļikovs G., Pičkurs K. & Rīgas Stradiņa universitāte. Iekšķīgo slimību katedra. (2009). Propedeitika / Rīgas Stradiņa universitāte. Iekšķīgo slimību katedra ; G. Orļikova un K. Pičkura redakcijā ; [autori: G. Orļikovs ... [et al.]. (3. izd.). Rīga: RSU.

4.

Macleod, Douglas, Nicol, Robertson, Macleod, John, Douglas, Graham, … Robertson, Colin. (2013). Macleod’s clinical examination / edited by Graham Douglas, Fiona Nicol, Colin Robertson ; illustrated by Robert Britton, Ethan Danielson. (13th ed.). Edinburgh ; New York: Churchill Livingstone/Elsevier.

5.

Kalējs, O., & Rīgas Stradiņa universitāte. (2009). Elektrokardiogrāfija : mācību materiāls / Oskars Kalējs ; Rīgas Stradiņa universitāte. Rīga: Nacionālais apgāds.

6.

Latvijas Radiologu asociācija, & Valsts Vides diensts (2017). Vadlīnijas diagnostiskās radioloģijas izmeklējumu izvēlē

7.

Balode, A. O. (2008). Laboratoriskā diagnostika / Arta Balode. ([2. izd.]). Rīga: Nacionālais apgāds.

8.

Kurcalte, Kurcalte, Irēna, & Latvijas Universitātes P. Stradiņa medicīnas koledža. (2010). Funkcionālās diagnostikas metožu principi : mācību materiāls / Irēna Kurcalte ... [u.c.] ; Latvijas Universitātes P. Stradiņa medicīnas koledža ; [galvenā redaktore Maija Šetlere]. Rīga: Medicīnas apgāds.

9.

VM NVD Vēža profilaktiskās pārbaudes

10.

SPKC Bērnu vakcinācijas kalendārs

11.

SCORE OP working group ESC Cardiovascular risk collaboration. (2021). SCORE2-OP risk prediction algorithms: estimating incident cardiovascular event risk in older persons in four geographical risk regions. https://doi.org/10.17863/CAM.77151

12.

“Pacienta veselības aptauja - depresijas tests (PHQ-9)”

Papildu literatūra

1.

SPKC: Vakcinācija grūtniecības laikā