Stresa menedžments
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Cigoriņu iela 3, suuk@rsu.lv, +371 67611559
Par studiju kursu
Mērķis
Attīsīt studentiem izpratni par stresa norises procesiem, to ietekmi uz cilvēku fizioloģiskajā, psiholoģiskajā un komunikācijas līmenī, kā arī stresa vadības pamatprincipiem saistībā ar aktuālajām stresa situācijām (aktuālajiem stresoriem), gan individuālā līmenī, gan sabiedrības aktuālo situāciju kontekstā.
Priekšzināšanas
Vidusskolas līmeņa zināšanas sociālajās zinātnēs.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Atpazīst stresa norises mehānismus, apraksta to ietekmi uz cilvēku.
Pašpārbaudes testi un uzdevumi par lekciju tēmām • Nodarbību apmeklējums un diskusijas par nodarbību tēmām
2.Raksturo personības individuālās īpatnības attiecībā uz dažādu stresoru ietekmi.
Nodarbību apmeklējums un diskusijas par nodarbību tēmām • Pašpārbaudes testi un uzdevumi par lekciju tēmām
3.Apraksta emociju nozīmi un emocionālās izdegšanas risku un prevenci.
Pašpārbaudes testi un uzdevumi par lekciju tēmām • Nodarbību apmeklējums un diskusijas par nodarbību tēmām
Prasmes
1.Orientējas dažādās stresa teorijās. Atpazīst stresa reakcijas.
Nodarbību apmeklējums un diskusijas par nodarbību tēmām • Pašpārbaudes testi un uzdevumi par lekciju tēmām • Zinātniskā pētījuma analīze
2.Izprot un analizē stresa radītos cēloņus un to ietekmi uz fizisko un emocionālo veselību.
Zinātniskā pētījuma analīze • Pašpārbaudes testi un uzdevumi par lekciju tēmām • Nodarbību apmeklējums un diskusijas par nodarbību tēmām • RSU Zinātnes nedēļas 2025 apmeklējums
3.Pielieto stresa mazināšanas tehnikas fiziskās un emocionālās veselības uzlabošanā.
Nodarbību apmeklējums un diskusijas par nodarbību tēmām • Pašpārbaudes testi un uzdevumi par lekciju tēmām • Zinātniskā pētījuma analīze
Kompetences
1.Izstrādā stresa prevences plānu fiziskās un emocionālās veselības uzlabošanai, iekļaujot gan tūlītējās,gan preventīvās stresa menedžmenta, emociju regulācijas, izdegšanas prevences un laika plānošanas tehnikas.
Individuālā stresa vadības plāna izstrāde
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pašpārbaudes testi un uzdevumi par lekciju tēmām |
10,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Studējošais patstāvīgi apgūtst videolekciju materiālu un izpilda pašpārbaudes testus un uzdevumus par lekcijas tēmu. |
||
|
2.
Nodarbību apmeklējums un diskusijas par nodarbību tēmām |
10,00% no gala vērtējuma
|
Ieskaite
|
|
Studenti apgūst literatūru un gatavojas diskusijai par nodarbības tēmu. Saskaņā ar RSU Studiju reglamenta I 3.9. punktu, nodarbību apmeklējums ir obligāts un tiek reģistrēts. |
||
|
3.
RSU Zinātnes nedēļas 2025 apmeklējums |
10,00% no gala vērtējuma
|
Ieskaite
|
|
Uzdevuma nosaukums: Stresa pārvaldības pieeju analīze un pielietojums personīgajā un profesionālajā vidē – pieredze no RSU Research Week 2025 Uzdevuma mērķis: Attīstīt izpratni par jaunākajām pieejām stresa pārvaldībā, izmantojot zinātniskās konferences ietvaros iegūtās zināšanas, un analizēt to pielietojamību gan individuālajā, gan profesionālajā līmenī. Uzdevuma apraksts: Studenti apmeklēt RSU Research Week 2025 pasākumus, kuros tiek apskatītas tēmas par stresu, stresa pārvaldību, psiholoģiju vai saistītām jomām. Pamatojoties uz konferences materiāliem un lektoru prezentācijām, student veic rakstisku analīzi (apjoms: 800-1000 vārdi). Rakstiska analīze (apjoms: 800–1000 vārdi):
Vērtēšanas kritēriji:
Lai uzdevums tiktu ieskaitīts, jāiegūst vismaz 6 punkti. |
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Zinātniskā pētījuma analīze |
35,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Studējošais meklē zinātnisko pētījumu par stresa menedžmenta tēmām RSU datu bāzēs un veic tā analīzi. Studējošais sagatavo prezentāciju un piedalās seminārā. Vērtēšanas kritēriji:
|
||
|
2.
Individuālā stresa vadības plāna izstrāde |
35,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Studējošais veic personīgās dzīves situācijas analīzi, izvērtējot ikdienas stresorus un izstrādā stresa vadības plānu. Students sagatavo prezentāciju un piedalās seminārā. Vērtēšanas ritēriji:
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Ievads stresa teorijā. Stresa norises fizioloģiskais process. Pozitīvais un negatīvais stress.
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Stresa ietekme uz fizisko un psiholoģisko veselību.
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Profesionālās izdegšanas sindroms.
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Stress un personība. Individuālās stresa reakcijas veidojošie faktori, to atpazīšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
2
|
Tēmas
|
Stress un personība. Individuālās stresa reakcijas veidojošie faktori, to atpazīšana.
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Emociju nozīme stresa mehānismā. Emociju regulācija.
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Krīzes situācijas, izpratne par stresa reakcijām krīzē, krīzes intervences principi.
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Laika vadīšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
2
|
Tēmas
|
Laika vadīšana.
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Stresa pārvarēšana, regulācija un vadība. Elpošana, fiziskās aktivitātes/relaksācija, miegs, uzturs, sociālā dimensija, garīgās prakses.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
2
|
Tēmas
|
Stresa pārvarēšana, regulācija un vadība. Elpošana, fiziskās aktivitātes/relaksācija, miegs, uzturs, sociālā dimensija, garīgās prakses.
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Stresa mazināšanas metodes: autogēnais treniņs, meditācija, vizualizācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
2
|
Tēmas
|
Stresa menedžments jaunākajos pētījumos.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
2
|
Tēmas
|
Stresa menedžments jaunākajos pētījumos.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
2
|
Tēmas
|
Stresa prevences pasākumu kopums. Individuālās stresa prevences programmas izstrāde un prezentēšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
2
|
Tēmas
|
Stresa prevences pasākumu kopums. Individuālās stresa prevences programmas izstrāde un prezentēšana.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Ābeltiņa, M. Profesionālā izdegšana : pamanīt un novērst izdegšanu, atgūt darba efektivitāti un dzīvesprieku. Rīga: Zvaigzne ABC, 2023
Rība A. Laika menedžments: veiksmīgai darbībai un savas dzīves kontrolei. Rīga: Zvaigzne ABC, 2020
Mārtinsone K., Miltuze A. Psiholoģija 2. Personība, grupa, sabiedrība, kultūra. Zvaigzne ABC, 2015
Seljē H. Mana mūža stress. Jumava, 2012
Papildu literatūra
LinkMcKenna, P. Stresa vadība : pārstāj raizēties un jūties labi - tūlīt pat! Rīga: Avots, 2021
Mārtinsone K., Sudraba V. Veselības psiholoģija: teorijas un prakses starpdisciplinārā perspektīvā. RSU, 2019
Dispenza, Dž. „Atbrīvojies no ieradumu spēka!”. Rīga: apgāds „Lietusdārzs”, 2015
Gavaina, Š. „Radošā vizualizācija”. Rīga: apgāds „Zvaigzne ABC”, 2011
Kuzņecovs V. Stress un depresija. Rīga: Lietišķas informācijas dienests, 2010
Roja Ž. Stress un vardarbība darbā. Ko darīt? Rīga: Latvijas Ergonomikas biedrība, 2016
Citi informācijas avoti
Kukle, G. Laika plānošana. Vai nepieciešams izdarīt visu? 8. starptautiskā zinātniski praktiskā konference "Veselība un personības attīstība: starpdisciplinārā pieeja", 2022
Stierle, C. Self-compassion – a helpful approach in treating chronic diseases? 8. starptautiskā zinātniski praktiskā konference "Veselība un personības attīstība: starpdisciplinārā pieeja", 2022 (video from 20:00 min)
Robinson, J. Therapy of Writing. 8. starptautiskā zinātniski praktiskā konference "Veselība un personības attīstība: starpdisciplinārā pieeja", 2022
Harlamova, J. Kā palīdzēt sev un citiem nenoteiktības laikā? 8. starptautiskā zinātniski praktiskā konference "Veselība un personības attīstība: starpdisciplinārā pieeja", 2022