Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Stresa menedžments

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
VPUPK_386
Zinātnes nozare
Izglītības zinātnes; Vispārīgā pedagoģija
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Ārstniecība; Bioloģija; Civilā un militārā aizsardzība; Dzīvās dabas zinātnes; Farmācija; Informācijas un komunikācijas zinātne; Klīniskā farmācija; Komunikācijas zinātne; Māszinības; Medicīnas pakalpojumi; Medicīnas tehnoloģijas; Pedagoģija; Personu un īpašuma aizsardzība; Politikas zinātne; Psiholoģija; Rehabilitācija; Sabiedrības veselība; Sociālā antropoloģija; Sociālā labklājība un sociālais darbs; Socioloģija; Sporta treneris; Tiesību zinātne; Tiesību zinātne; Tirgzinības un reklāma; Uzņēmējdarbības vadība; Vadībzinātne; Vecmāšu zinības; Veselības vadība; Zobārstniecība
LKI
Visiem līmeņiem
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Cigoriņu iela 3, suuk@rsu.lv, +371 67611559

Par studiju kursu

Mērķis

Attīsīt studentiem izpratni par stresa norises procesiem, to ietekmi uz cilvēku fizioloģiskajā, psiholoģiskajā un komunikācijas līmenī, kā arī stresa vadības pamatprincipiem saistībā ar aktuālajām stresa situācijām (aktuālajiem stresoriem), gan individuālā līmenī, gan sabiedrības aktuālo situāciju kontekstā.

Priekšzināšanas

Vidusskolas līmeņa zināšanas sociālajās zinātnēs.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Atpazīst stresa norises mehānismus, apraksta to ietekmi uz cilvēku.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Pašpārbaudes testi un uzdevumi par lekciju tēmām Nodarbību apmeklējums un diskusijas par nodarbību tēmām

2.Raksturo personības individuālās īpatnības attiecībā uz dažādu stresoru ietekmi.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Nodarbību apmeklējums un diskusijas par nodarbību tēmām Pašpārbaudes testi un uzdevumi par lekciju tēmām

3.Apraksta emociju nozīmi un emocionālās izdegšanas risku un prevenci.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Pašpārbaudes testi un uzdevumi par lekciju tēmām Nodarbību apmeklējums un diskusijas par nodarbību tēmām

Prasmes

1.Orientējas dažādās stresa teorijās. Atpazīst stresa reakcijas.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Nodarbību apmeklējums un diskusijas par nodarbību tēmām Pašpārbaudes testi un uzdevumi par lekciju tēmām Zinātniskā pētījuma analīze

2.Izprot un analizē stresa radītos cēloņus un to ietekmi uz fizisko un emocionālo veselību.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Zinātniskā pētījuma analīze Pašpārbaudes testi un uzdevumi par lekciju tēmām Nodarbību apmeklējums un diskusijas par nodarbību tēmām RSU Zinātnes nedēļas 2025 apmeklējums

3.Pielieto stresa mazināšanas tehnikas fiziskās un emocionālās veselības uzlabošanā.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Nodarbību apmeklējums un diskusijas par nodarbību tēmām Pašpārbaudes testi un uzdevumi par lekciju tēmām Zinātniskā pētījuma analīze

Kompetences

1.Izstrādā stresa prevences plānu fiziskās un emocionālās veselības uzlabošanai, iekļaujot gan tūlītējās,gan preventīvās stresa menedžmenta, emociju regulācijas, izdegšanas prevences un laika plānošanas tehnikas.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Individuālā stresa vadības plāna izstrāde

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pašpārbaudes testi un uzdevumi par lekciju tēmām

10,00% no gala vērtējuma
10 balles

Studējošais patstāvīgi apgūtst videolekciju materiālu un izpilda pašpārbaudes testus un uzdevumus par lekcijas tēmu.

2.

Nodarbību apmeklējums un diskusijas par nodarbību tēmām

10,00% no gala vērtējuma
Ieskaite

Studenti apgūst literatūru un gatavojas diskusijai par nodarbības tēmu.

Saskaņā ar RSU Studiju reglamenta I 3.9. punktu, nodarbību apmeklējums ir obligāts un tiek reģistrēts.

3.

RSU Zinātnes nedēļas 2025 apmeklējums

10,00% no gala vērtējuma
Ieskaite

Uzdevuma nosaukums:

Stresa pārvaldības pieeju analīze un pielietojums personīgajā un profesionālajā vidē – pieredze no RSU Research Week 2025

Uzdevuma mērķis:

Attīstīt izpratni par jaunākajām pieejām stresa pārvaldībā, izmantojot zinātniskās konferences ietvaros iegūtās zināšanas, un analizēt to pielietojamību gan individuālajā, gan profesionālajā līmenī.

Uzdevuma apraksts:

Studenti apmeklēt RSU Research Week 2025 pasākumus, kuros tiek apskatītas tēmas par stresu, stresa pārvaldību, psiholoģiju vai saistītām jomām. Pamatojoties uz konferences materiāliem un lektoru prezentācijām, student veic rakstisku analīzi (apjoms: 800-1000 vārdi).

Rakstiska analīze (apjoms: 800–1000 vārdi):

    • Aprakstiet izvēlēto pasākumu (-us), uzsverot galvenās apskatītās tēmas un jautājumus.
    • Analizējiet, kā pasākumā prezentētie pētījumi vai pieejas var tikt pielietotas stresa pārvaldībā profesionālajā vai personiskajā dzīvē.
    • Sniedziet piemērus par to, kā atziņas no pasākuma var tikt izmantotas, lai uzlabotu stresa vadības stratēģijas konkrētā jomā (piem., veselības aprūpe, izglītība, uzņēmējdarbība u.c.).

Vērtēšanas kritēriji:

  • Spēja identificēt un analizēt būtiskākās atziņas no konferences materiāliem – 3 punkti;
  • Kritiskā domāšana un oriģināli ieteikumi stresa pārvaldības jomā – 3 punkti;
  • Rakstiskā darba kvalitāte un strukturētība – 2 punkti;
  • Rakstiskais darbs iesniegts noteiktā termiņā – 2 punkti;

Lai uzdevums tiktu ieskaitīts, jāiegūst vismaz 6 punkti.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Zinātniskā pētījuma analīze

35,00% no gala vērtējuma
10 balles

Studējošais meklē zinātnisko pētījumu par stresa menedžmenta tēmām RSU datu bāzēs un veic tā analīzi. Studējošais sagatavo prezentāciju un piedalās seminārā.

Vērtēšanas kritēriji:

  • Tiek sagatavota un noteiktā laikā iesniegta pētījuma prezentācija – 1 punkts;
  • Pētījums tiek prezentēts seminārnodarbībā – 2 punkti;
  • Prezentācijā tiek atspoguļota pētījuma tēma, pētījuma aktualitāte un mērķis, respondentu izlase un tās raksturojums, izmantotie pētniecības instrumenti – 3 punkti;
  • Tiek analizēti pētījumā iegūtie rezultāti un secinājumi balstoties uz teorētiskajām atziņām, kas apgūtas studiju kursa lekcijās un nodarbībās – 2 punkti;
  • Tiek raksturoti personīgie un profesionālai darbībai pamatoti ieguvumi - 1 punkts;
  • Tiek ievērots prezentācijas laika limits - 1 punkts.
2.

Individuālā stresa vadības plāna izstrāde

35,00% no gala vērtējuma
10 balles

Studējošais veic personīgās dzīves situācijas analīzi, izvērtējot ikdienas stresorus un izstrādā stresa vadības plānu. Students sagatavo prezentāciju un piedalās seminārā.

Vērtēšanas ritēriji:

  • Tiek sagatavota prezentācija par stresa vadības plānu un iesniegta noteiktā termiņā - punkts.
  • Individuālais stresa vadības plāns tiek prezentēts seminārā -1 punkts;
  • Ir apzināti un definēti ikdienas stresori – 1 punkts;
  • Aprakstītas individuālās personības iezīmes un to saistība ar stresa uztveri - 1 punkts;
  • Stresa vadības plānā ir integrētas gan tūlītējās, gan preventīvās stresa vadības metodes - 1 punkts;
  • Tiek pielietota kāda no kursā iepazītajām stresa vadības metodēm (piemēram, kāda no elpošanas tehnikām; relaksācijas vingrinājumi u.tml.) un tiek sniegta pašrefleksija par šīs tehnikas izmantošanu – 2 punkti;
  • Tiek izmantoti 2-4 i literatūras avoti un atbilstoši norādītas atsauces uz tiem tekstā - 2 punkti;
  • Tiek ievērots prezentācijas laika limits - 1 punkts.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Video lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Ievads stresa teorijā. Stresa norises fizioloģiskais process. Pozitīvais un negatīvais stress.
  1. Video lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Stresa ietekme uz fizisko un psiholoģisko veselību.
  1. Video lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Profesionālās izdegšanas sindroms.
  1. Video lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Stress un personība. Individuālās stresa reakcijas veidojošie faktori, to atpazīšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
Tiešsaiste
2

Tēmas

Stress un personība. Individuālās stresa reakcijas veidojošie faktori, to atpazīšana.
  1. Video lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Emociju nozīme stresa mehānismā. Emociju regulācija.
  1. Video lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Krīzes situācijas, izpratne par stresa reakcijām krīzē, krīzes intervences principi.
  1. Video lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Laika vadīšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
Tiešsaiste
2

Tēmas

Laika vadīšana.
  1. Video lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Stresa pārvarēšana, regulācija un vadība. Elpošana, fiziskās aktivitātes/relaksācija, miegs, uzturs, sociālā dimensija, garīgās prakses.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
Tiešsaiste
2

Tēmas

Stresa pārvarēšana, regulācija un vadība. Elpošana, fiziskās aktivitātes/relaksācija, miegs, uzturs, sociālā dimensija, garīgās prakses.
  1. Video lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Stresa mazināšanas metodes: autogēnais treniņs, meditācija, vizualizācija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
Tiešsaiste
2

Tēmas

Stresa menedžments jaunākajos pētījumos.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
Tiešsaiste
2

Tēmas

Stresa menedžments jaunākajos pētījumos.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
Tiešsaiste
2

Tēmas

Stresa prevences pasākumu kopums. Individuālās stresa prevences programmas izstrāde un prezentēšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
Tiešsaiste
2

Tēmas

Stresa prevences pasākumu kopums. Individuālās stresa prevences programmas izstrāde un prezentēšana.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Ābeltiņa, M. Profesionālā izdegšana : pamanīt un novērst izdegšanu, atgūt darba efektivitāti un dzīvesprieku. Rīga: Zvaigzne ABC, 2023

2.

Rība A. Laika menedžments: veiksmīgai darbībai un savas dzīves kontrolei. Rīga: Zvaigzne ABC, 2020

3.

Mārtinsone K., Miltuze A. Psiholoģija 2. Personība, grupa, sabiedrība, kultūra. Zvaigzne ABC, 2015

4.

Seljē H. Mana mūža stress. Jumava, 2012

Papildu literatūra

1.

LinkMcKenna, P. Stresa vadība : pārstāj raizēties un jūties labi - tūlīt pat! Rīga: Avots, 2021

2.

Mārtinsone K., Sudraba V. Veselības psiholoģija: teorijas un prakses starpdisciplinārā perspektīvā. RSU, 2019

3.

Dispenza, Dž. „Atbrīvojies no ieradumu spēka!”. Rīga: apgāds „Lietusdārzs”, 2015

4.

Gavaina, Š. „Radošā vizualizācija”. Rīga: apgāds „Zvaigzne ABC”, 2011

5.

Kuzņecovs V. Stress un depresija. Rīga: Lietišķas informācijas dienests, 2010

6.

Roja Ž. Stress un vardarbība darbā. Ko darīt? Rīga: Latvijas Ergonomikas biedrība, 2016

Citi informācijas avoti

1.

Kukle, G. Laika plānošana. Vai nepieciešams izdarīt visu? 8. starptautiskā zinātniski praktiskā konference "Veselība un personības attīstība: starpdisciplinārā pieeja", 2022

2.

Stierle, C. Self-compassion – a helpful approach in treating chronic diseases? 8. starptautiskā zinātniski praktiskā konference "Veselība un personības attīstība: starpdisciplinārā pieeja", 2022 (video from 20:00 min)

3.

Robinson, J. Therapy of Writing. 8. starptautiskā zinātniski praktiskā konference "Veselība un personības attīstība: starpdisciplinārā pieeja", 2022

4.

Harlamova, J. Kā palīdzēt sev un citiem nenoteiktības laikā? 8. starptautiskā zinātniski praktiskā konference "Veselība un personības attīstība: starpdisciplinārā pieeja", 2022

5.

Pašpalīdzība un psiholoģiskā palīdzība. Psiholoģijas dienas 2021

6.

Paičs, I. Self-help practice as form of individual psychological support. RSU Starptautiskā sarpdisciplinārā sociālo zinātņu konference 2019