Civilā aizsardzība, valsts drošība un vides aizsardzība ilgtspējīgai attīstībai
Studiju kursa īstenotājs
LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006
Par studiju kursu
Mērķis
Apgūt pamatzināšanas par ekoloģiju – bioloģiskās vides un sociālās sistēmas aspektā. Sniegt studentiem pamatzināšanas par civilās aizsardzības struktūru organizāciju un darbību Latvijā. Iepazīstināt studentus ar pamatprincipiem darbam ārkārtas situācijās, to metodiku – pienākumi, uzdevumi, tiesības dažādām CA struktūrām, kā arī metodiku ārkārtas situāciju novēršanai. Iepazīstināt studentus ar Latvijas Republikas likumu par CA Latvijā.
Priekšzināšanas
Vispārējā vidējā izglītība.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Par tautsaimniecības ietekmes uz dabas vidi raksturīgās bīstamās sekas, CA struktūru darbības principus ārkārtas situācijās, metodiku kā (prognozēt un novērtēt, un organizēt) tautsaimniecības objekta darbību, lai mazinātu tā bīstamību.
2.Latvijas CA struktūras, to tiesības un pienākumi un likumā paredzētās normas.
Prasmes
1.Spēs salīdzināt, vērtēt un analizēt Studiju kursā apskatīto procesu sakarības.
2.Pratīs adekvāti rīkoties katastrofu un ārkārtas situāciju gadījumos.
Kompetences
1.Spēs pieņemt pareizus lēmumus (savu tiesību un pienākumu ietvaros) katastrofu un ārkārtas situāciju gadījumos. Spēs aktīvi iesaistīties nodarbību diskusijās.
2.Spēj identificēt drošības apdraudējumus un riskus dažādās vidēs un situācijās, veic preventīvus drošības pasākumus, izvēloties piemērotākās problēmrisināšanas stratēģijas.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Patstāvīgi sagatavoties semināra nodarbībām, kontroldarbiem.
Referāts, noslēguma pārbaudījums.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
10 balles
|
|
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji: 1. Mērķtiecīga aktivitāte semināros un praktiskajās nodarbībās – 30%. 2. Studenta veiktie patstāvīgie darbi gatavojoties praktiskai Studiju aktivitāšu vadīšanai un citiem pārbaudījumiem – 50%. 3. Iegūto zināšanu un prasmju pārbaudījumi – 20%. |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ievads. Ekoloģiskās problēmas mūsdienu sabiedrībā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mūsdienu dabas aizsardzības un sabiedrības pašaizsardzības organizatoriskie principi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Biosfēras raksturojums un ekoloģiskās problēmas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Bioloģiskās sistēmas. Ekosistēma.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālās sistēmas – to attīstība un stabilitāte.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sistēmu sabiedrība – dabas mijiedarbības raksturojums.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Dabas resursu izmantošanas problēmas Latvijā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Latvijas un Ziemeļeiropas valstu dabas saimniecības vadīšanas principi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Civilās aizsardzības un katastrofas pārvaldīšanas likums. CA organizatoriskā struktūra Latvijā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Civilās aizsardzības un katastrofas pārvaldīšanas likums. CA organizatoriskā struktūra Latvijā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Civilās aizsardzības un katastrofas pārvaldīšanas likums. CA organizatoriskā struktūra Latvijā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Latvijas tautsaimniecības bīstamības avoti.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Latvijas CA struktūru darbība ārkārtas situācijās.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Latvijas CA struktūru darbība ārkārtas situācijās.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Bīstamības avotu novērtēšana vietējā sabiedrībā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Bīstamības avotu novērtēšana vietējā sabiedrībā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Tehnogēnās katastrofas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Tehnogēnās katastrofas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ievads. Ekoloģiskās problēmas mūsdienu sabiedrībā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Bīstamības avotu novērtēšana vietējā sabiedrībā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Tehnogēnās katastrofas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Latvijas tautsaimniecības bīstamības avoti.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Biosfēras raksturojums un ekoloģiskās problēmas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Latvijas CA struktūru darbība ārkārtas situācijās.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Bioloģiskās sistēmas. Ekosistēma.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sistēmu sabiedrība – dabas mijiedarbības raksturojums.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mūsdienu dabas aizsardzības un sabiedrības pašaizsardzības organizatoriskie principi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Civilās aizsardzības un katastrofas pārvaldīšanas likums. CA organizatoriskā struktūra Latvijā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Dabas resursu izmantošanas problēmas Latvijā.
|
|
Latvijas un Ziemeļeiropas valstu dabas saimniecības vadīšanas principi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālās sistēmas – to attīstība un stabilitāte.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Valtere, S., Kalniņš,S., N., & Blumberga, D. (2014). Vides vadība un energopārvaldība. Rīga, RTU. 288 lpp.
Kusiņš, J., & Kļava, G. (2011). Civilā aizsardzība. Rīga, Drukātava.
Blumberga, A., Blumberga, D., Kļaviņš, M., Rošā, M., & Valtere, S. (2010). Vides tehnoloģijas. 212 lpp.
Blumberga, D., Dzene, I. (2009). Biogāze. Rokasgrāmata. 155 lpp.
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI. Ministru kabineta noteikumi Nr.247. Rīgā 1998.gada 14.jūlijā (prot. Nr. 38, 18). Ārkārtējo situāciju valsts operatīvās komisijas nolikums.
Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienests (2022). Pirmās palīdzības pamatzināšanu apmācības programmas vadlīnijas.
Papildu literatūra
Kļaviņš, M., Blumberga, D., Bruņiniece, I., Briede, A., Grišule, G., Andrušaitis, A., & Āboliņa, K. (2008). Klimata mainība un globālā sasilšana. Rīga, LU akadēmiskais apgāds, 173 lpp.
Vircavs, M. (2005). Vide, ietekmes un novērtējums: principi un analīze. Rīga, Turība, 248 lpp.
Kļaviņš, M., & Cimdiņš, P. (2004). Ūdeņu kvalitāte un tās aizsardzība.
Katastrofu iespējamības un ietekmes risku novērtēšana vides jomā. (2015). Latvijas Vides aizsardzības fonds, 132 lpp.