Vingrošanas pamati un metodika
Studiju kursa īstenotājs
LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006
Par studiju kursu
Mērķis
Sniegt studentiem nepieciešamās teorētiskās un praktiskās zināšanas par vingrošanas metodiku, stundu organizāciju un vadīšanu vingrošanas elementu apgūšanā. Vingrošanas treniņu procesa organizācijas īpatnībām, saturu, principiem, metodēm un līdzekļiem; mācīt vingrošanas paņēmienu lietošanas prasmi; pilnveidot fiziskās īpašības un psiholoģisko sagatavotību.
Priekšzināšanas
Valsts vispārējā vidējā izglītība.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Pārzinās vingrošanas (ierindas mācības vingrinājumi, VAV, lietišķie vingrinājumi visām izglītības pakāpēm, stāju veidojošie vingrinājumi) mācīšanas metodiku (mācīšanas metodes, mācīšanas līdzekļi, sporta stundas organizēšanas formas).
2.Formatīvo, summatīvo vērtēšanu un pašvērtējumu vingrošanas vingrinājumu apguvē.
Prasmes
1.Sastādīt un demonstrēt VAV ar un bez priekšmeta.
2.Pārzina un spēj sniegt situācijas izvērtējumu, skaidro stājas vingrinājumu nozīmi veselības aspektā.
3.Demonstrēt un mācīt atbilstošas stājas, lēcienu, rāpošanas un rāpšanās, velšanās veidus.
4.Demonstrēt un lietot prasmes produktīvi savienot Studiju principus, metodes un līdzekļus organizējot treniņu procesu visos vecumposmos.
Kompetences
1.Integrēti lieto faktoloģiskās, teorētiskās, likumsakarību zināšanas, mērķtiecīgi, kritiski izvēlas un treniņu procesā izmanto metodes, tehnoloģijas un Studiju metodiskos materiālus izglītojamo vajadzībām, atbilstoši sasniedzamajiem rezultātiem.
2.Spēj radoši organizēt Studiju mērķim un uzdevumiem atbilstošu treniņu vidi, izvēlēties Studiju līdzekļus vingrošanas vingrinājumu apguvē, integrējot veselības un drošības saturu, citu priekšmetu jomas, caurviju prasmes un vērtības.
3.Spēj pamatot atgriezeniskās saites, formatīvās un summatīvās vērtēšanas lomu Studiju mērķa un rezultātu sasniegšanā.
4.Spēj identificēt drošības apdraudējumus un riskus dažādās vidēs un situācijās āra un piedzīvojuma aktivitātēs, veic preventīvus drošības pasākumus, izvēloties piemērotākās problēmrisināšanas stratēģijas.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
10 balles
|
Studiju kursa tēmu plāns
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Vingrošanas vingrojumu un vingrinājumu mācīšanas un mācīšanās didaktiskie, teorētiskie un metodiskie pamatprincipi. Drošības noteikumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Vingrošanas vingrojumu un vingrinājumu mācīšanas un mācīšanās didaktiskie, teorētiskie un metodiskie pamatprincipi. Drošības noteikumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Ierindas mācības vingrinājumi. Vispārattīstošie vingrojumi ar un bez priekšmeta. Lietišķie vingrojumi. Rāpšanās pa dažādām virsmām. Smaguma celšana un pārvietošanās ar to. Līdzsvara vingrinājumi. Koordinācijas vingrojumi. Stāju veidojošie vingrinājumi. Šķēršļu joslas. Dažādi pārvēlieni, stājas, pārmetieni. Pāru un grupu vingrojumi. Lēcieni. Šķēršļu pārvarēšana veļoties, kāpjot, rāpojot, lienot uz dažādām virsmām, dažādos virzienos atbilstīgi daudzveidīgai videi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Ierindas mācības vingrinājumi. Vispārattīstošie vingrojumi ar un bez priekšmeta. Lietišķie vingrojumi. Rāpšanās pa dažādām virsmām. Smaguma celšana un pārvietošanās ar to. Līdzsvara vingrinājumi. Koordinācijas vingrojumi. Stāju veidojošie vingrinājumi. Šķēršļu joslas. Dažādi pārvēlieni, stājas, pārmetieni. Pāru un grupu vingrojumi. Lēcieni. Šķēršļu pārvarēšana veļoties, kāpjot, rāpojot, lienot uz dažādām virsmām, dažādos virzienos atbilstīgi daudzveidīgai videi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Spēles un rotaļas ar pārkūra un vingrošanas elementiem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Spēles un rotaļas ar pārkūra un vingrošanas elementiem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Digitālo līdzekļu klāsta izvēle un to izvēles pamatojums vingrošanas vingrojumu un vingrinājumu tehnikas paņēmienu mācīšanas un mācīšanās nodrošināšanai.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Digitālo līdzekļu klāsta izvēle un to izvēles pamatojums vingrošanas vingrojumu un vingrinājumu tehnikas paņēmienu mācīšanas un mācīšanās nodrošināšanai.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Vingrošanas vingrojumu un vingrinājumu mācīšanas tehnoloģijas un to mācīšanas demonstrēšana un īstenoto Studiju teoriju kritisks izvērtējums, atbilstoši kompetenču pieejai.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Vingrošanas vingrojumu un vingrinājumu mācīšanas tehnoloģijas un to mācīšanas demonstrēšana un īstenoto Studiju teoriju kritisks izvērtējums, atbilstoši kompetenču pieejai.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Studiju stundas modelēšana, praktiska prezentācija vingrošanas vingrojumu un vingrinājumu vadīšanā pēc paša izstrādāta stundas plāna un apguves novērtēšana pēc paša izveidotas rubrikas audzēkņu snieguma un caurviju prasmju vērtēšanai un pašvērtēšanai. Stundas plāna un vērtēšanas rubrikas pašnovērtēšana. Nodarbību plānu un vērtēšanas rubriku savstarpējā vērtēšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Studiju stundas modelēšana, praktiska prezentācija vingrošanas vingrojumu un vingrinājumu vadīšanā pēc paša izstrādāta stundas plāna un apguves novērtēšana pēc paša izveidotas rubrikas audzēkņu snieguma un caurviju prasmju vērtēšanai un pašvērtēšanai. Stundas plāna un vērtēšanas rubrikas pašnovērtēšana. Nodarbību plānu un vērtēšanas rubriku savstarpējā vērtēšana.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Vingrošana skolā. (1988). Švinka U. red. Rīga, Zvaigzne, 194lpp. (akceptējams izdevums)
Švinks, U. (2003). Ierindas mācības pamati. Rīga, LSPA (akceptējams izdevums)
Švinks, U. (2002). Vispārattīstošie vingrojumi. Rīga, LSPA (akceptējams izdevums)
Gerling, I. E. (2009). Teaching Children's Gymnastics: Spotting and Securing. (akceptējams izdevums)Piemērots angļu valodas plūsmai
Papildu literatūra
Tanne, O. (2001). Ceļvedis vingrošanas teorijā un metodikā. Rīga, LSPA
Vispārattīstošo vingrojumu krājums. (1998). Studiju līdzeklis. Rīga, LSPA.
Bērnu un pusaudžu trenera rokas grāmata. Rīga, 2008.
Noteikumi par valsts pamatizglītības standartu un pamatizglītības programmu paraugiem. Ministru kabineta 2018.gada 27.novembra noteikumi Nr.747
Noteikumi par valsts vispārējās vidējās izglītības standartu un vispārējās vidējās izglītības programmu paraugiem. Ministru kabineta 2019.gada 3.septembra noteikumi Nr.416
Noteikumi par valsts pirmsskolas izglītības vadlīnijām un pirmsskolas izglītības programmu paraugiem. Ministru kabineta 2018.gada 21.novembra noteikumi Nr.716
Witfeld, J., Gerling, I., E., et.al. (2011). The Ultimate Parkour & Freerunning Book: Discover Your Possibilities.Piemērots angļu valodas plūsmai
Vingrošana pamatskolā 1.daļa. (1997). Studiju līdzeklis. Rīga, LSPA. (akceptējams izdevums)