Mākslu terapijas integratīvā metodoloģija
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, J. Asara iela 5, vppk@rsu.lv, +37167061587
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Apraksta un salīdzina mākslas dažādās funkcijas, orientējas mākslas valodā. Analizē un salīdzina psiholoģijas teorijas, kas attiecas uz mākslas terapijas praksi, lai izvēlētos piemērotāko mākslas terapijas pieeju, atbilstoši pacienta/klienta grūtībām, resursiem un izvirzītajiem mērķiem. Atlasa un analizē pētījumus mākslu terapijā, lai attīstītu savu praksi. Apraksta mītu, simbolu un tēlu teorētisko ietvaru profesionālā kontekstā.
Prasmes
1.Skaidro mākslas dažādās funkcijas un to pielietojuma specifiku mākslu terapijā. Skaidro daudzveidīgās mākslas medija iespējas terapeitiskajā procesā un diskutē par mākslas valodas īpatnībām profesionālajā praksē savā specializācijā. Veido integratīvus modeļus, lai konceptualizētu savu darbu mākslas terapijā savā specializācijā, saskaņā ar profesionālo ētiku un pētniecības atziņām, ņemot vērā pacienta/klienta grūtības, resursus un izvirzītos terapeitiskos mērķus. Analizēt, apkopot un integrēt atziņas no zinātniskās literatūras saistībā ar praksi. Pielieto simbolus, tēlus, mītus un metaforas profesionālās izaugsmes vajadzību apzināšanā un mērķus turpmākai attīstībai formulēšanā.
Kompetences
1.Spēja konceptualizēt savu praksi un sasaistīt aziņas no zinātniskās literatūras ar praksi, iesaistot pašrefleksiju un profesionālo pašpozicionēšanos. Spēja izveidot mākslas terapijas stratēģiju, atbilstoši savai specializācijai, pacienta/klienta resursiem un izvirzītajiem mērķiem, izvēloties piemērotāko mākslas terapijas pieeju. Spēja sasaistīt atziņas no zinātniskās literatūras ar praksi. Spēja identificēt savus profesionālos resursus un pilnveidojamās jomas, un izvēlēties atbilstošu veidu, profesionālās izaugsmes pilnveidošanai.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Sagatavot eseju par mākslu un mākslu terapiju savā specializācijā.
Grupās izstrādāt psiholoģijas koncepciju salīdzinājumu vismaz 3 psiholoģijas teorijām.
Sagatavot uz pētījumiem balstītu pamatojumu darbam ar doto gadījumu.
Izvērtēt savas profesionālās vajadzības un izveidot izaugsmes un tālākizglītības plānu.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Sagatavota un laikā iesniegta eseja par mākslu un mākslu terapiju savā specializācijā pēc dotajiem kritērijiem (25 %).
Grupās pa 3 izstrādāt un prezentēt psiholoģijas koncepciju, kas ir relevantas mākslu terapijai, salīdzinājums vismaz 3 psiholoģijas teorijām, izmantojot vismaz 5 teorētiskos kritērijus (25 %).
Sagatavots un laikā iesniegts uz pētījumiem balstīts pamatojums darbam ar doto gadījumu (25 %).
Izvērtēt savas profesionālās vajadzības un izstrādāt izaugsmes un tālākizglītības plānu, prezentēt to (25 %).
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Māksla un mākslu terapija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Māksla un mākslu terapija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Māksla un mākslu terapija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Psiholoģijas teorijas un mākslu terapija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Psiholoģijas teorijas un mākslu terapija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Psiholoģijas teorijas un mākslu terapija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Pētniecība un mākslu terapija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Pētniecība un mākslu terapija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Pētniecība un mākslu terapija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Mīti, simboli un tēli profesionālajā darbā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Mīti, simboli un tēli profesionālajā darbā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Mīti, simboli un tēli profesionālajā darbā.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Bite I., Mārtinsone K., Sudraba V. (2016) Konsultēšanas un psihoterapijas teorija un prakse. Zvaigzne ABC.
Jones P. (2020) The arts therapies: A revolution in healthcare. Routledge.
Tresiders, Dž. (2010) Simbolu vārdnīca. Rīga: Zvaigzne ABC.
Segal, R. A. (2020) Jung on Mythology. Princeston University Press.
Sudraba V, Mārtinsone, K. (2019) Grupu psiholoģiskā konsultēšana un psihoterapija. Rīgas Stradiņa universitāte.
Papildu literatūra
Mārtinsone K., Lasmane A., Karpova Ā. (2018) Psiholoģijas vēsture. Zvaigzne ABC.
Mārtinsone K., Pipere A. (red.) (2019) Zinātniskā rakstīšana un pētījumu rezultātu izplatīšana. Rīga: RSU.
Mārtinsone K., Miltuze K. (red.). (2015) Psiholoģija. 1. Pamatjautājumi – teorijas un pētījumi. Rīga: Zvaigzne ABC.
Mārtinsone K., Miltuze K. (red.). (2015) Psiholoģija. 2. Personība, grupa, sabiedrība, kultūra. Rīga: Zvaigzne ABC.
Mārtinsone K., Miltuze K. (red.). (2015) Psiholoģija. 3. daļa. Lietišķās jomas. Rīga: Zvaigzne ABC.
Citi informācijas avoti
Avoti un žurnāli par savu mākslas terapijas specializāciju
Holmwood, C., Jennings, S., & Jacksties, S. (2022) Routledge International Handbook of Therapeutic Stories and Storytelling. Routledge.
Leeming, D. A., & Leeming, M. A. (2009) A Dictionary of Creation Myths. Oxford University Press.