Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Personības izpēte praksē

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
SUPK_066
Zinātnes nozare
Psiholoģija
Kredītpunkti (ECTS)
6,00
Mērķauditorija
Psiholoģija
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Sociālo zinātņu fakultāte
Kontaktinformācija

Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv

Par studiju kursu

Mērķis

Nodrošināt iespēju pielietot praksē apgūtās zināšanas par personības izpēti; supervizora uzraudzībā attīstīt un nostiprināt prasmes izstrādāt personības izpētes plānu, veikt personības izpēti un tās rezultātu apstrādi, analīzi un interpretāciju, sagatavot izpētes rezultātu aprakstu, un informēt klientu par izpētes rezultātiem.

Priekšzināšanas

Vispārīgā psiholoģija, attīstības psiholoģija, psihes bioloģiskie pamati, klīniskā psiholoģija, personības psiholoģija, diferenciālā psiholoģija, intelekta un kreativitātes psiholoģija, izziņas procesu un personības izpēte.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Izprot un izskaidro personības izpētes nosacījumus, pārzina personības izpētes metodes, to priekšrocības un ierobežojumus, izvēles principus; pārzina cilvēka dzīves vēstures analīzes principus, raksturo un apraksta personības izpētes posmus, izprot personības izpētes datu apstrādes un analīzes principus; pārzina un izprot profesionālās ētikas jautājumus.

Prasmes

1.Veido kontaktu ar klientu, definē izpētes mērķi, izstrādā pasūtījumam atbilstošu izpētes plānu, izvēlas piemērotākās izpētes metodes un pielieto tās, lai veiktu klienta personības izpēti saskaņā ar definēto izpētes mērķi, apstrādā un apkopo izpētes rezultātus, sagatavo pārskatu par izpētes rezultātiem un sniedz klientam atgriezenisko saiti par tiem.

Kompetences

1.Plāno un īsteno klienta personības izpēti; demonstrē empātisku, cieņā un izpratnē balstītu attieksmi pret klientiem; apstrādā, analizē un interpretē iegūtus datus savas kompetences robežās, korekti noformē personības izpētes rezultātus; sadarbojas ar klientu atbilstoši profesionālās un vispārējās ētikas pamatprincipiem.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Gatavošanās supervīzijām par prakses uzdevumiem. Prakses dienasgrāmatas regulāra aizpildīšana; aktīvā dalība supervīzijās. Rakstiska prakses atskaites sagatavošana un tās prezentēšana komisijai.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Prakses uzdevumu izpilde un aktīvā dalība supervīzijās. Prasības: 1. Regulāri un aktīvi piedalās supervīzijās par personības izpētes prakses uzdevumu izpildi. Ir apmeklētas vismaz 60% no supervīzijām. 2. Veikta viena pieaugušā cilvēka personības izpēte un dzīves vēstures analīze un veikta viena pusaudža personības izpēte (nodibināts kontakts ar klientu; nodefinēts izpētes mērķis/jautājums; sastādīts izpētes plāns; saskaņā ar izveidoto plānu, veikta personības izpēte), rezultāti ir attiecīgi dokumentēti protokolos, apstrādāti, analizēti, interpretēti un apkopoti. Sniegta atgriezeniskā saite klientiem. 3. Izpētes rezultāti prezentēti un izrunāti grupā. 4. Veiktā pašreflekcija par savām zināšanām, prasmēm un iemaņām, par apgūto/trūkstošo kompetenci un vispārēji par savu sniegumu prakses laikā. 5. Atbilstoši prasībām ir sagatavota, laicīgi iesniegta un veiksmīgi aizstāvēta prakses atskaite.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Prakses mērķa un uzdevumu izskaidrošana. Prakses nolikums, prakses norise, vērtēšanas kritēriji. Personības izpētes posmi: • Vienošanās par psiholoģisko izpēti • Sākotnējās informācijas ievākšana un protokolēšana • Izpētes plāna sastādīšana, atbilstošo izpētes metožu izvēle • Izpētes rezultātu analīze un interpretācija • Pārskata par izpētes rezultātiem sagatavošana (atzinuma struktūra un saturs) • Klienta informēšana par izpētes rezultātiem • Profesionālā ētika un tās ievērošana
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Personības izpētes metožu daudzveidība • “Dzīves datu” (life data) analīze • Dienasgrāmatu analīzes metode • Anketēšana, strukturētas personības aptaujas • Intervija • Novērošana • Klīniskā metode, atsevišķo gadījumu analīze • Objektīvie personības testi un eksperimenti • Projektīvie personības testi • Implicītie testi
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Klīniskā intervija un dzīves gājuma analīze
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Supervīzija, konkrēto gadījumu analīze
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Supervīzija, konkrēto gadījumu analīze
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Supervīzija, konkrēto gadījumu analīze
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Supervīzija, konkrēto gadījumu analīze
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Supervīzija (gatavošanās prakses aizstāvēšanai)
Kopā kredītpunkti (ECTS):
6,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Aizstāvēšana (Pētnieciskais darbs)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Groth-Marnat, G. (2009). Handbook of Psychological Assessment. (4th ed.). John Wiley & Sons.

2.

Hersen, M., (2004). Psychological Assessment in Clinical Practice: A Pragmatic Guide. Taylor & Francis.

3.

Lichtenberger, E. O., Mather, N., Kaufman, N. L., Kaufman, A. (2004). Essentials of Assessment Report Writing. Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons

Papildu literatūra

1.

Anastasi, A., & Urbina, S. (1997). Psychological Testing. Prentice-Hall International.

2.

Furr, R. M. & Bacharach V. R. (2007). Psychometrics: An Introduction. SAGE Publications.

3.

Kaplan, R. M., & Saccuzzo, D. P. (2009). Psychological Testing: Principles, Applications, and Issues. Cengage Learning.

4.

Kline, P. (2000). The Handbook of Psychological Testing. (2nd ed.). London: Routledge.

5.

Raščevska, M. (2005). Psiholoģisko testu un aptauju konstruēšana un adaptācija. Rīga: RAKA

6.

Qualitative Health Psychology: Theories and Methods. (1999). London

Citi informācijas avoti

1.

Žurnāli:

2.

Personality Assessment

3.

Psychological Assessment

4.

Psychological Methods u.c.