Personības izpēte praksē
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Izprot un izskaidro personības izpētes nosacījumus, pārzina personības izpētes metodes, to priekšrocības un ierobežojumus, izvēles principus; pārzina cilvēka dzīves vēstures analīzes principus, raksturo un apraksta personības izpētes posmus, izprot personības izpētes datu apstrādes un analīzes principus; pārzina un izprot profesionālās ētikas jautājumus.
Prasmes
1.Veido kontaktu ar klientu, definē izpētes mērķi, izstrādā pasūtījumam atbilstošu izpētes plānu, izvēlas piemērotākās izpētes metodes un pielieto tās, lai veiktu klienta personības izpēti saskaņā ar definēto izpētes mērķi, apstrādā un apkopo izpētes rezultātus, sagatavo pārskatu par izpētes rezultātiem un sniedz klientam atgriezenisko saiti par tiem.
Kompetences
1.Plāno un īsteno klienta personības izpēti; demonstrē empātisku, cieņā un izpratnē balstītu attieksmi pret klientiem; apstrādā, analizē un interpretē iegūtus datus savas kompetences robežās, korekti noformē personības izpētes rezultātus; sadarbojas ar klientu atbilstoši profesionālās un vispārējās ētikas pamatprincipiem.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Gatavošanās supervīzijām par prakses uzdevumiem. Prakses dienasgrāmatas regulāra aizpildīšana; aktīvā dalība supervīzijās. Rakstiska prakses atskaites sagatavošana un tās prezentēšana komisijai.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Prakses uzdevumu izpilde un aktīvā dalība supervīzijās.
Prasības:
1. Regulāri un aktīvi piedalās supervīzijās par personības izpētes prakses uzdevumu izpildi. Ir apmeklētas vismaz 60% no supervīzijām.
2. Veikta viena pieaugušā cilvēka personības izpēte un dzīves vēstures analīze un veikta viena pusaudža personības izpēte (nodibināts kontakts ar klientu; nodefinēts izpētes mērķis/jautājums; sastādīts izpētes plāns; saskaņā ar izveidoto plānu, veikta personības izpēte), rezultāti ir attiecīgi dokumentēti protokolos, apstrādāti, analizēti, interpretēti un apkopoti. Sniegta atgriezeniskā saite klientiem.
3. Izpētes rezultāti prezentēti un izrunāti grupā.
4. Veiktā pašreflekcija par savām zināšanām, prasmēm un iemaņām, par apgūto/trūkstošo kompetenci un vispārēji par savu sniegumu prakses laikā.
5. Atbilstoši prasībām ir sagatavota, laicīgi iesniegta un veiksmīgi aizstāvēta prakses atskaite.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Prakses mērķa un uzdevumu izskaidrošana. Prakses nolikums, prakses norise, vērtēšanas kritēriji.
Personības izpētes posmi:
• Vienošanās par psiholoģisko izpēti
• Sākotnējās informācijas ievākšana un protokolēšana
• Izpētes plāna sastādīšana, atbilstošo izpētes metožu izvēle
• Izpētes rezultātu analīze un interpretācija
• Pārskata par izpētes rezultātiem sagatavošana (atzinuma struktūra un saturs)
• Klienta informēšana par izpētes rezultātiem
• Profesionālā ētika un tās ievērošana
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Personības izpētes metožu daudzveidība
• “Dzīves datu” (life data) analīze
• Dienasgrāmatu analīzes metode
• Anketēšana, strukturētas personības aptaujas
• Intervija
• Novērošana
• Klīniskā metode, atsevišķo gadījumu analīze
• Objektīvie personības testi un eksperimenti
• Projektīvie personības testi
• Implicītie testi
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Klīniskā intervija un dzīves gājuma analīze
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Supervīzija, konkrēto gadījumu analīze
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Supervīzija, konkrēto gadījumu analīze
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Supervīzija, konkrēto gadījumu analīze
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Supervīzija, konkrēto gadījumu analīze
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Supervīzija (gatavošanās prakses aizstāvēšanai)
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Groth-Marnat, G. (2009). Handbook of Psychological Assessment. (4th ed.). John Wiley & Sons.
Hersen, M., (2004). Psychological Assessment in Clinical Practice: A Pragmatic Guide. Taylor & Francis.
Lichtenberger, E. O., Mather, N., Kaufman, N. L., Kaufman, A. (2004). Essentials of Assessment Report Writing. Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons
Papildu literatūra
Anastasi, A., & Urbina, S. (1997). Psychological Testing. Prentice-Hall International.
Furr, R. M. & Bacharach V. R. (2007). Psychometrics: An Introduction. SAGE Publications.
Kaplan, R. M., & Saccuzzo, D. P. (2009). Psychological Testing: Principles, Applications, and Issues. Cengage Learning.
Kline, P. (2000). The Handbook of Psychological Testing. (2nd ed.). London: Routledge.
Raščevska, M. (2005). Psiholoģisko testu un aptauju konstruēšana un adaptācija. Rīga: RAKA
Qualitative Health Psychology: Theories and Methods. (1999). London
Citi informācijas avoti
Žurnāli:
Personality Assessment
Psychological Assessment
Psychological Methods u.c.